Chaos op L12

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Chaos op L12

Bericht door Adler »

Gisteren namiddag 29/3 een totale chaos op L12.

- Verschillende treinen afgeschaft door 'onververwachte afwezigheid van boordpersoneel'.
- Verschillende overwegen gestoord in Kapellen.
- S32 treinen vertraagd door ongeval op Nederlands spoorwegnet.
- Alle Thalys,Eurostar en Benelux treinen reden ook via L12 en Eurostar viel tot overmaat van ramp nog in panne voorbij Kapellen , daarbij de weinige treinen ophoudende die wel nog reden.
- Zeer gebrekkige communicatie via luidsprekers op perron.
- Bovendien zijn de schermen in Heide totaal onleesbaar bij zonlicht (veel te hoog aangebracht).

Het heeft me meer dan 2 uur gekost van Heide naar Antwerpen.

Wat kan er nog meer misgaan ?
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Chaos op L12

Bericht door Ducktape »

Een overzicht van wat er allemaal fout ging (de wet van Murphy komt duidelijk in actie):

- De volledige S32 23xx werd idd heel de dag afgeschaft, net zoals dat de voorbije weken bijna elke dag het geval was. Corona hakt nog steeds zwaar op het personeelsbestand blijkbaar, en de eerste verbinding om dan op de schop te gaan is die...

- Op de HSL Zuid in NL valt er een trein stil in (of rond) een spanningssluis, met idd als gevolg dat alles over L12 moet en er een vervangende busdienst is tussen Antw en Noorderkempen.

- Rond 13h30 valt Thalys 9327 van Parijs naar Amsterdam defect tussen Ekeren en Kapellen, waardoor de 20xx Charleroi - Essen beperkt worden tot Luchtbal en dan in wijkbundel Luchtbal moeten gaan keren. Rond 14h15 zou de Thalys terugkeren naar Antwerpen, maar dat plan is niet doorgegaan. De trein werd leeggemaakt en alle reizigers moesten op Benelux 9243 overstappen in Kapellen. Rond 15h35 was de Thalys dan uitgeweken naar Kapellen Wijkspoor.

- Rond 16h valt er een Eurostar van Amsterdam naar Londen defect in Essen. 45 min later vertrekt deze opnieuw. In Kapellen valt die opnieuw defect rond 17h12 en om 17h55 vertrekt deze (voor goed deze keer).

- Rond 18h40 beslist er een slimmerik om eens in een bovenleidingspaal te kruipen in Bxl-Noord, met als gevolg dat er een klein uur geen enkele trein door Bxl kan, wat ook gevolgen heeft voor de 20xx en 45xx verbindingen.

Dat van die overwegen: telkens er een trein stil valt en er zijn overwegen in de buurt die op dat moment gesloten zijn, blijven ze gesloten en gaan ze na 10 minuten in "groot alarm", dit om te vermijden dat wanneer de trein terug zou vertrekken, de bestuurder niet plots met een openstaande overweg geconfronteerd wordt. De procedure is dan om vanaf 50m voor de overweg om de x seconden te claxonneren, en maximaal 5 km/h te rijden tot zo'n 20-25m voorbij de overweg. Mensen hebben geen geduld dus gaan ze beginnen slalommen en oversteken terwijl het niet mag...

De reden dat zowel de Thalys als Eurostar in panne vielen heeft volgens mij te maken met ETCS. Sinds vorige week maandag ligt er Niveau 2 tussen Sint-Mariaburg en Essen en toevallig nu vallen er bijna tegelijk 2 treinen die er anders nooit komen stil, op een plaats waar je overgaat van het ene beveiligingssysteem naar het andere. Bij die overgang moet de trein inbellen naar het RBC (Radio Block Center) om te kunnen weten waar de trein zich bevindt en zo een snelheid en afstand te kunnen tonen aan de bestuurder.

Moest de trein in NL niet stilgevallen zijn, waren de Thalys en Eurostar niet in panne gevallen, zouden de overwegen niet in groot alarm gegaan zijn en zouden onze binnenlandse treinen (op de S32 23xx na dan toch) gewoon gereden hebben zoals altijd...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Chaos op L12

Bericht door Adler »

Bedankt voor de volledige uitleg, de wet van Murphy inderdaad, maar je zal daar maar staan.

Dat van die ETCS begrijp ik wel niet goed.
Als er een nieuwe installatie gebeurt, wordt die dan niet uitvoerig getest vooraleer daar allerhande treinen worden op losgelaten ?
Of gaan we hier opnieuw het verhaal van de Fyra beleven ?
L12 is sowieso al een zeer drukke lijn en als daar dan nog van alles in panne valt is het hek van de dam.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Chaos op L12

Bericht door JHS2013 »

Ik heb verder niet meer info maar ik denk toch dat het niet met ETCS te maken heeft. Het is qua locatie wel verleidelijk maar zeker in het geval van de Thalys heb ik daar toch bedenkingen bij. Voor een defect aan de ETCS-uitrusting hoef je niet terug te keren naar Kapellen. En in het geval van de Eurostar zou het qua tijdsspanne kunnen maar is de vertraging toch aan de lange kant. De tijd die een eventuele reset (ETCS of van de trein zelf) is materieelafhankelijk en ik heb bij de eurostar geen idee hoe dat in elkaar zit. Maar zelfs mét aflevering van een E377 lijkt me 2x 30 min wel lang.
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Chaos op L12

Bericht door Ducktape »

Adler schreef: 30 mar 2022, 12:22 Bedankt voor de volledige uitleg, de wet van Murphy inderdaad, maar je zal daar maar staan.

Dat van die ETCS begrijp ik wel niet goed.
Als er een nieuwe installatie gebeurt, wordt die dan niet uitvoerig getest vooraleer daar allerhande treinen worden op losgelaten ?
Of gaan we hier opnieuw het verhaal van de Fyra beleven ?
L12 is sowieso al een zeer drukke lijn en als daar dan nog van alles in panne valt is het hek van de dam.
In principe is elke ETCS N2 hetzelfde in heel België (met uitzondering van die op HSL, dat is nog nét iets anders maar dat ken ik zelf niet).
Toen ETCS N2 enkele jaren geleden op L73 tussen De Panne en Diksmuide geïnstalleerd werd als proefproject moesten alle treintypes die in ons land met dat systeem in de toekomst gaan rijden, daar getest worden. Er waren dus veel exoten zoals Thalys, Eurostar, Traxx, Class 66, ... te zien tijdens die testen op die lijn.
Eens ze de testen succesvol hadden afgerond kregen ze hun toelating op zak om in heel ons land met dat systeem te rijden.

Maar wat blijkt nu achteraf, er zitten toch kleine verschillen op. Toen de volgende fase N2 opgeleverd werd (op L50A tussen GSP en Y.Sint-Katharina-Lombeek en op L60 tussen Sint-Gillis Dendermonde en ergens voor Jette) doken er problemen op waarbij het materieel toch niet kon verbinden met het RBC dat alles aanstuurt omwille van een sleutel die anders was (KMAC geloof ik dat het heet, de technische uitleg ken ik zelf niet, misschien dat Shrek dat kan toelichten). NMBS moest toen al hun materieel dat onder N2 kan rijden (en dat is best veel) softwarematig aanpassen. Dit hebben ze reeks per reeks gedaan en pas vanaf een volledige reeks de update gekregen had, konden ze er allemaal op rijden (zo rijden HLE18 al maanden rond op L50A onder niveau 2, terwijl bv. breaks dat nog maar enkele weken kunnen).

Eurostar/Thalys zijn echter geen normale gasten op L12 en dat zal vermoedelijk hun eerste rit geweest zijn op dat baanvak sinds er N2 ligt. Het is immers te zot voor woorden om elk stel/loc voor elke stukje nieuwe ETCS opnieuw te laten proefrijden. Dus ik vermoed dat het ergens iets te maken heeft met die sleutel die mss foutief is of iets dergelijks, maar ik kan fout zijn. Het is dan wel bijzonder toevallig dat de beide treinen net defect vallen met ETCS problemen, daar waar ze moeten omschakelen naar N2.Van Ekeren richting Kapellen ga je van ETCS N1 (enkel info via de bakens aan de seinen) naar N2 (info via de bakens aan de seinen + info via het RBC). Van Roosendaal naar Essen ga je van praktisch niets (er ligt enkel Memor geloof ik) naar N2 met dan nog eens bijhorende wissels van GSM-R netwerken omdat je van een Nederlands netwerk naar een Belgisch moet omschakelen).

@JHS2013: van de Eurostar zijn we wel zeker dat het een ETCS probleem was, want zo stond het intern vermeld, hoewel ik het idd ook een lange tijdsspanne vind. Van de Thalys zijn we niet zeker, maar is het vermoeden er wel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Chaos op L12

Bericht door Steven »

Dat die Eurostar er zo lang over doet kan ik ergens begrijpen, na een reset kan hij niet zomaar vertrekken. Zover ik weet moeten dan heel wat testen opnieuw gebeuren. De vraag is dan ook of de eerste reset op slag succesvol was. In zo‘n geval is de tijd je grootste vijand.
maarten
Berichten: 333
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Chaos op L12

Bericht door maarten »

Ducktape schreef: 30 mar 2022, 13:09
Maar wat blijkt nu achteraf, er zitten toch kleine verschillen op. Toen de volgende fase N2 opgeleverd werd (op L50A tussen GSP en Y.Sint-Katharina-Lombeek en op L60 tussen Sint-Gillis Dendermonde en ergens voor Jette) doken er problemen op waarbij het materieel toch niet kon verbinden met het RBC dat alles aanstuurt omwille van een sleutel die anders was

[...]

Eurostar/Thalys zijn echter geen normale gasten op L12 en dat zal vermoedelijk hun eerste rit geweest zijn op dat baanvak sinds er N2 ligt. Het is immers te zot voor woorden om elk stel/loc voor elke stukje nieuwe ETCS opnieuw te laten proefrijden.
Ha, nee. Al het materieel dat op X rijdt heeft een probleem, laten we dan vooral niet het materieel dat niet op X rijdt testen want uiteraard heeft dat geen probleem omdat het niet op X rijdt!
Struisvogelpolitiek. Dom. Wensdenken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Chaos op L12

Bericht door DR-fan »

JHS2013 schreef: 30 mar 2022, 13:03 Ik heb verder niet meer info maar ik denk toch dat het niet met ETCS te maken heeft. Het is qua locatie wel verleidelijk maar zeker in het geval van de Thalys heb ik daar toch bedenkingen bij. Voor een defect aan de ETCS-uitrusting hoef je niet terug te keren naar Kapellen. En in het geval van de Eurostar zou het qua tijdsspanne kunnen maar is de vertraging toch aan de lange kant. De tijd die een eventuele reset (ETCS of van de trein zelf) is materieelafhankelijk en ik heb bij de eurostar geen idee hoe dat in elkaar zit. Maar zelfs mét aflevering van een E377 lijkt me 2x 30 min wel lang.
Het probleem was dat die Eurostar stilviel aan de inrit van Essen (kant NL) waardoor de overweg er in groot alarm kwam. Dat betekent dus een bijkomende beperking om weer te vertrekken (opleggen SF05). Daarna is hij stapvoets naar het perron gereden om een volledige reset uit te voeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Chaos op L12

Bericht door Shrek »

Zowel Eurostar als Thalys hebben uitgebreid testen gedaan op L12. De keys werken met het RBC, daar zal het dus niet aan liggen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Chaos op L12

Bericht door Tim »

Blijkbaar is er soms moeite met het inbellen, bij mij werkte het foutloos maar gehoord van een collega dat het niet lukte...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Chaos op L12

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 01 apr 2022, 07:12 Blijkbaar is er soms moeite met het inbellen, bij mij werkte het foutloos maar gehoord van een collega dat het niet lukte...
Er zijn inderdaad kinderziektes gemeld. Dat was met het RBC op L50A trouwens net hetzelfde, helaas...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Chaos op L12

Bericht door profke »

hier zitten toch enkelen die denken dat "den ijzeren weg" onfeilbaar is, en al de rest moet plooien
Die reeks treinen afschaffen kan geen kwaad
Mensen hebben geen geduld dus gaan ze beginnen slalommen en oversteken terwijl het niet mag...
ik woon in een dorp met 7 overwegen op 2 km.
elke week is er wel een incident met een gestoorde overweg, een afgereden bareel, een trein in panne, een persoonsongeval, ...

Tot op heden kan blijkbaar NMBS (of iemand anders) geen "realtime" dashboard geven van de overwegen die wel open of dicht zijn.
Je zal maar per fiets of te voet naar school moeten. na de "klassieke 5 minuten" die je incalculeert omdat je altijd wel een gesloten bareel ziet, begin je te kijken..
geen trein links. geen trein rechts.
de 2 overwegen links en de 2 overwegen rechts zijn ook gestoord.
de keuze is : rijd ik nu ~1 a 2 kilometer naar links? of rijd ik 2 kilometer naar rechts? als ik verkeerd gok dan heb ik geen 3 maar 7 a 10 kilometer om gereden. met de fiets is dat een half uur.
een half uur dat NIET elke keer met een fietsrit kan ingecalculeerd worden.

en dan verschiet men dat men "foert" zegt?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Chaos op L12

Bericht door groentje »

Nee, ik verschiet daar niet van, en dat is ook de reden waarom zo'n overweg in groot alarm gaat na 10 min, en treinen er gedwongen worden om die overwegen stapvoets te passeren. Natuurlijk, één van de redenen kan zijn omdat er een te lange bezetting is, en doordat treinen trager gaan rijden, blijft dat ook langer het geval, het is een beetje een tweesnijdend zwaard...
De enige oplossing is de overweg vervangen door een ongelijkgrondse kruising, maar we weten allemaal wel dat omwille van de kost slechts een minderheid van de overwegen wordt vervangen door een brug of tunnel, de meesten gaan gewoon dicht, en het verkeer naar een nabijgelegen oversteekmogelijkheid verwezen (een brug, tunnel of ook wel een andere overweg).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Chaos op L12

Bericht door Adler »

profke schreef: 01 apr 2022, 22:26 hier zitten toch enkelen die denken dat "den ijzeren weg" onfeilbaar is, en al de rest moet plooien
Die reeks treinen afschaffen kan geen kwaad
Mensen hebben geen geduld dus gaan ze beginnen slalommen en oversteken terwijl het niet mag...
ik woon in een dorp met 7 overwegen op 2 km.
elke week is er wel een incident met een gestoorde overweg, een afgereden bareel, een trein in panne, een persoonsongeval, ...

Tot op heden kan blijkbaar NMBS (of iemand anders) geen "realtime" dashboard geven van de overwegen die wel open of dicht zijn.
Je zal maar per fiets of te voet naar school moeten. na de "klassieke 5 minuten" die je incalculeert omdat je altijd wel een gesloten bareel ziet, begin je te kijken..
geen trein links. geen trein rechts.
de 2 overwegen links en de 2 overwegen rechts zijn ook gestoord.
de keuze is : rijd ik nu ~1 a 2 kilometer naar links? of rijd ik 2 kilometer naar rechts? als ik verkeerd gok dan heb ik geen 3 maar 7 a 10 kilometer om gereden. met de fiets is dat een half uur.
een half uur dat NIET elke keer met een fietsrit kan ingecalculeerd worden.

en dan verschiet men dat men "foert" zegt?
Een 'probleem' bij overwegen is ook dat de tijd dat ze dicht blijven sterk afhankelijk is van de snelheid van de aankomende trein.
Bij een traag rijdende goederentrein of een trein die komt aanslenteren omdat er toch genoeg tijd is, blijft de overweg dus veel langer dicht dan bij een snel aankomende trein.
Er bestaan systemen om het moment waarop overwegbomen dichtgaan te laten afhangen van de werkelijke snelheid van de trein.
Deze ‘constant warning time’ (CWT) zorgt dat de tijd tussen het sluiten van de bomen en het passeren van de trein minimaal is en altijd constant.
Prorail heeft daar al proeven mee gedaan in Nederland.
Plaats reactie