Pagina 1 van 13

Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 07:35
door Adler
Naar analogie met de rubriek 'Ongewone samenstelling' start ik vanaf vandaag een nieuwe rubriek 'Afschaffingen'.

Vandaag 21/4 opnieuw, zoals de afgelopen weken, de volledige reeks S32 23xx afgeschaft !

Afgezien van de stupiede mededelingen in de reisplanner over nieuwe verbindingen ten gevolge van een omleiding, die nergens op slaan, vindt de NMBS het nog steeds niet nodig enige uitleg te geven aan de reiziger over het waarom en de duur van deze dagelijkse afschaffingen.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 13:26
door Yassine_TB
Blijkbaar "wegens grote afwezigheid van treinbegeleiders" worden die treinen elke keer afgeschaft.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 15:42
door Paul
Vandaag idem voor een op twee stoptreinen op L. 139 tussen Leuven en Ottignies. "Wegens de onverwachte afwezigheid van treinpersoneel" werd in Leuven omgeroepen.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 16:09
door jan_olieslagers
De weinige keren dat ik nog naar Schuman pendel (1x per week, normaliter) valt het me op dat er vaak erg jonge TBG zijn, en ook ietwat timide. Blijkbaar recht uit de opleiding, misschien zelfs overhaast "voor de leeuwen geworpen" :). Het dient gezegd dat ik er geen enkele anders heb geweten dan beleefd en correct, de opleiding is wel in orde blijkbaar.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 17:40
door ovspotter_be
P8387 vandaag afgeschaft tussen Mechelen en Dendermonde wegens onverwachte afwezigheid van boordpersoneel.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 20:57
door Spoorlijn 89
Woensdag werd L1685 Zottegem-Kortrijk afgeschaft. In Oudenaarde werd er lange tijd geen enkele info omgeroepen. Op de infoschermen stond eerst lang "vertrek te bevestigen" en pas op het voorziene vertrekuur 14u46 werd het volgende omgeroepen: "Reizigers naar Kortrijk kunnen de IC-trein naar Kortrijk van 14u57 nemen. Reizigers naar Anzegem en Vichte kunnen de L-trein naar Kortrijk van 15u46 nemen". Zomaar eventjes een uur wachten, terwijl er 11 minuten later IC5135 kwam die hetzelfde traject zou afleggen en perfect extra stops zou kunnen doen.

Verschillende reizigers waren ondertussen aan het loket in Oudenaarde gaan vragen of die extra stops niet geregeld konden worden. De enorm behulpzame loketbediende startte meteen met bellen, maar kon 10 minuten lang niemand bereiken. Toen IC5135 toekwam werd ook de treinbegeleidster (eveneens heel begripvol en vriendelijk) door de reizigers aangesproken. Zij had nog geen bericht gekregen over extra stops, maar besloot ook meteen zelf even te bellen en uiteindelijk werd de toestemming verleend.

Super van deze loketbediende en treinbegeleidster om actie te ondernemen, maar onbegrijpelijk dat er niet gewoon een procedure is om bij afschaffing van de L Zottegem-Kortrijk de daaropvolgende IC Zottegem-Kortrijk ook Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem en Vichte te laten bedienen.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 21:53
door Adler
Dan zou je verwachten dat ze extra capaciteit voorzien voor de S32's die wel nog rijden.
Nee hoor, deze avond 1 AM75 naar Antwerpen tijdens het spitsuur, bomvol natuurlijk.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 21 apr 2022, 22:45
door Zwoopaman
Adler schreef: 21 apr 2022, 21:53 Dan zou je verwachten dat ze extra capaciteit voorzien voor de S32's die wel nog rijden.
Nee hoor, deze avond 1 AM75 naar Antwerpen tijdens het spitsuur, bomvol natuurlijk.
Normaal zijn 2 van de 4 treinen die rijden tussen Roosendaal en Puurs voorzien met 2 MR75's. Die stellen zijn helaas bij de minst betrouwbare en vallen er bij gevolg dus regelmatig tussenuit. Het is ook niet omdat er een relatie die wordt gereden met Desiro's wordt afgeschaft dat er plots op magische wijze extra MR75's beschikbaar zijn.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 07:02
door Adler
22/4

Alle S32 23xx opnieuw afgeschaft !

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 08:54
door DR-fan
Spoorlijn 89 schreef: 21 apr 2022, 20:57 Woensdag werd L1685 Zottegem-Kortrijk afgeschaft. In Oudenaarde werd er lange tijd geen enkele info omgeroepen. Op de infoschermen stond eerst lang "vertrek te bevestigen" en pas op het voorziene vertrekuur 14u46 werd het volgende omgeroepen: "Reizigers naar Kortrijk kunnen de IC-trein naar Kortrijk van 14u57 nemen. Reizigers naar Anzegem en Vichte kunnen de L-trein naar Kortrijk van 15u46 nemen". Zomaar eventjes een uur wachten, terwijl er 11 minuten later IC5135 kwam die hetzelfde traject zou afleggen en perfect extra stops zou kunnen doen.

Verschillende reizigers waren ondertussen aan het loket in Oudenaarde gaan vragen of die extra stops niet geregeld konden worden. De enorm behulpzame loketbediende startte meteen met bellen, maar kon 10 minuten lang niemand bereiken. Toen IC5135 toekwam werd ook de treinbegeleidster (eveneens heel begripvol en vriendelijk) door de reizigers aangesproken. Zij had nog geen bericht gekregen over extra stops, maar besloot ook meteen zelf even te bellen en uiteindelijk werd de toestemming verleend.

Super van deze loketbediende en treinbegeleidster om actie te ondernemen, maar onbegrijpelijk dat er niet gewoon een procedure is om bij afschaffing van de L Zottegem-Kortrijk de daaropvolgende IC Zottegem-Kortrijk ook Munkzwalm, Sint-Denijs-Boekel, Anzegem en Vichte te laten bedienen.
Dat had te maken met de aanrijding van een persoon op L60 - die treinen komen namelijk uit Dendermonde. En procedures? Normaal worden inderdaad extra stilstanden voorgeschreven, maar dat moet door de NMBS trein per trein zeer omslachtig in een applicatie van Infrabel aangevraagd worden en daarna is het soms lang wachten vooraleer de rijpaden effectief zijn aangepast. Reken op 2 tot 5' om alles in te voeren en dan 5 tot 15' vooraleer het effectief in de dienstregeling komt. Bij grote incidenten zijn extra stilstanden dan nog de gemakkelijke zaken om in te voeren. Als je begint met omleidingen, beperkingen of vervangende treinen ben je wel even bezig - en dan gaat het om één persoon die dat alles mag doen. En zolang al die administratie niet in orde is, weigert Infrabel een sein open te zetten.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 12:50
door Paul
DR-fan schreef: 22 apr 2022, 08:54En procedures? Normaal worden inderdaad extra stilstanden voorgeschreven, maar dat moet door de NMBS trein per trein zeer omslachtig in een applicatie van Infrabel aangevraagd worden en daarna is het soms lang wachten vooraleer de rijpaden effectief zijn aangepast. Reken op 2 tot 5' om alles in te voeren en dan 5 tot 15' vooraleer het effectief in de dienstregeling komt. Bij grote incidenten zijn extra stilstanden dan nog de gemakkelijke zaken om in te voeren. Als je begint met omleidingen, beperkingen of vervangende treinen ben je wel even bezig - en dan gaat het om één persoon die dat alles mag doen. En zolang al die administratie niet in orde is, weigert Infrabel een sein open te zetten.
Wat een gedoe.
Een mens krijgt heimwee naar de goede oude tijd toen dat gewoon in onderling overleg tussen plaatselijke onderstationsschef, treinbegeleider en treinbestuurder geregeld werd...

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 12:53
door jan_olieslagers
Inderdaad, wat een gedoe. Veiligheid boven alles, nietwaar?!

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 13:22
door Paul
Een IC een paar extra stops laten maken om een weggevallen stoptrein te vervangen, brengt de veiligheid op geen enkele manier in het gedrang. Wel de stiptheid. Maar of die gediend is met de hoger geschetste logge bureaucratie van Infrabel is een andere vraag.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 18:59
door Adler
IC 2043 Essen-Antwerpen-Charleroi-Zuid afgeschaft.

Re: Afschaffingen

Geplaatst: 22 apr 2022, 19:03
door groentje
Dat kan eventueel achteraf nog rechtgetrokken worden, hoor, die extra stop. Ideaal is het niet, want de reizigersinformatie is eraan gekoppeld, maar de standaard is nog steeds iemand van NMBS die een extra stop voorschrijft aan de bestuurder in een eerder station, dat kan desnoods met een inschrijving op het werkblad.
Ook zal het seinhuis het sein indien mogelijk vaak dichthouden. De mededeling is vooral om te vermijden dat de bestuurder zou vertrekken met open deuren wanneer het sein open gaat.