halte Mortsel

Alles over reizigerstreinen in België.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: halte Mortsel

Bericht door traindriverbe »

Klassiekje schreef: 15 jan 2022, 00:45 Als ik mij niet vergis zijn die bordjes nog altijd iets van de NMBS.

Probleem is vaak dat die bordjes worden weggenomen bij spoorwerken (door Infrabel dus) en nooit worden teruggeplaatst. :roll:
Of dat je ze soms niet meer ziet door afval dat in het spoor ligt!

En een specialeke : je moet eens in het spoor van Jette richting Brussel kijken , bordjes staan net voor het sein en zijn allemaal op paar cm van elkaar 2/4/6/8 over een afstand van 50cm :lol: :lol: :lol:
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: halte Mortsel

Bericht door ostbahnhof »

Giruno schreef: 05 mar 2022, 10:06 Donderdagavond mocht ik ook genieten van de perrons op halte Mortsel: mijn trein, S1 1967, had een vertraging van 16 minuten op mijn overstap van 20 minuten. Hierbij vond ik het nogal opvallend dat in Hove al afgeroepen werd dat de laatste 3 rijtuigen niet toegankelijk waren.
Toen ik dus uitstapte in Mortsel en een sprintje trok om zo snel mogelijk de overweg over te kunnen, stond er van mijn trein nog anderhalve bak op de overweg, dus pech, overstap weg :?
Is dit weer een geval niet ver genoeg doorrijden of had de trein toevallig een erg lange samenstelling (misschien een desiro meer dan normaal)?
k stond donderdag ook weer te wachten voor de bareel. de laatste desiro wagon stond weer niet ver genoeg... Tegen dat het stel vertrok stond er al een break in de “rij” richting Antw. gevolg: nog eens extra wachten tot die ook voorbij was. We zien nu wel graag treinen... maar.... 😎
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: halte Mortsel

Bericht door Steve »

traindriverbe schreef: 05 mar 2022, 21:45
En een specialeke : je moet eens in het spoor van Jette richting Brussel kijken , bordjes staan net voor het sein en zijn allemaal op paar cm van elkaar 2/4/6/8 over een afstand van 50cm :lol: :lol: :lol:
Dat lijkt me daar niet abnormaal, treinen moeten immers zo ver mogelijk naar voren stoppen om zo goed mogelijk uitgelijnd te zijn met de perrontoegangen. Zo zijn er nog wel stations te lande. Of hoort er dan misschien een soort universeel bord te staan, dat voor alle treinen geldt los van hun samenstelling?
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: halte Mortsel

Bericht door Davy »

In Nederland plaatst men dan een bord (blauw ruitvormig) zonder nummer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: halte Mortsel

Bericht door Steven »

In België heeft men het bord H (zwarte letter op witte achtergrond) dat men op het perron kan zetten maar ik merk dat dat nog amper tot niet in gebruik is.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: halte Mortsel

Bericht door Klassiekje »

Giruno schreef: 05 mar 2022, 10:06 Donderdagavond mocht ik ook genieten van de perrons op halte Mortsel: mijn trein, S1 1967, had een vertraging van 16 minuten op mijn overstap van 20 minuten. Hierbij vond ik het nogal opvallend dat in Hove al afgeroepen werd dat de laatste 3 rijtuigen niet toegankelijk waren.
Toen ik dus uitstapte in Mortsel en een sprintje trok om zo snel mogelijk de overweg over te kunnen, stond er van mijn trein nog anderhalve bak op de overweg, dus pech, overstap weg :?
Is dit weer een geval niet ver genoeg doorrijden of had de trein toevallig een erg lange samenstelling (misschien een desiro meer dan normaal)?
Bij sommige treinen (meestal met Desiro) wordt er vaak een achterste stel afgesloten om de reizigers wat meer te groeperen. Vooral in de vroege of late uurtjes.

Alleen wordt er dan door sommige bestuurders gestopt aan de voorziene plaats voor 1 MR ipv 2 (of 2 ipv 3 enz.) zodat de reizigers minder ver moeten lopen.
Zelf geen fan van wegens voornoemde OW die geblokkeerd zijn of reiswegen die niet vrijgemaakt worden enz...

Kan natuurlijk ook zijn dat er die dag toevallig met 4 MR08 ofzo werd gereden.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: halte Mortsel

Bericht door Klassiekje »

traindriverbe schreef: 05 mar 2022, 21:45
Klassiekje schreef: 15 jan 2022, 00:45 Als ik mij niet vergis zijn die bordjes nog altijd iets van de NMBS.

Probleem is vaak dat die bordjes worden weggenomen bij spoorwerken (door Infrabel dus) en nooit worden teruggeplaatst. :roll:
Of dat je ze soms niet meer ziet door afval dat in het spoor ligt!

En een specialeke : je moet eens in het spoor van Jette richting Brussel kijken , bordjes staan net voor het sein en zijn allemaal op paar cm van elkaar 2/4/6/8 over een afstand van 50cm :lol: :lol: :lol:
Wordt wel vaker gebruikt wanneer een trein gewoon einde perron moet stoppen maar je vraagt je dan af wat het nut van de bordjes is inderdaad :lol:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: halte Mortsel

Bericht door jan_olieslagers »

In Nederland plaatst men dan een bord (blauw ruitvormig) zonder nummer.
In België heeft men het bord H (zwarte letter op witte achtergrond)
Is er enig initiatief of streven om dit soort zaken Europees te harmoniseren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: halte Mortsel

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 06 mar 2022, 14:03
In Nederland plaatst men dan een bord (blauw ruitvormig) zonder nummer.
In België heeft men het bord H (zwarte letter op witte achtergrond)
Is er enig initiatief of streven om dit soort zaken Europees te harmoniseren?
Dat lijkt mij niet de hoogste prioriteit te hebben, laat ze eerst maar zorgen dat er overal ETCS is en dat zal nog een paar decennia op zich laten wachten voor je in heel Europa ETCS hebt. Dat is tien keer belangrijker dan die bordjes voor het aan perron brengen van een trein. Er zijn landen zoals België en Nederland die werken met het getal volgens het aantal rijtuigen, andere landen werken dan weer met indicaties uitgedrukt in meter. Bijvoorbeeld om de 50m een bord. Zwitsers gebruiken al zeker dat systeem en als ik mij niet vergis Duitsers ook. Verder moet je nog weten dat er in België 2 systemen zijn. Je hebt namelijk ook nog in Brussel Zuid alsook Antwerpen centraal (ik dacht ook in Luik Guillemins maar ben niet zeker) de bordjes met 1HST/TGV (idem met het cijfer 2) om de lengte voor een Thalys, TGV aan te geven, ook heb je in Brussel zuid een bordje met 1 ICE.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: halte Mortsel

Bericht door ostbahnhof »

ostbahnhof schreef: 14 jan 2022, 17:31 Bericht aan de bestuurders van S1, S33 en alles wat stopt in Mortsel:
Kunnen jullie richting Antwerpen ver genoeg doorrijden zodat de laatste as voorbij de overweg sensor komt stil te staan.
Meerdere malen blijft de overweg toe omdat de sensor nog een trein waarneemt. Soms is 5 cm al genoeg.
Vorige week was het bij een trein zo nipt dat de overweg een meter naar boven ging dan weer dicht dan weer omhoog en dan weer dicht tot het vetrek was aangevat.

Als jullie hiermee kunnen rekening houden 👍 Waarvoor dank 🌹
Zodoende is de investering nuttig geweest om de halte te verplaatsen van voor naar na de overweg en zijn er heel wat fietsers en autochauffeurs gelukkig .
En dit geldt ook indien je een desiro op “sleep“ mee hebt. Daarstraks stonden er nog 2 rijtuigen (van het laatste stel dat niet in dienst was) nog op de overweg... richting Lier/Mechelen. thank you. 😀😀👍
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: halte Mortsel

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 29 aug 2022, 20:52 En dit geldt ook indien je een desiro op “sleep“ mee hebt. Daarstraks stonden er nog 2 rijtuigen (van het laatste stel dat niet in dienst was) nog op de overweg... richting Lier/Mechelen. thank you. 😀😀👍
Maar past dat geheel wel aan de halte als ze doorrijden? De regel is immers dat de laatste rijtuigen niet aan het perron komen, niet de eerste.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: halte Mortsel

Bericht door ostbahnhof »

Eerder deze week: Mooi gestopt. 😎
Bijlagen
7A61EDB1-5557-4084-8C92-B02159A10F9F.jpeg
7A61EDB1-5557-4084-8C92-B02159A10F9F.jpeg (81.96 KiB) 1040 keer bekeken
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: halte Mortsel

Bericht door jan_olieslagers »

... vooral zeer behulpzaam voor de rolstoelgebruikers ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: halte Mortsel

Bericht door ostbahnhof »

jan_olieslagers schreef: 03 dec 2022, 14:35 ... vooral zeer behulpzaam voor de rolstoelgebruikers ...
de laatste 3 rijtuigen waren afgezonderd dus geen probleem voor de reizigers. maar de wachtenden aan de overweg… had er nu nog een 59 met M1 gestaan … 🙃
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: halte Mortsel

Bericht door ovspotter_be »

Op een paar ritten van de S1 worden van de 9 rijtuigen (3x MS08) 3 afgesloten, ik vermoed dat de bestuurder dan gewoon stopt bij het stopbord voor de voor reizigers beschikbare rijtuigen, in dit geval dus 6.
En dan kan het natuurlijk voorvallen dat op stations zoals Mortsel de laatste 3 rijtuigen nog op de overweg staan.
Plaats reactie