Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 646
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 30 jan 2022, 16:13
Het zullen dus allemaal dubbeldekkers worden of geen enkele.
Hm, neem me niet kwalijk, maar dat klinkt toch een beetje als "voor het beheren van een niet-homogene vloot zijn we niet capabel".
Natuurlijk zijn er grote voordelen aan standardisatie-homogenisering, maar gaat men dan echt met M7 of andere dubbeldekkers rijden op Brussel-Arlon(-Luxembourg)? Of op een weekenddienst op landelijke routes? Dat is toch puur capaciteit verspillen?

Of is het antwoord dat een dubbeldekker amper duurder is om aan te schaffen en in bedrijf te stellen/houden dan een enkeldekker? Zoja, dan is er inderdaad geen enkele reden om nog enkeldekkers aan te schaffen - maar dan moet men wel vragen stellen bij de grootschalige aankoop van Desiro's, nog niet zo bijzonder lang geleden.
rolstoel toegankelijkheid en sneller op en afstappen? Voor korte afstanden is het niet handig om altijd trappen op en af te gaan. Daarbovenop is deze order niet bedoeld om de MR96's te vervangen, die kunnen dan die landelijkere routes doen. Die zou ik wel vervangen met enkeldeks. Daarbovenop is het stuk Brussel-Namen wel druk genoeg voor dubbeldekkers, en die opsplitsen zorgt ervoor dat het stuk Namen-Luxemburg nog verder zou afzien. En een speciale weekendvloot lijkt me nog een dommer idee.
Het is ook gwn goedkoper om minder treinsoorten te hebben, je moet mensen maar opleiden om aan een 4-tal treinen te kunnen sleutelen, je zult altijd reserve delen hebben en makkelijker een defecte trein kunnen vervangen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 30 jan 2022, 15:44 mss een combinatie zoals de Rhein-Ruhr-express, een groot probleem met de M7's is dat ze nog steeds niet rolstoel toegankelijk zijn, met uitzondering van de rijtuigen met een multifunctionele ruimte, maar daar moet je weer naar gaan zoeken. De verbindingen waar echt dubbeldeksmateriaal nodig is zullen dan met M7's rijden.
De bedoeling is dat in elke stam M7 zo'n multifunctioneel rijtuig zit, dus kan je die wel als toegankelijk beschouwen. Niet elke deur moet persé rolstoeltoegankelijk zijn hoor. In nieuwe dubbeldekstellen hoeft dat dus ook niet.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 30 jan 2022, 16:07
TB_worden schreef: 30 jan 2022, 14:37
Shrek schreef: 30 jan 2022, 14:15 Dit soort marktconsultatie hebben we bij het begin van het aankooptraject voor de M7 ook gezien en dat heeft -uiteindelijk- wel tot een levering geleid. Het kan nog goed 10 tot 15 jaar duren voor er effectief iets op de sporen rijdt, maar we weten nu wel in welke richting ze denken.
Ik vraag me wel één ding af: dubbeldeks- of enkeldeksstellen. Wat denken jullie?
Niet de volledige order, maar het grootste deel zouden m.i. toch dubbeldekkers mogen zijn. Meer stoelcapaciteit voor dezelfde (of minder) spoorcapaciteit. In een druk spoornet zoals het onze kan je niet oneindig treinen blijven bij steken...
Ik denk niet dat ze de order in stukken gaan splitsen, technische homogeniteit is net het doel. Het zullen dus allemaal dubbeldekkers worden of geen enkele. Ik vermoed dat we, à la CFL, wel richting dubbeldekstellen gaan evolueren.
Bwa, als je het te vervangen rollend materieel ziet, is dat toch een flinke bestelling en kan je gerust je order opsplitsen in een deel dubbeldeks- en een deel enkeldeksmaterieel.

Wat ik mij afvraag is of de rijtuigreeksen vervangen worden door nieuwe rijtuigen of dat men gaat inzetten op motorstellen in verschillende lengtes...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Steven »

Je kan altijd beide kopen in 1 type. Zowel Siemens als Alstom hebben stellen die enkeldek en dubbeldek combineren
Siemens Desiro HC (te zien in Duitsland en Israël)
Alstom coradia stream HC (besteld door cfl en zal ook toegelaten worden in België)
desirootje
Berichten: 646
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 30 jan 2022, 18:54
desirootje schreef: 30 jan 2022, 15:44 mss een combinatie zoals de Rhein-Ruhr-express, een groot probleem met de M7's is dat ze nog steeds niet rolstoel toegankelijk zijn, met uitzondering van de rijtuigen met een multifunctionele ruimte, maar daar moet je weer naar gaan zoeken. De verbindingen waar echt dubbeldeksmateriaal nodig is zullen dan met M7's rijden.
De bedoeling is dat in elke stam M7 zo'n multifunctioneel rijtuig zit, dus kan je die wel als toegankelijk beschouwen. Niet elke deur moet persé rolstoeltoegankelijk zijn hoor. In nieuwe dubbeldekstellen hoeft dat dus ook niet.
Lange M6 stammen hebben maar 1 zo een rijtuig en dat staat centraal. Een getrokken M7 trein zal er maar 1 aan de uiteindes hebben, wat eerder een achteruitgang is. En op de meeste stations staan de treinen niet zo lang stil, dus heb je niet eens echt tijd om het te zoeken. Het lijkt me ook gwn handiger, met de symmetrische opstelling van zo een trein, stel dat je helemaal van voor op het perron staat maar de BMx/loc staat vooraan.
Ze zijn toegankelijk in dezelfde zin dat je ook een fiets kunt meenemen op een MR96, correct maar er is duidelijk ruimte voor verbetering, ik weet zelfs niet of mensen met een rolstoel zelfstandig kunnen instappen of nog steeds hulp nodig hebben, maar tenminste geen lift meer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 30 jan 2022, 19:02 Bwa, als je het te vervangen rollend materieel ziet, is dat toch een flinke bestelling en kan je gerust je order opsplitsen in een deel dubbeldeks- en een deel enkeldeksmaterieel.

Wat ik mij afvraag is of de rijtuigreeksen vervangen worden door nieuwe rijtuigen of dat men gaat inzetten op motorstellen in verschillende lengtes...
Als het opgesplitst wordt denk ik eerder aan wat CFL of NS gedaan heeft: een deel 3-ledig en een deel 6-ledig, maar technisch identiek. Hoewel ik me afvraag of die 6-ledige stellen wel zo nuttig zouden zijn, de echt drukke treinen in ons land worden daartegen immers met M7 gereden (en nog steeds Desiro voor het GEN). Deze nieuwe bestelling dient net om de breaks, diesels en varkens te vervangen. Op veel van de verbindingen waar die rijden kom je op verschillende uren van de dag met een drieledig dubbeldekstel al een heel eind.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Op veel van de verbindingen waar die rijden kom je op verschillende uren van de dag met een drieledig dubbeldekstel al een heel eind.
Hehe, die zouden zelfs in Haren perfect passen. Meer capaciteit dan ze daar ooit gezien hebben!

Maarre,,, kan men met het huidige M7-materiaal ook al niet zoiets maken? M7Bm+M7A....+M7Bd, waarbij het middenste rijtuig "al de rest" moet bieden: eerste klasse, rolstoelinstap, ... Lukt dat? Zoniet, dan kunnen er zulke tussenrijtuigen bijbesteld worden. dat lijkt me nog altijd simpeler dan een compleet nieuwe bestelling?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door JHS2013 »

Dat zou kunnen maar zo’n samenstelling is reglementair beperkt to 100 km/h
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 30 jan 2022, 19:36 Lange M6 stammen hebben maar 1 zo een rijtuig en dat staat centraal. Een getrokken M7 trein zal er maar 1 aan de uiteindes hebben, wat eerder een achteruitgang is. En op de meeste stations staan de treinen niet zo lang stil, dus heb je niet eens echt tijd om het te zoeken. Het lijkt me ook gwn handiger, met de symmetrische opstelling van zo een trein, stel dat je helemaal van voor op het perron staat maar de BMx/loc staat vooraan.
Ze zijn toegankelijk in dezelfde zin dat je ook een fiets kunt meenemen op een MR96, correct maar er is duidelijk ruimte voor verbetering, ik weet zelfs niet of mensen met een rolstoel zelfstandig kunnen instappen of nog steeds hulp nodig hebben, maar tenminste geen lift meer.
Als je in drieledige stellen 1 deur toegankelijk maakt zal je nooit heel ver moeten gaan. In de Desiro's is dat vandaag trouwens ook al zo als ik mij niet vergis.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 30 jan 2022, 20:58 Dat zou kunnen maar zo’n samenstelling is reglementair beperkt to 100 km/h
Dank voor de info. Voor S-diensten zou dat misschien nog niet zo problematisch zijn. Maar waar komt zo'n reglementaire beperking vandaan? Datzelfde M7-materiaal kan/mag in andere samenstellingen toch veel sneller? Misschien zijn er extra procedures nodig voor test/goedkeuring. Maar het klinkt toch een beetje Absurdistan-achtig - uiteraard zonder op de pianist te willen schieten :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door JHS2013 »

Tja, waarschijnlijk zou het wel kunnen maar een motorstuurrijtuig M7 wordt vbw reglementering van de rem als locomotief gezien en met een samenstelling met maar drie rijtuigen voldoe je dan niet aan de minimum samenstelling. De M7 wordt expliciet als voorbeeld gegeven, dus ik denk niet dat ze dat nog gaan veranderen.
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door 260689 »

Heb gisteren de E2114 genomen Brussel - Luxemburg. 1xT13+1xI10B+3xI11B+1xI11A+1xI11BDX. Buiten de 1e klasse rijtuig zat de trein zo goed als vol. Als ze die verbinding met 6xM7 kunnen rijden in motorstel confeguratie zou dit al zeker een meerwaarde zijn op die verbinding. Al ben ik voorstander van gesleept materieel.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door kristofvt »

Als je in drieledige stellen 1 deur toegankelijk maakt zal je nooit heel ver moeten gaan. In de Desiro's is dat vandaag trouwens ook al zo als ik mij niet vergis.
3-delige Dubbeldekkers worden nu niet veel gemaakt. Heb wel enkele dubbeldekkers onderzocht
enkele korte dubbeldekkers.
(Lengte MS80 break = 76 m; MS08 Deserio =80m MS75 =100m)
*Desiro HC EMU-4 (lengte 105m) hebben 2 dubbeldekkers in het midden (Misschien is dit materiaal combineerbaar met onze MS08)
*Alstom Alstom Coradia Stream 'Duplex' (besteld door CFL ter vervanging van CF3000 met DOSTO) bestaat in EMU-3 versie (80m) onder CFL série 2400 (voordeel reeds geschikt voor BENELUX, Fr en mogelijk ook DE bij indienstname optie 15KV aanwezig, Koppelbaar met ICNG/reeksen CFL2400+2450)
*Alstom Omneo (premium) kort begint ook vanaf 80 m kan 200km/h (gekend onder Regio 2N in Frankrijk)
*Stadler KISS emu-3 = 80 m EMU-4 = 102m
*M7 4-delig? +100m (voordeel moduleerbaar naar andere grotere samenstellingen, onderhoud tussenrijtuigen. nadeel indeling rijtuigen)

Dubbeldekkers op stroom + batterijen of waterstof heb ik nog niet direct gevonden als alternatief voor de MW41. Deze aandrijvingen zijn weer afkomstig van andere specifieke reeksen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

200km/h lijkt mij niet nodig, alle treinen die daarvan gebruik maken zullen wel M7 zijn tegen dan.
Koppelbaar met de Desiro/ICNG/CFL is ook geen echte meerwaarde, de reeks is op zich al groot genoeg.
Waterstof of batterijen hoeft ook niet, in een ander topic waren we het er al over eens dat de kans heel groot is dat er over 15 jaar overal bovenleiding hangt.

Dat zorgt natuurlijk dat de eisen niet heel streng zijn, er zijn dus heel veel mogelijke kandidaten. Alle platformen die je opnoemt zijn trouwens flexibel genoeg om zowel 3,4 als 6-delige treinen te kunnen vormen zonder veel bijkomende complexiteit. (De omneo telt natuurlijk anders door de kortere delen, maar komt op hetzelfde neer).
De enige uit je lijst die volgens mij geen kans maakt is de M7, daarmee haal je nooit de performantie die de nieuwe stellen moeten kunnen halen wegens te weinig aangedreven assen. Die M7 is echt IC-materieel, niet het IR/L-materieel waar men nu naar op zoek is.
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Giruno »

kristofvt schreef: 31 jan 2022, 00:09
(Lengte MS80 break = 76 m; MS08 Deserio =80m MS75 =100m)
*Desiro HC EMU-4 (lengte 105m) hebben 2 dubbeldekkers in het midden (Misschien is dit materiaal combineerbaar met onze MS08)
*Alstom Alstom Coradia Stream 'Duplex' (besteld door CFL ter vervanging van CF3000 met DOSTO) bestaat in EMU-3 versie (80m) onder CFL série 2400 (voordeel reeds geschikt voor BENELUX, Fr en mogelijk ook DE bij indienstname optie 15KV aanwezig, Koppelbaar met ICNG/reeksen CFL2400+2450)
*Alstom Omneo (premium) kort begint ook vanaf 80 m kan 200km/h (gekend onder Regio 2N in Frankrijk)
*Stadler KISS emu-3 = 80 m EMU-4 = 102m
*M7 4-delig? +100m (voordeel moduleerbaar naar andere grotere samenstellingen, onderhoud tussenrijtuigen. nadeel indeling rijtuigen)
Mag ik daar nog aan toevoegen:
*Skoda Cityelephant (lengte 80 m), is wel een oud concept maar voor een grote order moet wel wat te regelen zijn..
*Hitachi Rail Caravaggio / Masaccio, rijdt al bij Trenitalia en FNM. De kans op een tweede Fyra wordt zo wel tamelijk groot, maar je weet nooit.
Plaats reactie