Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

MR/AM 30

Bericht door LML »

In de laatste 'Op de baan' is er sprake van motorstellen reeks 30: 3-delige dubbeldekstreinstellen die vanaf 2029-2031 de breaks, varkenssnuiten en CityRail-stellen (resterende 2-tjes) gaan vervangen op IC-, S- en L-treinen. Het is nog efkens, maar toch benieuwd wat het zou kunnen worden: merk, type, aantal exemplaren,...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR/AM 30

Bericht door Shrek »

LML schreef: 29 mar 2022, 21:32 In de laatste 'Op de baan' is er sprake van motorstellen reeks 30: 3-delige dubbeldekstreinstellen die vanaf 2029-2031 de breaks, varkenssnuiten en CityRail-stellen (resterende 2-tjes) gaan vervangen op IC-, S- en L-treinen. Het is nog efkens, maar toch benieuwd wat het zou kunnen worden: merk, type, aantal exemplaren,...
Zoals in de eerste post van dit topic gesteld zitten we nog maar in de eerste fase, het kan dus nog erg lang duren. Maar één ding is zeker: de cityrailstellen zullen er al heel lang tussenuit zijn wanneer de nieuwe MS beginnen rijden :wink:
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe MS

Bericht door Terminus »

Bizar dat ODB al melding maakt van dubbeldektreinstellen want volgens de info die doorstroomt, is daar nog een beslissing over genomen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe MS

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 30 mar 2022, 11:40 Bizar dat ODB al melding maakt van dubbeldektreinstellen want volgens de info die doorstroomt, is daar nog een beslissing over genomen.
Het zou niet voor het eerst zijn dat ODB wat voorbarig is.

Groetjes,
Rian
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nieuwe MS

Bericht door Ducktape »

Ik wacht nog steeds op de 4-delige Desiro's die er volgens ODB gingen komen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe MS

Bericht door LML »

Ik heb bij sommige artikels in ODB ook fameuze vraagtekens. Daarom dat ik het artikeltje over de MR/AM 30 in ODB hier in de groep gooi...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

Ik heb nu pas door dat onze dromen op dubbeldekkers of Desiro HC's niet zal kunnen doorgaan, er bestaat momenteel geen enkele dubbeldekker batterijtrein en het idee is ook niet bruikbaar, ze zijn zwaarder en kosten dus meer energie, niet wat je wilt wanneer je maar een beperkte afstand kunt afleggen. het zal wel een iLint, Flirt of Mireo zijn, tenzij men uit het niets besluit om 2 reeksen te kopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 03 sep 2022, 23:14 Ik heb nu pas door dat onze dromen op dubbeldekkers of Desiro HC's niet zal kunnen doorgaan, er bestaat momenteel geen enkele dubbeldekker batterijtrein en het idee is ook niet bruikbaar, ze zijn zwaarder en kosten dus meer energie, niet wat je wilt wanneer je maar een beperkte afstand kunt afleggen. het zal wel een iLint, Flirt of Mireo zijn, tenzij men uit het niets besluit om 2 reeksen te kopen.
Het is veel te vroeg om een dergelijke conclusie te trekken. De NMBS organiseert een marktbevraging, dat wil zeggen dat treinbouwers mogen antwoorden met de plannen die ze hebben voor de komende tien jaar. Dat kan dus gerust een product zijn dat nog in ontwikkeling is en nog niet eens in testfase. Je moet al heel goede contacten bij de Stadlers, Siemensen en Bombardiers van deze wereld hebben om zeker te zijn dat zij niet aan zoiets werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Op 8 jaar tijd kan er nog veel veranderen. Ook de catalogus van een fabrikant van treinen veranderd op die tijd. Kijk naar onze HLE18, dat was in de cataloog van Siemens maar kort beschikbaar want was een eurosprinter met het uiterlijk van een vectron. Uiteindelijk verkocht aan 2 landen (zover ik kan volgen) want kort nadien was de vectron daar. Zo gaat dat met alles. Afwachten dus wat we weten over een jaar of 3
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jan_olieslagers »

ook de MS30 zal hier mogelijk onder vallen
Mij lijkt het nogal behoorlijk danig vanzelfsprekend dat een volgende generatie MS minstens even performant moet zijn als de huidige.
Maar, hoe concreet is die MS30? Is er al een een (ontwerp van) lastenboek? Hoe complementair wordt dat materiaal met de M7?
Hebben we er al een aparte draad over? Zoniet, wordt het dan niet stilaan tijd, of is het nog te vroeg, bij gebrek aan concrete info?

[ latere edit: ] dank aan de moderator die mijn vraag verplaatste, maar ze lijkt dus wel terecht - die MS30 is nog allesbehalve concreet, toch naar het publiek toe. Toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe MS30

Bericht door FLV-FGSP »

De gedachten van B-Technics gaan momenteel uit naar een anderhalfdeks-treinstel, zoals de Luxemburgse Coradia of de Desiro HC (RRX in NRW). Of het lastenboek al af is weet ik niet.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TimJ36 »

FLV-FGSP schreef: 12 jan 2023, 20:36 De gedachten van B-Technics gaan momenteel uit naar een anderhalfdeks-treinstel, zoals de Luxemburgse Coradia of de Desiro HC (RRX in NRW). Of het lastenboek al af is weet ik niet.
Die anderhalfdeks-treinstellen zijn duidelijk in de mode, maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een anderhalfdeks-treinstel ten opzichte van een volledig dubbeldekstreinstel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 13 jan 2023, 00:21 Die anderhalfdeks-treinstellen zijn duidelijk in de mode, maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een anderhalfdeks-treinstel ten opzichte van een volledig dubbeldekstreinstel?
Je hebt in het enkeldeksgedeelte plaats op en onder de trein om al je technische toestellen te stoppen, waardoor je geen plaats in de lengte verliest aan technische compartimenten. In de M7 bijvoorbeeld is dat niet zo en zit het halve BMx-rijtuig ermee gevuld waardoor er amper nog plaats is voor reizigers daar.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MS30

Bericht door groentje »

En de enkeldeksrijtuigen zijn ook makkelijker toegankelijk uit te voeren, je zit in elk dubbeldeksrijtuig immers of met de deuren boven de draaistellen, en dus met extra trappen, ofwel in de benedenverdieping, wat met de hoge perrons waarnaar we evolueren een lagere instap dan die perrons oplevert. Enkeldeks volstaat een uitschuifbare loopplank om zelfstandig toegankelijk te zijn voor reizigers in een rolstoel, maar ook makkelijker voor fietsers ed.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Inderdaad, in het eerst en laatste rijtuig dat enkeldeks rijtuigen zijn kan je dan alles kwijt waarvoor in een dubbeldeksrijtuig geen plaats is (of toch heel weinig). En hopelijk brengt men eens een degelijk uitschuifbare trede aan zoals bij de ICNG of heel wat Zwitserse treinen, eentje die dus de perron boord gaat opzoeken en dan stopt.
Plaats reactie