Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

HLE18 schreef: 17 jul 2022, 10:33 Ja het valt allemaal wel nog mee maar wie zegt dat die nieuwe treinen niet in panne gaan vallen of de bovenleiding afbreekt? In dat laatste zit je beter in een oude trein ze :P .
Adler schreef: 17 jul 2022, 10:24 De NMBS vertienvoudigt ook de reparatiecapaciteit.
De CW is een week dicht...
Voor een kleine herstelling moet rollend materieel niet naar de CW. De depanneerders en tractiewerkplaatsen volstaan dan ruimschoots.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffingen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 17 jul 2022, 13:24
Portbou schreef: 17 jul 2022, 12:13 Maar dat het vervolgens 4h duurt om de trein en de gegijzelde reizigers weg te slepen naar Leuven is de schuld van gebrekkige procedures voor dit soort noodsituaties.

Als ik zou mogen meeschrijven aan een nieuw beheerscontract zou ik een dwangsom voorzien per gegijzelde passagier per minuut, vanaf de 61ste minuut.
Daar ga ik volledig in mee, ik vroeg me toen af waarom die deuren gewoon niet konden worden geopend, de stroom lag toch plat en dus kunnen andere treinen er toch niet passeren.
Op Wikipedia staat ook (ik weet natuurlijk niet of deze info nog klopt) dat er dagelijks van 06:00 tot 23:30 in Leuven een HLE-18 klaar staat om eventuele defecte treinen weg te slepen, maar natuurlijk werkt deze locomotief ook niet als de stroom plat ligt, dus waarom zet men daar geen diesellocomotief in de plaats?
Een E-loc is veel eenvoudiger (en dus goedkoper). Het gebeurt bijna nooit dat de bovenleiding eruit ligt, het zijn bijna altijd treinpannes waarvoor er afgesleept moet worden. Die enkele keren zijn dus de grote investering van een dieselloc niet waard.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Die enkele keren zijn dus de grote investering van een dieselloc niet waard.
Hm, voor de hogesnelheidslijnen doet men het toch wel, dacht ik? [[ edit: niet dus, ik had de geschiedenis onvoldoende geraadpleegd ]]

Maar de opgelegde dwangsom zal dus hoog genoeg moeten zijn om de investering wel te verantwoorden :) Waarop men natuurlijk prompt het handje gaat ophouden...

[edit @hieronder] Dat is alweer een hele poos voorbij, blijkbaar. Cfr. https://nl.wikipedia.org/wiki/HLD_62#TBL2_en_ERTMS :
Voor het onderhoud van de HSL 2 waren vier locomotieven aangepast met het TBL 2-beveiligingssysteem en uitgerust met speciale koppelingen om defecte hogesnelheidstreinen te kunnen wegslepen. Het betrof 6225, 6227, 6313 en 6324, die in Leuven geparkeerd stonden. Ze werden in 2014 buiten dienst gesteld. ( ... ) De evacuatie van de hogesnelheidstreinen op HSL 2 is overgenomen door de HLE 18. Door middel van een speciale hulpkoppeling kunnen zij dan defecte hst's wegslepen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 17 jul 2022, 15:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Afschaffingen

Bericht door Lukas »

Hoi,

Tot enkele jaren geleden stonden er in Leuven 2 HLD`s stand by. Meestal waren dit HLD 6225 en 6227.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Afschaffingen

Bericht door desirootje »

mss kan men in de nabije toekomst een kleine reeks aan batterijlocs kopen/leasen voor dit soort van gevallen? Is zelfs vrij logisch als infrabel idd geen bovenleiding meer wilt leggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afschaffingen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 17 jul 2022, 18:20 mss kan men in de nabije toekomst een kleine reeks aan batterijlocs kopen/leasen voor dit soort van gevallen? Is zelfs vrij logisch als infrabel idd geen bovenleiding meer wilt leggen.
Waarom locs kopen als een treinstel een ander stel kan evacueren?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Omdat die batterijloc dat ook kan als de bovenleiding eruit ligt - hoe uitzonderlijk dat ook moge zijn. (of men zou moeten gaan evacueren met reeks 41 - toch ook maar een gek idee, lijkt me). Maar het zouden behoorlijk krachtige batterijlocs moeten zijn, dus niet goedkoop, en in kleine aantallen worden ze nog duurder. Bovendien zou er alweer een aparte opleiding nodig zijn. Dus erg realistisch lijkt die optie niet. Enkele 77'ers zouden de klus beter kunnen klaren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Afschaffingen

Bericht door byter »

De kans is groter dat er in de toekomst geen hulpelement meer in Leuven stand-by zal zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Afschaffingen

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 16 jul 2022, 16:51
TimJ36 schreef: 16 jul 2022, 16:36
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 12:54 Dinsdag rijden er wegens de voorspelde temperaturen 34 P-treinen niet.
Nuja, die Kust Express-treinen staan toch ook heel de dag te bakken en braden in de zon, wat is dan het verschil met de P-treinen?
Dat die quasi allemaal airco hebben, en ook heel veel volk verwachten.
Ik zat zaterdagavond in de ICT-trein 18431 van Blankenberge naar Turnhout (via Mechelen). Bezetting rond de 30% (of minder).
Vertrekt dan ook redelijk vroeg in Blankenberge (17:00).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Portbou »

Vraagje in verband met treinpannes die afslepen noodzakelijk maken :

Wie sleept er eigenlijk af als een andere operator als NMBS in panne valt ? Bvb. een defecte goederentrein van een kleinere privé-speler.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Afschaffingen

Bericht door JHS2013 »

In eerste instantie is de vervoerder daar zelf verantwoordelijk voor. Die kan ook een andere vervoerder inhuren. Infrabel kan en mag ook hulplocs van andere operatoren opvorderen als dat echt moet. Voor de HSL’s waren/zijn(?) er contracten om hulplocs te voorzien om defect materieel af te slepen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Afschaffingen

Bericht door JHS2013 »

byter schreef: 17 jul 2022, 20:44 De kans is groter dat er in de toekomst geen hulpelement meer in Leuven stand-by zal zijn.
Als het goed is verhuizen die naar Schaarbeek eind dit jaar inderdaad.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffingen

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 18 jul 2022, 12:22
byter schreef: 17 jul 2022, 20:44 De kans is groter dat er in de toekomst geen hulpelement meer in Leuven stand-by zal zijn.
Als het goed is verhuizen die naar Schaarbeek eind dit jaar inderdaad.
Binnen hoeveel tijd vindt Infrabel eigenlijk zelf dat ze een gestrande trein weggesleept moeten hebben?

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Afschaffingen

Bericht door 260689 »

Geen afschaffingen maar behoorlijk wat vertraging voor de volgende thalys-treinen met vertrek uit Antwerpen

Thalys: 9321 heeft +178 (02u58) min RT V11u30

Thalys: 9327 heeft +118 (02u17) min RT V12u30

Thalys: 9346 heeft +107 (02u21) min RT V13u30

Thalys: 9339 heeft +50 min RT V14u32

Allemaal van Parijs naar Amsterdam in Antwerpen-Centraal.

Sorry moest dit hier verkeerd staan, verplaatst dit naar het juiste onderwerp indien nodig.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Afschaffingen

Bericht door rdv »

Reden is blijkbaar vandalisme op de HSL tussen Parijs en Lille, waardoor er via de oude lijn gereden wordt.
Plaats reactie