Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door Steven »

Dagelijks zijn er incidenten op en langs het spoor, was je getuige van zo’n incident dan kan je hier je verhaal delen.
Dat kan gaan van een spoorloper, een dier op het spoor, een luidruchtige en storende medepassagier die voor onrust zorgt.

Ik geef zelf de aftrap met mijn incident van deze ochtend met trein 9215.

Vandaag kennis gemaakt met pipo 1243 (een fictief nr want in het echt ben ik de tel kwijt). Het perron van Antwerpen luchtbal. Ik kom aangereden met mijn trein. Eerst dacht ik dat er een zak nabij de rand van het perron stond, maar toen ik korter kwam stelde ik vast dat het een reiziger was die de perronboord als zitbank gebruikte. Wat voorover gebogen, kap over het hoofd, lezend op de smartphone. Dat is het moment dat je hartslag van 60 naar 180 schiet in 0,2 seconden. Noodrem geactiveerd en daar gaat mijn Klakson voluit. Op het moment ik zowat 50m verwijder ben van hem springt hij recht en verwijderd zich van de boordsteen van het perron. Dank u pipo om mij zo te doen verschieten. Laat het duidelijk zijn dat rustig Facebook of andere zaken lezen op de rand van het perron levensgevaarlijk is. Ik vermoed dat hij zelfs muziek in de oren had (moeilijk te zien omdat hij de kap van zijn hoodie over zijn hoofd had).

Deze kerel is er met de schrik vanaf gekomen. Een volgende keer heeft hij waarschijnlijk minder geluk.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Incidenten met impact

Bericht door pietje »

Tja, het aantal genomineerden voor een Darwin Award lijkt mij jaalijks toe te nemen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Incidenten met impact

Bericht door JHS2013 »

De stupiditeit van de mens is grenzeloos. Een paar van mijn ervaringen: twee dames die na een ochtendje wandelen besloten te picnicken op de ballastschouder (dat is toch oncomfortabel dicht bij het VRP). Of de man die het verkeer regelde op een gesloten OW waar ik met SF05 passeerde en mensen maande de slagbomen te negeren. Dat er op het nevenspoor op volle snelheid een trein uit dezelfde richting kwam kon hij natuurlijk niet voorzien…
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door jan_olieslagers »

[[ nevenaf ]]
waar ik met SF05 passeerde
wat is SF05?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door JHS2013 »

Siffler fluit 5 km/h. Een procedure waarbij een OW die bijvoorbeeld in storing is aan 5 km/h wordt bereden icm het geven van claxontonen om het wegverkeer te waarschuwen vanaf ongeveer 50 meter van de OW. [in het kort]
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 10 apr 2022, 19:38 Dagelijks zijn er incidenten op en langs het spoor, was je getuige van zo’n incident dan kan je hier je verhaal delen.
Dat kan gaan van een spoorloper, een dier op het spoor, een luidruchtige en storende medepassagier die voor onrust zorgt.
Eén van de grootste ergernissen aan boord. Mensen die hun luidspreker gebruiken om te bellen, het microfoontje onder aan hun telefoon houden en dan nog roepen. :roll:
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door Freken »

2 verhaaltjes uit de tijd dat ik nog werkzaam was bij de NMBS:

Ik sta samen met een assistent klanten te wachten op aankomst van een PBM (persoon met beperkte mobiliteit) in Gent-Sint-Pieters, op het perron aan de overkant van de sporen zijn 2 jongeren aan een vrij intensieve skateboard-training bezig. Echt veel vertrouwen had ik er niet in, dus ik maan ze al eens aan om hun skateboard bij de hand te nemen maar dat heeft vrij weinig effect.

Paar minuten later gebeurt uiteraard het onvermijdelijke, skateboard belandt in de sporen waar een paar minuten later de Oostende-Eupen zou halteren. Onmiddellijk contact opgenomen met de blokpost en verkeerd werd tijdig gesperd, Securail en de SPC (spoorwegpolitie) zijn ter plaatste gekomen en hebben PV opgesteld.

Diezelfde zomer een quasi identiek scenario als Steven: de regelaar (ROR) roept ons op voor een treinbestuurder die een mogelijks gevaarlijke situatie meldt op een perron. Veel details waren er niet en Securail had weinig zin om ter plaatse te gaan dus soit, ondergetekende gaat een kijkje nemen. Ik kom aan op het perron en zie onmiddellijk een jongeman met zijn benen over de perronrand zitten. Ik roep al van ver dat hij daar stante pede mag vertrekken, maar door de combinatie koptelefoon en smartphone heeft hij daar weinig aandacht voor.

Slechts op enkele meters afstand merkt hij mij op en nadat ik in conversatie met hem ga durft hij nog te stellen "dat hij de trein wel zou zien of horen aankomen". Na een kleine uitbrander van mij en mijn collega had hij de boodschap weliswaar begrepen, maar gezond verstand is soms ver te zoeken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door stijn »

Freken schreef: 11 apr 2022, 20:33 Slechts op enkele meters afstand merkt hij mij op en nadat ik in conversatie met hem ga durft hij nog te stellen "dat hij de trein wel zou zien of horen aankomen". Na een kleine uitbrander van mij en mijn collega had hij de boodschap weliswaar begrepen, maar gezond verstand is soms ver te zoeken.
Men is mondiger geworden... niet slimmer...
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door Tram44 »

Een jaartje geleden was ik in Mechelen getuige van een gezin dat op zondag op de S1 naar Brussel stapt, waarna die trein daar nog even blijft staan zoals voorzien. Intussen hoor ik vertellen dat één van de kinderen nog vlug thuis of in de auto iets was gaan halen en nog onder weg was.

Op het moment dat de trein bijna vertrekt, bonkt de jongeman op de ruit en roepen de andere gezinsleden naar de controleur dat hij de deuren moet openen omdat die jongen nog mee moet. Waarom je dan niet als gezin even buiten blijft wachten tot je zeker bent dat iedereen de trein haalt, is natuurlijk een eerste vraag.

Toen bleek echter dat de TBG - voor zover dat al zou kunnen - de deuren helemaal niet meer wilde openen omdat hij de laatkomende jongeman net voor de vertrekkensklare trein van op perron 12 over de sporen naar perron 11 had zien rennen. De puber had zich in zijn haast van perron vergist en dan maar de korstste weg gekozen.

Nadien hoorde ik de rest van het gezin praten over een SMS over een fikse maar verdiende boete van Securail.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door DR-fan »

Freken schreef: 11 apr 2022, 20:33 Veel details waren er niet en Securail had weinig zin om ter plaatse te gaan dus soit, ondergetekende gaat een kijkje nemen.
Dat is een bekend probleem - wachten op Securail is zoals wachten op wereldvrede :wink:

Het strafste dat ik ooit gezien heb was een Japanse toerist die in volle avondspits te Brussel-Zuid in het spoor sprong om een selfie te nemen. Kamikaze-mentaliteit op zijn best...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door stijn »

Als het een troost mag zijn... op de weg is het niet beter...
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door Ducktape »

Ik denk dat zowat al het spoorpersoneel hier al boeken kan schrijven over wat er hen overkomen is :mrgreen:
Zo'n perronboordzitter heb ik ook al eens gehad, toen ik tegen volle snelheid (130 km/h) door Wildert reed met de IC Essen-Charleroi. Ik had het op tijd gezien en kon dus nog claxonneren, die persoon had mij zonder mijn claxontoon niet gehoord en stond vliegensvlug terug recht op het perron...

Vorige week deed ik een S32 Antwerpen-Puurs. Tussen Hoboken en Hemiksem kwam ik uit een blinde bocht gereden en zag enkele honderden meters verder een man met 2 honden langs de sporen lopen. We kwamen elkaar tegemoet en op zo'n 200m van elkaar staken hij en zijn honden plots de sporen over. Direct een noodremming, alarm en alle andere maatregelen. Uiteraard viel 1 van zijn honden dan nog in mijn spoor. Pootjes op ballast stapt niet zo goed natuurlijk. Ze zijn er allemaal met de schrik vanaf gekomen (en ik ook). Gelukkig is dat maar een lijntje van 90 km/h en niet 120 of sneller, anders had de situatie misschien wel anders geweest.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door dentheo »

Ducktape schreef: 12 apr 2022, 12:26 Ik denk dat zowat al het spoorpersoneel hier al boeken kan schrijven over wat er hen overkomen is :mrgreen:
Zo'n perronboordzitter heb ik ook al eens gehad, toen ik tegen volle snelheid (130 km/h) door Wildert reed met de IC Essen-Charleroi.
Wolf al ooit zien oversteken op lijn 12 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door Ducktape »

dentheo schreef: 12 apr 2022, 12:38
Ducktape schreef: 12 apr 2022, 12:26 Ik denk dat zowat al het spoorpersoneel hier al boeken kan schrijven over wat er hen overkomen is :mrgreen:
Zo'n perronboordzitter heb ik ook al eens gehad, toen ik tegen volle snelheid (130 km/h) door Wildert reed met de IC Essen-Charleroi.
Wolf al ooit zien oversteken op lijn 12 ?
Geen wolf, wel een ree vorige week (tussen Wildert en Essen, in dat stuk bos)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Incidenten met impact, klaar voor een Darwin Award

Bericht door jan_olieslagers »

Vorige week deed ik een S32 Antwerpen-Puurs. Tussen Hoboken en Hemiksem kwam ik uit een blinde bocht gereden en zag enkele honderden meters verder een man met 2 honden langs de sporen lopen. We kwamen elkaar tegemoet en op zo'n 200m van elkaar staken hij en zijn honden plots de sporen over. Direct een noodremming, alarm en alle andere maatregelen. Uiteraard viel 1 van zijn honden dan nog in mijn spoor. Pootjes op ballast stapt niet zo goed natuurlijk. Ze zijn er allemaal met de schrik vanaf gekomen (en ik ook).
Dit soort verhalen vind ik echt wraakroepend (en ik wil graag aannemen dat ze courant genoeg zijn). Hoeveel risico loopt die hondenvriend om de rekening gepresenteerd te krijgen? Nagenoeg nul, lijkt me.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 apr 2022, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie