Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Nochtans zou ik als reiziger een MS96 toch steeds verkiezen boven een klassiekje, MS75, MS80 of MS86
Er zijn idd wat nadelen aan de MS96, maar de andere reeksen moeten er zeker eerst uit.

Maar hier ging het over mogelijk toekomstige compatibiliteit tussen MS96 en MS30.
Daar zie ik echt geen voordelen in.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 24 mar 2024, 21:59 Laten we eerlijk zijn, van alle materieel, de klassiekjes inbegrepen is de MR96 de meest asynchrone. Ze hebben een lachwekkende capaciteit, geen multifuntionele ruimte en ook geen plaats om er ergens een te zetten en smalle hoge deuren die vlot in en uitstappen moeilijk maakt
In de A bak is toch een bagageruimte? Maar net aan de verkeerde kant, ik zou die eerder aan de kant van de middenbak hebben gezet.
Het is dat daar die grote deur zit, anders zou ik een kleine verbouwing voorstellen: de bagageruimte aan de andere kant zetten en iets vergroten ten koste van een stuk 1e klasse.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 25 mar 2024, 08:35
desirootje schreef: 24 mar 2024, 21:59 Laten we eerlijk zijn, van alle materieel, de klassiekjes inbegrepen is de MR96 de meest asynchrone. Ze hebben een lachwekkende capaciteit, geen multifuntionele ruimte en ook geen plaats om er ergens een te zetten en smalle hoge deuren die vlot in en uitstappen moeilijk maakt
In de A bak is toch een bagageruimte? Maar net aan de verkeerde kant, ik zou die eerder aan de kant van de middenbak hebben gezet.
Het is dat daar die grote deur zit, anders zou ik een kleine verbouwing voorstellen: de bagageruimte aan de andere kant zetten en iets vergroten ten koste van een stuk 1e klasse.
Ik heb nog nooit iemand bagage daarin zien zetten, enkel fietsen en steps. Het is onhandig omdat je de conducteur nodig hebt, wat ook wil zeggen dat er meestal maar 1 echt beschikbaar is aangezien de TBG niet wilt rondlopen van het ene stel naar het andere... Ik denk ook dat de bagageruimte geen trappen heeft om het je gemakkelijker te maken.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TB_worden »

Dieselfreak schreef: 24 mar 2024, 19:46
pietje schreef: 24 mar 2024, 19:24Het zou mij niet verwonderen dat er een moment komt dat die definitief afgesloten worden.
In Coronatijden is die doorloopkop een paar jaar permanent gesloten geweest. Dan is er een tijd geweest dat die vaak weer wel toegankelijk was, maar de laatste maanden is die wel weer telkens gesloten als ik een meervoudige MS96 neem.
Vreemd. Bij de Hasselt-Antwerpen zijn die altijd open.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

TB_worden schreef: 25 mar 2024, 18:39
Dieselfreak schreef: 24 mar 2024, 19:46
pietje schreef: 24 mar 2024, 19:24Het zou mij niet verwonderen dat er een moment komt dat die definitief afgesloten worden.
In Coronatijden is die doorloopkop een paar jaar permanent gesloten geweest. Dan is er een tijd geweest dat die vaak weer wel toegankelijk was, maar de laatste maanden is die wel weer telkens gesloten als ik een meervoudige MS96 neem.
Vreemd. Bij de Hasselt-Antwerpen zijn die altijd open.
Misschien zijn die permanent gekoppeld?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe MS30

Bericht door ovspotter_be »

Op de Antwerpen - Poperinge/Lille durven ze die al eens gesloten laten om werk en eventuele problemen te vermijden bij de (ont)koppeling in Kortrijk.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TB_worden »

pietje schreef: 25 mar 2024, 21:14
TB_worden schreef: 25 mar 2024, 18:39
Dieselfreak schreef: 24 mar 2024, 19:46

In Coronatijden is die doorloopkop een paar jaar permanent gesloten geweest. Dan is er een tijd geweest dat die vaak weer wel toegankelijk was, maar de laatste maanden is die wel weer telkens gesloten als ik een meervoudige MS96 neem.
Vreemd. Bij de Hasselt-Antwerpen zijn die altijd open.
Misschien zijn die permanent gekoppeld?
Ik neem 's morgens vaak de 5u37 in Hasselt. Die koppelt in Leuven met een klaarstaande 96. Als ik in het kleine compartiment aan de koppelkant zit, hoor ik ze toch vaak de kop wegdraaien en de doorloop openen.

's Avonds komen ze altijd gekoppeld toe en het is uiterst zelden - 1 of 2 keer - dat ik op een gesloten deur stoot.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Wouterh12 »

TKR schreef: 23 mar 2024, 03:35 In tegendeel. NMBS houdt zijn materieel iets te lang in leven. We hebben in de rest van Europa de reputatie een rijdend museum te zijn. De klassiekjes en varkensneuzen hadden er al lang uit moeten liggen. De breaks en sprinters binnenkort.

Tegen 2030 is de MS96 zo'n 35 jaar oud. Doe er nog 5 bij dan heb je 40. Mooie leeftijd om afscheid te nemen toch?
Voor die laatste 5 jaar schaf je toch geen specifiek compatiebel materiaal aan?


Vorig jaar nog was er een grote uitval van dit materieel door technische problemen en vervangitems die niet aangekocht konden worden. Qua capaciteit en toegankelijkheid zijn we ze ook liever kwijt dan rijk. Ik verwacht niet dat dit materieel het veel langer zal trekken dan dat.
Misschien ben jij ze liever dan kwijt dan rijk. Ik zie de MS96 graag komen, de meest comfortable stellen die de NMBS heeft en ook nog eens met een mooi interieur. Zij zijn niet voor drukke lijnen in de spits, maar verder zijn dit uitstekende treinen. Er zijn nog veel lijnen en tijdstippen waar die hun plaats hebben.

Ik vind het vreemd dat mensen op dit forum graag zo rap mogelijk af willen van de MS96, IC-R en de Desiro maar niks vinden, terwijl "karaktervol" materiaal als de klassiekjes en Breaks dan weer appreciatie krijgen. Alleen al de aan- en afwezigheid van airco maakt een groot verschil.

NMBS houdt zijn materiaal te lang in leven? Ja, zoiets als de M5, MS75 en Break misschien wel. De veel modernere treinen vanaf de jaren 90, dat denk ik niet. En ook in het eerste geval moet nieuw materiaal betaald worden.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainfan03 »

Wouterh12 schreef: 17 apr 2024, 21:55 Alleen al de aan- en afwezigheid van airco maakt een groot verschil.
Inderdaad. Op Antwerpen-Oostende altijd het gezaag dat een Desiro daar niet thuis hoorde, ik wens die mensen veel sterkte deze zomer om met de "fantastische" breaks naar Oostende te tsjeezen... Hopelijk komen ze niet gerad"breakt" aan...
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainfan03 »

Is er eigenlijk al een lichte indicatie welke bedrijven offertes hebben ingediend om de MS30 te mogen bouwen? Want de aanbestedingsdeadline is toch al meer dan een jaar verlopen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steve »

trainfan03 schreef: 17 apr 2024, 23:24
Wouterh12 schreef: 17 apr 2024, 21:55 Alleen al de aan- en afwezigheid van airco maakt een groot verschil.
Inderdaad. Op Antwerpen-Oostende altijd het gezaag dat een Desiro daar niet thuis hoorde, ik wens die mensen veel sterkte deze zomer om met de "fantastische" breaks naar Oostende te tsjeezen... Hopelijk komen ze niet gerad"breakt" aan...
Toen er onlangs zeer uitzonderlijk een Break reed op de S10 in plaats van de Desiro die daar 99,99% van de tijd rijdt, viel het me enorm op hoezeer iedereen iets had van "wat is dat voor oude bak". Ondanks de renovatie merk je duidelijk de leeftijd van die stellen, ze zijn bovendien veel minder toegankelijk en zijn vooral ook erg lawaaierige dingen. Maar het punt op Oostende - Antwerpen is vooral dat er op zo'n hoofdverbinding die dan ook nog eens extra blootstaat aan sterke seizoensdrukte eigenlijk niets anders thuishoort dan M6 of M7...
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 17 apr 2024, 23:36
trainfan03 schreef: 17 apr 2024, 23:24
Wouterh12 schreef: 17 apr 2024, 21:55 Alleen al de aan- en afwezigheid van airco maakt een groot verschil.
Inderdaad. Op Antwerpen-Oostende altijd het gezaag dat een Desiro daar niet thuis hoorde, ik wens die mensen veel sterkte deze zomer om met de "fantastische" breaks naar Oostende te tsjeezen... Hopelijk komen ze niet gerad"breakt" aan...
Toen er onlangs zeer uitzonderlijk een Break reed op de S10 in plaats van de Desiro die daar 99,99% van de tijd rijdt, viel het me enorm op hoezeer iedereen iets had van "wat is dat voor oude bak". Ondanks de renovatie merk je duidelijk de leeftijd van die stellen, ze zijn bovendien veel minder toegankelijk en zijn vooral ook erg lawaaierige dingen. Maar het punt op Oostende - Antwerpen is vooral dat er op zo'n hoofdverbinding die dan ook nog eens extra blootstaat aan sterke seizoensdrukte eigenlijk niets anders thuishoort dan M6 of M7...
Sinds de dienstplanwissel afgelopen maandag zijn er al twee ritten extra met M6... Normaal gezien gaat één van de twee M6-stammen na zijn ochtendspits de bundel in Oostende in, maar sinds maandag blijft hij op en af gaan, waardoor er de hele dag 2 stammen op en af pendelen. Het is al iets, maar die verbinding zou (zoals in het weekend het geval is) meer baat hebben bij dubbeldeksmaterieel inderdaad.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MS30

Bericht door groentje »

@Wouterh12, het is niet zo dat we met alle geweld af willen van de MS96, het zijn inderdaad erg aangename stellen... wanneer je een zitplaats bemachtigt. Want dat is wel een probleem bij deze stellen, hun gebrek aan capaciteit. Zeker in de spits zal je al snel moeten rechtstaan, ik denk dat de meeste staande reizigers zouden verkiezen om in een minder comfortabele Desirostoel te kunnen zitten. Op welke verbindingen kan je nog wél toekomen? Ik weet het niet goed, maar zo goed als geen enkele trein door Brussel, helaas.
De technologie in deze trein begint bovendien ook te verouderen, er komt een ogenblik waar wisselstukken vinden steeds moeilijker zal worden. En dan is de keuze tussen steeds duurder oplapwerk en een nieuwe trein snel gemaakt...
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

Ik ga volledig met Groentje akkoord. Die capaciteit is een enorm probleem en de smalle hoge deuren helpen ook niet in verband met snel in- en uitstappen, toegankelijkheid of het meenemen van bagage, een fiets of een koets. Die deuren maakt ze onbruikbaar voor S en veel L verbindingen, met de grote hoeveelheid fietsers zijn de treinen in de Ardennen ook niet geschikt en de meeste IC's hebben meer capaciteit nodig dan dat deze leveren. Moeten we ze behouden voor de IC09, IC15, IC21, IC30, IC32 en enkele L treinen rond Mons en Spa, mss zelfs Luik-Marloie? Het materieel zou daar kunnen werken maar echte voordelen ten opzichte van nieuwer materieel ontbreken gwn, want een comfortabele stoel gaat niet de beslissende factor zijn.
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door brouckie »

trainfan03 schreef: 17 apr 2024, 23:42
Steve schreef: 17 apr 2024, 23:36
trainfan03 schreef: 17 apr 2024, 23:24
Inderdaad. Op Antwerpen-Oostende altijd het gezaag dat een Desiro daar niet thuis hoorde, ik wens die mensen veel sterkte deze zomer om met de "fantastische" breaks naar Oostende te tsjeezen... Hopelijk komen ze niet gerad"breakt" aan...
Toen er onlangs zeer uitzonderlijk een Break reed op de S10 in plaats van de Desiro die daar 99,99% van de tijd rijdt, viel het me enorm op hoezeer iedereen iets had van "wat is dat voor oude bak". Ondanks de renovatie merk je duidelijk de leeftijd van die stellen, ze zijn bovendien veel minder toegankelijk en zijn vooral ook erg lawaaierige dingen. Maar het punt op Oostende - Antwerpen is vooral dat er op zo'n hoofdverbinding die dan ook nog eens extra blootstaat aan sterke seizoensdrukte eigenlijk niets anders thuishoort dan M6 of M7...
Sinds de dienstplanwissel afgelopen maandag zijn er al twee ritten extra met M6... Normaal gezien gaat één van de twee M6-stammen na zijn ochtendspits de bundel in Oostende in, maar sinds maandag blijft hij op en af gaan, waardoor er de hele dag 2 stammen op en af pendelen. Het is al iets, maar die verbinding zou (zoals in het weekend het geval is) meer baat hebben bij dubbeldeksmaterieel inderdaad.
Die twee extra ritten met M6 is al sinds februari.
Plaats reactie