Afgeschafte treinen door ziekte

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Davy »

Steven schreef: 17 apr 2022, 21:42
Davy schreef: 17 apr 2022, 20:34 Het zou ook een goede zaak zijn om het OV weer aantrekkelijk te maken. Een klein groepje mag dan op sociale media wel schreeuwen dat ze zonder masker het OV niet meer indurven, een veel grotere groep laat juist het OV links liggen en neemt de auto zolang ze zo'n ding opmoeten.
Om dat soort uitspraken te doen zou ik graag weten waar je u op gaat baseren? Een officiële enquete gehouden?
Ik baseer me op een paar dingen: het autoverkeer dat al veel sneller op pre-coronaniveau was terwijl de reizigersaantallen in het OV achterbleven. Deels uit angst voor besmetting maar ook deels mondkapjesvermijders. En die laatstgenoemde groep is groter dan je denkt, ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die het OV (zoveel mogelijk) vermijden omdat je zo'n kleffe vod moet dragen.
Ander voorbeeld: het eerste weekend dat de mondmaskers afgeschaft waren in het Nederlandse OV was drukker qua reizigers dan dezelfde periode in 2019 en dus het drukste sinds corona begon.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 17 apr 2022, 23:36 Ik baseer me op een paar dingen: het autoverkeer dat al veel sneller op pre-coronaniveau was terwijl de reizigersaantallen in het OV achterbleven. Deels uit angst voor besmetting maar ook deels mondkapjesvermijders. En die laatstgenoemde groep is groter dan je denkt, ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die het OV (zoveel mogelijk) vermijden omdat je zo'n kleffe vod moet dragen.
Ander voorbeeld: het eerste weekend dat de mondmaskers afgeschaft waren in het Nederlandse OV was drukker qua reizigers dan dezelfde periode in 2019 en dus het drukste sinds corona begon.
Het kan best zijn dat er mondmaskermijders bestaan en het zou zelfs kunnen dat ze met velen zijn. Maar dat wilt toch helemaal niet zeggen dat de mondmaskers niet werken? Gewoon al de afwezigheid van die groep zorg voor minder volk op de trein en dus minder risico op virusoverdracht. Daarnaast hebben de mondmaskers op zich een aantoonbaar verlagend effect op overdracht.

De echte vraag nu is: heeft het nog zin om de overdracht te beperken of zijn we al in de fase aanbeland waar het echt niet meer uitmaakt?
Indien het antwoord is dat we al in die tweede fase gekomen zijn, dan kan je de laatste virusmaatregelen ook weghalen. Niet omdat ze niet werken, maar omdat ze niet meer nuttig zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Ik zie niet in hoe het afschaffen van de mondmaskerplicht iets gaat veranderen aan de rampzalige toestand op S32 en het massaal afschaffen van treinen daar.
Het zijn niet de reizigers die de treinen afschaffen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 18 apr 2022, 07:08 Het zijn niet de reizigers die de treinen afschaffen.
Soms wel, wanneer ze vandalisme plegen of het treinpersoneel in elkaar slaan :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

DR-fan schreef: 18 apr 2022, 08:17
Adler schreef: 18 apr 2022, 07:08 Het zijn niet de reizigers die de treinen afschaffen.
Soms wel, wanneer ze vandalisme plegen of het treinpersoneel in elkaar slaan :wink:
Dit zijn gelukkig uitzonderingen.
Het afschaffen van treinen om andere redenen wordt daarentegen stilaan een gewoonte.
https://www.jefvandenbergh.be/nieuws/cd ... ning-nmbs/
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Zwoopaman »

Eigenlijk is men nu op lijn 12 en 52 teruggegaan naar de situatie van voor eind 2017. Toen reed er ook maar 1 stoptrein per uur. Ik kan mij zelfs herinneren dat er op lijn 52 in het weekend gewoon geen treinen reden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Steven »

Adler schreef: 18 apr 2022, 09:21
DR-fan schreef: 18 apr 2022, 08:17
Adler schreef: 18 apr 2022, 07:08 Het zijn niet de reizigers die de treinen afschaffen.
Soms wel, wanneer ze vandalisme plegen of het treinpersoneel in elkaar slaan :wink:
Dit zijn gelukkig uitzonderingen.
Het afschaffen van treinen om andere redenen wordt daarentegen stilaan een gewoonte.
https://www.jefvandenbergh.be/nieuws/cd ... ning-nmbs/
Nochtans is agressie tov personeel een meer voorkomende reden dan je denkt. Dagelijkse kost.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 17 apr 2022, 20:34
Het zou ook een goede zaak zijn om het OV weer aantrekkelijk te maken. Een klein groepje mag dan op sociale media wel schreeuwen dat ze zonder masker het OV niet meer in durven, een veel grotere groep laat juist het OV links liggen en neemt de auto zolang ze zo'n ding op moeten.
Bron? Cijfers?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 17 apr 2022, 23:36
Ik baseer me op een paar dingen: het autoverkeer dat al veel sneller op pre-coronaniveau was terwijl de reizigersaantallen in het OV achterbleven. Deels uit angst voor besmetting maar ook deels mondkapjesvermijders. En die laatstgenoemde groep is groter dan je denkt, ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die het OV (zoveel mogelijk) vermijden omdat je zo'n kleffe vod moet dragen.
Ander voorbeeld: het eerste weekend dat de mondmaskers afgeschaft waren in het Nederlandse OV was drukker qua reizigers dan dezelfde periode in 2019 en dus het drukste sinds corona begon.
Dat het autoverkeer snel hernam, heeft meer te maken met de afschaffing van de verplichting tot thuiswerk dan met de mondmaskerplicht op het OV. En die mensen in je omgeving zijn, net zomin als de mensen in mijn omgeving, geen statistisch verantwoord staal van de bevolking. En wat die kleffe vod betreft: heb je al eens een vers masker geprobeerd? Wat de drukte in het OV betreft: verplaatsingen zijn afgeleiden van o.a. bestemmingen (musea, horeca, pretparken e.d.): als de mondmaskerplicht daar wegvalt is een inhaalbeweging inderdaad te verwachten.
Nog even dit en wel gebaseerd op cijfers: het carnaval in Halle is gewoon doorgegaan en naar verluidt zouden er op 3 dagen meer dan 200.000 deelnemers geweest zijn. Laat nu net Halle tegenwoordig het felst kleuren op de kaart met besmettingen per 100.000: omliggende gemeenten hebben duidelijk minder besmettingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Davy »

Ja en volgend jaar ook en het jaar erop ook...
Laat toch eens dat angstbeeld los, want dat is nog de voornaamste reden waarom men die verplichting behoudt: voor het plezieren van een groep angstigen die het niet kan loslaten, al zijn ze 63 keer gevaccineerd. Na 2 jaar ben ik daar ondertussen een beetje klaar mee.
Enja ik weet dat ik hier bijna alleen sta met mijn mening, maar dat weerhoudt mij niet deze eens duidelijk te uiten. Ik laat het hier wel nu bij want dit is een discussie zonder einde, mijn punt is duidelijk zo.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 18 apr 2022, 19:26 Ja en volgend jaar ook en het jaar erop ook...
Laat toch eens dat angstbeeld los, want dat is nog de voornaamste reden waarom men die verplichting behoudt: voor het plezieren van een groep angstigen die het niet kan loslaten, al zijn ze 63 keer gevaccineerd. Na 2 jaar ben ik daar ondertussen een beetje klaar mee.
Enja ik weet dat ik hier bijna alleen sta met mijn mening, maar dat weerhoudt mij niet deze eens duidelijk te uiten. Ik laat het hier wel nu bij want dit is een discussie zonder einde, mijn punt is duidelijk zo.
Met angst heeft het allemaal niet veel te maken, hoor, eerder met gezond verstand. De kans dat je er nog aan sterft is dan misschien wel klein, maar ik wil mezelf ook niet enkele weken laten uitschakelen door een hoester of proester die zonodig vindt dat hij van het masker af moet. Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel wat af wie nu eigenlijk het meest afwijkende gedrag vertoont: hij die uit voorzorg een masker draagt, of hij die blijkbaar een mondmaskerfobie heeft opgelopen in de voorbije 2 jaar. En zoals ik het in mijn blog al eens geschreven heb: blijkbaar is je kop in het zand steken minder hinderlijk dan een mondmasker dragen.
Met vriendelijke groet

overweg13
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door BlackEagle »

Davy schreef: 17 apr 2022, 23:36 Ik baseer me op een paar dingen: het autoverkeer dat al veel sneller op pre-coronaniveau was terwijl de reizigersaantallen in het OV achterbleven.
Toch even reageren: het autoverkeer is nog niet op pré-coronaniveau, maar nog altijd 5 à 10% lager dan in 2019 (laatste cijfers maart 2022). Het vrachtverkeer is daarentegen wel toegenomen.

Bron: https://www.verkeerscentrum.be/sites/de ... lwegen.pdf

Ben wel benieuwd naar objectieve cijfers over het treingebruik: volgens mij is het nog altijd minder druk dan in 2019 maar we beginnen wel al in de buurt te komen (als ik mijn pendel Antwerpen-Mechelen even als referentie neem). In Nederland zat men in september-oktober 2021 aan 70% van het pré-corona niveau. Naar mijn persoonlijk aanvoelen is het nu (in België) al terug drukker dan in de herfst van 2021.

Bron: https://nieuws.ns.nl/opnieuw-fors-minde ... s-in-2021/
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Adler »

Om terug te komen op het onderwerp van deze topic ( mondmaskers hebben hier niets mee te maken ), vandaag weer volledige reeks S32 afgeschaft. Ongehoord.
Untitled.jpg
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Zwoopaman »

Niet volledig. De 25xx Roosendaal - Puurs rijdt nog wel en is ook een S32 :wink:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 18 apr 2022, 12:59 Nochtans is agressie tov personeel een meer voorkomende reden dan je denkt. Dagelijkse kost.
Inderdaad, en een geagresseerde treinbegeleider die aan het begin van shift "prijs" heeft kan leiden tot een afgeschafte trein 4 uur later omdat niet de volledige dienst opgevangen kan worden.
Plaats reactie