Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door JHS2013 »

De TRAXX MS3 is volgens mij nog maar in drie landen gehomologeerd (Duitsland, Oostenrijk en Italië). Bovendien is dit de eerste bestelling van een variant die 200 km/h kan en daar zijn vast andere draaistellen voor nodig. Dus ik vermoed dat de homologatie iets gecompliceerder ligt dan een “update” van de TRAXX MS2. En misschien heeft de NMBS wel gewoon besloten dat ze deze locs pas in 2026 nodig heeft
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 06 feb 2022, 00:03 Vinden jullie de geplande leveringen in 2026 ook zo ver in de toekomst?
Als ik vergelijk met HLE18 werden die besteld in 2007 en was de eerste indienstname voorzien in 2009
Uiteindelijk is er nog wat vertraging bijgekomen, maar ik zou toch denken dat een bestaand platform dat al in alle betrokken landen in een vorige versie gehomologeerd is, toch wel vlot in dienst genomen kan worden.

Of dekt Alstom zich gewoon in tegen vertragingen, maar zijn de eerste locs eigenlijk al in 2024 klaar en wil men boetes vermijden door de deadline op 2026 te leggen?
Ook COVID kan hierin meespelen, en dan heb ik het over de vertraging bij productie/transport van onderdelen. In zo'n trein zit tegenwoordig ook heel wat elektronica, en dus ook chips...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Inderdaad die levering van alle elektronische componenten zie ik ook als grootste reden. Denk er dan bij dat de locs die vandaag in aanbouw zijn voor andere leveringen ook vertraging oplopen om die reden. Zoals al eerder in een ander onderwerp gemeld is dit actueel van toepassing op de levering van de ICNG.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door desirootje »

Heeft men daarom mss nog niet gecommuniceerd over de spanningssluis bij Aachen, als je er een datum op legt, moet je zeker zijn dat er materiaal is dat het kan gebruiken, en dan heb ik het niet enkel over hoge snelheidstreinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 06 feb 2022, 13:44 Heeft men daarom mss nog niet gecommuniceerd over de spanningssluis bij Aachen, als je er een datum op legt, moet je zeker zijn dat er materiaal is dat het kan gebruiken, en dan heb ik het niet enkel over hoge snelheidstreinen.
Er valt nog niets te communiceren over die spanningssluis, de onderhandelingen tussen Infrabel en DB lopen nog maar gaan zeer moeizaam.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Knipex »

Even deze foto meegeven. https://wallorail.be/actudumoment.html
Over hoeveel fotoshop ermee gemoeid is onthoud ik mij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steve »

Dan zal ik het maar doen: het is één en al Photoshop. :lol: De loc per definitie omdat ze nog niet bestaat en de M7/M6 erachter heeft ook niets te maken met de werkelijkheid. Lijkt wel alsof ze Duitse Dosto's even in NMBS-kleuren gezet hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Zijn inderdaad geen Belgische rijtuigen achter de loc.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door ovspotter_be »

Knipex schreef: 08 feb 2022, 07:33 Even deze foto meegeven. https://wallorail.be/actudumoment.html
Over hoeveel fotoshop ermee gemoeid is onthoud ik mij.
Dat zie je zo dat dit Photoshop is, dit kan ik zelfs met Microsoft Paint.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door JHS2013 »

Goh, voor een locomotief die nog niet bestaat…

Ik vind het op zich een plausibele kleurstelling, al ben ik geen fan van het gele front. Maar dat zal wel naar anologie van de M7 zijn
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TB_worden »

Als ze de huisstijl helemaal willen aanhouden, zal er ook wel een donkere band a la HLE18 op de zijkanten komen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TimJ36 »

TB_worden schreef: 08 feb 2022, 12:57 Als ze de huisstijl helemaal willen aanhouden, zal er ook wel een donkere band a la HLE18 op de zijkanten komen.
Bij de HLE13 had die huisstijl nog nut om de roosters mee te camoufleren, maar nu dat bij nieuwe locomotieven niet meer van toepassing weet ik niet waarom ze dat nog zo nodig zouden moeten doen. Het mag toch allemaal wat moderner?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door jan_olieslagers »

Moeten we nu echt zo veel aandacht besteden aan de kleurstelling/livrei? Voor mijn part spuiten ze die locs pimpelpaars, met "striping" oftewel "bizzekes" van appelblauwzeegroen onder en boven - wat maakt het uit? Dat ze maar gauw worden opgeleverd, en goedgekeurd, en dat ze dienen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Goh ja als er nieuwe treinen komen zijn er altijd dergelijke foto’s geweest. Dat is iets van vroeger, nu en morgen. Als mensen zich creatief willen bezig houden met zoiets kleurrijk te maken is dat hun recht, evengoed mogen ze het delen met ons.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 08 feb 2022, 14:37 Moeten we nu echt zo veel aandacht besteden aan de kleurstelling/livrei? Voor mijn part spuiten ze die locs pimpelpaars, met "striping" oftewel "bizzekes" van appelblauwzeegroen onder en boven - wat maakt het uit? Dat ze maar gauw worden opgeleverd, en goedgekeurd, en dat ze dienen!
Jan, natuurlijk is het veel belangrijker dat het ding snel gaat rijden zonder al te veel problemen, maar de kleurstelling is het uithangbord van het bedrijf, je kan moeilijk zeggen dat dat geen belang heeft. Bedrijven zouden anders geen fortuinen uitgeven aan nieuwe logo's, huisstijlen, etc. En het beste, het kan parallel gebeuren, het uittekenen van de livrei en de ontwikkeling en bouw, er is dus ook geen kwestie van tijdsverlies om er een leuk kleurtje op te zetten. We zijn hier tenslotte liefhebbers, natuurlijk willen we dat ons nieuw speelgoed er goed uitziet :mrgreen:
Plaats reactie