Nieuwe locomotieven HLE 17
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
En voor veel treinliefhebbers ook zeker een belangrijk aspect (we zitten tenslotte op een treinenforum)
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Ja, voor "treinliefhebbers" is "hun speelgoed" belangrijk uiteraard. Wel weze het hen gegund!
Deze belastingbetaler vraagt zich vooral wat er met zijn zuurverdiende centen wordt uitgericht.
Deze belastingbetaler vraagt zich vooral wat er met zijn zuurverdiende centen wordt uitgericht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
:grijns: Dat is inderdaad véél relevanter dan de pimpelpaarse bizzekes :)
Overigens vind ik de vergelijking van @groentje niet echt gepast: commerciële bedrijven veranderen inderdaad om de haverklap van logo en handelsbenaming ("zoals een beschaafd mens van ondergoed wisselt" :) ) maar onze spoorbedrijven zijn niet commercieel, ze hebben geen enkele reden om die logica te volgen. Trouwens die "logica" is in mijn ogen zo krom als maar kan, ze is er vooral op gericht om de eigen belangen van de "marketeers" te dienen: ze mogen dan misschien wel zorgen voor het commerciële belang van hun klanten, hun eerste belang is hun eigen kassa. Geef ze maar eens ongelijk, trouwens. Dat domme kortzichtige multinationals daar intrappen, dat is nog min of meer te verwachten, die kijken toch niet verder dan hun neus lang is, en dat is al gene vette, meestal.
Overigens vind ik de vergelijking van @groentje niet echt gepast: commerciële bedrijven veranderen inderdaad om de haverklap van logo en handelsbenaming ("zoals een beschaafd mens van ondergoed wisselt" :) ) maar onze spoorbedrijven zijn niet commercieel, ze hebben geen enkele reden om die logica te volgen. Trouwens die "logica" is in mijn ogen zo krom als maar kan, ze is er vooral op gericht om de eigen belangen van de "marketeers" te dienen: ze mogen dan misschien wel zorgen voor het commerciële belang van hun klanten, hun eerste belang is hun eigen kassa. Geef ze maar eens ongelijk, trouwens. Dat domme kortzichtige multinationals daar intrappen, dat is nog min of meer te verwachten, die kijken toch niet verder dan hun neus lang is, en dat is al gene vette, meestal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het Belgisch graffitibeleid kennende zullen die toch direct alternatieve kleuren hebben
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Niet mee eens, Jan, marketing heeft wel degelijk effect, anders zou die kostenpost al lang geschrapt zijn. Goede marketing werkt, en het is ook een vorm van eigenwaarde om je wat goed te willen presenteren, me dunkt. Hetzelfde geldt voor bedrijven.
Die locomotief moet ook sowieso een verflaag krijgen, kan je er maar beter iets opzetten dat er wat goed uit ziet. Ik schat dat de meerkost van zo'n ontwerp hoogstens een paar tienduizend euro's kost, en wellicht veel minder. Op een budget van meerdere miljoenen is dat peanuts.
Die locomotief moet ook sowieso een verflaag krijgen, kan je er maar beter iets opzetten dat er wat goed uit ziet. Ik schat dat de meerkost van zo'n ontwerp hoogstens een paar tienduizend euro's kost, en wellicht veel minder. Op een budget van meerdere miljoenen is dat peanuts.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Voor mij hoeft het niet. Maar ze hebben het bij de 18 ook gedaan, dus ik veronderstel hier ook...
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Met uw zuur verdiende centen kopen ze nieuwe locomotieven, voila. Geverfd worden moet toch gebeuren, dus maak er maar meteen iets deftigs van.jan_olieslagers schreef: ↑08 feb 2022, 18:43 Ja, voor "treinliefhebbers" is "hun speelgoed" belangrijk uiteraard. Wel weze het hen gegund!
Deze belastingbetaler vraagt zich vooral wat er met zijn zuurverdiende centen wordt uitgericht.
Over kleuren en smaak valt niet te twisten, maar de witte huisstijl van de NMBS is m.i. tijdloos en strak, wit doet het daar altijd goed. Op vliegtuigen vind ik dat ook altijd het mooiste.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Over het gele front... is dat niet deels uit veiligheidsoverwegingen?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het rare was / is dat dit vooral in Europa zo was / is... zo fel dat men het zelfs "Eurowhite" genoemd heeft.
je moet maar eens "Eurowhite" googlen naar afbeeldingen...
De laatste jaren volgt wel degelijk de hele wereld...
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Dat klopt, voor een betere zichtbaarheid. Ik weet wel niet of dit 'verplicht' is.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
De originele foto:Knipex schreef: ↑08 feb 2022, 07:33 Even deze foto meegeven. https://wallorail.be/actudumoment.html
Over hoeveel fotoshop ermee gemoeid is onthoud ik mij.
Hopelijk koopt NMBS ze met de flexpanelen erbij.
De geribbelde zijkant ontsiert de loc.
De flexplanelen hebben als functie om snel/goedkoper reclamepanelen van locs te veranderen zonder hem volledig te moeten oververven/herstickeren.
Nog een foto zonder flexpanelen
Foto met flexpanelen, je ziet de uitsprong van de plaat en de vijzen die de plaat verbinden met de geribbelde zijwand.
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Hehe, vele jaren geleden heb ik met touringcars gereden, daar werd dat toen ook al gedaan. Bv. als we voor rekening van een reisorganisatie bolden.De flexplanelen hebben als functie om snel/goedkoper reclamepanelen van locs te veranderen zonder hem volledig te moeten oververven/herstickeren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Zorg er vooral voor dat graffitispuiters het niet te moeilijk hebben om de hele locomotief vol te spuiten. Platte vlakken lijken me in dat opzicht optimaal.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Tot nu toe kreeg alleen de AC-variant de flexpanels, zowel de MS- als DC-varianten hebben ze niet. Ik verwacht ze dus ook niet bij deze serie.