Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

IC 2017 Antwerpen-Essen : afgeschaft.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Afschaffingen

Bericht door Ducktape »

groentje schreef: 22 apr 2022, 19:03 Dat kan eventueel achteraf nog rechtgetrokken worden, hoor, die extra stop. Ideaal is het niet, want de reizigersinformatie is eraan gekoppeld, maar de standaard is nog steeds iemand van NMBS die een extra stop voorschrijft aan de bestuurder in een eerder station, dat kan desnoods met een inschrijving op het werkblad.
Ook zal het seinhuis het sein indien mogelijk vaak dichthouden. De mededeling is vooral om te vermijden dat de bestuurder zou vertrekken met open deuren wanneer het sein open gaat.
Bijkomende stops worden 100% mondeling doorgegeven tegenwoordig. Het specifieke formulier (E289) om extra haltes op te leggen bestaat al een tijdje niet meer.
Het sein dichthouden heb ik ook niet graag, niet alleen omdat elk onnodig gesloten sein een risico op een seinvoorbijrijding heeft, maar ook omdat je dan nóg meer tijd verliest.

Verder snap ik ook het nut van dit topic niet. Wat voor zin heeft het om afschaffingen bij te houden? Dit kan perfect in het andere topic dat reeds bestond over afschaffingen door ziekte, aangezien dat topic de aanleiding was voor dit topic.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

Ducktape schreef: 23 apr 2022, 13:01
Verder snap ik ook het nut van dit topic niet. Wat voor zin heeft het om afschaffingen bij te houden? Dit kan perfect in het andere topic dat reeds bestond over afschaffingen door ziekte, aangezien dat topic de aanleiding was voor dit topic.
Als dit topic geen nut heeft, wat is dan wel het nut van de 280 pagina's ongewone samenstelling ?
Wat is er meer nuttig aan een ongewone samenstelling dan aan een afgeschafte trein ?
Ik wil hier gewoon dagelijks een overzicht bijhouden van alle afgeschafte treinen want nergens anders is daar informatie over te vinden.
En dat aantal neemt steeds maar toe , niet enkel door ziekte, tegenwoordig schaft men treinen af voor alles en nog wat.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 23 apr 2022, 15:52 En dat aantal neemt steeds maar toe , niet enkel door ziekte, tegenwoordig schaft men treinen af voor alles en nog wat.
En dat is dan weer BS op olympisch niveau :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Zijn er objectieve cijfers beschikbaar over de afschaffingen? Ik had begrepen van niet, en dat dit draadje juist bedoeld was om ze in te zamelen. Een prima idee! Al vrees dat ik dat de ingezamelde info hoogstens op langere termijn relevant kan worden. Maar ja, men moet ergens beginnen, natuurlijk.

Zolang er geen objectieve cijfers beschikbaar zijn kan er over de grond van de zaak alleen toogpraat verkocht worden, en dat is alhier ongewenst, naar ik mocht vernemen.

Had ik dit overigens goed begrepen: volgens de beheersovereenkomst krijgt NMBS minder subsidie vanwege de overheid als er teveel treinen teveel vertraging hebben. Daarom verkiest NMBS al eens om een trein af te schaffen, eerder dan hem met (veel) vertraging te laten rijden. Klopt dat verhaal? Of is er ook enige vorm van penalisatie voor afschaffingen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 24 apr 2022, 12:08 Zijn er objectieve cijfers beschikbaar over de afschaffingen? Ik had begrepen van niet, en dat dit draadje juist bedoeld was om ze in te zamelen. Een prima idee! Al vrees dat ik dat de ingezamelde info hoogstens op langere termijn relevant kan worden. Maar ja, men moet ergens beginnen, natuurlijk.

Zolang er geen objectieve cijfers beschikbaar zijn kan er over de grond van de zaak alleen toogpraat verkocht worden, en dat is alhier ongewenst, naar ik mocht vernemen.

Had ik dit overigens goed begrepen: volgens de beheersovereenkomst krijgt NMBS minder subsidie vanwege de overheid als er teveel treinen teveel vertraging hebben. Daarom verkiest NMBS al eens om een trein af te schaffen, eerder dan hem met (veel) vertraging te laten rijden. Klopt dat verhaal? Of is er ook enige vorm van penalisatie voor afschaffingen?
In 2020: 23158 afgeschafte treinen.
In 2021: 34266 afgeschafte treinen (+50%)
In 2022: ?

(* cijfers van Infrabel)

Uw laatste opmerking klopt.
Volgens mij is er geen enkele penalisatie voor een volledig of gedeeltelijk afgeschafte trein en heeft dit geen invloed op de prestatiecijfers, in tegenstelling tot vertragingen.
ovspotter_be
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afschaffingen

Bericht door ovspotter_be »

Het aantal (gedeeltelijk) afgeschafte treinen per maand kan je ook bekijken op het "Dashboard Stiptheid" van Infrabel, deze wordt meestal tijdens de eerste week van iedere maand bijgewerkt met de data van de vorige maand.
De vorige maand (maart 2022) werd 3,1% van de treinen getroffen door een afschaffing, 2420 daarvan gedeeltelijk en 1284 treinen werden volledig afgeschaft.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

ovspotter_be schreef: 24 apr 2022, 14:58 Het aantal (gedeeltelijk) afgeschafte treinen per maand kan je ook bekijken op het "Dashboard Stiptheid" van Infrabel, deze wordt meestal tijdens de eerste week van iedere maand bijgewerkt met de data van de vorige maand.
De vorige maand (maart 2022) werd 3,1% van de treinen getroffen door een afschaffing, 2420 daarvan gedeeltelijk en 1284 treinen werden volledig afgeschaft.
De eerste 3 maanden van 2022 zijn dus al 10520 treinen afgeschaft.
De kans is dus groot dat het totaal aantal in 2022 nog hoger zal zijn dan in 2021.
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Meer relevant ware de verhouding van het aantal afgeschafte treinen vs. het totaal aantal voorziene treinen. Want er worden toch alsmaar meer treinen ingepland? Dan is het niet meer dan normaal dat er ook meer afschaffingen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Afschaffingen

Bericht door TB_worden »

Donderdag werd de IC Hasselt - Gent van 5u09 afgeschaft door een ontbrekende treinbegeleider. De M7 bleef echter staan tot pakweg 5u37 waardoor de opvolgende IC naar de luchthaven en Antwerpen ook met vertraging vertrok.

Wat ik mij nu afvraag... Als men toch al rond 5u10 zeker is dat de rit niet door gaat, waarom blijft de afgeschafte trein dan zo lang staan (treinbestuurder was duidelijk wél aanwezig)?

Ik was al aangenaam verrast toen ik meende te zien waarmee we die dag zouden reizen. Kwam er toch weer een oudje afgeboemeld :wink:
trainlovertje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door trainlovertje »

TB_worden schreef: 24 apr 2022, 20:17 Donderdag werd de IC Hasselt - Gent van 5u09 afgeschaft door een ontbrekende treinbegeleider. De M7 bleef echter staan tot pakweg 5u37 waardoor de opvolgende IC naar de luchthaven en Antwerpen ook met vertraging vertrok.

Wat ik mij nu afvraag... Als men toch al rond 5u10 zeker is dat de rit niet door gaat, waarom blijft de afgeschafte trein dan zo lang staan (treinbestuurder was duidelijk wél aanwezig)?

Ik was al aangenaam verrast toen ik meende te zien waarmee we die dag zouden reizen. Kwam er toch weer een oudje afgeboemeld :wink:
Omdat er waarschijnlijk nog naar een vervang-TBG gezocht werd, maar uiteindelijk niet gevonden kon worden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

25/4
Vandaag opnieuw 30 treinen S32 afgeschaft:

2355-2356-2357-2358-2359-2360-2361-2362-2363-2364-2365-2366-2367-2368-2369
2377-2378-2379-2380-2381-2382-2383-2384-2385-2386-2387-2388-2389-2390-2391
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

25/4

IC 2006 Brussel-Antwerpen-Essen afgeschaft.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

TB_worden schreef: 24 apr 2022, 20:17 Donderdag werd de IC Hasselt - Gent van 5u09 afgeschaft door een ontbrekende treinbegeleider. De M7 bleef echter staan tot pakweg 5u37 waardoor de opvolgende IC naar de luchthaven en Antwerpen ook met vertraging vertrok.

Wat ik mij nu afvraag... Als men toch al rond 5u10 zeker is dat de rit niet door gaat, waarom blijft de afgeschafte trein dan zo lang staan (treinbestuurder was duidelijk wél aanwezig)?

Ik was al aangenaam verrast toen ik meende te zien waarmee we die dag zouden reizen. Kwam er toch weer een oudje afgeboemeld :wink:
Lees wat ik eerder schreef over het aanvragen en aanpassen van rijpaden. Dat geldt ook voor losse ritten. Geen rijpad = sein blijft dicht, ook al is het maar om ergens uit te wijken.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

Ducktape schreef: 23 apr 2022, 13:01 Bijkomende stops worden 100% mondeling doorgegeven tegenwoordig. Het specifieke formulier (E289) om extra haltes op te leggen bestaat al een tijdje niet meer.
Het sein dichthouden heb ik ook niet graag, niet alleen omdat elk onnodig gesloten sein een risico op een seinvoorbijrijding heeft, maar ook omdat je dan nóg meer tijd verliest.
Ja en nee. De treinbegeleiders worden mondeling ingelicht, maar nogal wat bestuurders willen die bijkomende stops niet uitvoeren voordat die in hun e-drive staat en dat kan even duren wegens gelinkt aan de rijpaden. In een aantal gevallen kan je hun permanentie laten bellen, maar dat betekent ook bijkomend tijdverlies.
Plaats reactie