Afgeschafte treinen door ziekte

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door BlackEagle »

Eimai schreef: 31 mei 2022, 18:42
BlackEagle schreef: 31 mei 2022, 17:27 Sinds het einde van het beperkte treinaanbod door Corona kampt de NMBS met een vrij aanzienlijk tekort aan personeel, vooral treinbegeleiders.
Dat is al veel langer dan sinds corona, maar wat er gebeurd is is dat vorig jaar de nmbs op haar vingers is getikt door de federale overheidsdienst omdat ze rustdagen die het personeel te goed heeft maar opstapelt en overbrengt naar volgende jaren (het gaat hier over het equivalent van zaterdagen en zondagen) en nu moet de nmbs die dagen waar het personeel recht op heeft geven of ze riskeren erg zware sancties. Waarom het dus voor corona geen probleem was is dat het personeel toen gewoon veel meer moest komen werken dan dat het eigenlijk mocht.

De zieken van corona hebben het natuurlijk allemaal nog een stuk verslechtert ook, verlof krijgen wordt bijna onmogelijk, en bijgevolg is de uitstroom van mensen die ontslag nemen omdat ze het zo gewoon niet meer aankunnen ook groter geworden dan de instroom en dat maakt het probleem weer groter, enzovoort.

Dus samengevat: nmbs heeft al jarenlang te weinig personeel voor het aantal treinen en ze kan nu niet meer sjoemelen om iedereen altijd zes dagen op zeven te laten komen werken, dus het enige dat overblijft is treinen afschaffen.
Bedankt, dit is het soort van verklaringen waar ik naar zocht. Er is dus wel degelijk een structureel probleem dat zich nu manifesteert nu er hiernaast ook andere problemen opduiken.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door stefanic »

Eimai schreef: 31 mei 2022, 18:42
BlackEagle schreef: 31 mei 2022, 17:27 Sinds het einde van het beperkte treinaanbod door Corona kampt de NMBS met een vrij aanzienlijk tekort aan personeel, vooral treinbegeleiders.
Dus samengevat: nmbs heeft al jarenlang te weinig personeel voor het aantal treinen en ze kan nu niet meer sjoemelen om iedereen altijd zes dagen op zeven te laten komen werken, dus het enige dat overblijft is treinen afschaffen.
Jij noemt dat 'sjoemelen'. Ik noem dit: 'met de te beperkte middelen toch proberen alles te laten rijden.... moeite doen voor de reizigers'.
Aanwervingscampagnes lopen quasi continu, maar je moet de capabele kandidaten nog altijd wel vinden.

Het personeelstekort stelt zich trouwens overal.
Ook bv. bij Infrabel/Infrastructuur, waardoor het niet meer altijd mogelijk is om spoorwerven 's nachts of in een weekend/verlofperiode te doen. Het te weinig personeel dat er is om werken uit te voeren, willen ze uiteraard ook niet elk weekend en elke vakantieperiode optrommelen om aan het spoor te werken. En dan spreken we nog niet over externe aannemers die in opdracht van Infrabel bepaalde werven doen...
Er lopen nu al studies om de nachtelijke onderbreking van de treindienst (werkvensters) uit te breiden (<> discussie over nachttreinen elders hier!) om daardoor dan het aantal werven in weekends te kunnen beperken.
En we ervaren nu al dat het moeilijker en moeilijker wordt om nog busfirma's te vinden die vervangbussen kunnen inzetten tijdens voorziene Infrabel-werven... Nog even en we zullen werven hebben waar we zelfs geen vervangbussen meer kunnen voor vinden. Wat is de volgende stap: deelfietsen beschikbaar stellen?
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door groentje »

Ook andere sectoren kampen met hetzelfde probleem, het is zeker niet exclusief voor de transportsector. Denk de zorg, het onderwijs, zelfs sectoren als de bouw of de horeca hebben moeite om alle vacatures in te vullen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door stefanic »

Inderdaad, maar dan zit er toch iets serieus scheefgetrokken op de arbeidsmarkt.
Overal zoekt men werkvolk, overal is er werk, en toch....
waar zit het probleem?
-is er geen geld om de nodige mensen aan te werven (of om deze mensen het loon te geven dat ze eisen)
-is de gevraagde competentie niet aanwezig op de arbeidsmarkt? Iets mis met het kennisniveau van de net afgestudeerden, of hebben ze massaal de verkeerde sector gekozen om in af te studeren?
-is de gevraagde motivatie er niet om te willen werken? Je moet tegenwoordig ook al stevig (over)gemotiveerd zijn (eerder masochist) om nog zo'n ondankbare job te willen gaan doen als leerkracht, treinbegeleider, ambulancier, agent,... Geen respect voor de job, kans op een pak slaag als je gewoon uw werk wil doen,...
-...
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door groentje »

Voor een deel gewoon te weinig werkzoekenden, denk ik. We zitten met een historisch laag werkloosheidscijfer, wie nog overschiet is vaak moeilijk in te zetten. En dan zijn kantoorjobs met vaste uren vaak aantrekkelijker dan wisselende uren inclusief avond- en nachtwerk, de hele dag op je voeten staan, etc, zelfs met een hoger loon. Zeker als kinderopvang, verplaatsingskosten (want geen trein om naar het werk of naar huis te gaan), etc gaten slaan in dat inkomen...
En dan zijn er nog de extra's als werkomstandigheden, als ik hoor hoe het rollend personeel vaak behuisd is (containers met een rattenprobleem, te kleine en verouderde lokalen met mogelijk asbest in de muren, etc), verlof soms à la tête du client wordt goed- of afgekeurd, etc. NMBS heeft meer dan een probleem.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door Eimai »

stefanic schreef: 01 jun 2022, 12:20Jij noemt dat 'sjoemelen'. Ik noem dit: 'met de te beperkte middelen toch proberen alles te laten rijden.... moeite doen voor de reizigers'.
Aanwervingscampagnes lopen quasi continu, maar je moet de capabele kandidaten nog altijd wel vinden.
Als ze het personeel dat er is al eens proberen te houden dan waren de problemen lang niet zo groot geweest.

Ze hebben jarenlang de tijd gehad dat ze het personeel veel meer hebben laten werken dan ze eigenlijk mochten om de situatie terug recht te trekken. Het personeel is al flexibel genoeg geweest wat dat betreft om "moeite te doen voor de reizigers". Maar het personeel is nog altijd geen liefdadigheidsinstelling of citroenen die je moet uitpersen.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Afgeschafte treinen door ziekte

Bericht door pietje »

^^ Ik denk dat je hier het de vinger op de wonde legt.
Het klopt dat er een krapte is op de arbeidsmarkt, maar die brengt bijlange niet elke werkgever in de problemen.
Je mag als werkgever nog zoveel aanwervingscampagnes doen als je wil, als je je personeel niet eerlijk behandelt, gaan ze op zoek naar iets beters.
En "beter" is voor iedereen een persoonlijke afweging, maar ik kan mij wel voorstellen dat je andere werkgevers aantrekkelijk maakt als mensen geen overuren kunnen recupereren, verlof nemen bemoeilijkt wordt, of niet het nodige doen om het personeel te beschermen bij aggressie.
En zo komt men in een vicieuze circel.

Om het nog even in perspectief te plaatsen: er zijn slechts weinig werklozen, maar als je van die 300000 1% kunt laten instromen bij de NMBS, lijken mij alle problemen opgelost. En ik wil geen enkel beroep geringschatten, maar ik kan mij niet voorstellen dat toch minstens 1% van het huidig aantal werklozen toch capabel moet zijn om de meeste openstaande vacatures in te vullen
Plaats reactie