Pagina 7 van 18

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 13:52
door pietje
maarten schreef: 20 jan 2023, 10:40 Wat moet het bereik van de BEMU zijn? Is Lille het grensstation voor L.75 en L.94 of ligt dat op het eerste station achter de grens? Zelfde voor L.130A, is dat Jeumont of kan men doorrijden naar Maubeuge of Aulnoye?

Is voorzien dat deze BEMU stellen de MW41 gaan vervangen? Want dan moet je serieuze afstanden kunnen afleggen (waar ik voor L.132 zou voorstellen het noordelijke stuk te elektrificeren).
In Duitsland zijn er plannen om niet-geëlectrificeerde lijnen op sommige stratigisch gekozen plaatsen toch enkele kilometers bovenleiding te hangen om zo de gaten te verkleinen die de batterijen moeten opvangen.

Het lijkt mij duidelijk dat de batterij-variant vooral de bedoeling heeft om de dieselstellen te laten verdwijnen, maar het verwonderde mij wel dat er ook expliciet gesteld wordt om met batterij voeding korte grenstrajecten te rijden, dus denk ik dat men het heeft over vooral Aken en Lille, want voor NL staat er dat er ook beperkt onder 1.5 kV moet gereden kunnen worden

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 14:01
door pietje
Shrek schreef: 19 jan 2023, 22:48
pietje schreef: 19 jan 2023, 22:25 Ik zou vooral denken aan de lijnen waar men nu Desiro's inzet, maar waar eigenlijk comfortabeler materieel ingezet zou mogen worden, en dan denk ik bijvoorbeeld aan de lijn Luik-Luxemburg.
Mooi voorbeeld, maar volgens mij ook wel het enige voorbeeld. Op alle andere plaatsen kom je er perfect met Desiro of M7. Voor één lijntje een hele treinserie aanpassen is er natuurlijk zwaar over. Dan is ofwel hogere kosten maken door er M7 te laten rijden, ofwel tot het einde der tijden Desiro's er laten rijden een aanvaardbare oplossing.
Idd het enige voorbeeld ... op dit moment.
En indertijd zijn er voor de MS96 en MS08 meer 2 spannings exemplaren gekocht dan er op dat moment nodig waren.
Vooral bij de MS08 had men met de helft ook ruim voldoende, maar heeft men gekozen voor voldoende flexibiliteit door een grote reeks ook geschikt voor 25kV te maken.
Als ik zie dat men spreekt over 171000 plaatsen, vermoed ik toch dat het een reeks van honderden stellen zal worden, dus dat zou toch mogelijkheden moeten bieden.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 14:33
door Shrek
pietje schreef: 20 jan 2023, 14:01 Idd het enige voorbeeld ... op dit moment.
En dat zal hoogstwaarschijnlijk nog decennia zo blijven. Infrabel heeft geen officiële plannen om nog verder om te bouwen naar 25kV. Ook officieus gaat het niet verder dan L154 of L43, dus met de vloot Desiro's en M7 kom je er echt wel.
Al die extra transformatoren en ingewikkeldere tractiekringen om 25kV op de MS30 mogelijk te maken zijn dan gewoon een onnodige kost in aankoop en onderhoud. Voor datzelfde geld kunnen ze dus beter enkele puur DC-stellen extra aankopen èn onderhouden, daar heeft de reiziger immers wel iets aan.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 14:39
door ronny
pietje schreef: 20 jan 2023, 13:52 Het lijkt mij duidelijk dat de batterij-variant vooral de bedoeling heeft om de dieselstellen te laten verdwijnen, maar het verwonderde mij wel dat er ook expliciet gesteld wordt om met batterij voeding korte grenstrajecten te rijden, dus denk ik dat men het heeft over vooral Aken en Lille, want voor NL staat er dat er ook beperkt onder 1.5 kV moet gereden kunnen worden
U leest toch fout, er staat : "De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, dit ofwel onder lagere bovenleidingspanning van 1,5 kV DC (NL) of met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D)."

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 15:32
door maarten
Ja, het staat er als 1,5 kV hoeft niet noodzakelijk want BEMU kan ook.
En omdat BEMU toch moet voor D en FR zie ik ook niet echt de noodzaak om ze onder 1,5 kV te laten functioneren. Verder dan Roosendaal en Maastricht (en Weert) zullen ze toch nooit komen. Hooguit dat een batterijstel duurder zou zijn dan een stel dat ook onder 1,5 kV functioneert.
Het is wel een oplossing voor Weert. Maar dan is de vraag of het materieel geschikt is voor de dienst op L.19.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 15:38
door Shrek
maarten schreef: 20 jan 2023, 15:32 Ja, het staat er als 1,5 kV hoeft niet noodzakelijk want BEMU kan ook.
En omdat BEMU toch moet voor D en FR zie ik ook niet echt de noodzaak om ze onder 1,5 kV te laten functioneren. Verder dan Roosendaal en Maastricht (en Weert) zullen ze toch nooit komen. Hooguit dat een batterijstel duurder zou zijn dan een stel dat ook onder 1,5 kV functioneert.
Het is wel een oplossing voor Weert. Maar dan is de vraag of het materieel geschikt is voor de dienst op L.19.
Uiteraard wordt dit materieel geschikt voor L19. Deze treinen moeten immers alle breaks, mw41, dmt's,... vervangen. Een algemene inzet op alle binnenlandse lijnen (behalve de 25kV) is dus vanzelfsprekend.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 15:41
door Steven
Een 3kV trein laten werken onder 1,5kV is dan ook eenvoudiger dan diezelfde trein ook onder 25kV of 15kV te laten rijden. Desnoods met half vermogen. Is wat men nu ook doet in Roosendaal en Maastricht met de huidige treinen.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 16:08
door maarten
Is wat men ook gevraagd had aan Siemens met de MS08, maar dat is nooit gekomen (tractieketen schakelt uit bij een spanning hoger dan 1,5 kV) en de NMBS heeft er nooit over gereclameerd.
Dus een vanzelfsprekendheid is het niet.
Dat het goedkoper zal zijn dan een installatie voor hoge wisselspanningen dat zal zeker zijn.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 16:30
door Steven
Zover ik weet is dat nooit de wens geweest bij de desiro. Die uitspraak heb ik al meermaals gehoord in het verleden en is nooit ergens bevestigd.
En ik vermoed ook dat je wil zeggen dat als de spanning lager is dan 1,5 want als die uitschakelde bij hoger dan 1,5 dan kan hij niet rijden bij 3kV :wink:

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 jan 2023, 19:40
door DDietzen
Taalkundig klopt het in zekere zin wel: de tractieketen slaat af wanneer de spanning te laag wordt, en dat gebeurt al bij een voltage dat hoger ligt dan 1500V ;)

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 21 jan 2023, 18:52
door Natje049
kristofvt schreef: 29 jan 2022, 01:02 Ondertussen is de NMBS al bezig met de procedures om vanaf 2030 nieuwe motorstellen (EMU) aan te kopen ter vervanging van materiaal einde levensduur. Men spreekt van ongeveer 88.000 zitplaatsen.
Waarschijnlijk zullen deze stellen er dus uitgaan vanaf 2030

Reeks----------Aantal--------Zitplaatsen----Totaal zitplaatsen
MS80-----------140---------------248-------------34720
MS75 ------------44---------------386-------------16984
ms86------------52---------------177---------------9204
MS96-----------120---------------213--------------25560

TOTAAL=86468



Ik heb zonet de berekning gemaakt nu er meer info is:
Het te vervangen materieel door MR30:

Type MR/HV Pl. Tot. Pl.
MR75-----41--------368--------15088
MR80-----139------248---------34472
MR86-----51--------177---------9027
MR96-----116-------213--------24708
MW41----94--------150--------14100
M5 AB----15--------109--------1635
M5 B------97--------123--------11931
M5 BDx--18--------101--------1818
i10BH-----28--------78---------2184
i6 A(H)----9----------54--------486
i6 B--------22--------66--------1452
Totaal aantal zitplaatsen te vervangen: 116.901

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 21 jan 2023, 19:36
door TimJ36
sander855 schreef: 19 jan 2023, 19:33 Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
De tender gaat dus om drieledige stellen waarbij de vereiste is dat beide eindkasten enkeldeks zijn. Enkel het tussenrijtuig mag een dubbeldeksrijtuig zijn.

De Coradia Stream van CFL heeft dubbeldeks eindkasten en een enkeldeks tussenrijtuig, dit lijkt mij toch een betere oplossing.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 21 jan 2023, 19:45
door Steven
Als je goed leest willen ze meerdere versies, het zijn dus altijd 80m lange driedelige treinen waarvan het middelste rijtuig dus enkel of dubbel dek is. Als je alle noodzakelijke kringen en toestellen dan in het eerste en laatste rijtuig steekt heb je daar steeds identieke situaties ongeacht of het een versie met hoge of lagere capaciteit is. Het middenste rijtuig heeft dan geen essentiële kringen zitten (tractie groep, hoofdschakelaar, omvormer, …. ), waardoor je hier vlotter kan kiezen om het enkeldeks of dubbeldeks te hebben.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 21 jan 2023, 19:56
door TimJ36
Steven schreef: 21 jan 2023, 19:45 Als je goed leest willen ze meerdere versies, het zijn dus altijd 80m lange driedelige treinen waarvan het middelste rijtuig dus enkel of dubbel dek is. Als je alle noodzakelijke kringen en toestellen dan in het eerste en laatste rijtuig steekt heb je daar steeds identieke situaties ongeacht of het een versie met hoge of lagere capaciteit is. Het middenste rijtuig heeft dan geen essentiële kringen zitten (tractie groep, hoofdschakelaar, omvormer, …. ), waardoor je hier vlotter kan kiezen om het enkeldeks of dubbeldeks te hebben.
Draai het om (zoals in Luxemburg), veel beter toch?

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 21 jan 2023, 19:59
door Steven
Maar de Luxemburgers hebben maar 1 vorm gevraagd, de NMBS vraagt iets totaal anders.
2 vormen (hoge en lage capaciteit) 2 soorten aandrijving (bovenleiding en batterij). Vooral dat laatste zal er voor zorgen dat 2 dubbeldeksrijtuigen de installatie enkel maar gaat bemoeilijken. Die batterijen ga je toch ergens moeten steken en dat is ruimte die je niet aan een tweede niveau zitplaatsen kan besteden.