Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

kristofvt schreef: 31 jan 2022, 00:09 Dubbeldekkers op stroom + batterijen of waterstof heb ik nog niet direct gevonden als alternatief voor de MW41. Deze aandrijvingen zijn weer afkomstig van andere specifieke reeksen.
Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door stijn »

desirootje schreef: 31 jan 2022, 14:44 Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Of op z'n Belgisch... met de MW41 een beetje "aan 't korreke trekken" (dialect).. m.a.w. de levensduur rekken tot ze uiteenvallen...
Maar hopen dat het niet zo ver moet komen natuurlijk...
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door HLE18 »

desirootje schreef: 31 jan 2022, 14:44
kristofvt schreef: 31 jan 2022, 00:09 Dubbeldekkers op stroom + batterijen of waterstof heb ik nog niet direct gevonden als alternatief voor de MW41. Deze aandrijvingen zijn weer afkomstig van andere specifieke reeksen.
Mocht men niet rond geraken met elektrificatie zie ik de NMBS voor een korte tijd mss diesels of batterijtreinen leasen, maar daar hoeft men nu nog niet voor te kijken.
Ze willen schijnt wel onderzoeken of het mogelijk is om batterijen in de MW41 te installeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat lijkt mij niet het domste idee! Alleen heb ik mijn twijfels bij het bedrijven vanuit batterijen van de airco die in die reeks 41 zit, zo'n airco vreet toch verschrikkelijk veel energie, toch zeker op hete dagen? En die airco is nu juist een van hun pluspunten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door desirootje »

als ze dan niet meer de hele nacht moeten opstaan is dat zeker een vooruitgang...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door groentje »

Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is toch maar een kwestie van er meer vermogen in te stoppen? Let wel, de M7 hebben een verdere beperking doordat ze slechts weinig aangedreven assen hebben; maar de M7 zijn dan ook IC-materiaal (met dank aan @Shrek!) Niets belet om een dubbeldekker te maken die even hard optrekt als een Desiro.

Een sterker argument tegen dubbeldekkers in lokaalverkeer is dat het in- en uitstappen trager verlopen, tenzij men meer deuren voorziet, of extra-brede; maar dat zal ongetwijfeld weer andere nadelen hebben.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 feb 2022, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Terminus »

@groentje: Ik denk zelfs dat het tegenwoordig geen of/of meer hoeft te zijn. Je hebt ook treinstellen die deel enkeldeks, deel dubbeldeks zijn. Zoals bijvoorbeeld de Desiro HC (High Capacity)
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door ovspotter_be »

groentje schreef: 01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Dan moet je natuurlijk ook wel het personeel hebben voor die extra treinritten, de reden dat de frequentieverhoging naar iedere 15min. op het Brussels GEN (of de iedere 20min. tijdens de spits op de S1 zoals vermeld in het vervoersplan 2020-2023) nooit gekomen is, is vanwege de wettelijke verplichting om op elke trein een treinbegeleider te hebben.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door groentje »

@Terminus: mee eens, en dat zou mijn voorkeur genieten voor de langere afstand, waar capaciteit wle de hoogte in gaat met dubbeldekkers, en enkele enkeldekrijtuigen de toegankelijkheid verbeteren. Maar voor stoptreinen ben ik nog niet helemaal overtuigd, er zit ook een grens op wat je kan installeren qua extra vermogen zonder de bovenleiding leeg te trekken, @jan_olieslagers, en zoals al gezegd, in- en uitstappen gaat ook iets trager. Als je maar af en toe stopt maakt dat niet veel uit, maar als je voor elke halte een halve minuut moet bijtellen, en je stopt 10 keer op een uur, dat telt wel op. Desiro is perfect voorstadsmaterieel.
@ovspotter_be: dat er vandaag te weinig personeel is, hoeft niet per se een gegeven te zijn in de toekomst. Het gaat tenslotte om nieuwe stellen (en dus nieuwe aanwervingen) voor over een paar jaren. Die frequentie moet wat mij betreft sowieso naar omhoog.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 01 feb 2022, 16:06 Hoewel ik ook neig naar dubbeldekkers, qua capaciteit had RM Transit (een Youtubekanaal) wel een interessant argument tegen: dubbeldekkers zijn een pak zwaarder, en trekken daarmee veel trager op. Je kan meer capaciteitswinst halen uit hogere frequenties dan uit dubbeldekkers, is zijn stelling. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat waar is, maar wel een interessante bedenking. Voor stoptreinmaterieel neig ik alvast daarom wel eerder naar enkeldekstreinen.
Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 01 feb 2022, 16:22 er zit ook een grens op wat je kan installeren qua extra vermogen zonder de bovenleiding leeg te trekken,
Die grens is geen probleem hoor. Er zijn nog maar een handvol afgelegen stukje spoorlijn met een limiet van 1800A, op de andere spoorlijnen kan je 2400A per trein uit de bovenleiding trekken, dat is meer dan 8 MW. Geen enkel probleem dus voor een stevige dubbeldekker als de Kiss of Twindexx.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 01 feb 2022, 16:25 Op zich heeft hij natuurlijk gelijk dat voor de reizigers frequentere treinen ipv grotere treinen beter is, alleen is dat op ons spoornet niet realistisch zonder megalomane investeringen en een veel groter personeelsbestand. Mooie theorie dus, maar niet realistisch. Het aantal treinen zal licht stijgen, het aantal reizigers zal sterker stijgen. Dan heb je grotere treinen nodig en gezien verlengen op veel plaatsen owv korte perrons niet kan kom je vanzelf uit bij dubbeldekkers.
Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.
pmuy
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door pmuy »

Ik ben vertrouwd met het betreffende YouTube-kanaal, en ik denk dat de context van deze uitspraak eerder te zoeken is in treinen met veel stops in een stedelijke context. Een typische RER in Parijs of S-Bahn in een Germaanse stad, bijvoorbeeld. Naast frequentie, is een belangrijk voordeel ook dat de "dwell time" (tijd nodig om alle passagiers op- en af te laten stappen, en te vertrekken) aanzienlijk korter kan zijn bij enkeldekstreinen, zeker in combinatie met drie deurenparen per rijtuig (zoals de S-Bahn in Berlijn). In de Belgische context zijn al deze argumenten op dit moment minder relevant, behalve misschien voor het Brusselse GEN, mocht men daar ooit eens werk van maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe bestelde treinen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 01 feb 2022, 16:45 Zoals gezegd, ik wijs dubbeldekkers niet af (voor IC-treinen), maar toch denk ik dat we, als we werk willen maken van een grote modal shift, zullen moeten de frequenties optrekken voor het GEN. Een kwartierdienst tijdens de daluren lijkt me zelfs een minimum. Dat daar massale investeringen voor nodig zijn, daar ben ik het voor alle duidelijkheid ook mee eens, ik heb zelf ook al dromende Brusselse politici wat realiteitszijn ingepraat. Maar perronverlengingen zouden een hogere prioriteit moeten krijgen voor mij, alsook aanwervingen van nieuw personeel.
Maar het GEN blijft het terrein van de Desiro's, deze bestelling gaat over de lijnen waar we die Desiros net weg willen.
Plaats reactie