Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Nieuwe MS30

Bericht door kristofvt »

Ondertussen is de NMBS al bezig met de procedures om vanaf 2030 nieuwe motorstellen (EMU) aan te kopen ter vervanging van materiaal einde levensduur. Men spreekt van ongeveer 88.000 zitplaatsen.
Waarschijnlijk zullen deze stellen er dus uitgaan vanaf 2030

Reeks----------Aantal--------Zitplaatsen----Totaal zitplaatsen
MS80-----------140---------------248-------------34720
MS75 ------------44---------------386-------------16984
ms86------------52---------------177---------------9204
MS96-----------120---------------213--------------25560

TOTAAL=86468

misschien dat ook nog enkele mw41 vervangen worden om tot die 88.000 te komen.


https://enot.publicprocurement.be/enot- ... %30%37%34&
Laatst gewijzigd door kristofvt op 29 jan 2022, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Zwoopaman »

kristofvt schreef: 29 jan 2022, 01:02 Ondertussen is de NMBS al bezig met de procedures om vanaf 2030 nieuwe motorstellen (EMU) aan te kopen ter vervanging van materiaal einde levensduur. Men spreekt van ongeveer 88.000 zitplaatsen.
Waarschijnlijk zullen deze steller er dus uitgaan vanaf 2030

Reeks----------Aantal--------Zitplaatsen----Totaal zitplaatsen
MS80-----------140---------------248-------------34720
MS75 ------------44---------------386-------------16984
ms86------------52---------------177---------------9204
MS96-----------120---------------213--------------25560

TOTAAL=86468

misschien dat ook nog enkele mw41 vervangen worden om tot die 88.000 te komen.


https://enot.publicprocurement.be/enot- ... %30%37%34&
Volgens een presentatie die de NMBS zelf gaf in de commissie mobiliteit gaan de MW er eerst uit. MR96 bijft nog iets langer in dienst.
Bijlagen
Meterieel NMBS.png
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Terminus »

Klopt. MR96 zal nog een tijdje blijven.

Er zijn natuurlijk ook nog rijtuigen die de komende jaren van de sporen verdwijnen: M4 en I10 zonder airco in eerste instantie (tot 2025), M5/I6/I10 airco in de periode 2030-2035.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door LML »

Hopelijk kiezen ze voor de vervangers van de AM75 varkenssnuiten, AM80 breaks en AM86 duikbrillen voor een fabrikant en een model dat z'n degelijkheid al bewezen heeft en niet voor iets totaal nieuw...
Trouwens, ook een vraag die ik wil lanceren voor nieuwe (bestelde) treinen: zijn treinstellen voor ons klein Belgiëlandje eigenlijk niet nuttiger dan getrokken/geduwde treinen met loc en rijtuigen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door kristofvt »

Te vervangen MS en MW tegen 2035
Reeks -----AANTAL in dienst-----ZITPLAATSEN----- -totaal#zitplaaten--------#rijtuigen
MS80-------139--------------------------248--------------------34472--------------417
MS75--------41---------------------------386-------------------15826--------------164
ms85--------51---------------------------177-------------------9027----------------102
MW41-------94---------------------------150-------------------14100-------------- 192

Totaal MS en MW------------------------------------------------73425--------------875
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rijtuigen
i6 A9-------20-----------------------------54----------------------1080---------------20
I6 B11------45-----------------------------66---------------------2970----------------45
totaal I6-----------------------------------------------------------4050----------------65

I10bclima--------29------------------------86---------------------2494---------------29


m5BDX------18---------------------------118---------------------2124-----------------18
M5A---------15----------------------------142---------------------2130-----------------15
m5B---------97----------------------------146---------------------14162----------------97
totaal m5-----------------------------------------------------------18416-------- -----130

Totaal rijtuigen-----------------------------------------------------23310-------------224

TOTAAL vervangen 2025-2035------------------------------------96735------------1099
Laatst gewijzigd door kristofvt op 29 jan 2022, 22:52, 4 keer totaal gewijzigd.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door kristofvt »

Terminus schreef: 29 jan 2022, 12:08 Klopt. MR96 zal nog een tijdje blijven.

Er zijn natuurlijk ook nog rijtuigen die de komende jaren van de sporen verdwijnen: M4 en I10 zonder airco in eerste instantie (tot 2025), M5/I6/I10 airco in de periode 2030-2035.
Ok bedankt voor de info i.v.m. MS96 zoals de update hierboven kwam ik niet direct uit op de 88.000 van de offerte dus ik dacht dat ze ermee rekening hielde om naar het einde van de levering deze te vervangen aangezien het rond de 1000 rijtuigen gaat. En men eventueel de productie over 10 jaar kon spreiden i.v.m met werkgelegenheid bvb. in Brugge (Politiek). De info i.v.m. uit dienst gepland 2033-2034 had ik niet. (De klassiekjes gingen ook al lang vervangen zijn door de 305 extra M08 besteld in 2008 ).
Men streeft er ook naar om steeds grotere orders te toen i.v.m. langere ondersteuning door fabrikant (Loc reeks 13 (CFL3000) bouwjaar 1997 zou door CFL rond 2025 al vervangen worden wegens weinig support) met onderdelen.

De 130 M5+89( I6+I0) zouden net als de 580M4 en 60- I10b(zonder klima) vervangen kunnen worden onder het huidige order M7 met Alstom (reeds 747 besteld optie + 615). Echter zal niet al het materiaal wegens [omvang order (1000 extra rijtuigen) en geschiktheid bvb geen alternatieve aandrijving ter vervanging diesel geen 1.5kv en 15kv voor Fr,Nl,Duitsland niet ideaal als stoptrein, kleinere lijnen)] met een M7-combinatie vervangen kunnen worden.

Net als overweg13 ben ik ook benieuwd wat er uiteindelijk beslist gaat worden de komende jaren.
Laatst gewijzigd door kristofvt op 29 jan 2022, 23:11, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door overweg13 »

Ik vind het prettig om lezen, al die voorspellingen over treindiensten en aankopen van materieel, maar ik ben waarschijnlijk (de meeste lezers hier zullen denken: zeker) te oud om dit allemaal ernstig te nemen. Het zou een interessante oefening zijn om eens alles bij elkaar te zoeken wat, zeg maar, de laatste 50 jaar verschenen is over plannen voor nieuw materieel, nieuwe infrastructuur, nieuwe bedieningen en wat daar in werkelijkheid ooit van gerealiseerd is zoals het oorspronkelijk geconcipieerd was, en dan nog binnen de vooropgestelde termijn. Vandaar dat je me nooit zult weten speculeren over wat er allemaal nog kan gebeuren; ik wacht liever tot die nieuwe rijtuigen of stellen, die nieuwe verbindingen, die nieuwe infrastructuur ook echt realiteit worden.
Pas op, ik beweer absoluut niet dat er in de voorbije decennia niets gerealiseerd is, integendeel, wie de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt, wrijft zich nu in de ogen bij het zien van wat nu allemaal kan. Wat ik wel beweer is dat plannen nooit gerealiseerd worden zoals oorspronkelijk vooropgezet en ik denk dat dat nog best is ook. (Ik huiver bij de herinnering aan de oorspronkelijke HSL-plannen met de splitsing ten zuiden van Herentals...)
Laatst gewijzigd door overweg13 op 29 jan 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

LML schreef: 29 jan 2022, 16:04 Hopelijk kiezen ze voor de vervangers van de AM75 varkenssnuiten, AM80 breaks en AM86 duikbrillen voor een fabrikant en een model dat z'n degelijkheid al bewezen heeft en niet voor iets totaal nieuw...
Trouwens, ook een vraag die ik wil lanceren voor nieuwe (bestelde) treinen: zijn treinstellen voor ons klein Belgiëlandje eigenlijk niet nuttiger dan getrokken/geduwde treinen met loc en rijtuigen...?
In het algemeen wel, ze hebben betere acceleratie maar we willen niet opeens alle nieuwe HLE18-19's aan kant zetten. We hebben ook veel verschillende perronlengtes, waardoor men met getrokken treinen bvb een trein van 7 rijtuigen kan maken zodat de trein niet te lang is maar er wel meer capaciteit is dan door bvb 2 motorstellen van 3 bakken aan elkaar te hangen.
Daarbovenop zie ik het voordeel in van een 4-spanningsloc om Duitsland in te rijden, waarna de rest van het materieel mee kan, maw, enkel die loc is duurder, de rest kost evenveel als het binnenlandsmaterieel (behalve voor de stuurstand met KVB, ATB,...).
Die te korte perrons kan je verlengen en standaardiseren, maar dat duurt lang en kost veel, je kan ook met bloktreinen zoals de M7 werken, een soort van gulden middenweg tussen de 2. Of in bepaalde gevallen 2 verschillende lengte treinstellen kopen zoals de Nederlandse VIRM, die nu dus treinstellen kan maken van 4, 6, 8, 10 of 12 bakken. Maar waar de stuurstand wel meer plaats in neemt en dus de capaciteit doet dalen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef: 29 jan 2022, 17:10 Ik vind het prettig om lezen, al die voorspellingen over treindiensten en aankopen van materieel, maar ik ben waarschijnlijk (de meeste lezers hier zullen denken: zeker) te oud om dit allemaal ernstig te nemen. Het zou een interessante oefening zijn om eens alles bij elkaar te zoeken wat, zeg maar, de laatste 50 jaar verschenen is over plannen voor nieuw materieel, nieuwe infrastructuur, nieuwe bedieningen en wat daar in werkelijkheid ooit van gerealiseerd is zoals het oorspronkelijk geconcipieerd was, en dan nog binnen de vooropgestelde termijn. Vandaar dat je me nooit zult weten speculeren over wat er allemaal nog kan gebeuren; ik wacht liever tot die nieuwe rijtuigen of stellen, die nieuwe verbindingen, die nieuwe infrastructuur ook echt realiteit wordt.
Pas op, ik beweer absoluut niet dat er in de voorbije decennia niets gerealiseerd is, integendeel, wie de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt, wrijft zich nu in de ogen bij het zien van wat nu allemaal kan. Wat ik wel beweer is dat plannen nooit gerealiseerd worden zoals oorspronkelijk vooropgezet en ik denk dat dat nog best is ook. (Ik huiver bij de herinnering aan de oorspronkelijke HSL-plannen met de splitsing ten zuiden van Herentals...)
Het is wel zo dat wat rollend materieel betreft, men sowieso wil en moet uitbreiden én dat men niet met ouwe meuk kan blijven rijden. De MS80 is 50 jaar oud tegen 2030... In de winter zijn dat nog prima stellen, in de zomer kan je dat eigenlijk niet meer aanbieden aan je klanten.

Ik denk dat men kwa rollend materieel dus wel degelijk het één en ander zal zien komen. Helemaal niet te vergelijken met het treinaanbod op zich, laat staan nieuwe lijnen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

Dit soort marktconsultatie hebben we bij het begin van het aankooptraject voor de M7 ook gezien en dat heeft -uiteindelijk- wel tot een levering geleid. Het kan nog goed 10 tot 15 jaar duren voor er effectief iets op de sporen rijdt, maar we weten nu wel in welke richting ze denken.
Ik vraag me wel één ding af: dubbeldeks- of enkeldeksstellen. Wat denken jullie?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vraag me wel één ding af: dubbeldeks- of enkeldeksstellen. Wat denken jullie?
De richtinggevende parameters lijken mij:
* afname van de vraag naar pendelverkeer, wegens toenemend telewerken. Nmbm is telewerken een blijvertje, na corona, ofschoon misschien minder intensief dan vandaag
* maar evengoed zie ik zelfs vandaag vele pendeltreinen krobbedevol zitten, niet in het minst de IC's tussen Antwerpen en Brussel; en ook de S2 die ik recentelijks nam (bij gebrek aan S9) zat goed vol
* algemene trend in de samenleving om minder met de auto te rijden (wegens te duur), en dus meer uit te kijken naar alternatieven. Met onze Belgische voorkeur voor individualisme kiezen we weliswaar liever voor fiets of brommer dan voor openbaar vervoer, tenzij het niet anders kan. Maar er zijn meer en meer trajecten waar de trein practisch de enige optie is, daarom zie ik zelfs met meer en meer telewerken niet echt een afname in het pendelverkeer per trein.

Met een heel voorzichtig nat vingertje in de wind gestoken zie ik een toekomst voor
* zeer frekwente diensten op daluren, ten dienste van shoppers, recreanten, bezoek vrienden en famile: moet zeer frekwent rijden om aantrekkelijk te zijn, maar de reizigersaantallen blijven beperkt. Desiro of opvolger moeten dit aankunnen, temeer daar de trajecten niet al te lang zijn;
* zeer intensieve dienst in de spitsuren, zowel op S-diensten als op de drukke IC's. Hier is een glansrol weggelegd voor de M7, nmm de meest weloverwogen materiaalaankoop sedert lang;
* slechts beperkte behoefte aan snel en comfortabel materiaal met beperkte capaciteit - Brussel-Arlon-(Luxemburg) in de eerste plaats. Lijkt mij de aangewezen inzet voor MS96, of een opvolger, maar er zullen er geen honderden van nodig zijn.

Dus: ik zie vooral meer M7 verschijnen, of een opvolger, met slechts een beperkte behoefte aan enkeldeksmateriaal, hetzij als opvolger/aanvulling van de Desiro, hetzij als vervanger, op enkele schaarse lijnen, van de MS96. Want waarmee zou men anders Brussel-Arlon bollen? Gesleepte treinen gaan er uit, en M7 is overkill.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 30 jan 2022, 14:15 Dit soort marktconsultatie hebben we bij het begin van het aankooptraject voor de M7 ook gezien en dat heeft -uiteindelijk- wel tot een levering geleid. Het kan nog goed 10 tot 15 jaar duren voor er effectief iets op de sporen rijdt, maar we weten nu wel in welke richting ze denken.
Ik vraag me wel één ding af: dubbeldeks- of enkeldeksstellen. Wat denken jullie?
Niet de volledige order, maar het grootste deel zouden m.i. toch dubbeldekkers mogen zijn. Meer stoelcapaciteit voor dezelfde (of minder) spoorcapaciteit. In een druk spoornet zoals het onze kan je niet oneindig treinen blijven bij steken...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

mss een combinatie zoals de Rhein-Ruhr-express, een groot probleem met de M7's is dat ze nog steeds niet rolstoel toegankelijk zijn, met uitzondering van de rijtuigen met een multifunctionele ruimte, maar daar moet je weer naar gaan zoeken. De verbindingen waar echt dubbeldeksmateriaal nodig is zullen dan met M7's rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 30 jan 2022, 14:37
Shrek schreef: 30 jan 2022, 14:15 Dit soort marktconsultatie hebben we bij het begin van het aankooptraject voor de M7 ook gezien en dat heeft -uiteindelijk- wel tot een levering geleid. Het kan nog goed 10 tot 15 jaar duren voor er effectief iets op de sporen rijdt, maar we weten nu wel in welke richting ze denken.
Ik vraag me wel één ding af: dubbeldeks- of enkeldeksstellen. Wat denken jullie?
Niet de volledige order, maar het grootste deel zouden m.i. toch dubbeldekkers mogen zijn. Meer stoelcapaciteit voor dezelfde (of minder) spoorcapaciteit. In een druk spoornet zoals het onze kan je niet oneindig treinen blijven bij steken...
Ik denk niet dat ze de order in stukken gaan splitsen, technische homogeniteit is net het doel. Het zullen dus allemaal dubbeldekkers worden of geen enkele. Ik vermoed dat we, à la CFL, wel richting dubbeldekstellen gaan evolueren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Het zullen dus allemaal dubbeldekkers worden of geen enkele.
Hm, neem me niet kwalijk, maar dat klinkt toch een beetje als "voor het beheren van een niet-homogene vloot zijn we niet capabel".
Natuurlijk zijn er grote voordelen aan standardisatie-homogenisering, maar gaat men dan echt met M7 of andere dubbeldekkers rijden op Brussel-Arlon(-Luxembourg)? Of op een weekenddienst op landelijke routes? Dat is toch puur capaciteit verspillen?

Of is het antwoord dat een dubbeldekker amper duurder is om aan te schaffen en in bedrijf te stellen/houden dan een enkeldekker? Zoja, dan is er inderdaad geen enkele reden om nog enkeldekkers aan te schaffen - maar dan moet men wel vragen stellen bij de grootschalige aankoop van Desiro's, nog niet zo bijzonder lang geleden.

[toegevoegd] Maar bovenal ga ik graag mee met @overweg13, hierboven: we zullen wel zien wat we gaan zien :)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 jan 2022, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie