Afgeschafte treinen door ziekte

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 17 apr 2022, 07:45 Volgens de reisplanner rijden alle treinen tussen Antwerpen en Puurs vandaag wel.
Toch nogal eigenaardig, gisteren blijkbaar iedereen ziek en vandaag plots niemand meer.

De reisplanner vermeldt ook voor de trein van 10.12 uit Antwerpen een verplichte plaatsreservering.
Hoe kan men nu als passagier voor een binnenlandse trein een plaatsreservering maken, verplicht dan nog ?
Ik heb dit nooit eerder gezien voor binnenlandse treinen.
Volgens de NMBS betaal je voor een reservering minstens voor 15 personen (Group Ticket).
Dat wordt een duur reisje dan naar Puurs.
Voor de zondagdienstregeling zijn er minder treinbegeleiders nodig dan op zaterdag. Dat is waarschijnlijk de reden waarom men vandaag wel de treindienst kan garanderen.
Waar die melding verplichte reservatie vandaan komt, is mij niet duidelijk...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Volksvertegenwoordiger en mobiliteitsexpert Jef van den Bergh heeft de rampzalige dienstverlening op de lijn Antwerpen-Essen onlangs aangekaart bij minister Gilkinet.
“Reizigers zijn het beu. Er is nauwelijks een trein die klokvast op bestemming aankomt. Er worden om de haverklap treinen geschrapt...."

De toestand is inderdaad rampzalig.
Treinen afschaffen is gemakkelijk, die worden toch niet meegeteld voor de stiptheid.
En kom nu aub weer niet af dat het allemaal zo erg niet is omdat er toch elk uur wel een trein stopt in elk station.

De volledige tekst kan je hier lezen:
https://www.jefvandenbergh.be/nieuws/cd ... ning-nmbs/
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Davy »

Dat men wat ik eerder zei eens stopt met die coronamaatregelen die tot niets meer dienen zal al wat helpen, maar ik hoor wel graag ook andere oplossingen i.p.v. alleen maar eindeloos foeteren. Het huidige personeelstekort lost zich zeker op de korte termijn niet zomaar op.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 17 apr 2022, 11:00 En kom nu aub weer niet af dat het allemaal zo erg niet is omdat er toch elk uur wel een trein stopt in elk station.
Dat heeft niemand hier ooit gezegd, hoor.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Pim530 »

Davy schreef: 16 apr 2022, 16:27 Hoog tijd dat die quarantaineonzin stopt is een van de oplossingen. (...)
Schaf gelijk ook die mondmaskers af, want denk dat deze onrechtstreeks ook zorgen voor hoger ziekteverzuim doordat de sfeer erg ongezellig wordt omdat de meeste reizigers die vodden terecht beu zijn. In Nederland was dat i.i.g. een enorme last die van de schouders van het treinpersoneel viel.
Sindsdien is het in Nederland ook weer doodnormaal om je al hoestend en proestend, zonder elleboog of hand voor het gezicht in de trein te begeven, zodat het alsnog ernstig aan te bevelen is om een masker te dragen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Davy »

Ja die vodden helpen heel goed. Schijnveiligheid eerste klas. "Voorbeeldland" Duitsland met hun FFP2-obsessie torenhoge besmettingscijfers, in Nederland dalen ze verder zonder mondvodden.
Nu met het warmere weer zal je mij weer minder zien in de trein zolang die mondmaskerplicht er is. Ik ben er helemaal klaar mee.

Toen de maskers in Nederland afgeschaft werden zag je gelijk ook meer controle in de trein. Die spanning van steeds maar reizigers te moeten aanspreken op het dragen van een masker zal de sfeer geen deugd hebben gedaan, zoiets kan dus leiden tot een hoger ziekteverzuim. Dat probleem is er nu weggevallen lijkt me.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DDietzen »

Duitsland maakt nu de piek door die Nederland tot een maand geleden keihard trof, if anything duidt dat er juist op dat Duitsland die piek langer heeft kunnen uitstellen dankzij de FFP2's. De huidige Duitse piek volgt ook verdacht kort op de versoepelingen van de maskerplicht op veel plaatsen.

De dalende testcijfers in Nederland zijn ook voor een significant deel toe te schrijven aan het wegvallen van testverplichtingen en -aanbevelingen. Het coronatoegangsbewijs is vervallen waardoor testen voor toegang tot horeca, evenementen enz. niet meer nodig is, en inmiddels hoeft men zelfs niet meer een PCR-test te laten doen na een positieve zelftest. Daardoor blijft er nog maar nauwelijks reden over om je officieel te laten testen.

Niet gaan foetelen met cijfers om kromme argumenten recht te praten, aub.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door desirootje »

Ik was 2 maanden geleden in Duitsland en heb geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer maar de regels in de horeca gingen er in praktijk een pak lakser aan toe dan in theorie, bijna geen enkele zaak die iets zei over klanten met gewone mondmaskers en nooit gevraagd om een negatieve test. Ook op drukke plaatsen buiten zette de minderheid zijn mondmasker maar op. Of die mondmakers wel beter werden gedragen op het openbaar vervoer weet ik niet maar het is wel duidelijker dat die "drakonische" maatregelen eigenlijk niet in effect waren en doen alsof leidt gwn tot liegen erover en hun efficiëntie.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Freken »

Ik denk dat menig OV-gebruiker en TBG het wel gehad heeft met de mondmaskerplicht, quasi week na week zie ik meer en meer reizigers en personeel de regels heel soepel toepassen (mondmasker op of onder de kin) of al helemaal achterwege laten. De sensibilisering is ook compleet weggevallen en zelfs het aantal opgestelde PVs is in sterk dalende lijn sinds begin dit jaar.

De argumentatie dat de zwakke reiziger beschermd moeten worden kan ik nog enigszins begrijpen maar moet dit persé leiden tot een algemene verplichting gegeven de evolutie van de maatregelen in andere sectoren? Treinen en bussen zijn tot zover ik weet nog altijd geen zorginstellingen..
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Davy »

DDietzen schreef: 17 apr 2022, 20:01 Duitsland maakt nu de piek door die Nederland tot een maand geleden keihard trof, if anything duidt dat er juist op dat Duitsland die piek langer heeft kunnen uitstellen dankzij de FFP2's. De huidige Duitse piek volgt ook verdacht kort op de versoepelingen van de maskerplicht op veel plaatsen.

De dalende testcijfers in Nederland zijn ook voor een significant deel toe te schrijven aan het wegvallen van testverplichtingen en -aanbevelingen. Het coronatoegangsbewijs is vervallen waardoor testen voor toegang tot horeca, evenementen enz. niet meer nodig is, en inmiddels hoeft men zelfs niet meer een PCR-test te laten doen na een positieve zelftest. Daardoor blijft er nog maar nauwelijks reden over om je officieel te laten testen.

Niet gaan foetelen met cijfers om kromme argumenten recht te praten, aub.
De piek in Duitsland viel nog voor het afschaffen van de mondmaskers. In Nederland hetzelfde verhaal.
En uitstel is geen afstel. Ook ziekenhuisbezetting neemt alleen maar verder af in Nederland, met treinen die weer ouderwets druk zijn en maskers al na een week voor 99% verdwenen waren op wat toeristengebiedenna zoals Schiphol en Amsterdam waar vaak onwetende toeristen nog een masker dragen.

Dus nogmaals: schaf die dingen af. Het zal de werksfeer en daarmee samenhangend het ziekteverzuim (want er is een relatie tussen deze zaken!) ten goede komen.
Het zou ook een goede zaak zijn om het OV weer aantrekkelijk te maken. Een klein groepje mag dan op sociale media wel schreeuwen dat ze zonder masker het OV niet meer indurven, een veel grotere groep laat juist het OV links liggen en neemt de auto zolang ze zo'n ding opmoeten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steven »

Davy schreef: 17 apr 2022, 20:34 Het zou ook een goede zaak zijn om het OV weer aantrekkelijk te maken. Een klein groepje mag dan op sociale media wel schreeuwen dat ze zonder masker het OV niet meer indurven, een veel grotere groep laat juist het OV links liggen en neemt de auto zolang ze zo'n ding opmoeten.
Om dat soort uitspraken te doen zou ik graag weten waar je u op gaat baseren? Een officiële enquete gehouden?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 17 apr 2022, 20:01 Duitsland maakt nu de piek door die Nederland tot een maand geleden keihard trof, if anything duidt dat er juist op dat Duitsland die piek langer heeft kunnen uitstellen dankzij de FFP2's.
Of gewoon omdat de omikronvariant daar later heeft toegeslagen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DDietzen »

En hoe komt het dat omikron daar later heeft toegeslagen, terwijl er in grote mate vrij verkeer bestond destijds tussen Duitsland en omringende landen waar omikron al eerder huishield? Juist ;)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 17 apr 2022, 22:00 En hoe komt het dat omikron daar later heeft toegeslagen, terwijl er in grote mate vrij verkeer bestond destijds tussen Duitsland en omringende landen waar omikron al eerder huishield? Juist ;)
Het is nu eenmaal zo dat de verschillende virusvarianten zich niet in ieder land op hetzelfde moment hebben gemeld. Dat was al zo met de allereerste variant, nog voordat er maar mondkapjes werden gedragen. En dat is daarna bij alle coronavarianten zo geweest. Interessant is overigens dat de omikronpieken in Engeland en Schotland bv. amper van elkaar afwijken, terwijl het mondkapjesbeleid wel heel verschillend is.

Groetjes,
Rian
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door jens123 »

Begin deze week met de Eurostar naar Londen geweest en hoewel in de Eurostar er nog mondmaskerplicht is, werd deze regel massaal met de voeten getreden en werd dit niet gehandhaaft door het personeel. Ook in de UK nergens mondmaskers meer, wat een verademing! Hopelijk volgen wij hier snel, want de regel dat in bv de Benelux na Noorderkempen de maskers mogen worden afgezet is gewoon te belachelijk voor woorden!
Plaats reactie