Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TimJ36 »

Hoge of lage capaciteit is volgens mij iets van binneninrichting. Voor batterijen kan je enkeldeks blijven.
Ik blijf het een vreemde keuze vinden.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe MS30

Bericht door wbrm »

Daarnaast impliceert de stelling 80 meter = 3 rijtuigen dat alle opties met jacobdraaistellen uitgesloten worden. Wetende dat bij enkeldekkers (met of zonder batterijen) deze een zéér groot marktaandeel hebben beperkt de NMBS hier toch de 'van de plank' mogelijkheden.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Malista »

Ben ik de enige die dit fout ziet aflopen?
- Technologische lock in voor 50 jaar op 3 kV.
- Treinen zijn niet geschikt voor een deel van het geëlektrificeerde Infrabel net.
- Gigantische kosten om deze toestellen op lange termijn operationeel te houden.
- Treinen die in de zomer zonder airco gaan rijden of in de winter zonder verwarming omdat de temperatuurschommelingen de batterij opeten?
- Gestrande treinstellen omdat ze hun bestemming niet meer kunnen halen omdat ze ergens te lang hebben moeten stilstaan waar geen 3 kV beschikbaar is.

Ik begrijp dat de NMBS versneld van hun diesels af wil. Massaal elektrificeren met bovenleiding lijkt mij het beste antwoord op lange termijn. 25 kV is juist een goede oplossing omdat je hiermee grote afstanden met een minimum aan onderstations en koper kan voeden. Ik vermoed dat bij een groot deel van de treinstellen de batterijpack er simpelweg uitgaat en niet vervangen wordt bij de eerste grote revisie omwille van de kost.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dovaere »

sander855 schreef: 19 jan 2023, 19:33 Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
Deze motorijtuigen type “AM30”
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
Wat is de officiële Nederlandstalige naam? Spreekt de NMBS van MS30 of MR30? Ik lees hier beide door elkaar
Gelijkaardige vraag: is MS08 of MR08 de officiële naam?
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dovaere »

Malista schreef: 22 jan 2023, 02:51 Ben ik de enige die dit fout ziet aflopen?
- Technologische lock in voor 50 jaar op 3 kV.
[...]
25 kV is juist een goede oplossing omdat je hiermee grote afstanden met een minimum aan onderstations en koper kan voeden.
Akkoord dat bovenleiding te verkiezen is, maar ik lees in de link hieronder dat 25kV AC tegenwoordig niet het ultieme doel is.
In Frankrijk is meer 25kV zinvol in het kader van een eenvormig stroomsysteem, maar in Nederland denkt men eerder aan een hogere DC-spanning, meerbepaald 3 kV DC om eenvormig te zijn met België, dan aan massaal 25 kV AC.
Als ik dit lees lijkt het mij onwaarschijnlijk dat kleine lijnen zoals Eeklo-Gent-Ronse 25 kV worden:
https://www.railforums.co.uk/threads/fu ... st-5926140
- Treinen die in de zomer zonder airco gaan rijden of in de winter zonder verwarming omdat de temperatuurschommelingen de batterij opeten?
Het gaat enkel over een batterijtraject tot een station over de grens. De trein zal in België opstarten met bovenleidingspanning, zodat met een goed ontwerp de batterijen in de winter voorverwarmd kunnen worden voordat het grenstraject bereikt wordt, en de binnenruimte al opgewarmd is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

dovaere schreef: 22 jan 2023, 07:12
sander855 schreef: 19 jan 2023, 19:33 Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
Deze motorijtuigen type “AM30”
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
Wat is de officiële Nederlandstalige naam? Spreekt de NMBS van MS30 of MR30? Ik lees hier beide door elkaar
Gelijkaardige vraag: is MS08 of MR08 de officiële naam?
Vraag u dat maar niet af. Het Belgisch spoorbedrijf heeft nooit belangstelling gehad voor officiële titels, of voor duidelijke definities of eenduidige communicatie. Als we het allemaal over xx30 hebben zal het al heel wat zijn.

@hieronder: zullen we wedden hoe lang het duurt voor er een officieel document verschijnt waarin sprake is van MS30? :)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jan 2023, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steve »

Elders op dit forum had ik niettemin gelezen dat "MR" nu toch de officiële afkorting zou zijn. Wat uiteraard geheel onlogisch is, het is al grofweg 60 jaar geleden dat er nog echte motorrijtuigen besteld zijn.. :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

dovaere schreef: 22 jan 2023, 07:12
sander855 schreef: 19 jan 2023, 19:33 Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
Deze motorijtuigen type “AM30”
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
Wat is de officiële Nederlandstalige naam? Spreekt de NMBS van MS30 of MR30? Ik lees hier beide door elkaar
Gelijkaardige vraag: is MS08 of MR08 de officiële naam?
Officieel gebruiken we al een aantal jaar MR (sinds de Desiro er is 😬) als officiële afkorting maar dat wil niet zeggen dat iedereen die gewoonte al heeft Zowel MS (Nederlandstalige oude afkorting) als AM (Franstalige afkorting) worden geregeld gebruikt.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 22 jan 2023, 08:15
Het gaat enkel over een batterijtraject tot een station over de grens. De trein zal in België opstarten met bovenleidingspanning, zodat met een goed ontwerp de batterijen in de winter voorverwarmd kunnen worden voordat het grenstraject bereikt wordt, en de binnenruimte al opgewarmd is.
En inzet op de huidige diesellijnen: L.58, L.82, L.86, L.122 en L.132. Waar een aantal lijnen al ingesloten is tussen 3 kV.
Malista schreef: 22 jan 2023, 02:51 Ben ik de enige die dit fout ziet aflopen?
- Gigantische kosten om deze toestellen op lange termijn operationeel te houden.
Waarom?
- Treinen die in de zomer zonder airco gaan rijden of in de winter zonder verwarming omdat de temperatuurschommelingen de batterij opeten?
Dat zal toch wel getest worden.
- Gestrande treinstellen omdat ze hun bestemming niet meer kunnen halen omdat ze ergens te lang hebben moeten stilstaan waar geen 3 kV beschikbaar is.
Hoe is dat anders dan bij dieselstellen? Dieselstellen hangen aan de depotvoeding. Het zou misschien handig zijn om de BEMU's geschikt te maken om op depotvoeding (wat waarschijnlijk 400V 50Hz is) op te kunnen laden. Of je zorgt voor een eilandje met bovenleiding.
En de meeste diesellijnen zijn niet zo lang dat je een stel niet kunt laten overstaan waar wel bovenleiding is: Gent, Oudenaarde, Geraardsbergen. Alleen voor Couvin zou je moeten nadenken.
En als het gebeurt dan stuur je er een ander stel op af om hem weg te trekken.
Ik begrijp dat de NMBS versneld van hun diesels af wil. Massaal elektrificeren met bovenleiding lijkt mij het beste antwoord op lange termijn. 25 kV is juist een goede oplossing omdat je hiermee grote afstanden met een minimum aan onderstations en koper kan voeden. Ik vermoed dat bij een groot deel van de treinstellen de batterijpack er simpelweg uitgaat en niet vervangen wordt bij de eerste grote revisie omwille van de kost.
Het heeft weinig zin om de overblijvende dieseleilandjes op 25 kV~ te elektrificeren. Het zijn allemaal (op L.132 na) korte stukjes met lichte trafiek waar je meer last van 25 kV hebt dan plezier (omschakelen van bovenleidingsspanning).
En L.132 gaf toch al problemen met elektrificeren vanwege een of andere onderzoeksinsituut daar in de buurt? Heb ik dat goed?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dentheo »

ronny schreef: 20 jan 2023, 14:39
U leest toch fout, er staat : "De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, dit ofwel onder lagere bovenleidingspanning van 1,5 kV DC (NL) of met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D)."
Waarom vermeld men voor NS nog 1,5kV rijden toch al enkele jaren op 1,8 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Officieel is dat 1,5kV ook al staat er 1,8kV op de draad, maar dat is idem voor België waar er meestal tussen de 3,3 en 3,5kV op de draad zit en we ook gewoon 3kV zeggen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dentheo »

Zolang alle electronische ketens niet afschakelen voor 1,8kV is het ok.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

... en dat is maar zoals een autobatterij, "nominaal" is die 12V= maar aan een gezonde goed opgeladen batterij meet men een volt of 13-14.
Dit is geen absolute wiskunde, dit is toegepaste fysica-electriciteit, en met behoorlijk ruime toleranties.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dentheo »

Klopt, een batterij verdraagt meer dan sommige electronica. 20% willen de ontwerpers wel weten...
PS. Jan uw voorbeeld is het ook het "verlies" of efficiëntie van elke batterij...laden aan 13,5V, verbruiken aan 12 V...88 %...zelfs bij Tesla's... :D
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

dentheo schreef: 22 jan 2023, 11:55 Klopt, een batterij verdraagt meer dan sommige electronica. 20% willen de ontwerpers wel weten...
PS. Jan uw voorbeeld is het ook het "verlies" of efficiëntie van elke batterij...laden aan 13,5V, verbruiken aan 12 V...88 %...zelfs bij Tesla's... :D
Niet helemaal goed begrepen, mijn waarde! Rendement heeft NIETS te maken met spanning.
Rendement gaat over "hoeveel joule pomp ik erin => hoeveel joule kan ik er uit halen".
"joule" desgewenst vervangen door "watt-uur", een factor 3600 dacht ik, zou het moeten nakijken.

Overigens: wie elektronica ontwerpt voor in auto/moto/sportvliegtuig/motorjacht/skimobile/... die hanteert maar beter VEEL ruimere marges dan 20%, op het boordnet van de eerste de beste auto komen pieken voor tot galant 45V.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie