Klopt wel, maar als je al (een flink stuk van) de Antwerpentrafiek van lijn 35 kan halen en via lijn 15 kan omleiden creëer je al meer ruimte op lijn 35.jan_olieslagers schreef: ↑12 mei 2022, 14:31Als het gehele project van Stijn gerealiseerd wordt, ja, maar ook hijzelf ziet in dat dat zelfs op de middellange termijn niet te verwachten is. Dan zie ik meer in het idee om niet-dringende goederen uit onze zeehavens per binnenschip naar Genk te brengen of zo, en dan pas de trein op oostwaarts. Van al de oost-westcorridors is de waterweg nog het minst verzadigd, lijkt me, en reeds eerder werd aangevoerd dat men niet voor niets al de bruggen op het Albertkanaal verhoogt.TB_worden schreef: ↑12 mei 2022, 13:51 Als je puur de lijn Hasselt-Mol bekijkt is ontdubbeling inderdaad enorme overkill. Maar in het grotere plaatje kan het wel zeker nut hebben, door de link met Genk-Noord en verderop de Genkse haven en verder naar Luik en de Montzenroute. Het zou een pak meer flexibiliteit bieden op het spoornet.
Weliswaar zie ik niet goed waar die overslag spoor-schip ergens zou moeten gebeuren, L21C is tenslotte maar enkelspoor dus echt intensieve trafiek kan die ook niet aan.
Nu, zolang ze alle trafiek via lijn 35 blijven sturen, kan je wel van de combo binnenvaart <-> spoor gebruik maken, althans voor het containertransport. Lijn 21C is inderdaad maar enkelspoor, maar ook een exclusieve goederenlijn.
Hasselt kan sowieso nu ook vermeden worden door van lijn 35 naar lijn 21 te gaan en zo door te verbinden via lijn 21C, maar of die omweg de moeite waard is, is een ander en daarmee los je de saturatie van lijn 35 nog niet op.
Een extra spoor aanleggen op L35 lijkt me ook zo evident niet. Tussen Aarschot en Diest is enorm drassig gebied en daarbuiten is het veel drukker bebouwd dan gemiddeld rond lijn 15.