Afgeschafte treinen door ziekte

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

De laatste tijd worden zeer veel treinen afgeschaft met de mededeling 'onverwachte afwezigheid van het boordpersoneel'.
Ik heb de indruk dat dit vooral gebeurt op de verbinding Antwerpen-Essen (S32).
Ik heb dit nog nergens anders gehoord.
Waarom is dit altijd daar of is dit niet zo ?
Ik vind die uitdrukking 'onverwachte afwezigheid' trouwens nogal raar.
Dat geeft de indruk dat het personeel is thuis gebleven zonder te verwittigen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steven »

Nee, maar soms kan personeel maar kort voor dienstaanvang melden dat ze niet mogen komen werken en je hebt geen voltallig leger aan reserve mensen om in te vallen natuurlijk. Als personeel 2u voor begin meld dat ze niet mogen werken na bezoek aan de dokter dan zijn er niet altijd wonderen te verrichten, hoe jammer dat ook is.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door ovspotter_be »

Ik zie de laatste dagen ook veel afgeschafte "trage" IC's Brussel-Antwerpen (31xx en 33xx), waarschijnlijk ook door ziekte bij het boordpersoneel.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 31 mar 2022, 21:24 Ik vind die uitdrukking 'onverwachte afwezigheid' trouwens nogal raar.
Dat is nu eenmaal HR-taal.

Geplande afwezigheid: verlof
onverwachte afwezigheid: ziekte (kan nu eenmaal niet op voorhand voorspeld worden)
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door jens123 »

Standplaats Antwerpen heeft ook een enorm tekort aan treinbegeleiders dus dat speelt ook mee...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Ducktape schreef: 30 mar 2022, 11:39 - De volledige S32 23xx werd idd heel de dag afgeschaft, net zoals dat de voorbije weken bijna elke dag het geval was. Corona hakt nog steeds zwaar op het personeelsbestand blijkbaar, en de eerste verbinding om dan op de schop te gaan is die...
Maar waarom altijd S32 ? Worden enkel daar mensen ziek ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

jens123 schreef: 01 apr 2022, 10:39 Standplaats Antwerpen heeft ook een enorm tekort aan treinbegeleiders dus dat speelt ook mee...
Dat is een mogelijke verklaring.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door traindriverbe »

Adler schreef: 01 apr 2022, 10:42
Ducktape schreef: 30 mar 2022, 11:39 - De volledige S32 23xx werd idd heel de dag afgeschaft, net zoals dat de voorbije weken bijna elke dag het geval was. Corona hakt nog steeds zwaar op het personeelsbestand blijkbaar, en de eerste verbinding om dan op de schop te gaan is die...
Maar waarom altijd S32 ? Worden enkel daar mensen ziek ?
Minder belangrijke trein mss dat ze personeel van die S32 gebruiken om andere treinen mee te verzekeren?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steve »

De S32 is in ieder geval een van de weinige verbindingen in de regio waar je de frequentie kunt verminderen zonder dat er een bediening wegvalt. Op veel andere lijnen wordt de halfuurfrequentie bereikt door een combinatie van verschillende verbindingen en het stopzetten van eentje ervan zou erop neerkomen dat sommige stations of verbindingen plots niet meer bediend worden. Dat is zelfs het geval voor de S1 (stations als Buda, Congres... die niet door alle treinen bediend worden), nog los van het feit dat het vanwege de hogere reizigersaantallen ongetwijfeld minder wenselijk is om daar in te gaan snijden. Op het noordelijke stuk van de S32 heb je dan ook nog eens de IC die daar een IR-achtige bediening verzorgt, waardoor enkel de allerkleinste stations terugvallen op een uufrequentie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Steve schreef: 01 apr 2022, 11:11 De S32 is in ieder geval een van de weinige verbindingen in de regio waar je de frequentie kunt verminderen zonder dat er een bediening wegvalt. Op veel andere lijnen wordt de halfuurfrequentie bereikt door een combinatie van verschillende verbindingen en het stopzetten van eentje ervan zou erop neerkomen dat sommige stations of verbindingen plots niet meer bediend worden. Dat is zelfs het geval voor de S1 (stations als Buda, Congres... die niet door alle treinen bediend worden), nog los van het feit dat het vanwege de hogere reizigersaantallen ongetwijfeld minder wenselijk is om daar in te gaan snijden. Op het noordelijke stuk van de S32 heb je dan ook nog eens de IC die daar een IR-achtige bediening verzorgt, waardoor enkel de allerkleinste stations terugvallen op een uufrequentie.
Ook IC's van of naar Essen worden om dezelfde reden afgeschaft hoor, maak u geen illusies.
Niets ontsnapt daar aan op die lijn.
Vaak moet je dan minstens 45 minuten wachten vooraleer er wel een trein komt.
Ik begrijp uw uitleg trouwens niet.
Als ik bv. van Heide naar Gent wil, mis ik wel de aansluitende trein in Antwerpen als er weer eens onverwacht een S32 wegvalt.
Ik vind dat u de impact nogal minimaliseert.
Uiteraard kan er niemand iets aan doen als mensen ziek worden.
Alleen jammer dat er blijkbaar zo een personeelstekort is in het depot Antwerpen waardoor altijd die regio wordt getroffen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steven »

Treinbegeleiders worden meer gevarieerd ingezet dan treinbestuurders aangezien ze niet vast zitten aan lijnkennis. Op lijn 12 zit bijgevolg personeel uit heel wat standplaatsen, dus ook Franstaligen zoals uit Brussel en Charleroi. Op andere locaties zoals hier bij mij tussen Brussel en Dendermonde zit ook geregeld personeel uit Ath. Dus focus hierbij niet op het idee dan enkel standplaats Antwerpen Centraal zou getroffen zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Steven schreef: 01 apr 2022, 11:36 Treinbegeleiders worden meer gevarieerd ingezet dan treinbestuurders aangezien ze niet vast zitten aan lijnkennis. Op lijn 12 zit bijgevolg personeel uit heel wat standplaatsen, dus ook Franstaligen zoals uit Brussel en Charleroi. Op andere locaties zoals hier bij mij tussen Brussel en Dendermonde zit ook geregeld personeel uit Ath. Dus focus hierbij niet op het idee dan enkel standplaats Antwerpen Centraal zou getroffen zijn.
Steven, ik kom uiteraard niet overal in Belgie met de trein maar wel op veel plaatsen en ik heb nog nergens anders dan op L12 gehoord of gezien dat er treinen werden afgeschaft door' onverwachte afwezigheid van boordpersoneel'.
Dat kan toch geen toeval zijn.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 01 apr 2022, 11:36 Treinbegeleiders worden meer gevarieerd ingezet dan treinbestuurders aangezien ze niet vast zitten aan lijnkennis. Op lijn 12 zit bijgevolg personeel uit heel wat standplaatsen, dus ook Franstaligen zoals uit Brussel en Charleroi. Op andere locaties zoals hier bij mij tussen Brussel en Dendermonde zit ook geregeld personeel uit Ath. Dus focus hierbij niet op het idee dan enkel standplaats Antwerpen Centraal zou getroffen zijn.
Het is wel degelijk zo dat vooral de depots Antwerpen, Mol, Leuven en Turnhout betrokken zijn. Personeel van andere standplaatsen valt in waar het kan.

Wat het beperken van de reeks 20xx betreft: die wordt vanaf 25' vertraging beperkt tot Luchtbal om de terugrit op tijd te krijgen. Jammer genoeg wordt de L124 de laatste tijd zwaar geplaagd door incidenten (van omgevallen bomen en spoorlopers tot zelfmoorden) en door de werken daar kan je nog nauwelijks ingrijpen. Dus: veel vertraging uit Charleroi en treinen naar Essen beperkt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steven »

Wat ik wilde zeggen is dat treinen op die lijn niet allemaal met Antwerps/Vlaams personeel bemand zijn. Doordat er meerdere standplaatsen in tussenkomen moet je het probleem van die bewuste treinen ook bekijken over die X standplaatsen die daar actief zijn. Dit dan nog los van alle mogelijke oorzaken zoals grote vertraging, aanrijdingen, … Als je dan bekijkt welke treinenreeksen men schrapt is het steeds om de impact zo klein mogelijk te houden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 01 apr 2022, 11:31
Steve schreef: 01 apr 2022, 11:11 De S32 is in ieder geval een van de weinige verbindingen in de regio waar je de frequentie kunt verminderen zonder dat er een bediening wegvalt. Op veel andere lijnen wordt de halfuurfrequentie bereikt door een combinatie van verschillende verbindingen en het stopzetten van eentje ervan zou erop neerkomen dat sommige stations of verbindingen plots niet meer bediend worden. Dat is zelfs het geval voor de S1 (stations als Buda, Congres... die niet door alle treinen bediend worden), nog los van het feit dat het vanwege de hogere reizigersaantallen ongetwijfeld minder wenselijk is om daar in te gaan snijden. Op het noordelijke stuk van de S32 heb je dan ook nog eens de IC die daar een IR-achtige bediening verzorgt, waardoor enkel de allerkleinste stations terugvallen op een uufrequentie.
Ook IC's van of naar Essen worden om dezelfde reden afgeschaft hoor, maak u geen illusies.
Niets ontsnapt daar aan op die lijn.
Vaak moet je dan minstens 45 minuten wachten vooraleer er wel een trein komt.
Ik begrijp uw uitleg trouwens niet.
Als ik bv. van Heide naar Gent wil, mis ik wel de aansluitende trein in Antwerpen als er weer eens onverwacht een S32 wegvalt.
Ik vind dat u de impact nogal minimaliseert.
Uiteraard kan er niemand iets aan doen als mensen ziek worden.
Alleen jammer dat er blijkbaar zo een personeelstekort is in het depot Antwerpen waardoor altijd die regio wordt getroffen.
Steve minimaliseert de impact niet, hij geeft alleen de feiten weer: door 1/2 S32-treinen af te schaffen is er geen enkel station op de lijn dat geen enkele verbinding meer overhoudt. Dát is een goede reden om die stoptrein weg te laten vallen i.p.v. de meeste andere stoptreinen. IC-treinen worden over het algemeen minder vaak geschrapt, omdat die vaak meer reizigers hebben.
En de trein naar Gent missen in Antwerpen door een uitvallende S32 is geen probleem, want die rijdt ook om het halfuur, zelfs 3 keer per uur. Dat zorgt dus niet voor extra verloren tijd.
Plaats reactie