Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

Zorba schreef: 01 mei 2022, 11:23 Gisteren een defecte trein tussen Lichtervelde en Tielt, vandaag vee op de sporen op dezelfde plaats. Als alle treinen tussen Brugge en Gent daar langs moeten kan je zulke onregelmatigheden wel missen als kiespijn.
Die trein was niet defect. Door het grote aantal treinen in het baanvak tussen Lichtervelde en Tielt daalde de spanning in de bovenleiding zodanig dat de eerste trein gewoon stilviel wegens te weinig hoogspanning. Blijkbaar is er voor heel die lijn maar één feeder. Extra Duracellekes zijn besteld :mrgreen:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 01 mei 2022, 11:30
DR-fan schreef: 01 mei 2022, 11:19 Daar wordt aan gewerkt. Dit weekend is er een test met een real-time opvolging van de bussen tussen Gent en Brugge en dat lijkt prima te werken.
Goed zo! Uit welke bron(nen) komt de real-time informatie? Een GNSS*-ontvanger op het dak van de bus, en periodiek een SMS uitsturen met tijd en locatie? Zoals het Atlasproject voor de treinen, zoveel jaar geleden?

*GNSS: in de volksmond "GPS". Echter is GPS slechts één van de beschikbare systemen/constellaties van satellietnavigatiesystemen, er zijn ook Galileo, Glonass, Beidou, en nog wat randverschijnselen. GNSS is de correcte verzamelnaam, zie ook wikipedia et al. De meeste GNSS-ontvangers herkennen meerdere constellaties, vandaag de dag, zelfs de goedkope Chinese usb-ontvangertjes die ik gebruik interpreteren GPS en Glonass.
Zoals ik al zei: ik ben geen techneut. Ik vermoed GPS aangezien we de positie van de bussen op een kaart kunnen zien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 01 mei 2022, 10:54
trainlovertje schreef: 28 apr 2022, 22:38 Inderdaad, zoals Steven zegt. Het is al jaren een strijd om genoeg boordpersoneel te vinden en de job wordt er hoe langer, hoe minder aantrekkelijk op. En dan denk ik eveneens meteen aan het toegenomen aantal brave, gemanierde reizigers waarvan er af en toe eens eentje een mep verkoopt aan een TBG, omdat die vindt dat hij wel gelijk heeft of wat dan ook.
Je kan het aanbod ook niet uitbreiden om die reden, maar dan zou NMBS ook zeker en vast onder druk komen te staan, uit politieke hoek onder meer.
Is het geen tijd om de treinen gewoon zonder boordpersoneel te laten rijden zoals al bij zoveel maatschappijen gebeurt ?
En dan alle TBG's die nog in dienst zijn samenbrengen in teams van 4 personen die van trein naar trein gaan om onverwachte controles uit te voeren.
Daarvoor moet er een wetswijziging komen. Tot nu toe is elke trein in België verplicht voorzien van een treinbegeleider.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 01 mei 2022, 12:56
Portbou schreef: 01 mei 2022, 10:54
trainlovertje schreef: 28 apr 2022, 22:38 Inderdaad, zoals Steven zegt. Het is al jaren een strijd om genoeg boordpersoneel te vinden en de job wordt er hoe langer, hoe minder aantrekkelijk op. En dan denk ik eveneens meteen aan het toegenomen aantal brave, gemanierde reizigers waarvan er af en toe eens eentje een mep verkoopt aan een TBG, omdat die vindt dat hij wel gelijk heeft of wat dan ook.
Je kan het aanbod ook niet uitbreiden om die reden, maar dan zou NMBS ook zeker en vast onder druk komen te staan, uit politieke hoek onder meer.
Is het geen tijd om de treinen gewoon zonder boordpersoneel te laten rijden zoals al bij zoveel maatschappijen gebeurt ?
En dan alle TBG's die nog in dienst zijn samenbrengen in teams van 4 personen die van trein naar trein gaan om onverwachte controles uit te voeren.
Daarvoor moet er een wetswijziging komen. Tot nu toe is elke trein in België verplicht voorzien van een treinbegeleider.
Huh, dat kan toch niet, dat zoiets vastligt in de wetgeving? Wetgeving legt toch enkel de algemene principes vast, niet de technische details? Ik zou dit hooguit verwachten in een uitvoeringsbesluit, maar zelfs nog eerder in de beheersovereenkomst.

Referentie naar de betreffende wettekst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

Dat werd hier al eerder besproken in het hoofdstuk rond de treinen van Arriva die naar België komen en het feit dat Arriva zonder treinbegeleider werkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 01 mei 2022, 15:41 Dat werd hier al eerder besproken in het hoofdstuk rond de treinen van Arriva die naar België komen en het feit dat Arriva zonder treinbegeleider werkt.
Hm, draadjes genoeg waarin "Arriva" genoemd wordt, maar ik vond er zo gelijk geen een waarin dit specifieke aspect vermeld wordt. Naar welke draad/discussie werd er verwezen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

@DR-fan: NMBS gaat al langer de mist in met de communicatie bij werken. Terwijl het echt niet moeilijk kan zijn om aan de vervallen halte een affiche te voorzien naar de dichtstbijzijnde vervanghalte, zoals ze wel kunnen in nagenoeg elk buurland, én bij De Lijn en de MIVB. Een duidelijke afiche met een kaartje en looproute naar die halte, is dat echt teveel gevraagd? Zeker op een lijn waar de weekends dat er niet gewerkt wordt zeldzamer zijn dan de weekends met een lijnonderbreking... En de website? Als ik op reis ben, gebruik ik geen websites. Ik gebruik de informatie die ik vind op het station, eventueel in een app, en wat ik elders kan vinden. NMBS heeft een serieus probleem, en het gemak waarmee je dat wegwuift maakt me al even nijdig als die keer dat ik hoorde hoe een stationschef in Braine-le-Comte de aansluitende trein liet schieten op het moment dat de vervangbus toekwam, zeker toen ik zag dat die trein voor uur in Mons is toegekomen. Dergelijke toestanden verdienen parlementaire vragen, en een antwoord van de NMBS dat ze hun dienstverlening in de toekomst zullen verbeteren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 01 mei 2022, 18:52
Steven schreef: 01 mei 2022, 15:41 Dat werd hier al eerder besproken in het hoofdstuk rond de treinen van Arriva die naar België komen en het feit dat Arriva zonder treinbegeleider werkt.
Hm, draadjes genoeg waarin "Arriva" genoemd wordt, maar ik vond er zo gelijk geen een waarin dit specifieke aspect vermeld wordt. Naar welke draad/discussie werd er verwezen?
Ik vermoed in de LIMAX-draad, maar ik heb het zo ook niet onmiddellijk teruggevonden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

Ik heb zelf wat verder gezocht dan dit forum maar met de woorden treinbegeleider, verplicht, België vind je zoveel resultaten dat je nog amper wil lezen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 01 mei 2022, 12:56
Portbou schreef: 01 mei 2022, 10:54
trainlovertje schreef: 28 apr 2022, 22:38 Inderdaad, zoals Steven zegt. Het is al jaren een strijd om genoeg boordpersoneel te vinden en de job wordt er hoe langer, hoe minder aantrekkelijk op. En dan denk ik eveneens meteen aan het toegenomen aantal brave, gemanierde reizigers waarvan er af en toe eens eentje een mep verkoopt aan een TBG, omdat die vindt dat hij wel gelijk heeft of wat dan ook.
Je kan het aanbod ook niet uitbreiden om die reden, maar dan zou NMBS ook zeker en vast onder druk komen te staan, uit politieke hoek onder meer.
Is het geen tijd om de treinen gewoon zonder boordpersoneel te laten rijden zoals al bij zoveel maatschappijen gebeurt ?
En dan alle TBG's die nog in dienst zijn samenbrengen in teams van 4 personen die van trein naar trein gaan om onverwachte controles uit te voeren.
Daarvoor moet er een wetswijziging komen. Tot nu toe is elke trein in België verplicht voorzien van een treinbegeleider.
Maar voor de rest vind je het een goed idee ?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Afschaffingen

Bericht door JHS2013 »

Ik zie niet zo goed hoe minder begeleiders voor méér veiligheid gaat zorgen. Goed, wat er niet is kan ook geen klappen krijgen maar dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem.
Voorts is er hier ook al vaker de discussie gevoerd over of het materieel al dan niet geschikt is voor One Man-operatie (Antwoord: nee.)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

Desiro lijkt me nog niet onmogelijk, als ik me goed herinner is er camerabewaking op alle deuren, en ze rijden in Duitsland wel met langere S-treinen zonder treinbegeleider, maar ik geef toe, ik weet ook niet of ik het zo'n geweldig idee vind. Alleen, als het enkel over controleren gaat, met slechts 1 tbg per trein (dat zijn de meeste treinen) kom je gewoon niet toe aan het controleren van iedereen, zelfs een 'servicerondje' zoals de NS heeft lukt amper op langere combinaties, en we hebben niet genoeg personeel om er meerdere in te zetten. Veel treinen kunnen nu al maar rijden omdat de tweede tbg van een andere trein is gepikt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

De camera in de desiro staat niet naar de deuren maar naar het interieur toe gericht, ze zitten in de bakken met reizigersinformatie boven het platform.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Afschaffingen

Bericht door JHS2013 »

Zoals gezegd, dat is al eens besproken. De camera’s van desiro’s zijn niet toegankelijk voor boordpersoneel en je moet toch al een lange arm hebben. Alleen de MR86 zijn écht geschikt. Dus zonder aanpassingen aan materieel zal dit plan nooit slagen. Bijkomend zal er de weerstand van personeel zijn. Ik kan je op een blaadje geven dat treinbestuurders daar echt geen zin in hebben en TBG’s hun brood afpakken zal ook niet goed vallen dunkt me. Het personeelstekort is alleen met extra aanwervingen en beter people management op te lossen, als je het mij vraagt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

Dat is uiteraard de beste oplossing, maar ik hoor van steeds meer treinbegeleiders dat ze vrienden en familie ronduit afraden om bij het spoor te komen, zo kan het ook niet verder. En we zitten in een economisch bijzondere situatie, we zijn verre van de enige bedrijven waar er heel wat vacatures open staan. Deze week nog, de banken willen aanwerven, en de havens, heel wat kmo's in ZW-Vlaanderen, kinderopvang etc. Het is ook niet dat de verloning zo slecht is, me dunkt, maar de arbeidsvoorwaarden zijn vandaag blijkbaar zo slecht, dat wie er al in zit, er niet veel zin meer in heeft. Er zal wel iets moeten gebeuren, maar ik ben de eerste om te bekennen dat ik ook niet goed weet hoe.
Plaats reactie