Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Eerste vreemde bevinding: enkel 3kV en moet ook kunnen werken onder 1.5kV
Dus geen 25kV, maar naar Frankrijk en Duitsland zou men dan de batterij vaianten laten rijden.
Luxemburg zal wel moeilijk haalbaar zijn, gezien het aantal kilometers onder 25kV voor de Luxemburgse grens al aanzienlijk is.

Tweede onverwachte item: hoewel ETCS tegen dan overal actief moet zijn, wordt er toch nog TBL1+ gevraagd. Had ik dus niet echt verwacht.

Zowel hoge als lage capaciteit indelingen om zowel op IC als L verbindingen te kunnen rijden, wat wel een plus is.

Nu nog te weten komen over welke aantallen men het heeft
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

Ja die TBL1+ zal wel een copy paste zijn, vanaf 2026 wordt dat immers gedesactiveerd :roll:
Dat de treinen enkel op 3kV moeten rijden hoeft op zich niet te verbazen, tegen dan zijn er immers M7 genoeg voor de 25kV-lijnen. De stoptreintjes onder 25kV rijden vandaag al met Desiro's, dat zal niet veranderen.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Klassiekje »

Wat zou er zoal in aanmerking komen?
Flirt Akku? Siemens Mireo? Coradia Continental?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MS30

Bericht door desirootje »

TBL1+ zal er na 2025 nog liggen ter hoogte van Aachen, maar voor de rest is dat idd niet nodig, of weten jullie meer over ETCS op Aachen-Köln.
Ik vind het wel raar dat men geen 25 kV variant neemt, ik weet dat er momenteel geen geld voor is maar wilt dit zeggen dat de uiteindelijke omvorming van ons spoornet naar 25 kV vanuit het zuiden niet meer op tafel ligt? Ik weet dat als het traag genoeg gaat je de batterijtreinen en desiro's kan gebruiken op de lijnen ten zuiden van de Waalse as, maar ik vind het toch een gebrek aan vooruitdenkendheid. Tenzij dit echt geen optie meer is.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Commendatore »

Het lijkt me met het oog op flexibele inzet ook niet echt handig dat die optie ontbreekt. Scheelt dat zoveel in de kosten?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

desirootje schreef: 19 jan 2023, 22:06 Ik vind het wel raar dat men geen 25 kV variant neemt, ik weet dat er momenteel geen geld voor is maar wilt dit zeggen dat de uiteindelijke omvorming van ons spoornet naar 25 kV vanuit het zuiden niet meer op tafel ligt? Ik weet dat als het traag genoeg gaat je de batterijtreinen en desiro's kan gebruiken op de lijnen ten zuiden van de Waalse as, maar ik vind het toch een gebrek aan vooruitdenkendheid. Tenzij dit echt geen optie meer is.
Bij mijn weten heeft dat zelfs nooit op tafel gelegen.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Natje049 »

Commendatore schreef: 19 jan 2023, 22:13 Het lijkt me met het oog op flexibele inzet ook niet echt handig dat die optie ontbreekt. Scheelt dat zoveel in de kosten?
Uiteraard is het verschil met AC en DC maar ook een extra panto en bijhorende systemen, terwijl in provincie Luxemburg praktisch alles 25kV is. HSL 25kV zijn en misschien in de toekomst nog lijnen 25kV zouden kunnen worden. Zeer speciaal dat er voor de MR30 zelfs geen deelserie is verwacht.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MS30

Bericht door pietje »

Commendatore schreef: 19 jan 2023, 22:13 Het lijkt me met het oog op flexibele inzet ook niet echt handig dat die optie ontbreekt. Scheelt dat zoveel in de kosten?
Het feit dat indertijd bij de MS96 en bij de MS08 slechts een deel van het materieel voorzien was van een 25 kV transformator, zou toch genoeg moeten zeggen.
Het zegt dus vooral veel over de beoogde inzet als men de 25 kV lijnen al vooraf uitsluit.
Ik zou vooral denken aan de lijnen waar men nu Desiro's inzet, maar waar eigenlijk comfortabeler materieel ingezet zou mogen worden, en dan denk ik bijvoorbeeld aan de lijn Luik-Luxemburg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 19 jan 2023, 22:25 Ik zou vooral denken aan de lijnen waar men nu Desiro's inzet, maar waar eigenlijk comfortabeler materieel ingezet zou mogen worden, en dan denk ik bijvoorbeeld aan de lijn Luik-Luxemburg.
Mooi voorbeeld, maar volgens mij ook wel het enige voorbeeld. Op alle andere plaatsen kom je er perfect met Desiro of M7. Voor één lijntje een hele treinserie aanpassen is er natuurlijk zwaar over. Dan is ofwel hogere kosten maken door er M7 te laten rijden, ofwel tot het einde der tijden Desiro's er laten rijden een aanvaardbare oplossing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Een vierdelige M7 kan daar eventueel in de toekomst wel rijden naar Luxemburg als men wil. Je hebt iets meer capaciteit dan een desiro en er is ook ruimte voor fietsen e.d.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe MS30

Bericht door LML »

Ik hoop dat de MS30 voor de NMBS een merk en type wordt dat hun diensten al bewezen heeft in andere landen. Dus treinstellen van een bepaald merk en type dat er al rond rijden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Types zijn er voldoende te vinden maar de meeste daarvan zijn niet noodzakelijk versies op 3kV natuurlijk. Dus testen zal men hoe dan ook moeten doen ivm homologatie.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door maarten »

Ik vind de bewoording "De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, [...] met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D). " ook erg zwak benoemd.

Wat moet het bereik van de BEMU zijn? Is Lille het grensstation voor L.75 en L.94 of ligt dat op het eerste station achter de grens? Zelfde voor L.130A, is dat Jeumont of kan men doorrijden naar Maubeuge of Aulnoye?

Is voorzien dat deze BEMU stellen de MW41 gaan vervangen? Want dan moet je serieuze afstanden kunnen afleggen (waar ik voor L.132 zou voorstellen het noordelijke stuk te elektrificeren).
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Nieuwe MS30

Bericht door koeleboe1 »

Is het mogelijk dat er een combinatie voorzien wordt van zowel onder spanning rijden als met batterij? Als ik mij niet vergis rijdt (reed?) er zoiets rond in Oostenrijk? Oke, het is dan "opnieuw" een desiro, maar lijkt me ook wel een plusplunt voor meer flexibiliteit? Ook Denemarken heeft zo een soort treinen besteld (Mireo plus B) waarbij onder zowel bovenleiding als onder batterij kan gereden worden.

https://www.railway-technology.com/proj ... ger-train/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

koeleboe1 schreef: 20 jan 2023, 10:59 Is het mogelijk dat er een combinatie voorzien wordt van zowel onder spanning rijden als met batterij? Als ik mij niet vergis rijdt (reed?) er zoiets rond in Oostenrijk? Oke, het is dan "opnieuw" een desiro, maar lijkt me ook wel een plusplunt voor meer flexibiliteit? Ook Denemarken heeft zo een soort treinen besteld (Mireo plus B) waarbij onder zowel bovenleiding als onder batterij kan gereden worden.
Wat je hier schrijft is exact wat ze gaan bestellen.
Plaats reactie