Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door nighttrain »

TB_worden schreef: 09 feb 2022, 15:56 Niet echt lectuur voor een treinforum, maar je kan de moeder niet aansprakelijk stellen voor het overlijden van het kind als er ettelijke honderden meters afstand en een flinke tijd overheen gegaan is.

Nu soit, geen enkel parket gaat vervolgen en geen enkele rechter gaat veroordelen, natuurlijk. En dat is ook maar logisch, dit is een ongelooflijk spijtig voorval.
Beste TB_worden, toch enkele opmerkingen bij uw post "Niet echt lectuur voor een treinforum".
Beseft U +/-95 % van het spoorwegpersonneel kan op de een of andere dag te maken krijgen met art 419 SW, zonder het te beseffen zolang alles goed gaat. Dit is natuurlijk geen exclusiviteit voor hen.
Dit hangt hen als een zwaard van Damocles boven hun hoofd bij de uitvoering van hun job. En dit van een spoorlegger tot.....traffic controller.
Hebt U al gedacht aan de gevolgen van een noodremming uitgevoerd door een treinbestuurder en per ongeluk zijn er gewonden op zijn trein door dit voorval. Hoe denkt U dat dit afloopt? Treinreiziger gewond..legt klacht neer ...PV...gestuurd naar Parket....en dan ? Alles is mogelijk. Wat was de reden van de noodremming??
Slechte stop aan perron...deuren openen en treinreiziger valt in de ballast....
Een seingever geeft een overschreidingsbeval af aan een treinbestuurder op 100 km van zijn seinpost en doet een vergissing bij het aanleggen van een manuele reisweg...gevolg gekwetsten. Wat denkt U wat er gaat gebeuren??
Een spoorarbeider voert een slechte lokale beveiliging uit colega gaat werken op spoor dat nog in dienst is ...enz
Gelukkig door het professionalisme van hen gebeurt dit niet elke dag, maar het kan.
Dus de fysieke afstand tussen "de dader" en de plaats waar er doden/gewonden vallen volgens dit artikel 419 is niet belangrijk.
Daarom dat ik zeg dat het zeer goed kennen en uitvoeren van de reglementering zeer belangrijk is voor alle spoorpersonneel.
Gelukkig beperkt het spoorbedrijf zich niet enkel tot de kleur van de locomotiefjes of wagonnetjes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door Steven »

Mannekes kunnen jullie iets normaler met elkaar omgaan, dit blijft een forum voor treinliefhebbers. Hou het dus wat luchtig ongeacht het onderwerp.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door Zwoopaman »

Ik snap wel dat niemand die jongen de sporen in heeft zien lopen. De enige personen die helemaal aan het uiteinde van perron 22/23 te vinden zijn, zijn af en toe koppeltjes die een beetje privacy willen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door TB_worden »

nighttrain schreef: 09 feb 2022, 18:59
TB_worden schreef: 09 feb 2022, 15:56 Niet echt lectuur voor een treinforum, maar je kan de moeder niet aansprakelijk stellen voor het overlijden van het kind als er ettelijke honderden meters afstand en een flinke tijd overheen gegaan is.

Nu soit, geen enkel parket gaat vervolgen en geen enkele rechter gaat veroordelen, natuurlijk. En dat is ook maar logisch, dit is een ongelooflijk spijtig voorval.
Beste TB_worden, toch enkele opmerkingen bij uw post "Niet echt lectuur voor een treinforum".
Beseft U +/-95 % van het spoorwegpersonneel kan op de een of andere dag te maken krijgen met art 419 SW, zonder het te beseffen zolang alles goed gaat. Dit is natuurlijk geen exclusiviteit voor hen.
Dit hangt hen als een zwaard van Damocles boven hun hoofd bij de uitvoering van hun job. En dit van een spoorlegger tot.....traffic controller.
Hebt U al gedacht aan de gevolgen van een noodremming uitgevoerd door een treinbestuurder en per ongeluk zijn er gewonden op zijn trein door dit voorval. Hoe denkt U dat dit afloopt? Treinreiziger gewond..legt klacht neer ...PV...gestuurd naar Parket....en dan ? Alles is mogelijk. Wat was de reden van de noodremming??
Slechte stop aan perron...deuren openen en treinreiziger valt in de ballast....
Een seingever geeft een overschreidingsbeval af aan een treinbestuurder op 100 km van zijn seinpost en doet een vergissing bij het aanleggen van een manuele reisweg...gevolg gekwetsten. Wat denkt U wat er gaat gebeuren??
Een spoorarbeider voert een slechte lokale beveiliging uit colega gaat werken op spoor dat nog in dienst is ...enz
Gelukkig door het professionalisme van hen gebeurt dit niet elke dag, maar het kan.
Dus de fysieke afstand tussen "de dader" en de plaats waar er doden/gewonden vallen volgens dit artikel 419 is niet belangrijk.
Daarom dat ik zeg dat het zeer goed kennen en uitvoeren van de reglementering zeer belangrijk is voor alle spoorpersonneel.
Gelukkig beperkt het spoorbedrijf zich niet enkel tot de kleur van de locomotiefjes of wagonnetjes.
95% van de bevolking kan op één of andere dag met artikel 419SWB in aanraking komen.

Een treinbestuurder zal nooit ofte nooit veroordeeld worden voor een (persoons)aanrijding, niet in volle baan, niet in een wisselcomplex, niet aan een perron en een spoorlegger zal nooit hoofdelijk verantwoordelijk gehouden worden voor slechte sporen, Infrabel als beheerder mogelijk wél.

En natuurlijk spelen tijd en ruimte een rol in de beoordeling van de feiten, al-tijd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Een treinbestuurder zal nooit ofte nooit veroordeeld worden voor een (persoons)aanrijding, niet in volle baan, niet in een wisselcomplex, niet aan een perron en een spoorlegger zal nooit hoofdelijk verantwoordelijk gehouden worden voor slechte sporen,
Alweer vind ik het volkomen ongegrond en zeer ongepast om te willen vooruitlopen op mogelijke vonnissen. En met mijn (toegegeven, zeer beperkte) kennis van de Belgische wetgeving en rechtspraak ben ik toch redelijk zeker dat inderdaad in principe de werkgever aansprakelijk is voor alle handelingen van de werknemer in het kader van de uitvoering van het arbeidscontract MAAR dat zware fout wel kan overwegen. Bv. een bestuurder onder invloed van alcohol of andere drugs kan alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld worden, want druggebruik geldt als zware fout. Dacht ik, toch.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door nighttrain »

[/quote]

95% van de bevolking kan op één of andere dag met artikel 419SWB in aanraking komen.

Een treinbestuurder zal nooit ofte nooit veroordeeld worden voor een (persoons)aanrijding, niet in volle baan, niet in een wisselcomplex, niet aan een perron en een spoorlegger zal nooit hoofdelijk verantwoordelijk gehouden worden voor slechte sporen, Infrabel als beheerder mogelijk wél.

En natuurlijk spelen tijd en ruimte een rol in de beoordeling van de feiten, al-tijd.
[/quote]

BesteTB_worden
Mag ik nog enkele beleefde en goedgemeende opmerkingen maken?
a) heb nooit gesteld dat een treinbestuurder zal veroordeeld worden in normale omstandigheden bij een aanrijding. Toch niet als er geen alcohol of drugs in het spel is (bij de treinbestuurder bedoel ik).

b) betreft de spoorlegger: twee zaken, eerst en vooral gebruikt u een verkeerde term die wel chique klinkt maar helemaal niet toepasselijk is nl "hoofdelijk verantwoordelijk"
Hoofdelijke aansprakelijkheid of hoofdelijke gehoudenheid van een persoon of rechtspersoon voor een verplichting betekent dat deze afzonderlijk gedwongen kan worden de verplichting na te komen, ook al zijn anderen ook aansprakelijk. Dus in de finaciele of zakelijke sector.
Beter is " burgerlijke verantwoordelijheid"

Ik had het ook niet over de staat van een spoor,maar wel over het eventueel slecht of niet uitvoeren van een lokale beveiliging tegen (electrische)spoorbewegingen. Een vergissing dus of nalatigheid van de persoon.

U weet toch denk ik,dat ze een werf op afstand(seinhuis) gaan beveiligen alsook lokaal (met vlaggen/lampen en spoorkortsluiting eventueel kortsluitkabels of bedienings schakelaars dmv driewegsleutels).

Ja die laatste zin van U begrijp ik niet goed ,zal aan mij liggen.
wat onafhankelijke lectuur (later geplaatst): https://www.acerta.be/nl/werkgevers/the ... werkgevers
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door TB_worden »

nighttrain schreef: 10 feb 2022, 18:16 BesteTB_worden
Mag ik nog enkele beleefde en goedgemeende opmerkingen maken?
a) heb nooit gesteld dat een treinbestuurder zal veroordeeld worden in normale omstandigheden bij een aanrijding. Toch niet als er geen alcohol of drugs in het spel is (bij de treinbestuurder bedoel ik).

b) betreft de spoorlegger: twee zaken, eerst en vooral gebruikt u een verkeerde term die wel chique klinkt maar helemaal niet toepasselijk is nl "hoofdelijk verantwoordelijk"
Hoofdelijke aansprakelijkheid of hoofdelijke gehoudenheid van een persoon of rechtspersoon voor een verplichting betekent dat deze afzonderlijk gedwongen kan worden de verplichting na te komen, ook al zijn anderen ook aansprakelijk. Dus in de finaciele of zakelijke sector.
Beter is " burgerlijke verantwoordelijheid"

Ik had het ook niet over de staat van een spoor,maar wel over het eventueel slecht of niet uitvoeren van een lokale beveiliging tegen (electrische)spoorbewegingen. Een vergissing dus of nalatigheid van de persoon.

U weet toch denk ik,dat ze een werf op afstand(seinhuis) gaan beveiligen alsook lokaal (met vlaggen/lampen en spoorkortsluiting eventueel kortsluitkabels of bedienings schakelaars dmv driewegsleutels).

wat onafhankelijke lectuur (later geplaatst): https://www.acerta.be/nl/werkgevers/the ... werkgevers
Je link bevestigt gewoon wat ik zelf al zei: de werkgever is verantwoordelijk voor alle fouten die niet aan onvoorzichtigheid van de werknemer toegewezen kunnen worden. Binnen de context van dit forum kan een TB dus aansprakelijk gesteld worden als zijn trein ontspoord omdat 'ie te snel door een wissel is gereden of bij een ongeval na een seinoverschrijding. In je recentste voorbeeld kan een slechte - dus niet-reglementaire - spoorbeveiliging ook persoonlijke aansprakelijkheid geven bij calamiteiten.

Een TB kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor een 'externe' aanrijding. Een voertuig heeft bij een aanrijding mogelijk de verkeersregels overtreden en bij een spoorloper kan je Infrabel of de NMBS moeilijk verwijten dat ze niet al het mogelijke gedaan hebben om dat te verhinderen, noch de TB omdat iedereen wel hoort te weten dat sporen gevaarlijk zijn en een trein niet op 1-2-3 stil staat.
Ja die laatste zin van U begrijp ik niet goed ,zal aan mij liggen.
In dit tragische geval kan je de moeder mogelijk verwijten dat ze haar zoontje uit het oog is verloren, maar niet dat het manneke door een trein wordt aangereden nadat hij eerst een paar honderd meter doodgemoedereerd richting het station gelopen is, dan rustig wat roltrappen heeft genomen en vervolgens van het perron gesukkeld is.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door Ducktape »

dentheo schreef: 09 feb 2022, 16:58
Maar treinreizigers zou men wel voor schuldig verzuim kunnen veroordelen indien kan worden vastgesteld dat zij hebben gezien dat een kleutertje alleen op stap was richting uiteinde van het perron en niet ingegrepen hebben.
Een oudere man die zo'n jongetje aanspreekt is ook verdacht...(Wat niet wil zeggen dat ik het niet gedaan zou hebben indien ik daar stond, maar het is daar best donker.)

Anderzijds ben ik het niet eens met het verslag in de kranten : het zou op -2 gebeurd zijn, maar -2 was na een uurtje terug open, -1 daarentegen is uren gesloten gebleven...
Dat de aanrijding op -2 gebeurd is kan ik daarom moeilijk geloven, of hij was aan de wissels links af gegaan naar -1 en was zo al een eind onderweg naar boven...
De jongen is vanaf sp 23/24 de tunnel in gelopen en dan idd de sporen naar links gekruist daar waar de wissels liggen om van L25 naar L27 te gaan. Hij is dus een heel eind de tunnel in kunnen lopen helaas.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door dentheo »

Ducktape schreef: 10 feb 2022, 20:40
De jongen is vanaf sp 23/24 de tunnel in gelopen en dan idd de sporen naar links gekruist daar waar de wissels liggen om van L25 naar L27 te gaan. Hij is dus een heel eind de tunnel in kunnen lopen helaas.
Hij was dus via de spoorverbinding van -2 naar -1 en door naar 0 naar boven aan het wandelen ?
Hij was niet meer op -2
Daarom kon men niveau -2 al veel vroeger vrijgeven....
Theo
Groeten vanop de Heide
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door Knipex »

Zwoopaman schreef: 10 feb 2022, 07:47 .. van perron 22/23 te vinden zijn, z...
Licht off-topic: Waar zijn perron indelingen te vinden ?
Bijvoorbeeld: op openrailwaymap.org of belgianrail.be zijn ze niet te vinden.

Zo zoek ik het perron plan van Tongeren station, perron 2.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Jongetje van 5 overleden na aanrijding Antwerpen-Centraal

Bericht door Zwoopaman »

Knipex schreef: 16 feb 2022, 08:21
Zwoopaman schreef: 10 feb 2022, 07:47 .. van perron 22/23 te vinden zijn, z...
Licht off-topic: Waar zijn perron indelingen te vinden ?
Bijvoorbeeld: op openrailwaymap.org of belgianrail.be zijn ze niet te vinden.

Zo zoek ik het perron plan van Tongeren station, perron 2.
Open street map en dan de transport overlay kiezen. De cijfers zijn moeilijk zichtbaar dus best goed inzoomen. Het korte perron aan de kant van het stationsgebouw is 1 en dan telt men zo verder.
Plaats reactie