Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 01 feb 2022, 23:07
TimJ36 schreef: 01 feb 2022, 22:41 Ik begrijp niet waarom er voor locomotieven gekozen wordt, en niet voor een vervolgorder gemotoriseerde stuurrijtuigen type M7. Duw-trektreinen met locomotief vind ik een voorbijgestreefd concept, zeker voor binnenlandse IC's. Eigenlijk heb je locomotieven enkel nog nodig voor getrokken internationale nachttreinen.
Maar wat is het verschil? Een M7BMX is een locomotief. Alleen is de M7BMX een locomotief met een redelijk beperkt vermogen, je moet er dus twee van in een lange samenstelling steken. 2 M7 BMX kosten meer dan 1 loc + 1 normaal rijtuig en kunnen minder passagiers zetelen, je wint dus helemaal niks met M7BMX.
Iets anders is natuurlijk een integraal motorstel als de Nederlandse ICNG, dat is wel efficiënter, maar dan weer minder flexibel. Dat, in combinatie met een bestaande vloot I11 die nog heel wat jaren mee kan, maakt een locomotief een heel logische keuze.
Ik zie toch samenstellingen M7 met één gemotoriseerd en één gewoon stuurrijtuig rijden? Natuurlijk is het beter om in echte treinstellen te voorzien. Zoals in Frankrijk waar de Corails geleidelijk aan vervangen worden door treinstellen type Coradia Liner of Omneo Premium. Vrijwel al onze directe buurlanden investeren enkel nog in treinstellen voor zover ik weet.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 01 feb 2022, 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 feb 2022, 23:20 De 21 I11BDX en 24 HLE17 zijn er trouwens net genoeg om zowel Oostende-Keulen als Brussel-Antwerpen-Breda-Eindhoven mee te kunnen bedienen.
Na Breda door naar Eindhoven? Zou mooi zijn, maar ik hoor toch consequent Rotterdam...

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 01 feb 2022, 23:46
Shrek schreef: 01 feb 2022, 23:20 De 21 I11BDX en 24 HLE17 zijn er trouwens net genoeg om zowel Oostende-Keulen als Brussel-Antwerpen-Breda-Eindhoven mee te kunnen bedienen.
Na Breda door naar Eindhoven? Zou mooi zijn, maar ik hoor toch consequent Rotterdam...

Groetjes,
Rian
Als het Rotterdam zou worden, kan je veel beter doortrekken naar Den Haag. Maar ik moet het gemist hebben, maar ik heb nog nooit over die plannen gehoord of gelezen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 01 feb 2022, 23:46 Ik zie toch samenstellingen M7 met één gemotoriseerd en één gewoon stuurrijtuig rijden? Natuurlijk is het beter om in echte treinstellen te voorzien. Zoals in Frankrijk waar de Corails geleidelijk aan vervangen worden door treinstellen type Coradia Liner of Omneo Premium, hogere accelaratie en meer zitcapaciteit. Ik merk toch een evolutie op in Europa richting meer treinstellen, maar de NMBS doet daar duidelijk niet aan mee.
Die samenstellingen M7 met één BMX zullen niet lang genoeg zijn voor een belangrijke IC als Oostende-Aken-(Keulen).
Frankrijk lijkt mij een slecht voorbeeld, die investeren juist niets in internationale treinen. Maar de Zwitserse Giruno of ICNG zijn daar betere voorbeelden van. Moest de NMBS geen legertje I11 hebben klaarstaan had dat misschien wel aantrekkelijker geweest, maar als je perfect bruikbare I11 hebt klaarstaan die in het binnenlandse vervoer weinig toekomst meer hebben is het natuurlijk goedkoper die te gaan gebruiken ipv nieuwe stellen te kopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 01 feb 2022, 23:46
Shrek schreef: 01 feb 2022, 23:20 De 21 I11BDX en 24 HLE17 zijn er trouwens net genoeg om zowel Oostende-Keulen als Brussel-Antwerpen-Breda-Eindhoven mee te kunnen bedienen.
Na Breda door naar Eindhoven? Zou mooi zijn, maar ik hoor toch consequent Rotterdam...
We zien wel wat het wordt, maar met een ram of 8 kom je toe voor de twee bestemmingen. Samen met de 10 rammen nodig voor Oostende-Keulen kom je er dus met 21 I11BDX en 24 HLE17.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 01 feb 2022, 23:53
TimJ36 schreef: 01 feb 2022, 23:46 Ik zie toch samenstellingen M7 met één gemotoriseerd en één gewoon stuurrijtuig rijden? Natuurlijk is het beter om in echte treinstellen te voorzien. Zoals in Frankrijk waar de Corails geleidelijk aan vervangen worden door treinstellen type Coradia Liner of Omneo Premium, hogere accelaratie en meer zitcapaciteit. Ik merk toch een evolutie op in Europa richting meer treinstellen, maar de NMBS doet daar duidelijk niet aan mee.
Die samenstellingen M7 met één BMX zullen niet lang genoeg zijn voor een belangrijke IC als Oostende-Aken-(Keulen).
Frankrijk lijkt mij een slecht voorbeeld, die investeren juist niets in internationale treinen. Maar de Zwitserse Giruno of ICNG zijn daar betere voorbeelden van. Moest de NMBS geen legertje I11 hebben klaarstaan had dat misschien wel aantrekkelijker geweest, maar als je perfect bruikbare I11 hebt klaarstaan die in het binnenlandse vervoer weinig toekomst meer hebben is het natuurlijk goedkoper die te gaan gebruiken ipv nieuwe stellen te kopen.
Een oplossing zou zijn om met de I11 een Europese pool van materieel te vormen waar andere spoorwegbedrijven uit kunnen leasen. Ik denk dat vooral nieuwe toetreders hier wel bij kunnen varen. (Voorstel van AllRail)
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 02 feb 2022, 00:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 02 feb 2022, 00:16 Een oplossing zou zijn om de I11 rijtuigen in een Europese pool van materieel te steken waar andere spoorwegbedrijven uit kunnen leasen. Ik denk dat vooral nieuwe toetreders hier wel bij kunnen varen. ([url=https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/u ... -Stock.pdf Voorstel van AllRail[/url])
Maar daar heeft de NMBS toch niets bij te winnen? Nu kan men, door een relatief beperkte aankoop van 24 locomotieven, de internationale ambities van de NMBS een heel stuk vergroten. Nieuwe stellen zouden gigantisch veel meer kosten, dat verschil rij je niet dicht door rijtuigen te verhuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 01 feb 2022, 21:08 Er is ook het order van CFL Cargo van enkele maanden geleden (Traxx MS3) waar men misschien op kan meeliften. Deze zullen immers al veel eerder dan 2026 geleverd worden. Het gaat dan wel om de 160km/u variant. Bovendien is het afwachten wanneer voor dat order de geëiste homologatie in België gepland was.
Wanneer een bepaald type materieel zijn toelating krijgt hangt vooral af van de constructeur, als die zijn werk goed gedaan heeft gaat het heel snel. Hier heeft Bombardier echter niet zo'n goede reputatie, bij de vorige traxx hebben fouten en non-conformiteiten gezorgd dat de ETCS 2 jaar lang niet gebruikt mocht worden in België. Hopelijk proberen ze dit keer niet opnieuw de homologatie te misbruiken om de debugging van hun trein te doen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 02 feb 2022, 00:18
TimJ36 schreef: 02 feb 2022, 00:16 Een oplossing zou zijn om de I11 rijtuigen in een Europese pool van materieel te steken waar andere spoorwegbedrijven uit kunnen leasen. Ik denk dat vooral nieuwe toetreders hier wel bij kunnen varen. ([url=https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/u ... -Stock.pdf Voorstel van AllRail[/url])
Maar daar heeft de NMBS toch niets bij te winnen? Nu kan men, door een relatief beperkte aankoop van 24 locomotieven, de internationale ambities van de NMBS een heel stuk vergroten. Nieuwe stellen zouden gigantisch veel meer kosten, dat verschil rij je niet dicht door rijtuigen te verhuren.
De I11 zijn ook hypercomfortabele rijtuigen, ideaal als uithangbord in het buitenland.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

TB_worden schreef: 02 feb 2022, 11:39 De I11 zijn ook hypercomfortabele rijtuigen, ideaal als uithangbord in het buitenland.
Een mooier compliment kan een rijtuig van 25 jaar oud niet krijgen denk ik...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TB_worden »

stijn schreef: 02 feb 2022, 12:01
TB_worden schreef: 02 feb 2022, 11:39 De I11 zijn ook hypercomfortabele rijtuigen, ideaal als uithangbord in het buitenland.
Een mooier compliment kan een rijtuig van 25 jaar oud niet krijgen denk ik...
Leeftijd maakt toch niet uit? De I11 zijn enorm comfortabele rijtuigen. Ze zien er ook nog behoorlijk uit en de kleurstelling is m.i. tijdloos.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

TB_worden schreef: 02 feb 2022, 12:17 Leeftijd maakt toch niet uit? De I11 zijn enorm comfortabele rijtuigen. Ze zien er ook nog behoorlijk uit en de kleurstelling is m.i. tijdloos.
Exact het punt dat ik probeerde te maken...
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door ostbahnhof »

als ik het goed heb keert men dan terug naar de “oude stal“:
hle13: Alstom
Hle28: Bombardier
Hle18: Siemens
Hle17: Alstom
Hebben Bombardier en Alstom ondertussen een samenwerkingsverband?
We kijken er naar uit 👍
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door AlexNL »

Bombardier Rail bestaat al ruim een jaar niet meer, dat is tegenwoordig Alstom. :wink:
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door pietje »

Vinden jullie de geplande leveringen in 2026 ook zo ver in de toekomst?
Als ik vergelijk met HLE18 werden die besteld in 2007 en was de eerste indienstname voorzien in 2009
Uiteindelijk is er nog wat vertraging bijgekomen, maar ik zou toch denken dat een bestaand platform dat al in alle betrokken landen in een vorige versie gehomologeerd is, toch wel vlot in dienst genomen kan worden.

Of dekt Alstom zich gewoon in tegen vertragingen, maar zijn de eerste locs eigenlijk al in 2024 klaar en wil men boetes vermijden door de deadline op 2026 te leggen?
Plaats reactie