Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door AlexNL »

Zojuist is bekend geworden dat NMBS een overeenkomst heeft gesloten met Alstom voor de levering van tot 50 TRAXX-locomotieven, met een ferme order voor 24 locomotieven. De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg, met een maximumsnelheid van 200 km/u. Levering gaat plaatsvinden vanaf 2026.
Afbeelding
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door ovspotter_be »

Wat een lelijke kleurstelling.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door FLV-FGSP »

Vectronen zijn mooier :-) In het persbericht wordt over TBL1+ gesproken. Is dat in 2026 nog nodig?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Dit is maar fotoshop. Dergelijke foto’s bestonden ook van de HLE18 en uiteindelijk werd het ook iets anders dan wat de eerste foto’s lieten zien.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door jan_olieslagers »

De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg
Dus dat worden vier spanningen: 1,5kV= voor NL, 3kV= voor België, 15kV voor Duitsland, 25kV~ voor België en Luxemburg?
En wat een massa beveiligingssystemen zal er moeten inzitten... volgens het artikel TBL1+, ATB en LZB/PZB.
Dat worden dure locomotieven, en lange goedkeuringsprocedures.

Overigens opvallend dat er niet over Frankrijk wordt gesproken. Voor reizigersverkeer verkiest men HST's, dat is al lang duidelijk; maar wat moet er met het goederenverkeer, als de huidige locomotieven eruit gaan?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 feb 2022, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 09:33 Vectronen zijn mooier :-) In het persbericht wordt over TBL1+ gesproken. Is dat in 2026 nog nodig?
Neen, dat zal dan niet meer bestaan.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door b-loc »

jan_olieslagers schreef: 01 feb 2022, 10:09
De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg
Dus dat worden vier spanningen: 1,5kV= voor NL, 3kV= voor België, 15kV voor Duitsland, 25kV~ voor België en Luxemburg?
En wat een massa beveiligingssystemen zal er moeten inzitten... volgens het artikel TBL1+, ATB en LZB/PZB.
Dat worden dure locomotieven, en lange goedkeuringsprocedures.

Overigens opvallend dat er niet over Frankrijk wordt gesproken. Voor reizigersverkeer verkiest men HST's, dat is al lang duidelijk; maar wat moet er met het goederenverkeer, als de huidige locomotieven eruit gaan?
De HLE18 kan naar Frankrijk. Sporadisch wordt dat gedaan, zoals met de Orënt Express vorig jaar.
De HLE13 en Traxx MS2 (D/B/F) rijden naar Frankrijk.

Deze traxxen zouden ook perfect naar Frankrijk kunnen rijden met extra beveiligingssystemen. De spanning is geen probleem.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door LML »

Daarom dat de prijzen van tickets en abonnementen vandaag de hoogte zijn ingegaan... voor deze E-locs... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door desirootje »

ik verwacht dat we nog TBL1+ nodig zullen hebben tot 2030, sinds het rond Aachen ligt, en ooit in Roosendaal er zou moeten liggen? Of liggen er op die trajecten ook PZB en ATB respectievelijk? Anders mss schrik dat infrabel niet rond zou geraken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Goederen hebben hier niets meer mee te maken. NMBS is een zuivere reizigers operator geworden. Lineas staat zelf in voor haar rollend materieel. Je moet beide dus los zien van elkaar. NMBS heeft naar schijnt haar laatste aandelen in lineas verkocht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 01 feb 2022, 10:45 ik verwacht dat we nog TBL1+ nodig zullen hebben tot 2030, sinds het rond Aachen ligt, en ooit in Roosendaal er zou moeten liggen? Of liggen er op die trajecten ook PZB en ATB respectievelijk? Anders mss schrik dat infrabel niet rond zou geraken?
Daar ligt inderdaad ATB en PZB, TBL1+ lijkt dus heel overbodig.
Langs de andere kant is TBL+ niet zo heel duur, de meeste informatie komt immers via de ETCS-antenne binnen waardoor het in hoofdzaak wat eenvoudige programmacode is. Er moeten geen bijkomende antennes gehangen worden waar dat voor PZB pf KVB wel zo is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Het feit dat deze loc een gevorderde versie is van de in België goedgekeurde traxx 2 (hle28) heeft zijn voordelen. Verder heeft dit type loc al goedkeuring voor Duitsland want daar zijn ze al in gebruik. Het is dus niet dat dit een prototype is die nog nergens zijn toelating heeft. Ik denk zelfs dat eens de nmbs de traxx generatie 3 in België heeft laten keuren dat je die nadien eventueel ook bij goederenoperatoren zal zien verschijnen maar dan in een lagere Max snelheid uitvoering natuurlijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steve »

Twee bedenkingen:

1. Is het zuiver toeval dat de render station Noorderkempen toont (nochtans niet per se het meest fotogenieke station), of mogen we dit wel degelijk als een hint opvatten dat er een bijkomende IC naar Breda/Eindhoven/whatever zal komen? Voor de Benelux zijn immers al stellen voorzien en voor een puur binnenlandse trein heb je genoeg aan een HLE 18/19.

2. Een eerste levering in 2026 lijkt me behoorlijk lang als je weet dat dit soort loc hier en ook in alle genoemde andere landen al jarenlang rondrijdt, zijn er dan zoveel specifieke aanpassingen nodig? Enkel de 200 km/h en eventuele MUX / compatibiliteit met het bestaande materieel (maar is die überhaupt voorzien?) lijken me te verschillen.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Elias »

Steve schreef: 01 feb 2022, 11:03 1. Is het zuiver toeval dat de render station Noorderkempen toont (nochtans niet per se het meest fotogenieke station), of mogen we dit wel degelijk als een hint opvatten dat er een bijkomende IC naar Breda/Eindhoven/whatever zal komen? Voor de Benelux zijn immers al stellen voorzien en voor een puur binnenlandse trein heb je genoeg aan een HLE 18/19.
Bij de M7 rijtuigen was er ook een render op Noorderkempen. En aangezien ze ATB krijgen zou het wel goed kunnen dat er een nieuwe IC naar Breda of verder komt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Het is de bedoelingen naast de ICNG nog een tweede verbinding aan te bieden naar Nederland. In het begin met hle28 nadien met hle17. Vermoedelijk met i11 rijtuigen. Enkel de route ligt nog niet volledig vast. Eerst was de roddel dat het Eindhoven werd maar nu ligt het al even op Rotterdam. Verder is nog niet zeker of het via LIJN 4 gaat of LIJN 12. Afwachten dus. Nog niet alles is definitief beslist. Dit hangt allemaal mee af van de instroom van de M7 en ICNG om rollend materieel vrij te maken.
Plaats reactie