Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

desirootje schreef: 18 apr 2024, 22:50 Ik ga volledig met Groentje akkoord. Die capaciteit is een enorm probleem en de smalle hoge deuren helpen ook niet in verband met snel in- en uitstappen, toegankelijkheid of het meenemen van bagage, een fiets of een koets. Die deuren maakt ze onbruikbaar voor S en veel L verbindingen, met de grote hoeveelheid fietsers zijn de treinen in de Ardennen ook niet geschikt en de meeste IC's hebben meer capaciteit nodig dan dat deze leveren. Moeten we ze behouden voor de IC09, IC15, IC21, IC30, IC32 en enkele L treinen rond Mons en Spa, mss zelfs Luik-Marloie? Het materieel zou daar kunnen werken maar echte voordelen ten opzichte van nieuwer materieel ontbreken gwn, want een comfortabele stoel gaat niet de beslissende factor zijn.
Het grote voordeel ten opzichte van nieuw materieel is eenvoudig: ze zijn aanwezig en beschikbaar. Ik denk dat iedereen wel weet dat nieuw materiaal niet zomaar uit een hoge hoed getoverd wordt, dus materiaal dat technisch nog mee kan en qua comfort aanvaardbaar is, moeten we proberen in te zetten waar mogelijk.
Het gaat tenslotte om een reeks van 120 stellen, wat uiteindelijk niet niks is.

Zoals anderen ook al aangehaald hebben, zal het materieel dat niet voorzien is van modern comfort zoals klimatisatie er toch echt wel eerst uit moeten. En dat uiteraard niet alleen omwille van de airco, maar ook de volledig verouderde techniek in die stellen. Dat er bij de MS96 problemen zijn met de wegdraaiende stuurtafels, is iets dat wel te verwachten was, maar dat kan ook eenvoudig opgelost worden door die mogelijkheid niet meer te gebruiken. Eventueel een aantal stellen "permanent" koppelen tot stellen met 6 rijtuigen zodat je een aantal stuurtafels niet meer moet herstellen/onderhouden.

Het zou trouwens leuk zijn als men deze stellen zou gebruiken voor de verbinding Luikt-Luxemburg (IC33), want dat lijkt mij bij uitstek een verbinding waar deze stellen hun meerwaarde tonen. maar ook de IC's die je zelf noemt, zijn zeker geschikte verbindingen voor dit type.

Dus ja, graag de MS96 behouden, want er is op dit moment nog veel materieel in dienst dat al jaren geleden naar het museum had verhuisd moeten geweest zijn.

En ik denk toch dat de meeste reizigers op IC-treinen in het weekend een MS96 verkiezen tegenover een Desiro.
Laatst gewijzigd door pietje op 19 apr 2024, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steve »

Ik ben als perfect valide reiziger ook fan van de MS96 en al zeker op rustige trajecten (en in die zin verfoei ik ze ook wel als ze mijn achterliggende trein in Brussel-Centraal nodeloos ophouden met die veel te smalle deuren...), maar je vergeet heel het aspect van de toegankelijkheid. Door de combinatie van de hoge vloer en de smalle deuren is de MS96 (samen met de I11, I10 en I6) op dat specifieke gebied eigenlijk het slechtste wat we hebben. Grote koffers, een kinderwagen en dergelijke zijn heel moeilijk en een fiets meenemen is al helemaal utopsich, op dat gebied staat de MS96 zelfs helemaal onderaan de ranking van al het materieel. Dat maakt zélfs een inzet op L42 niet zo evident als je het doet lijken, zeker als je bv. de vele fietsen bekijkt op dat soort traject bij mooi weer. Enkel een grondige verbouwing zou soelaas kunnen bieden, waarbij je bv. het huidige eersteklasrijtuig helemaal omvormt: nog maar de helft eerste klas en de rest (inclusief de huidige stockageruimte) een multifunctioneel gedeelte. De smalle deuren zullen dan wellicht blijven om het enigszins realistisch te houden, maar de toegankelijkheid zou toch een stuk hoger getild worden.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Maar qua toegankelijkheid is MS96 toch niet slechter dan al het oudere materieel?
En zoals je zegt: ook I6, I10 en I11 hebben dezelfde gebreken.
Dus tot hiertoe hoor ik nog steeds geen overtuigende redenen om MS96 vroegtijdig af te voeren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe MS30

Bericht door overweg13 »

Ach, we zijn gewoon allemaal zeurkousen geworden op een aantal gebieden, vooral als we er zelf geen invloed op hebben. Wat ik eigenlijk bedoel: ik kan me niet herinneren dat er zelfs maar enige commentaar geweest is op de oorspronkelijke versies van de mr80, M4, I6 en I10, en om verder terug te gaan in het verleden op het ontwerp van K-, L- of M2-rijtuigen. Integendeel, die rijtuigtypes werden zowat door iedereen met open armen ontvangen. Tegenwoordig begint men al commentaar te leveren nog voor het eerste exemplaar op de sporen belandt. Sign of the times...
Laatst gewijzigd door overweg13 op 20 apr 2024, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 659
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 19 apr 2024, 19:35 Maar qua toegankelijkheid is MS96 toch niet slechter dan al het oudere materieel?
En zoals je zegt: ook I6, I10 en I11 hebben dezelfde gebreken.
Dus tot hiertoe hoor ik nog steeds geen overtuigende redenen om MS96 vroegtijdig af te voeren.
Dat is het wel, de smalle slecht geplaatste deuren verergeren die hoge instap enorm. Instappen op een MR96 lijkt vaak dubbel zo lang te duren dan ander materieel, inclusief Breaks en klassiekjes. Een koets of koffers meenemen is enorm moeilijk omdat je die voor of achter je moet meenemen, ipv naast je. Mensen kunnen maar in 1 richting stappen na het opstappen. waardoor je regelmatig in het gangpad moet staan wachten totdat iedereen zijn koffer tussen 2 banken heeft gezet en hun rugzak op het bagagerek heeft gelegd. 1/3 van de deuren is niet bruikbaar voor 2e klas reizigers, een probleem dat de Break niet heeft. En de bagageruimte achter slot en grendel maakt de fiets een slecht idee om mee te nemen.
De vergelijking met de I-rijtuigen gaat ook niet op, dat zijn kleine reeksen die zelden alleen worden ingezet. Er is een reden dat de I11'en op de IC12 worden ingezet met M6 rijtuigen. Dus totdat je een MS96 kunt koppelen aan een M7 is dit een probleem dat niet opgelost raakt.
We moeten ook realistisch zijn, de MS96 gaan eruit na 2030, we gaan geen KVB installeren in materieel dat niet naar Lille gaat (ik zou hiervoor wel eerder dubbeldeks materiaal gebruiken gezien de lengtebeperking in Lille). We hebben hun renovatie niet uitgesteld omdat we deze treinen 50 jaar lang willen hebben. Hij gaat er uit omdat hij niet meer voldoet aan alle eisen, en geen zorgen met uitzondering van mss een paar I rijtuigen gaat al het oudere materieel er ook mee uit.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Wouterh12 »

groentje schreef: 18 apr 2024, 17:17 @Wouterh12, het is niet zo dat we met alle geweld af willen van de MS96, het zijn inderdaad erg aangename stellen... wanneer je een zitplaats bemachtigt. Want dat is wel een probleem bij deze stellen, hun gebrek aan capaciteit. Zeker in de spits zal je al snel moeten rechtstaan, ik denk dat de meeste staande reizigers zouden verkiezen om in een minder comfortabele Desirostoel te kunnen zitten. Op welke verbindingen kan je nog wél toekomen? Ik weet het niet goed, maar zo goed als geen enkele trein door Brussel, helaas.
De technologie in deze trein begint bovendien ook te verouderen, er komt een ogenblik waar wisselstukken vinden steeds moeilijker zal worden. En dan is de keuze tussen steeds duurder oplapwerk en een nieuwe trein snel gemaakt...
Wisselstukken kunnen een probleem zijn, maar de klassiekjes reden al rond in de jaren 50 en doen dat zelfs nu nog. Hebben de MS96 dan zo'n unieke stukken dat die op een veel kortere tijd al niet meer te krijgen zouden zijn, afgezien van het kopmechanisme? Dat de technologie op zich verouderd, is geen probleem. Qua comfort (op het instappen na, maar dat heeft niet met technologie op zich te maken) zijn ze nog altijd bij het beste wat op ons net rijdt.

Gebrek aan capaciteit is geen uniek probleem voor de MS96, gisteren nog gehoord van één enkele Desiro in de spits van Brussel naar Zottegem, waardoor mensen op het perron achterbleven. Dat moet je oplossen door voldoende materiaal in te zetten (en het materiaaltekort zal zeker niet opgelost worden door de MS96 vervroegd af te voeren) en ook door zodanig te plannen dat de dubbeldekkers zoveel mogelijk in de spits terechtkomen. En als inzet van een enkeldekker trein niet kan vermeden worden, zorgen dat die tenminste de nodige lengte heeft (4 gekoppelde MS96's hebben alsnog een behoorlijke capaciteit).

Maar in de basis moet een stel als MS96 zoveel mogelijk ingezet worden op momenten dat het niet superdruk is. Daluren, kleinere lijnen, weekend ritten (buiten diegene waarvan geweten is dat ze wel veel reizigers aantrekken). Dat is zeker nog niet verdwenen op ons net, het is niet zo dat elke trein (bijna) vol zit.

desirootje schreef: 18 apr 2024, 22:50 Ik ga volledig met Groentje akkoord. Die capaciteit is een enorm probleem en de smalle hoge deuren helpen ook niet in verband met snel in- en uitstappen, toegankelijkheid of het meenemen van bagage, een fiets of een koets. Die deuren maakt ze onbruikbaar voor S en veel L verbindingen, met de grote hoeveelheid fietsers zijn de treinen in de Ardennen ook niet geschikt en de meeste IC's hebben meer capaciteit nodig dan dat deze leveren. Moeten we ze behouden voor de IC09, IC15, IC21, IC30, IC32 en enkele L treinen rond Mons en Spa, mss zelfs Luik-Marloie? Het materieel zou daar kunnen werken maar echte voordelen ten opzichte van nieuwer materieel ontbreken gwn, want een comfortabele stoel gaat niet de beslissende factor zijn.
Onbruikbaar voor L verbindingen lijkt me sterk overdreven. Er zijn L treinen waar niet enorm veel volk op en af stapt, en bovendien zijn de dienstregelingen doorgaans ruim genoeg. De L tussen Mechelen en Zeebrugge zou gaan, bijvoorbeeld (wordt de kortere versie in het weekend niet door MS96 gereden?).

De MS96 is ook meer dan "een comfortabele stoel". Je hebt airco, nog altijd verre van een evidentie anno 2024 bij de NMBS. De stellen zijn stil, ook als het warmer wordt. De loop is comfortabel. Ze hebben relatief moderne toiletten, en informatieschermen in de wagons. Ja, het is niet het nieuwste, maar qua comfort is er een grote golf tussen de klassiekjes/MS75/MS80/MS86 enerzijds en de MS96 anderzijds, terwijl de laatste eigenlijk evenwaardig is aan een M6 en M7. Bij de eerdergenoemde stellen was comfort gewoon totaal geen prioriteit.

Het vervoeren van fietsen is inderdaad een ernstig nadeel (alhoewel ik de indruk heb dat de NMBS reizigers met niet-vouwfietsen eigenlijk maar een vervelende bijkomstigheid vindt), en de instap is inderdaad ook iets dat niet zo goed is. Aan de andere kant, de enorme "laaddrempel" van de M5 heeft de modernisatie van die wagons ook niet tegengehouden.

Wat de lijnen betreft, naast de L Mechelen-Zeebrugge en de lijnen die ja al noemde: op de IC 08 worden ze nu al ingezet, en dat gaat goed zolang er voldoende stellen zijn en er voldoende tijd voorzien wordt in de luchthaven. Zo op het zicht zou pakweg de IC16 en IC17 ook te doen moeten zijn. Tussen Brussel en Antwerpen zouden ze, buiten de spits, de "trage" IC's met stop in Mortsel-Oude-God kunnen rijden, veel beter dan een M5 of MS75. Ook zouden ze treinen naar de Kempen kunnen verzorgen, bijvoorbeeld om de verbinding Mechelen-Turnhout in het weekend te laten doorrijden (waar al lang vraag naar is, maar de NMBS doet het niet vermoedelijk omdat ze denken dat er te weinig reizigers zouden zijn, dus capaciteit geen probleem).
Ook niet vergeten dat de I11's - toch wel zeer nauw verwant met de MS96 en dus met dezelfde functionele nadelen en voordelen - binnen afzienbare tijd zelfs een belangrijk stuk van de binnenlandse opdracht van de huidige Benelux zou moeten overnemen. Dat zou dus evengoed met de MS96 kunnen, als je de trein beperkt tot de grens.
desirootje schreef: 19 apr 2024, 20:26 De vergelijking met de I-rijtuigen gaat ook niet op, dat zijn kleine reeksen die zelden alleen worden ingezet. Er is een reden dat de I11'en op de IC12 worden ingezet met M6 rijtuigen. Dus totdat je een MS96 kunt koppelen aan een M7 is dit een probleem dat niet opgelost raakt.
We moeten ook realistisch zijn, de MS96 gaan eruit na 2030, we gaan geen KVB installeren in materieel dat niet naar Lille gaat (ik zou hiervoor wel eerder dubbeldeks materiaal gebruiken gezien de lengtebeperking in Lille). We hebben hun renovatie niet uitgesteld omdat we deze treinen 50 jaar lang willen hebben. Hij gaat er uit omdat hij niet meer voldoet aan alle eisen, en geen zorgen met uitzondering van mss een paar I rijtuigen gaat al het oudere materieel er ook mee uit.
De I11 zou op de "Benelux-light" wel alleen worden ingezet denk ik, net zoals de IC-R daar nu ook alleen wordt ingezet.

Ik snap je argument over Lille niet. Wat is een KVB? Wat is het belang van Lille, ik vermoed dat het merendeel van het huidige materiaal van de NMBS niet naar Lille rijdt en zal rijden, dat is op zich geen reden om dan maar alles buiten dienst te stellen?

Wat de renovatie betreft, de MS96 is nog comfortabel en modern genoeg en heeft dus eigenlijk geen renovatie nodig, buiten het normale onderhoud en de inbouw van noodzakelijke veiligheidsapparatuur (ETCS etc). 2030 is binnen 6 jaar, als ze er dan uitgaan dan vermoed ik dat de (gerenoveerde maar veel minder comfortabele) MS75 en MS80 ze gaan overleven, wat absurd zou zijn. Waarom ben je er zo stellig over dat ze er op dergelijke korte termijn uitgaan?

Plus, het lijkt me uiterst optimistisch om ervan uit te gaan dat er daartegen voldoende gloednieuw materiaal zal zijn zodat alles wat ouder is dan een M6 buiten dienst kan gesteld worden.
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe MS30

Bericht door 260689 »

KVB is de Franse beveiliging systeem op het net. Je hebt ook TVM maar dat ligt enkel op de Franse HSL's en onze L1
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Wouterh12 »

260689 schreef: 25 apr 2024, 21:55 KVB is de Franse beveiliging systeem op het net. Je hebt ook TVM maar dat ligt enkel op de Franse HSL's en onze L1
OK, bedankt.

Lijkt me alleen relevant voor sommige specifieke treinen naar Frankrijk, dus geen reden om daarvoor de MS96 uit dienst te stellen.
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe MS30

Bericht door ovspotter_be »

Wouterh12 schreef: 25 apr 2024, 21:42 De L tussen Mechelen en Zeebrugge zou gaan, bijvoorbeeld (wordt de kortere versie in het weekend niet door MS96 gereden?).
Zowel de L Mechelen <> Kortrijk als de L Gent <> Zeebrugge worden in het weekend gereden met MR08.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Wouterh12 »

ovspotter_be schreef: 25 apr 2024, 22:21
Wouterh12 schreef: 25 apr 2024, 21:42 De L tussen Mechelen en Zeebrugge zou gaan, bijvoorbeeld (wordt de kortere versie in het weekend niet door MS96 gereden?).
Zowel de L Mechelen <> Kortrijk als de L Gent <> Zeebrugge worden in het weekend gereden met MR08.
In een van de vorige dienstregelingen was er wel een L tussen Gent en Brugge die met MS96 gereden werd, als ik het me goed herinner.

Dat doet me denken aan een andere lijn waar MS96 welkom zou zijn: luchthaven - Knokke. OK, eigenlijk in de spits niet geschikt wegens drukke trein door NZ-verbinding in Brussel en daarna tot Gent, maar nu zet men daar ook "maar" MS80 in (en soms maar 2 stuks) buiten een paar spitstreinen met M6. M6/M7 geniet de voorkeur, maar als tweede keus liever MS96 (3 of 4 stuks buiten de absolute daluren) dan MS80.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MS30

Bericht door groentje »

Een enkel stelletje Desiro heeft nog altijd meer capaciteit dan een enkel stel MS96. Dat is natuurlijk onder meer omdat de stoelen er een pak dichter opeen staan, maar de meesten daarmee kunnen daar:ee leven als ze anders moeten rechtstaan. Natuurlijk hebben 4 stellen meer zitplaatsen dan 1, het zou nogal wiedes zijn, maar dus ook 4 stellen Desiro vergelijken met 4 stellen MS96. En een trein met M6 of M7 nog meer..
Er zijn nog treinen die genoeg hebben aan de capaciteit van een MS96. Treinen, amper nog treinseries. Een treinserie bijhouden die je aan de kant moet houden tijdens de spits is geldverspilling. Net dan moet je massaal alles kunnen inzetten.
De klassiekjes hebben nagenoeg geen elektronica, net dat veroudert erg snel. De MS96 heeft wel elektronica, en is binnenkort 30 jaar oud. En laat ons wel wezen, dat die klassiekjes nog rijden (niet voor lang meer...) is eigenlijk een schande, die hadden al minstens 10 jaar geleden aan de kant moeten gaan. De jongste klassiekjes (van de series die vandaag nog rijden) zijn ca. 50 jaar oud. Ik had ze 10 jaar geleden aan de kant willen hebben, dus na 40 jaar. De MS96 zal wellicht de 40 jaar ook wel halen, maar niet veel meer.
Een trein kan in principe bijna oneindig meegaan, maar op een bepaald moment is het onderhoud niet meer de meest efficiënte oplossing. De MS96 zit daar nog niet aan, maar het kan sneller dan gedacht.
Ik hoop voor alle duidelijkheid dat ze nog enige tijd kunnen worden ingezet, maar ik zie hun potentiële actiegebied steeds verder inkrimpen. Op L.59 is het vaak drummen, de stop-IC via Aalst verliest veel tijd door de smalle deuren en moeilijke toegankelijkheid (nog veel lage perrons), de Dorsale moet je ook niet onderschatten... Waar zouden ze dan nog passen? Luchthaven-Dinant, misschien? De trein naar De Panne? Misschien Antwerpen-Hasselt? Voor stoptreinen zijn ze echt niet geschikt, zeker niet op een lijn die vol ligt met lage perrons. Zelfs de Desiro's hebben al een flinke opstap in pakweg Dendermonde...
Naar Rijsel zullen we blijven rijden met tweespannige MS96, net omdat er weinig materieel is dat Frankrijk binnen mag. Tot de nieuwe MS30 er zijn én goedgekeurd zijn, zijn ze daar dus onmisbaar, maar dat maakt hen nog geen geschikt materieel. De korte perrons voor de IC's naar België zorgen ervoor dat je geen lange treinen kan inleggen. Een nieuwe trein met extra capaciteit zou daar echt wel welkom zijn.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Wouterh12 »

groentje schreef: 25 apr 2024, 22:47 Een enkel stelletje Desiro heeft nog altijd meer capaciteit dan een enkel stel MS96. Dat is natuurlijk onder meer omdat de stoelen er een pak dichter opeen staan, maar de meesten daarmee kunnen daar:ee leven als ze anders moeten rechtstaan. Natuurlijk hebben 4 stellen meer zitplaatsen dan 1, het zou nogal wiedes zijn, maar dus ook 4 stellen Desiro vergelijken met 4 stellen MS96. En een trein met M6 of M7 nog meer..
Er zijn nog treinen die genoeg hebben aan de capaciteit van een MS96. Treinen, amper nog treinseries. Een treinserie bijhouden die je aan de kant moet houden tijdens de spits is geldverspilling. Net dan moet je massaal alles kunnen inzetten.
De klassiekjes hebben nagenoeg geen elektronica, net dat veroudert erg snel. De MS96 heeft wel elektronica, en is binnenkort 30 jaar oud. En laat ons wel wezen, dat die klassiekjes nog rijden (niet voor lang meer...) is eigenlijk een schande, die hadden al minstens 10 jaar geleden aan de kant moeten gaan. De jongste klassiekjes (van de series die vandaag nog rijden) zijn ca. 50 jaar oud. Ik had ze 10 jaar geleden aan de kant willen hebben, dus na 40 jaar. De MS96 zal wellicht de 40 jaar ook wel halen, maar niet veel meer.
Een trein kan in principe bijna oneindig meegaan, maar op een bepaald moment is het onderhoud niet meer de meest efficiënte oplossing. De MS96 zit daar nog niet aan, maar het kan sneller dan gedacht.
Ik hoop voor alle duidelijkheid dat ze nog enige tijd kunnen worden ingezet, maar ik zie hun potentiële actiegebied steeds verder inkrimpen. Op L.59 is het vaak drummen, de stop-IC via Aalst verliest veel tijd door de smalle deuren en moeilijke toegankelijkheid (nog veel lage perrons), de Dorsale moet je ook niet onderschatten... Waar zouden ze dan nog passen? Luchthaven-Dinant, misschien? De trein naar De Panne? Misschien Antwerpen-Hasselt? Voor stoptreinen zijn ze echt niet geschikt, zeker niet op een lijn die vol ligt met lage perrons. Zelfs de Desiro's hebben al een flinke opstap in pakweg Dendermonde...
De vermoedelijke reden dat er maar 1 Desiro was (en andere soortgelijke voorvallen, ook met ander materiaal) is dat er ergens een gebrek aan operationeel rollend materiaal is, en er daardoor compromissen gesloten worden.
In een scenario waar MS96 vervroegd uit dienst gaat, kun je die al niet inzetten en moeten ze integendeel vervangen worden, zodat er nog minder materiaal over blijft voor de lijnen die nu al te weinig rijtuigen krijgen.
In een scenario waar ze wel nog een behoorlijke tijd kunnen blijven maar waar de inzet herbekeken wordt (weg van de trein naar Lille bijvoorbeeld, als de eerste MS30's binnenstromen), heb je echter de optie om ergens MS96 in te zetten (en vermits je voldoende stellen hebt voor die inzet kun je die steeds per 2 of 3 laten rijden, misschien zelfs 4 als het technisch mogelijk is op de betrokken lijn) en komen er Desiro's (of ander materiaal) vrij dat je dan weer op de gepaste tijdstippen en lijnen kan inzetten.
In dat geval kan het zo zijn dat het alternatief voor 1 Desiro opeens 3 MS96 wordt, of dat er elders MS96 worden ingezet en er door het domino-effect voldoende Desiro's vrij komen voor een volwaardige trein aangepast aan de drukte.

Ik weet ook niet of ze aan de kant houden in de spits geldverspilling is. Ze zijn tenslotte al betaald, en als ze niet rijden zou er ook geen bijkomende slijtage zijn. In de daluren, of altijd op rustige lijnen (die zijn er hier en daar allicht toch nog), of in het weekend zijn ze nog inzetbaar en dan kan het materiaal met meer capaciteit op onderhoud gestuurd worden of tenminste kilometers en dus slijtage uitsparen. Misschien zijn er zaken over de uitbating die ik niet begrijp, maar kunt u dit dan toelichten?

Over de elektronica hebt u wel een goed punt. Als het inderdaad niet meer mogelijk is om ze te laten rijden zonder zware ingrepen, omdat de elektronica het begeeft en niet makkelijk kan vervangen worden, is dat een rationele overweging om dat geld in nieuwe treinstellen te stoppen. Niet omdat we ervan af willen, maar omdat ze te duur worden voor de inzet.

Zoals ik schreef worden ze nu al ingezet op de Antwerpen-luchthaven-Hasselt (niet te verwarren met de Antwerpen-Hasselt via Lier) en daar voldoen ze eigenlijk goed, misschien op het probleem van de fietsen na. Op de Leuven-Gent IC zouden ze ook zeker niet misstaan, en rond Mechelen denk ik ook aan de L Leuven-Sint-Niklaas (nu vooral door MS75 gereden, denk ik). In Wallonië moeten er zeker ook geschikte lijnen zijn, gezien het relatief lage aantal reizigers. Of in het toeristisch seizoen, als pendel tussen Knokke en Brugge (de IC luchthaven-Knokke wordt dan doorgaans tot Brugge beperkt).
trainlovertje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainlovertje »

Wouterh12 schreef: 25 apr 2024, 23:23 (de IC luchthaven-Knokke wordt dan doorgaans tot Brugge beperkt).
Om precies te zijn: deze "wijkt uit" naar de drukkere badstad Oostende.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainfan03 »

Wouterh12 schreef: 25 apr 2024, 23:23 Op de Leuven-Gent IC zouden ze ook zeker niet misstaan, en rond Mechelen denk ik ook aan de L Leuven-Sint-Niklaas (nu vooral door MS75 gereden, denk ik).
Op de IC Gent - Leuven is er sinds december '23 één omloop voorzien (buiten de vakanties om) met 2 stellen MR96 (komende van de P7995), en die doen dat daar niet slecht!
De L Leuven-Sint-Niklaas ziet af met de MR75, vroeger was dat een mix MR08 (die vond ik daar goed passen) en MR80 (die waren al niet zo wow op die verbinding), maar deze week is er weer een stam van 2x MR75 moeten vervangen worden door 1x MR08 wegens defecten (én de Puurs - Roosendaal moet logischerwijs voorrang krijgen op MR75s) dus die L-trein zou misschien ook baat hebben bij iets betrouwbaarder materieel, maar ik denk dat ik zo nog véél verbindingen kan opsommen haha
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MS30

Bericht door groentje »

Als je materieel aan de kant moet houden in de spits omdat je meer capaciteit nodig hebt, heb je ook treinen nodig met die meer capaciteit. Maar dan kan je toch beter die laten rijden? 's Nachts heb je dan ook plaats nodig in de bundels voor beide treinen...
Ik ben niet meteen overtuigd van inzet op lijnen die voornamelijk lage perrons hebben, zoals L53. Misschien als ze ooit Dendermonde aanpakken...
Ik hoop ook dat de Varkensneuzen eerder aan de kant kunnen, voor alle duidelijkheid, die zitten zeer binnenkort ook aan 50 jaar, en zowat de enige reden is Roosendaal. Ik hoop dat ze bij NMBS dus vaart zetten achter een nieuwe treinserie die Nederland binnen mag en kan. Een beetje een gemiste kans wat mij betreft om een bestelling te plaatsen samen met Arriva...
Plaats reactie