Pagina 1 van 5

Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 11:22
door Shrek
treinfan93 schreef: 10 feb 2022, 10:41
wuitz schreef: 09 feb 2022, 18:03 2205 en de daaropvolgende omloop zijn vandaag M7's geweest
2205-2231-2214-2240 is sindsdien maandag voorzien met M7.
Op Oostende-Eupen worden er minder en minder I11 ingezet en nu beginnen ze ook op de Gent-Tongeren te verdwijnen. Waar gaan ze allemaal naartoe? Ik heb geruchten opgevangen over de Antwerpen-Hasselt, maar nog geen gezien daar.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 11:48
door Steven
Geen idee hoeveel treinen men met i11 gebruikt richting Luxemburg, daar zie ik nu wel meestal de vaste samenstelling van 5 i11rijtuigen en 1 rijtuig i10

Re: Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:11
door Steve
Steven schreef: 10 feb 2022, 11:48 Geen idee hoeveel treinen men met i11 gebruikt richting Luxemburg, daar zie ik nu wel meestal de vaste samenstelling van 5 i11rijtuigen en 1 rijtuig i10
Daar zou extra I11 in ieder geval ook welkom zijn. Op de allerdrukste spitstreinen wordt weliswaar M6 ingezet, maar ook daarbuiten is een samenstelling van 6 rijtuigen vaak erg krap op zo'n hoofdverbinding. Ik weet niet of Luxemburg nog steeds de treinlengtes beperkt, maar op een gegeven moment wordt dat moeilijk houdbaar.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:36
door Shrek
Gezien er nog steeds een materieeltekort is en er aan de lopende band M4 verschroot worden zullen er nu geen treinen verlengd worden. Die I11 moeten tijdelijk ergens ingezet worden waar ze, desnoods onrechtstreeks, M4 vervangen.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:40
door Steve
Is het zo dringend dat er nu zoveel M4 verschroot wordt, zijn er misschien onderhoudsdata overschreden of zo? Als er zoveel materieeltekort is, vind ik het moeilijk te begrijpen dat ze rijvaardig materieel al zo gezwind eruit doen terwijl de vervanging bijna klaarstaat. Op die paar maanden, hooguit een jaar kan het toch niet aankomen?

Re: Inzet I11

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:47
door Steven
Rijvaardig is 1 maar als een bepaalde type (rijtuig, loc, motorstel) zijn km heeft is de kostprijs van een grote revisie er soms teveel aan. Zoals er ook al locs van de reeks 21/27 geschrapt werden na een aanrijding op een overweg of gelijkaardig.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 11 feb 2022, 09:50
door TimoTrimbos
Steve schreef: 10 feb 2022, 12:11
Steven schreef: 10 feb 2022, 11:48 Geen idee hoeveel treinen men met i11 gebruikt richting Luxemburg, daar zie ik nu wel meestal de vaste samenstelling van 5 i11rijtuigen en 1 rijtuig i10
Daar zou extra I11 in ieder geval ook welkom zijn. Op de allerdrukste spitstreinen wordt weliswaar M6 ingezet, maar ook daarbuiten is een samenstelling van 6 rijtuigen vaak erg krap op zo'n hoofdverbinding. Ik weet niet of Luxemburg nog steeds de treinlengtes beperkt, maar op een gegeven moment wordt dat moeilijk houdbaar.
Het enige knelpunt dat de samenstellingen van/naar Luxemburg niet langer kunnen is inderdaad nog altijd station Luxemburg. Daar komt de IC steeds aan op het doodlopende spoor 1, dat simpelweg te kort is om meer dan 6 rijtuigen (+ loc) op kwijt te kunnen. Afgelopen jaar is station Luxemburg behoorlijk uitgebreid met ik geloof wel zes nieuwe perronsporen, dus hopelijk worden de IC's in de toekomst op de doorgaande sporen binnen genomen, zodat ze het aantal rijtuigen kunnen verhogen. De capaciteit van zes rijtuigen is in praktijk inderdaad niet voldoende, zeker niet tussen Namur en Brussel...

Re: Inzet I11

Geplaatst: 07 apr 2022, 14:53
door ronny
Sedert eind februari worden op P7007/8006 (De Panne-Schaarbeek) blijkbaar ook I11 ingezet samen met I6.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 04 jul 2022, 01:08
door Natje049
ronny schreef: 07 apr 2022, 14:53 Sedert eind februari worden op P7007/8006 (De Panne-Schaarbeek) blijkbaar ook I11 ingezet samen met I6.


Deze 3 rammen worden gebruikt op P7007/8002, 7013/8006 en 7001/8013.

Locs schuiven niet mee, deze worden elke dag bij het rondzetten naar andere rammen gezet.

Deze drie schuiven zo elke dag door, deze bestaan origineel uit 4x i6B, 2x i11A, 4x i11B. Nu zijn er echter bij alle drie een i10B te vinden ipv een i11B. En soms mist er eens een i6B.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 25 jul 2022, 08:40
door Shrek
Ook op P7401 en een heleboel andere P-treinen zijn inmiddels I11 aan te treffen.
De evolutie richting piekuurmaterieel dat slechts enkele ritten per dag doet is duidelijk ingezet.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 25 jul 2022, 09:07
door Steve
Modern materieel met airco, geschikt voor 200 km/h en internationale inzet, doet dus een heen-en-terugritje per dag... en intussen blijft afgeleefd materieel zonder al die features (MS75, MS80, M5, zelfs nog heel wat M4...) of anderszins een pak minder geschikt voor langere afstanden (MS08) dag in dag uit rijden. Echt wat je noemt kiezen voor een gemakkelijkheidsoplossing.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 25 jul 2022, 09:16
door Zwoopaman
Ik vermoed dat de meer ingrijpende verschuiving pas gebeuren bij de volgende dienstregeling vanaf december.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 25 jul 2022, 10:11
door Steve
Ik hoop het in ieder geval, maar ben niet helemaal overtuigd, uit zuiver oogpunt van de exploitant is het natuurlijk wel zo "gemakkelijk" om de M4 op veel P-treinen 1 op 1 in te wisselen voor I11. Ik vrees dat het wachten zal zijn tot de écht massale instroom van M7 (en specifiek voor de I11 misschien ook de nieuwe verbinding naar Nederland waar al zo vaak over gesproken is) alvorens we een grote verschuiving zullen zien van materieel als de MS80 en MS75 naar P-treinen en MS08 naar L- en S-treinen.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 26 jul 2022, 13:25
door Shin
Shrek schreef: 10 feb 2022, 11:22
treinfan93 schreef: 10 feb 2022, 10:41
wuitz schreef: 09 feb 2022, 18:03 2205 en de daaropvolgende omloop zijn vandaag M7's geweest
2205-2231-2214-2240 is sindsdien maandag voorzien met M7.
Op Oostende-Eupen worden er minder en minder I11 ingezet en nu beginnen ze ook op de Gent-Tongeren te verdwijnen. Waar gaan ze allemaal naartoe? Ik heb geruchten opgevangen over de Antwerpen-Hasselt, maar nog geen gezien daar.
Ik heb onlangs I11's gezien tussen Kortijk - Brussel via Denderleeuw. Heb bij mijn weten nog nooit een I11 op deze lijn weten rijden.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 26 jul 2022, 13:43
door 260689
Shin schreef: 26 jul 2022, 13:25
Shrek schreef: 10 feb 2022, 11:22
treinfan93 schreef: 10 feb 2022, 10:41

2205-2231-2214-2240 is sindsdien maandag voorzien met M7.
Op Oostende-Eupen worden er minder en minder I11 ingezet en nu beginnen ze ook op de Gent-Tongeren te verdwijnen. Waar gaan ze allemaal naartoe? Ik heb geruchten opgevangen over de Antwerpen-Hasselt, maar nog geen gezien daar.
Ik heb onlangs I11's gezien tussen Kortijk - Brussel via Denderleeuw. Heb bij mijn weten nog nooit een I11 op deze lijn weten rijden.
Een paar jaar geleden hebben er tijdje zelfs met I11 stuurijtuigen gereden. Dus zo uitzonderlijk is het niet. Ik geloof zelfs dat de E5114 Kortrijk - Schaarbeek met I11 rijd.