Re: Afschaffingen
Geplaatst: 29 apr 2022, 18:21
L50A/C ligt er al de hele avondspits uit door een aanrijding in Anderlecht, dus het is onvermijdelijk dat een aantal treinen en zeker P-treinen geschrapt worden.
Nochtans staat op de website een gedetailleerde lijst van alle plaatsen waar die bussen stoppen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... raal-essen. De PDF staat duidelijk aangegeven. Info is er dus wel degelijk en zelfs een dinosaurus als ik - die nog een wereld zonder GSM en computer heeft gekend - weet die in een paar seconden terug te vinden. Blijkbaar kan je van de mensen niet meer verwachten dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Klagen daarentegen kan iedereen tegenwoordig als de besteAdler schreef: ↑30 apr 2022, 19:00 Vandaag zoals gepland en zoals de afgelopen weekends waren er geen treinen tussen Antwerpen en Essen.
De vervangbussen (spoorbus in het nieuwe NMBS jargon) waren echt ondermaats georganiseerd.
- Op het perron in Heide geen enkele mededeling via de luidsprekers dat er geen treinen reden. De displays zijn zo hoog geplaatst en zonder enige afscherming dat deze totaal onleesbaar zijn bij het minste zonlicht. Ik heb zelf verschillende keren mensen die op het perron aan het wachten waren verwittigd dat er geen treinen waren vandaag, tot ik het beu was om communicator voor de NMBS te spelen.
- Aan het station geen enkele aanduiding waar de bussen stopten. Uiteindelijk stopte hij een eind verder waar niemand het verwachtte.
- Tijdens de rit geen enkele mededeling van de chauffeur waar hij stopte. De passagiers moesten dit maar zelf uitzoeken. Zo waren er 2 mensen die moesten uitstappen in Ekeren en pas kilometers later ontdekten dat ze er al lang voorbij waren. De NMBS moet echt betere instructies geven aan die busmaatschappijen.
- Niemand droeg een mondmasker in de bus. Blijkbaar houdt het openbaar vervoer op in die bus.
Uw commentaar slaat zoals altijd nergens op.DR-fan schreef: ↑01 mei 2022, 08:39Nochtans staat op de website een gedetailleerde lijst van alle plaatsen waar die bussen stoppen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... raal-essen. De PDF staat duidelijk aangegeven. Info is er dus wel degelijk en zelfs een dinosaurus als ik - die nog een wereld zonder GSM en computer heeft gekend - weet die in een paar seconden terug te vinden. Blijkbaar kan je van de mensen niet meer verwachten dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Klagen daarentegen kan iedereen tegenwoordig als de besteAdler schreef: ↑30 apr 2022, 19:00 Vandaag zoals gepland en zoals de afgelopen weekends waren er geen treinen tussen Antwerpen en Essen.
De vervangbussen (spoorbus in het nieuwe NMBS jargon) waren echt ondermaats georganiseerd.
- Op het perron in Heide geen enkele mededeling via de luidsprekers dat er geen treinen reden. De displays zijn zo hoog geplaatst en zonder enige afscherming dat deze totaal onleesbaar zijn bij het minste zonlicht. Ik heb zelf verschillende keren mensen die op het perron aan het wachten waren verwittigd dat er geen treinen waren vandaag, tot ik het beu was om communicator voor de NMBS te spelen.
- Aan het station geen enkele aanduiding waar de bussen stopten. Uiteindelijk stopte hij een eind verder waar niemand het verwachtte.
- Tijdens de rit geen enkele mededeling van de chauffeur waar hij stopte. De passagiers moesten dit maar zelf uitzoeken. Zo waren er 2 mensen die moesten uitstappen in Ekeren en pas kilometers later ontdekten dat ze er al lang voorbij waren. De NMBS moet echt betere instructies geven aan die busmaatschappijen.
- Niemand droeg een mondmasker in de bus. Blijkbaar houdt het openbaar vervoer op in die bus.
Wat de mondmaskers betreft: de NMBS is niet verantwoordelijk voor het individuele gedrag van reizigers en heeft op een privébus niets te zeggen. Dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur.
In de app is daarover niks te vinden, dus die klachten zijn hier terecht, aangezien de NMBS altijd naar die app verwijst.DR-fan schreef: ↑01 mei 2022, 08:39 Nochtans staat op de website een gedetailleerde lijst van alle plaatsen waar die bussen stoppen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... raal-essen. De PDF staat duidelijk aangegeven. Info is er dus wel degelijk en zelfs een dinosaurus als ik - die nog een wereld zonder GSM en computer heeft gekend - weet die in een paar seconden terug te vinden. Blijkbaar kan je van de mensen niet meer verwachten dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Klagen daarentegen kan iedereen tegenwoordig als de beste
Het vervoer met de vervangbussen valt wel degelijk onder de verantwoordelijkheid van de NMBS en is onderworpen aan de vervoersvoorwaarden van de NMBS. Er is zelfs aangegeven dat ticketcontrole op de bus mogelijk is door controleurs van de NMBS.
Is het geen tijd om de treinen gewoon zonder boordpersoneel te laten rijden zoals al bij zoveel maatschappijen gebeurt ?trainlovertje schreef: ↑28 apr 2022, 22:38 Inderdaad, zoals Steven zegt. Het is al jaren een strijd om genoeg boordpersoneel te vinden en de job wordt er hoe langer, hoe minder aantrekkelijk op. En dan denk ik eveneens meteen aan het toegenomen aantal brave, gemanierde reizigers waarvan er af en toe eens eentje een mep verkoopt aan een TBG, omdat die vindt dat hij wel gelijk heeft of wat dan ook.
Je kan het aanbod ook niet uitbreiden om die reden, maar dan zou NMBS ook zeker en vast onder druk komen te staan, uit politieke hoek onder meer.
In mijn thuisstation wordt altijd afgeroepen: "ga naar www.NMBS.be voor meer info en plan je reis met de NMBS-app". Dat lijkt me toch duidelijk. Je hebt natuurlijk gelijk dat de app voor verbetering vatbaar is.
Daar wordt aan gewerkt. Dit weekend is er een test met een real-time opvolging van de bussen tussen Gent en Brugge en dat lijkt prima te werken.Steven schreef: ↑01 mei 2022, 10:28 Er is weinig controle op de kwaliteit van de dienstverlening door vervangbussen. Recent nog vernomen dat de lijn een avond voordien via een mail liet weten dat 4 ritten met vervangbus niet zouden rijden. Doordat de mail naar de verkeerde was gestuurd werd was de info pas duidelijk 1u na de 1ste van 4 niet uitgevoerde ritten. Daar stonden de reizigers dan, maar evengoed het stationspersoneel dat van niets wist.
Zo kennen we je weer: als er geen andere argumenten zijn wordt het persoonlijk
Goed, dat is dan een misser, maar heeft de gemeente de NMBS hiervan ingelicht? De spoorwerken worden al maanden op voorhand aangekondigd, ook aan de gemeente. Je kan niet verwachten dat ze bij de NMBS voor elke parochie alle braderijen, kermissen ed gaan opzoeken.
Je bedoelt zoals het opsommen van alle afschaffingen zonder enige achtergrond of context?
Inderdaad, maar over welk percentage van de bevolking spreken we dan? Ik weet het, je mag niemand uitsluiten maar wees eerlijk: wie volledig internetvrij wil leven heeft het niet echt gemakkelijk en dat is niet enkel bij de NMBS zo.
Geen idee wat daar voorzien is, in mijn streek gebeurt dat doorgaans wel. Vergeten? Vandalisme? Reiziger niet goed gekeken?
Alweer geen idee. In mijn station wordt telkens duidelijk afgeroepen waar de bus staat. Nu, kan het zijn dat door de werken ook de kabels van de sonorisatie onderbroken zijn? Het is maar een vraag, ik ben geen techneut.Adler schreef: ↑01 mei 2022, 08:55En waarom geeft men tijdens de week voortdurend via de luidsprekers op het perron mededelingen dat de treinen niet rijden in het weekend maar is het oorverdovend stil in het weekend zelf ?
Heel veel mensen die de trein nemen in het weekend komen niet op het perron gedurende de week.
Goed zo! Uit welke bron(nen) komt de real-time informatie? Een GNSS*-ontvanger op het dak van de bus, en periodiek een SMS uitsturen met tijd en locatie? Zoals het Atlasproject voor de treinen, zoveel jaar geleden?