rolstoel toegankelijkheid en sneller op en afstappen? Voor korte afstanden is het niet handig om altijd trappen op en af te gaan. Daarbovenop is deze order niet bedoeld om de MR96's te vervangen, die kunnen dan die landelijkere routes doen. Die zou ik wel vervangen met enkeldeks. Daarbovenop is het stuk Brussel-Namen wel druk genoeg voor dubbeldekkers, en die opsplitsen zorgt ervoor dat het stuk Namen-Luxemburg nog verder zou afzien. En een speciale weekendvloot lijkt me nog een dommer idee.jan_olieslagers schreef: ↑30 jan 2022, 16:13Hm, neem me niet kwalijk, maar dat klinkt toch een beetje als "voor het beheren van een niet-homogene vloot zijn we niet capabel".Het zullen dus allemaal dubbeldekkers worden of geen enkele.
Natuurlijk zijn er grote voordelen aan standardisatie-homogenisering, maar gaat men dan echt met M7 of andere dubbeldekkers rijden op Brussel-Arlon(-Luxembourg)? Of op een weekenddienst op landelijke routes? Dat is toch puur capaciteit verspillen?
Of is het antwoord dat een dubbeldekker amper duurder is om aan te schaffen en in bedrijf te stellen/houden dan een enkeldekker? Zoja, dan is er inderdaad geen enkele reden om nog enkeldekkers aan te schaffen - maar dan moet men wel vragen stellen bij de grootschalige aankoop van Desiro's, nog niet zo bijzonder lang geleden.
Het is ook gwn goedkoper om minder treinsoorten te hebben, je moet mensen maar opleiden om aan een 4-tal treinen te kunnen sleutelen, je zult altijd reserve delen hebben en makkelijker een defecte trein kunnen vervangen.