Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Afschaffingen

Bericht door Adler »

Naar analogie met de rubriek 'Ongewone samenstelling' start ik vanaf vandaag een nieuwe rubriek 'Afschaffingen'.

Vandaag 21/4 opnieuw, zoals de afgelopen weken, de volledige reeks S32 23xx afgeschaft !

Afgezien van de stupiede mededelingen in de reisplanner over nieuwe verbindingen ten gevolge van een omleiding, die nergens op slaan, vindt de NMBS het nog steeds niet nodig enige uitleg te geven aan de reiziger over het waarom en de duur van deze dagelijkse afschaffingen.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Afschaffingen

Bericht door Yassine_TB »

Blijkbaar "wegens grote afwezigheid van treinbegeleiders" worden die treinen elke keer afgeschaft.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Paul »

Vandaag idem voor een op twee stoptreinen op L. 139 tussen Leuven en Ottignies. "Wegens de onverwachte afwezigheid van treinpersoneel" werd in Leuven omgeroepen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

De weinige keren dat ik nog naar Schuman pendel (1x per week, normaliter) valt het me op dat er vaak erg jonge TBG zijn, en ook ietwat timide. Blijkbaar recht uit de opleiding, misschien zelfs overhaast "voor de leeuwen geworpen" :). Het dient gezegd dat ik er geen enkele anders heb geweten dan beleefd en correct, de opleiding is wel in orde blijkbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afschaffingen

Bericht door ovspotter_be »

P8387 vandaag afgeschaft tussen Mechelen en Dendermonde wegens onverwachte afwezigheid van boordpersoneel.
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Afschaffingen

Bericht door Spoorlijn 89 »

Woensdag werd L1685 Zottegem-Kortrijk afgeschaft. In Oudenaarde werd er lange tijd geen enkele info omgeroepen. Op de infoschermen stond eerst lang "vertrek te bevestigen" en pas op het voorziene vertrekuur 14u46 werd het volgende omgeroepen: "Reizigers naar Kortrijk kunnen de IC-trein naar Kortrijk van 14u57 nemen. Reizigers naar Anzegem en Vichte kunnen de L-trein naar Kortrijk van 15u46 nemen". Zomaar eventjes een uur wachten, terwijl er 11 minuten later IC5135 kwam die hetzelfde traject zou afleggen en perfect extra stops zou kunnen doen.

Verschillende reizigers waren ondertussen aan het loket in Oudenaarde gaan vragen of die extra stops niet geregeld konden worden. De enorm behulpzame loketbediende startte meteen met bellen, maar kon 10 minuten lang niemand bereiken. Toen IC5135 toekwam werd ook de treinbegeleidster (eveneens heel begripvol en vriendelijk) door de reizigers aangesproken. Zij had nog geen bericht gekregen over extra stops, maar besloot ook meteen zelf even te bellen en uiteindelijk werd de toestemming verleend.

Super van deze loketbediende en treinbegeleidster om actie te ondernemen, maar onbegrijpelijk dat er niet gewoon een procedure is om bij afschaffing van de L Zottegem-Kortrijk de daaropvolgende IC Zottegem-Kortrijk ook Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem en Vichte te laten bedienen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

Dan zou je verwachten dat ze extra capaciteit voorzien voor de S32's die wel nog rijden.
Nee hoor, deze avond 1 AM75 naar Antwerpen tijdens het spitsuur, bomvol natuurlijk.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Afschaffingen

Bericht door Zwoopaman »

Adler schreef: 21 apr 2022, 21:53 Dan zou je verwachten dat ze extra capaciteit voorzien voor de S32's die wel nog rijden.
Nee hoor, deze avond 1 AM75 naar Antwerpen tijdens het spitsuur, bomvol natuurlijk.
Normaal zijn 2 van de 4 treinen die rijden tussen Roosendaal en Puurs voorzien met 2 MR75's. Die stellen zijn helaas bij de minst betrouwbare en vallen er bij gevolg dus regelmatig tussenuit. Het is ook niet omdat er een relatie die wordt gereden met Desiro's wordt afgeschaft dat er plots op magische wijze extra MR75's beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

22/4

Alle S32 23xx opnieuw afgeschaft !
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

Spoorlijn 89 schreef: 21 apr 2022, 20:57 Woensdag werd L1685 Zottegem-Kortrijk afgeschaft. In Oudenaarde werd er lange tijd geen enkele info omgeroepen. Op de infoschermen stond eerst lang "vertrek te bevestigen" en pas op het voorziene vertrekuur 14u46 werd het volgende omgeroepen: "Reizigers naar Kortrijk kunnen de IC-trein naar Kortrijk van 14u57 nemen. Reizigers naar Anzegem en Vichte kunnen de L-trein naar Kortrijk van 15u46 nemen". Zomaar eventjes een uur wachten, terwijl er 11 minuten later IC5135 kwam die hetzelfde traject zou afleggen en perfect extra stops zou kunnen doen.

Verschillende reizigers waren ondertussen aan het loket in Oudenaarde gaan vragen of die extra stops niet geregeld konden worden. De enorm behulpzame loketbediende startte meteen met bellen, maar kon 10 minuten lang niemand bereiken. Toen IC5135 toekwam werd ook de treinbegeleidster (eveneens heel begripvol en vriendelijk) door de reizigers aangesproken. Zij had nog geen bericht gekregen over extra stops, maar besloot ook meteen zelf even te bellen en uiteindelijk werd de toestemming verleend.

Super van deze loketbediende en treinbegeleidster om actie te ondernemen, maar onbegrijpelijk dat er niet gewoon een procedure is om bij afschaffing van de L Zottegem-Kortrijk de daaropvolgende IC Zottegem-Kortrijk ook Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem en Vichte te laten bedienen.
Dat had te maken met de aanrijding van een persoon op L60 - die treinen komen namelijk uit Dendermonde. En procedures? Normaal worden inderdaad extra stilstanden voorgeschreven, maar dat moet door de NMBS trein per trein zeer omslachtig in een applicatie van Infrabel aangevraagd worden en daarna is het soms lang wachten vooraleer de rijpaden effectief zijn aangepast. Reken op 2 tot 5' om alles in te voeren en dan 5 tot 15' vooraleer het effectief in de dienstregeling komt. Bij grote incidenten zijn extra stilstanden dan nog de gemakkelijke zaken om in te voeren. Als je begint met omleidingen, beperkingen of vervangende treinen ben je wel even bezig - en dan gaat het om één persoon die dat alles mag doen. En zolang al die administratie niet in orde is, weigert Infrabel een sein open te zetten.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Paul »

DR-fan schreef: 22 apr 2022, 08:54En procedures? Normaal worden inderdaad extra stilstanden voorgeschreven, maar dat moet door de NMBS trein per trein zeer omslachtig in een applicatie van Infrabel aangevraagd worden en daarna is het soms lang wachten vooraleer de rijpaden effectief zijn aangepast. Reken op 2 tot 5' om alles in te voeren en dan 5 tot 15' vooraleer het effectief in de dienstregeling komt. Bij grote incidenten zijn extra stilstanden dan nog de gemakkelijke zaken om in te voeren. Als je begint met omleidingen, beperkingen of vervangende treinen ben je wel even bezig - en dan gaat het om één persoon die dat alles mag doen. En zolang al die administratie niet in orde is, weigert Infrabel een sein open te zetten.
Wat een gedoe.
Een mens krijgt heimwee naar de goede oude tijd toen dat gewoon in onderling overleg tussen plaatselijke onderstationsschef, treinbegeleider en treinbestuurder geregeld werd...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, wat een gedoe. Veiligheid boven alles, nietwaar?!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Paul »

Een IC een paar extra stops laten maken om een weggevallen stoptrein te vervangen, brengt de veiligheid op geen enkele manier in het gedrang. Wel de stiptheid. Maar of die gediend is met de hoger geschetste logge bureaucratie van Infrabel is een andere vraag.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

IC 2043 Essen-Antwerpen-Charleroi-Zuid afgeschaft.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

Dat kan eventueel achteraf nog rechtgetrokken worden, hoor, die extra stop. Ideaal is het niet, want de reizigersinformatie is eraan gekoppeld, maar de standaard is nog steeds iemand van NMBS die een extra stop voorschrijft aan de bestuurder in een eerder station, dat kan desnoods met een inschrijving op het werkblad.
Ook zal het seinhuis het sein indien mogelijk vaak dichthouden. De mededeling is vooral om te vermijden dat de bestuurder zou vertrekken met open deuren wanneer het sein open gaat.
Plaats reactie