Inzet I11

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Inzet I11

Bericht door FLV-FGSP »

Ik zag ergens iets langskomen over een speciale trein Groningen - Rotterdam een dezer.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Inzet I11

Bericht door FLV-FGSP »

Steven schreef: 18 okt 2022, 19:15 Wat betreft de i11 liet een collega vandaag weten dat er weer twee rijtuigen uit revisie zijn gekomen en uitgerust zijn met noodremoverbrugging. Kortweg men is ze dus beetje bij beetje aan het aanpassen. Zo worden ze geschikt om op de volledige hsl zuid te rijden (ook voor lijn 3 in België trouwens).
Voor inzet door de tunnel van Soumagne of de Groene-Harttunnel zijn nog meer aanpassingen aan de bekabeling nodig. Op lijn 3 of ten noorden van Rotterdam zullen we ze voorlopig niet zien.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Inzet I11

Bericht door maarten »

In de zin dat er verder vooruit gedacht wordt als waar ik de spoorwegen voor mogelijk acht... Er zijn wat plannen met de IC Brussel en een daarvan spreekt van een trein Groningen - Brussel (vanaf 2030). Het is krap aan om dat ook met ICNG te doen. Groningen - Brussel zou ook weer geen eindsituatie zijn, er wordt blijkbaar gedacht over een trein Amsterdam - Brussel en een trein Deventer - Brussel, maar daarvoor zijn nog verbouwingen in Amsterdam Zuid nodig.
Een ander doel kan de werkplaats Onnen zijn, maar het is ook weer ver weg om I11 daar te onderhouden, in plaats van de Watergraafsmeer of Haarlem.
In een normale situatie zou ik zeggen dat ze van de Hanzelijn afgekomen zijn om ETCS te testen en ergens (niet in Zwolle) moeten keren, maar die lijn is nog altijd versperd.
ETCS testen kun je volgens mij alleen op de HSL, de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht.

Plannen die dichterbij zijn (als ICNG beschikbaar komt) zijn ICNG rechtstreeks naar Brussel (niet via Breda en de luchthaven) en I11 Rotterdam - Breda - Luchthaven - Brussel.
Maar ook dat verklaart niet waarom ze bij Meppel rondrijden.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Inzet I11

Bericht door Lynx »

Meppel - Leeuwarden en de Hanzelijn (Zwolle - Dronten - (nu even tijdelijk geen Lelystad) zijn standaard testtrajecten voor toelatingstesten. We hebben een aantal van dat soort trajecten, elk met een eigen 'specialisme' omdat er bijvoorbeeld specifieke meetapparatuur aanwezig is langs de baan. Het kan zijn dat ze daarom daar zijn.
Laatst gewijzigd door Lynx op 25 okt 2022, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Testzones heb je in alle landen, dat zegt niets over de effectieve inzet van het bewuste materieel dat men daar test. In België zal je heel wat testen zien in om de omgeving van Ath bijvoorbeeld. Deze plaatsen kiest men om bepaalde redenen uit.
1 het is een rustige lijn waar men ook overdag kan testen zonder ander treinverkeer te storen
2 er is een specifieke situatie aanwezig waar men bepaalde zaken wil testen
3 een lijn heeft bepaalde veiligheidssystemen die men wil testen, in België is dat steeds minder een probleem doordat de landelijke uitrol van ETCS volop bezig is en men dus minder hard moet zoeken om plaatsen te vinden om ETCS in al zijn vormen te testen.
TimoTrimbos
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mar 2020, 23:27

Re: Inzet I11

Bericht door TimoTrimbos »

maarten schreef: 25 okt 2022, 10:35 In de zin dat er verder vooruit gedacht wordt als waar ik de spoorwegen voor mogelijk acht... Er zijn wat plannen met de IC Brussel en een daarvan spreekt van een trein Groningen - Brussel (vanaf 2030). Het is krap aan om dat ook met ICNG te doen. Groningen - Brussel zou ook weer geen eindsituatie zijn, er wordt blijkbaar gedacht over een trein Amsterdam - Brussel en een trein Deventer - Brussel, maar daarvoor zijn nog verbouwingen in Amsterdam Zuid nodig.
Een ander doel kan de werkplaats Onnen zijn, maar het is ook weer ver weg om I11 daar te onderhouden, in plaats van de Watergraafsmeer of Haarlem.
In een normale situatie zou ik zeggen dat ze van de Hanzelijn afgekomen zijn om ETCS te testen en ergens (niet in Zwolle) moeten keren, maar die lijn is nog altijd versperd.
ETCS testen kun je volgens mij alleen op de HSL, de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht.

Plannen die dichterbij zijn (als ICNG beschikbaar komt) zijn ICNG rechtstreeks naar Brussel (niet via Breda en de luchthaven) en I11 Rotterdam - Breda - Luchthaven - Brussel.
Maar ook dat verklaart niet waarom ze bij Meppel rondrijden.
Het is de bedoeling dat ze tests gaan uitvoeren op Meppel - Kampen Zuid (omwille van de omvangrijke stroomstoring op de Hanzelijn kan niet verder gereden worden). Verder heb ik helaas geen info, los van dat het midden in de nacht zou plaatsvinden...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet I11

Bericht door Steve »

Wat moet er overigens specifiek getest worden, als je weet dat de HLE 28 al courant in Nederland rijdt op alle soorten baanvakken en dat de I11 een internationaal goedgekeurd rijtuig is, dat ook al meerdere keren (ook diep) in Nederland gereden heeft?
TimoTrimbos
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mar 2020, 23:27

Re: Inzet I11

Bericht door TimoTrimbos »

Steve schreef: 25 okt 2022, 13:26 Wat moet er overigens specifiek getest worden, als je weet dat de HLE 28 al courant in Nederland rijdt op alle soorten baanvakken en dat de I11 een internationaal goedgekeurd rijtuig is, dat ook al meerdere keren (ook diep) in Nederland gereden heeft?
Het zou gaan om testritten om (de communicatie tussen) dedeurbediening van i11 te testen met Traxx. Dat is eerder al gebeurd met een testrit bij Kortrijk/Tournai, maar was destijds niet succesvol geweest.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet I11

Bericht door Steve »

En was dat dan geen punt voor alle recente ritten HLE 28 + I11 die er geweest zijn, zoals de pendelritjes Amsterdam - Amersfoort (Elrow Festival) of de Red Devils Express?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Er is een verschil tussen die Benelux en die chartertreinen. De Benelux gaat over de HSL en daar wenst men deurcontrole via de machinist. Chatertreinen die nota bene gesleept rijden met zowel i11 als andere rijtuigen richting Nederland (oa de Oriënt Express) die via de klassieke route gaan hebben lagere eisen op dat vlak. Dergelijke treinen hebben meestal maar een paar haltes en totaal ander doel dan de Benelux die elk uur en elke dag te zien is. Voor die chartertreinen gaat men die dure aanpassingen dus niet doen gezien de mogelijke variatie aan rijtuigen.
De NS rijtuigen werden ook aangepast en voorzien van een FMZ module (ik weet niet uit het hoofd wat deze Duitse afkorting wil zeggen). Elke traxx heeft deze module zitten alsook 1 rijtuig in de samenstelling moet voorzien zijn van deze module (als dat rijtuig defect valt is het meestal ook gedaan om deuren te bedienen). Hierdoor kan de treinbestuurder selectief deuren vrijgeven bij aankomst in het station. Tot nu toe zijn i11 rijtuigen enkel voorzien van de UIC modus en een B modus (wat staat voor België of nmbs zoals je wil). Die kunnen dus niet communiceren met die FMZ module. Bijgevolg moet je dat installeren en testen. je wil namelijk niet voorhebben dat de deuren lossen aan de verkeerde zijde of niet willen openen of sluiten.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Inzet I11

Bericht door Lynx »

Steven schreef: 25 okt 2022, 17:09 De NS rijtuigen werden ook aangepast en voorzien van een FMZ module (ik weet niet uit het hoofd wat deze Duitse afkorting wil zeggen).
Frequenzmulitiplexe Zugsteuerung :mrgreen:
Plaats reactie