Pagina 3 van 5

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 12:29
door ReisThijs
JHS2013 schreef: 09 aug 2022, 11:52Of men vraagt een ontheffing voor deze sporadische treinen
Dat is tegenwoordig lastig in Nederland, omdat er veel trajecten zijn met een slechte baanstabiliteit. Het wordt zeer beperkt toegestaan dat een Vectron sneller dan 100 km/u mag rijden. Er is een ontheffing voor de Nightjet:
Naast de standaard snelheden behorende bij beladingsklasse D zijn er voor het voertuigtype Vectron de volgende verruimingen vastgesteld:
• Op het traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitse grens: 1 keer per etmaal per richting een pad waarin de Vectron met een snelheid tot 140 km/u mag rijden;
• Op het traject Utrecht-Eindhoven-Venlo-Duitse grens: 1 keer per etmaal per richting een pad waarin een Vectron met 140 km/u kan rijden met een maximum van 56 dagen per dienstregelingsjaar. Daarnaast gelden er op dit traject nog lokale inzetbeperkingen.
bron (pdf)

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 12:44
door Steven
1 keer per richting en er zijn al 2 nightjet treinen per richting per dag (Oostenrijk en Zwitserland en men wil nog een derde)
Dan klopt het plaatje niet. Dus met 1 ontheffing per dag kom je niet ver.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 12:46
door Steven
De internationale inzet van de i11 die ik het snelste zie verschijnen is deze op Rotterdam. Daar zou men normaal mee starten door de instroom van de ICNG en de vrijgekomen traxx reeks 28 gebruiken (sandwich modus) om dan nadien over te schakelen op hle17 met het stuurrijtuig op dan trekduw te rijden.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 12:49
door BlackEagle
LML schreef: 09 aug 2022, 11:49 Zolang dat de I11 maar niet in P-treinen gestoken wordt. Dat is nog degelijk materieel voor nationale en internationale (IC-)diensten...
Als de M4's allemaal (nu nog 404) uit dienst zijn, zullen er niet genoeg I6 (30), I10 (87) en M5 (130) zijn om alle P-treinen te rijden. Je zal dus meer en meer I11 en M6 zien verschijnen op P-treinen.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 13:37
door DDietzen
Steven schreef: 09 aug 2022, 12:44 1 keer per richting en er zijn al 2 nightjet treinen per richting per dag (Oostenrijk en Zwitserland en men wil nog een derde)
Dan klopt het plaatje niet. Dus met 1 ontheffing per dag kom je niet ver.
Inderdaad: daarom is de Zwitserse Nightjet ook met 100 km/u ingelegd ten zuidoosten van Utrecht, en heeft deze bijvoorbeeld een rijtijd van liefst 49 minuten op Utrecht-Arnhem (waar de Oostenrijker het in 30 minuten doet) omdat de Zwitser ook nog eens aan de kant moet bij goederenemplacement Maarn om een intercity langs te laten.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 13:52
door Shrek
BlackEagle schreef: 09 aug 2022, 12:49
LML schreef: 09 aug 2022, 11:49 Zolang dat de I11 maar niet in P-treinen gestoken wordt. Dat is nog degelijk materieel voor nationale en internationale (IC-)diensten...
Als de M4's allemaal (nu nog 404) uit dienst zijn, zullen er niet genoeg I6 (30), I10 (87) en M5 (130) zijn om alle P-treinen te rijden. Je zal dus meer en meer I11 en M6 zien verschijnen op P-treinen.
Er zullen wel een groter aandeel P-treinen met stellen komen (bv MS96), maar I11 op P-treinen zijn een blijvertje. Zo is het trouwens ook gegaan met de I10, die ooit de crème de la crème van de rijtuigen waren.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 12 aug 2022, 23:35
door 7178
Volgens Nederlandse fora gaat de huur van I11 nier door.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 13 aug 2022, 07:56
door Steven
Dat nieuws dat de verhuur niet doorgaat had ik ook al opgevangen.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 13 aug 2022, 07:58
door Shrek
Steven schreef: 13 aug 2022, 07:56 Dat nieuws dat de verhuur niet doorgaat had ik ook al opgevangen.
Des te beter eigenlijk, zolang hier nog M4 rondrijden moeten ze comfortabele geklimatiseerde rijtuigen niet naar het buitenland gaan sturen.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 18 aug 2022, 02:20
door AlexNL
Ik vermoed dat de inzet van I11 in de richting van Rotterdam geen lang leven beschoren zal zijn, behalve als men heel bijzondere dingen gaat doen met tarieven. Reizigers tussen Rotterdam en Antwerpen zullen eerder kiezen voor de rechtstreekse trein die Breda overslaat en ik verwacht niet dat Noorderkempen nu zo'n enorme bron van reizigers is dat daarvoor een trein naar Rotterdam moet rijden.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 18 aug 2022, 05:07
door Steven
Het is vooral het punt dat je Brussels Airport met Antwerpen en 2 Nederlandse stations bediend, want ik ben er de afgelopen jaren toch van verschoten hoe- frequent ik de vraag kreeg in NL of de trein effectief in Brussels Airport stopt. Dus ik denk dat men vooral deze reizigers wil aantrekken. Dan heb je 2 opties. Je hebt de reiziger die graag zo min mogelijk overstapt en deze trein dan neemt vanuit Rotterdam en dan heb je de andere reizigers die snel willen zijn en pas in Belgie op deze trein zullen overstappen. De toekomst zal uitwijzen of het een slimme zet was of dat men toch beter een ander eindpunt (zoals eindhoven) gekozen had.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 18 aug 2022, 08:51
door stijn
Steven schreef: 18 aug 2022, 05:07 ... De toekomst zal uitwijzen of het een slimme zet was of dat men toch beter een ander eindpunt (zoals eindhoven) gekozen had.
Onderschat niet wat het is om met 3 valiezen en twee kinderen over te stappen...

Re: Inzet I11

Geplaatst: 18 aug 2022, 09:03
door 260689
stijn schreef: 18 aug 2022, 08:51
Steven schreef: 18 aug 2022, 05:07 ... De toekomst zal uitwijzen of het een slimme zet was of dat men toch beter een ander eindpunt (zoals eindhoven) gekozen had.
Onderschat niet wat het is om met 3 valiezen en twee kinderen over te stappen...
Mooi voorbeeld:

Ik wil van Gent naar Hasselt, om xxu41 heb je de 22xx reeks naar Tongeren via Aalst.
Dan wordt het ofwel deze nemen maar extra lang onderweg, of je vertrekt later en je stapt over in de Brusselse stations op diezelfde trein. Dat is een keuze die je voor jezelf kan maken maar in dat geval vertrek ik liever een half uurtje later dan rechtstreeks te gaan. Voor mij speelt ook het feit met welk materiaal er gereden wordt. Als dat toen de tijd met I11/I10/I6 dan was ik geneigd om deze wel te nemen ipv een Break een half uur later met overstap.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 19 aug 2022, 00:22
door groentje
Maar dat doe je dan wel alleen en zonder bagage, neem ik aan, @260689. Ik ga liever ook iets sneller, maar als je toch al op tijd bent in het station om de rechtstreekse trein te nemen (richting Deinze, bijvoorbeeld), waarom dan wachten en met wat pech je aansluiting missen? Er zijn ook momenten dat ik zelfs van Brussel naar Gent over Aalst reed, zoals toen ik mijn neefje en nichtje ging ophalen na een nachtdienst, maar halfzeven en zelfs zeven veel te vroeg was om aan te komen. En ik kon het M7-stuurrijtuig eens uitproberen...

Re: Inzet I11

Geplaatst: 15 okt 2022, 10:47
door Steve
Deze ochtend een I11-stam omsloten door twee HLE 28 zien passeren op L50. Testritten voor een toekomstige inzet naar Nederland?