Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door JHS2013 »

En voor veel treinliefhebbers ook zeker een belangrijk aspect (we zitten tenslotte op een treinenforum)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, voor "treinliefhebbers" is "hun speelgoed" belangrijk uiteraard. Wel weze het hen gegund!
Deze belastingbetaler vraagt zich vooral wat er met zijn zuurverdiende centen wordt uitgericht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Awel hoop dan op duurzame verf die tegen een stootje kan :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door jan_olieslagers »

:grijns: Dat is inderdaad véél relevanter dan de pimpelpaarse bizzekes :)

Overigens vind ik de vergelijking van @groentje niet echt gepast: commerciële bedrijven veranderen inderdaad om de haverklap van logo en handelsbenaming ("zoals een beschaafd mens van ondergoed wisselt" :) ) maar onze spoorbedrijven zijn niet commercieel, ze hebben geen enkele reden om die logica te volgen. Trouwens die "logica" is in mijn ogen zo krom als maar kan, ze is er vooral op gericht om de eigen belangen van de "marketeers" te dienen: ze mogen dan misschien wel zorgen voor het commerciële belang van hun klanten, hun eerste belang is hun eigen kassa. Geef ze maar eens ongelijk, trouwens. Dat domme kortzichtige multinationals daar intrappen, dat is nog min of meer te verwachten, die kijken toch niet verder dan hun neus lang is, en dat is al gene vette, meestal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Ducktape »

Het Belgisch graffitibeleid kennende zullen die toch direct alternatieve kleuren hebben :?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door groentje »

Niet mee eens, Jan, marketing heeft wel degelijk effect, anders zou die kostenpost al lang geschrapt zijn. Goede marketing werkt, en het is ook een vorm van eigenwaarde om je wat goed te willen presenteren, me dunkt. Hetzelfde geldt voor bedrijven.
Die locomotief moet ook sowieso een verflaag krijgen, kan je er maar beter iets opzetten dat er wat goed uit ziet. Ik schat dat de meerkost van zo'n ontwerp hoogstens een paar tienduizend euro's kost, en wellicht veel minder. Op een budget van meerdere miljoenen is dat peanuts.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TB_worden »

TimJ36 schreef: 08 feb 2022, 14:33
TB_worden schreef: 08 feb 2022, 12:57 Als ze de huisstijl helemaal willen aanhouden, zal er ook wel een donkere band a la HLE18 op de zijkanten komen.
Bij de HLE13 had die huisstijl nog nut om de roosters mee te camoufleren, maar nu dat bij nieuwe locomotieven niet meer van toepassing weet ik niet waarom ze dat nog zo nodig zouden moeten doen. Het mag toch allemaal wat moderner?
Voor mij hoeft het niet. Maar ze hebben het bij de 18 ook gedaan, dus ik veronderstel hier ook...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 08 feb 2022, 18:43 Ja, voor "treinliefhebbers" is "hun speelgoed" belangrijk uiteraard. Wel weze het hen gegund!
Deze belastingbetaler vraagt zich vooral wat er met zijn zuurverdiende centen wordt uitgericht.
Met uw zuur verdiende centen kopen ze nieuwe locomotieven, voila. Geverfd worden moet toch gebeuren, dus maak er maar meteen iets deftigs van.

Over kleuren en smaak valt niet te twisten, maar de witte huisstijl van de NMBS is m.i. tijdloos en strak, wit doet het daar altijd goed. Op vliegtuigen vind ik dat ook altijd het mooiste.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

Over het gele front... is dat niet deels uit veiligheidsoverwegingen?
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

TB_worden schreef: 09 feb 2022, 09:21 ... Op vliegtuigen vind ik dat ook altijd het mooiste.
Het rare was / is dat dit vooral in Europa zo was / is... zo fel dat men het zelfs "Eurowhite" genoemd heeft.

je moet maar eens "Eurowhite" googlen naar afbeeldingen...

De laatste jaren volgt wel degelijk de hele wereld...
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Klassiekje »

stijn schreef: 09 feb 2022, 09:35 Over het gele front... is dat niet deels uit veiligheidsoverwegingen?
Dat klopt, voor een betere zichtbaarheid. Ik weet wel niet of dit 'verplicht' is.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door b-loc »

Knipex schreef: 08 feb 2022, 07:33 Even deze foto meegeven. https://wallorail.be/actudumoment.html
Over hoeveel fotoshop ermee gemoeid is onthoud ik mij.
De originele foto: Afbeelding
Hopelijk koopt NMBS ze met de flexpanelen erbij.
De geribbelde zijkant ontsiert de loc.
De flexplanelen hebben als functie om snel/goedkoper reclamepanelen van locs te veranderen zonder hem volledig te moeten oververven/herstickeren.

Nog een foto zonder flexpanelen
Afbeelding

Foto met flexpanelen, je ziet de uitsprong van de plaat en de vijzen die de plaat verbinden met de geribbelde zijwand.
Afbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door jan_olieslagers »

De flexplanelen hebben als functie om snel/goedkoper reclamepanelen van locs te veranderen zonder hem volledig te moeten oververven/herstickeren.
Hehe, vele jaren geleden heb ik met touringcars gereden, daar werd dat toen ook al gedaan. Bv. als we voor rekening van een reisorganisatie bolden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door overweg13 »

Zorg er vooral voor dat graffitispuiters het niet te moeilijk hebben om de hele locomotief vol te spuiten. Platte vlakken lijken me in dat opzicht optimaal. :mrgreen:
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door wbrm »

Tot nu toe kreeg alleen de AC-variant de flexpanels, zowel de MS- als DC-varianten hebben ze niet. Ik verwacht ze dus ook niet bij deze serie.
Plaats reactie