Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Afschaffingen

Bericht door JHS2013 »

Het is ook een spiraal natuurlijk. Er zijn te weinig TBG waardoor er TBG uitvallen waardoor er te weinig TBG zijn, etc etc
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 01 mei 2022, 21:21 TBG’s hun brood afpakken zal ook niet goed vallen dunkt me
Ik pleit niet om TBG's te laten afvloeien.
Wel zou ik hen per 4 in een team zetten en hen onverwachte controles laten doen.

Een team van 4 TBG kan makkelijker handhaven dan een TBG alleen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 01 mei 2022, 19:27 @DR-fan: NMBS gaat al langer de mist in met de communicatie bij werken. Terwijl het echt niet moeilijk kan zijn om aan de vervallen halte een affiche te voorzien naar de dichtstbijzijnde vervanghalte, zoals ze wel kunnen in nagenoeg elk buurland, én bij De Lijn en de MIVB. Een duidelijke afiche met een kaartje en looproute naar die halte, is dat echt teveel gevraagd? Zeker op een lijn waar de weekends dat er niet gewerkt wordt zeldzamer zijn dan de weekends met een lijnonderbreking... En de website? Als ik op reis ben, gebruik ik geen websites. Ik gebruik de informatie die ik vind op het station, eventueel in een app, en wat ik elders kan vinden. NMBS heeft een serieus probleem, en het gemak waarmee je dat wegwuift maakt me al even nijdig als die keer dat ik hoorde hoe een stationschef in Braine-le-Comte de aansluitende trein liet schieten op het moment dat de vervangbus toekwam, zeker toen ik zag dat die trein voor uur in Mons is toegekomen. Dergelijke toestanden verdienen parlementaire vragen, en een antwoord van de NMBS dat ze hun dienstverlening in de toekomst zullen verbeteren.
Ik heb ook nooit beweerd dat het perfect is, daarvoor werk ik er al te lang. Alleen heb ik er problemen mee dat sommigen van alles en nog wat aangrijpen om de NMBS de schuld te geven zonder ook maar het minste idee te hebben van de realiteit. Zoals ik al schreef: in mijn regio (Oost-Vlaanderen) heb ik nog nooit klachten gehoord over vervangende bussen, behalve dan dat het bussen zijn! Dat je zelf beslist om de website niet te gebruiken is niet de schuld van mij of de NMBS. De info bestaat, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren en daar gaat het om. Ik ben trouwens volledig akkoord dat de app voor verbetering vatbaar is, maar jezelf beperken tot één infobron is jouw keuze.

Wat de coördinatie met de bussen betreft: daar wordt aan gewerkt zoals ik eerder al schreef. Alleen moet je goed beseffen dat een trein niet eeuwig kan wachten zonder andere reizigers te benadelen en dat hun rittijd te sterk afhangt van de algemene verkeerssituatie. Een praktisch voorbeeldje: vorige zomer was er een groot incident in Trois-Ponts waardoor er bussen ingelegd moesten worden tussen Vielsalm en Aywaille. De trein van Aywaille naar Luik had ik een wachttijd van 30' toegestaan. Alleen: de buschauffeur belde uiteindelijk dat hij wegens een ongeval in de file stond en niet wist wanneer hij zou aankomen. De trein is dan met +25' vertrokken voor niets en andere reizigers waren in Luik hun aansluiting kwijt... Soms zijn moeilijke beslissingen nodig en er zal altijd iemand benadeeld worden. De anonieme roepers aan de zijlijn hebben daar natuurlijk geen boodschap aan - hoofdzaak "ik kan klagen".

Dat de communicatie niet altijd optimaal is, klopt ook. Besef wel dat je enkel kan geven wat je krijgt! Je wil niet weten hoeveel incidenten er zijn met de infrastructuur waarbij Infrabel het weet, maar het niet nodig vindt de NMBS in te lichten. Wie de shit over zich heen krijgt kan je wel raden zeker?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Afschaffingen

Bericht door rdv »

Er is veel verbeterd aan de vervangbussen ten opzicht van pakweg 10 jaar geleden. Een grote verbetering is inderdaad het meer gedetailleerd vermelden van de haltes op de affiches met aankondiging van de afschaffingen van de treinen, en het plaatsen van tijdelijke haltepalen.

Maar het kan natuurlijk altijd nog beter.
Waarom bvb het busperron of bushalte niet vermelden op de aankondigingsborden? Bvb op het lijntje waar "afgeschaft" staat bij afschaffingen?
In de app zou de huidige cryptische omschrijvingen kunnen vervangen worden door een link naar een webpagina, ipv een pdf te moeten vinden.
Ik zie soms ook nog wel eens een dienstregeling voor een vervangbus die sneller is dan de reistijd volgens Google Maps.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

rdv schreef: 02 mei 2022, 09:18 Een grote verbetering is inderdaad het meer gedetailleerd vermelden van de haltes op de affiches met aankondiging van de afschaffingen van de treinen, en het plaatsen van tijdelijke haltepalen.
Dan nodig ik u volgend weekend vriendelijk uit in Heide om de halte van de vervangbus te vinden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffingen

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 02 mei 2022, 08:32 Ik heb ook nooit beweerd dat het perfect is, daarvoor werk ik er al te lang. Alleen heb ik er problemen mee dat sommigen van alles en nog wat aangrijpen om de NMBS de schuld te geven zonder ook maar het minste idee te hebben van de realiteit. Zoals ik al schreef: in mijn regio (Oost-Vlaanderen) heb ik nog nooit klachten gehoord over vervangende bussen, behalve dan dat het bussen zijn!
Er zijn wel degelijk klachten, bv. over de slechte, ontbrekende of soms zeer laat beschikbare informatie over de vervangende bussen op lijn 59 in de afgelopen maanden. De uitvoering gaat ook niet bepaald van een leien dakje want er wordt kennelijk vaak niet gewacht op licht vertraagde bussen en spoorwijzigingen op de plaats waar de vervangende bus op de trein aansluit worden soms niet aangekondigd, in het bijzonder niet op kleine stations met alleen een vertrekstaat, waardoor hele busladingen hun trein missen.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

@DR-fan: ik werk aan het Brussel-Zuid. Elk weekend is het een soep met vervangbussen in de Frankrijkstraat, erger nog, vaak mag je de borden die je naar die bussen verwijzen, gaan zoeken. Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer voor mijn (verre) verplaatsingen, ik kom dus al eens ergens, ook in het weekend, en ik ben doorgaans mild genoeg voor tegenslag, zeker een onverwachte tegenslag kan iedereen overkomen, maar bij vooraf geplande en georganiseerde werken en vervangbussen verwacht ik niet dergelijk amateurisme. Dit is echt geen kwestie van de situatie 'niet perfect ' te zijn, komaan.
En nee, de website is niet voldoende als informatiebron, dat is een fundamentele fout, alleen al omdat je die informatie niet gemakkelijk kan meenemen (bijv. een plannetje met de looproute naar de bushalte), omdat er bij mensen die geen internet hebben er bovengemiddeld veel zijn die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, etc. Ik verwacht bovendien dat dergelijke routes gewoon gekend zijn, en die haltes normaal dus niet elke 5 voeten veranderen. Dat is dus informatie die gewoon kan blijven hangen, lijnonderbrekingen zijn helaas verre van zeldzaam.
Dat er nu wel wordt gewerkt aan de coördinatie zou er nog maar aan mankeren. We komen van ver, en het loopt veel te vaak helemaal fout.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

@groentje, U hebt overschot van gelijk maar bij sommige heerst hier een "Tout va très bien madame la marquise" mentaliteit.
En als je daar dan iets durft over zeggen ben je altijd maar aan het klagen.
Ja er loopt heel veel goed, zelfs perfect bij de NMBS maar sommige zaken worden helemaal verknoeid.
Hoe kan je op zo een manier meer mensen op het openbaar vervoer krijgen ?
Ik heb zelf geen auto dus ik doe alles met het openbaar vervoer en ik zit hier niet te klagen om te klagen.
Ik heb het probleem vandaag ook aangekaart bij een lid van de Commissie Mobiliteit,Overheidsbedrijven en Federale Instellingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

Ja Adler dat lok je zelf uit. Je zit hier op het forum van treinliefhebbers en je hebt een reputatie opgebouwd dat je enkel berichten post met negatieve inhoud. Dus dat je snel tegenwind krijgt is dan begrijpelijk. Dat mensen dingen willen nuanceren is dan doodnormaal. Niet alles is enkel positief of enkel negatief.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

Steven schreef: 02 mei 2022, 18:11 Ja Adler dat lok je zelf uit. Je zit hier op het forum van treinliefhebbers en je hebt een reputatie opgebouwd dat je enkel berichten post met negatieve inhoud. Dus dat je snel tegenwind krijgt is dan begrijpelijk. Dat mensen dingen willen nuanceren is dan doodnormaal. Niet alles is enkel positief of enkel negatief.
Enkel negatieve berichten ??? Waar haal je dat ?
Kijk misschien eens in Babbelhoek en Agenda.
Maar het probleem hier is dat geen enkele kritiek geduld wordt.
En ik ben zeker niet de enige.
Zie de berichten van groentje en Rian hierboven.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat men (nuja, sommigen) bij het spoorbedrijf slecht met kritiek omkan heb ik ook al menen op te merken ;)
En inderdaad staat niet iedereen open voor nuancering, spijtig, helaas.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffingen

Bericht door groentje »

Steven schreef: 02 mei 2022, 18:11 Ja Adler dat lok je zelf uit. Je zit hier op het forum van treinliefhebbers en je hebt een reputatie opgebouwd dat je enkel berichten post met negatieve inhoud. Dus dat je snel tegenwind krijgt is dan begrijpelijk. Dat mensen dingen willen nuanceren is dan doodnormaal. Niet alles is enkel positief of enkel negatief.
Dat nogal veel cheminots Adler hier volmondig gelijk geven, schaats je wel wat makkelijk overheen. Ik zeg wel eens al lachende dat ik, sinds ik voor de spoorwegen werk, eerder met de fiets ga werken dan met de trein, maar er zit een grond van waarheid in. Ik zou met plezier het openbaar vervoer in het algemeen, en de trein in het bijzonder, willen verdedigen, maar feit is dat wie ervan afhankelijk is, net iets teveel horrorverhalen kan vertellen waar het totaal mis ging. Vaak buiten de wil en de macht van de spoorwegen om, maar net op momenten dat begeleiding nodig is, loopt het vaak faliekant af.
Het gaat niet meer om nuanceren, maar om vlakaf goedpraten en zelfs de verantwoordelijkheid bij de reiziger leggen, sorry, maar dat was bij mij ook in het verkeerde keelgat geschoten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2022, 18:32 Dat men (nuja, sommigen) bij het spoorbedrijf slecht met kritiek omkan heb ik ook al menen op te merken ;)
En inderdaad staat niet iedereen open voor nuancering, spijtig, helaas.
De antwoorden van DR-fan zijn geen nuancering maar totaal afwimpelen van elke verantwoordelijkheid van de NMBS voor de problemen die ik zaterdag heb gemeld en niet opnieuw ga herhalen.
https://www.youtube.com/watch?v=7_uDB-0iBR8
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Afschaffingen

Bericht door Lukas »

Hoi,

Wat de vervangbussen betreft kan het hier in Belgie altijd beter; Afgelopen zaterdag zag ik in Gent een vervangbus naar Brugge die verzekerd werd met een gewone lijnbus met zeer oncomfortabele zitplaatsen...Wat ik wel goed vond is dat de tussenliggende haltes op de lijnfilm van die bus stonden. Ik ben enkele weken geleden nog in het Groothertogdom Luxemburg geweest en daar had men een elektronisch scherm geplaatst met de vertrektijden van de vervangbussen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afschaffingen

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 02 mei 2022, 21:32 De antwoorden van DR-fan zijn geen nuancering maar totaal afwimpelen van elke verantwoordelijkheid van de NMBS voor de problemen die ik zaterdag heb gemeld en niet opnieuw ga herhalen.
https://www.youtube.com/watch?v=7_uDB-0iBR8
Ik wimpel niets af, maar als jij beweert dat er geen enkele info over de haltes bestaat is dat duidelijk fout en dat mag ik zeggen. Dat sommigen verkiezen de website te negeren is hun zaak. Waar heb ik ooit beweerd dat er er geen zaken fout gaan? Wanneer heb ik ontkend dat het beter kan? Het enige probleem is dat sommigen - en jij in het bijzonder - alleen het negatieve zien en zonder enige kennis, nuance en achtergrond afgeschafte treinen citeert zonder te weten waarom zoiets gebeurt. Dat geeft mij niet bepaald een positief beeld van zo iemand - en al helemaal niet als die persoon dan nog dit soort toogpraat verkoopt:
Adler schreef: 23 apr 2022, 15:52 Ik wil hier gewoon dagelijks een overzicht bijhouden van alle afgeschafte treinen want nergens anders is daar informatie over te vinden.
En dat aantal neemt steeds maar toe , niet enkel door ziekte, tegenwoordig schaft men treinen af voor alles en nog wat.
Plaats reactie