Afschaffingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Afschaffingen

Bericht door trainfreak »

Er zijn vandaag ook een aantal S5 treinen afgeschaft, onder andere S5 3586
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

wuitz schreef: 28 apr 2022, 18:00 Na de (terechte) kritiek van het wekenlang afschaffen van de S-trein Puurs-Essen vermoed ik dat ze die relatie willen sparen hiervan, het resultaat is dat er her en der en zeer willekeurig treinen wegvallen wegens tekort aan personeel...
Het lijkt intussen wel duidelijk dat er een structureel tekort is aan personeel, vooral TBG. Er zal wel te weinig aangeworven en opgeleid zijn de voorbije jaren, en dat zal wel de fout zijn van iemand anders, wie dan ook.

In de eerste weken van 2022 werd de complete S9-reeks afgeschaft om dezelfde reden, dat had tenminste het voordeel van de duidelijkheid, hoe ongelukkig het ook was. De huidige improvisaties zijn wel het allerlaatste dat de modale reiziger verlangt.

Of zou het kunnen dat NMBS, wel beseffende dat telewerken een blijvertje is na corona, reeds begonnen is aan het afbouwen van capaciteit?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 28 apr 2022, 18:55 Of zou het kunnen dat NMBS, wel beseffende dat telewerken een blijvertje is na corona, reeds begonnen is aan het afbouwen van capaciteit?
Helemaal niet, in december zijn er nog nieuwe treinen bijgekomen. Het aantal treinen zal ook niet verminderen, in tegenstelling tot het aantal reizigers misschien.
Het gebrek aan TBG is een oud zeer. Mogelijk heeft de gedwongen onderbreking van aanwervingen aan het prille begin van de coronacrisis het probleem doen verergeren, maar een afbouw van aanwervingen is er zeker niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

Als trein 9228 Rotterdam Brussel de referentie is dan moet je net meer treinen hebben, de bezetting was 120%. Alsof er nooit corona was zitten de mensen op de stoelen, klapstoelen, staan recht in gangen en op het platform. Dus bewust afschaffen ivm telewerk zou ik niet te snel roepen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Ok, ik neem het graag aan vanwege de insiders: "bewust afschaffen" (of afbouwen) doet NMBS niet. Maar waar komt dan dat structurele personeelstekort wel vandaan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 28 apr 2022, 20:21 Maar waar komt dan dat structurele personeelstekort wel vandaan?
De verbeterde frequenties en amplitudes op vele lijnen, zoals recent de S-trein naar Sint-Niklaas, bijvoorbeeld.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afschaffingen

Bericht door jan_olieslagers »

Heeft NMBS dan de diensten uitgebreid zonder evenredig meer personeel aan te werven? "Gouverner c'est prévoir", n'est-ce-pas?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffingen

Bericht door Steven »

De aanwervingen zijn al jaren een probleem. Maar nu met de extra S treinen her en der valt dat sneller op.
Onregelmatige uren, de agressie van sommige reizigers maken de job niet mega aantrekkelijk.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Afschaffingen

Bericht door BlackEagle »

Als er al 'permanente' afschaffingen gebeuren wegens gebrek aan reizigers, dan zullen dat waarschijnlijk P-treinen zijn.

Maar zoals gezegd (en wat ook mijn ervaring is) zijn de treinen bijna opnieuw zo gevuld als pré-corona. Ze zitten nog niet overvol maar vaak zijn alle zitplaatsen in de spits wel terug bezet.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afschaffingen

Bericht door trainlovertje »

Inderdaad, zoals Steven zegt. Het is al jaren een strijd om genoeg boordpersoneel te vinden en de job wordt er hoe langer, hoe minder aantrekkelijk op. En dan denk ik eveneens meteen aan het toegenomen aantal brave, gemanierde reizigers waarvan er af en toe eens eentje een mep verkoopt aan een TBG, omdat die vindt dat hij wel gelijk heeft of wat dan ook.
Je kan het aanbod ook niet uitbreiden om die reden, maar dan zou NMBS ook zeker en vast onder druk komen te staan, uit politieke hoek onder meer.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

29/4

S32 2358 afgeschaft.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffingen

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 28 apr 2022, 21:16 Maar zoals gezegd (en wat ook mijn ervaring is) zijn de treinen bijna opnieuw zo gevuld als pré-corona. Ze zitten nog niet overvol maar vaak zijn alle zitplaatsen in de spits wel terug bezet.
Mijn ervaring is ook dat het pre-coronaniveau langzaam wordt benaderd. Mijn referentiekader is natuurlijk beperkt (doorgaans 428 en 417) maar ik zie toch duidelijk verschillend met bv. een paar maanden geleden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

29/4

S32 2382 afgeschaft.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afschaffingen

Bericht door Adler »

IC 2817 Gent-Brussel afgeschaft.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Afschaffingen

Bericht door Merijn »

Er zijn vandaag een heleboel trein afgeschaft, waaronder P trein 8006, die ik vandaag wou spotten.

Weet iemand of deze trein momenteel nog effectief in Schaarbeek staat, of is deze nu leeg onderweg?
Plaats reactie