Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
I6fanaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:20

Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door I6fanaat »

Hoi iedereen
Ik vroeg me af zijn er nog diensten waar de I6'en vast worden ingezet met de nieuwe dienstregeling? of worden deze enkel en alleen nog ergens tussengeplaatst wanneer ander materiaal niet beschikbaar is? Ik zou immers heel graag nog eens willen meerijden met zo'n wagon die coupe's zijn de max en zijn in mijn mening het meest comfortabele materieel die de NMBS bezit
groetjes
Louis
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door DDietzen »

Beluxtrains geeft een heel mooi overzichtje van het geplande materieel voor elke trein. Momenteel dus enkel nog een slag Oostende-Luik aan de dagranden en een handvol P-treinen.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door Klassiekje »

Je kan er nog wel eens eentje tegenkomen op de IC Brussel-Zuid - Luxemburg ter vervanging van een I10, maar dan op goed geluk.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door trainlovertje »

I6fanaat schreef: 28 dec 2021, 11:37 Hoi iedereen
Ik vroeg me af zijn er nog diensten waar de I6'en vast worden ingezet met de nieuwe dienstregeling? of worden deze enkel en alleen nog ergens tussengeplaatst wanneer ander materiaal niet beschikbaar is? Ik zou immers heel graag nog eens willen meerijden met zo'n wagon die coupe's zijn de max en zijn in mijn mening het meest comfortabele materieel die de NMBS bezit
groetjes
Louis
Ik ben er vorige week een aantal tegengekomen - en dat was een absolute verrassing voor mij - op de Tongeren - Gent-St-Pieters, samen met een vijftal I11-rijtuigen en een HLE21 of 27 op kop alsook achteraan eentje op sleep. Echt een samenraapsel van rollend materieel dus.
I6fanaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:20

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door I6fanaat »

dankjewel allemaal voor de info,
we gaan binnenkort eens een dagje inplannen met zoveel mogelijk van deze treinen, BeLuxtrains is echt wel een schat aan info!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door Steve »

Hou er rekening mee dat de bovenstaande informatie afwijkt van de theoretische situatie zoals je die op Beluxtrains vindt. De stam met 21+I6+I11 op Gent-Tongeren hoort eigenlijk een van beide P-treinen uit Gent te doen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door DDietzen »

Die inzet van I6 is trouwens wel erg karig, realiseer ik me nu. Ik dacht altijd dat M4 of de klassiekjes als eerste zouden uitstromen, maar gaat dat nu toch de I6 zijn?
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door 260689 »

E2213 rijd vandaag met: 1856 + 6I6B + 2I11A + 2I10B + 1824. Deze keert terug als E2239 naar Gent.

E2240 rijd vandaag met: 2144 + 4I6B + 2I11A + 4I11B + 2154

eveneens reed deze samenstellingen gisteren ook al die treinnummers.
Laatst gewijzigd door 260689 op 28 dec 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wout912
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door Wout912 »

trainlovertje schreef: 28 dec 2021, 12:36
I6fanaat schreef: 28 dec 2021, 11:37 Hoi iedereen
Ik vroeg me af zijn er nog diensten waar de I6'en vast worden ingezet met de nieuwe dienstregeling? of worden deze enkel en alleen nog ergens tussengeplaatst wanneer ander materiaal niet beschikbaar is? Ik zou immers heel graag nog eens willen meerijden met zo'n wagon die coupe's zijn de max en zijn in mijn mening het meest comfortabele materieel die de NMBS bezit
groetjes
Louis
Ik ben er vorige week een aantal tegengekomen - en dat was een absolute verrassing voor mij - op de Tongeren - Gent-St-Pieters, samen met een vijftal I11-rijtuigen en een HLE21 of 27 op kop alsook achteraan eentje op sleep. Echt een samenraapsel van rollend materieel dus.
Op de IC-verbinding Gent-Sint-Pieters - Tongeren rijden momenteel inderdaad enkele treinen met I6 in de samenstelling. Het gaat om de IC2204, IC2205, IC2230, IC2231, IC2213, IC2214, IC2239 en IC2240. Deze treinen zijn echter voorzien met autonome M7-stammen, maar zelf weet ik niet hoe lang het nog zal duren vooraleer deze ingezet zullen worden voor deze treinen. Tot die tijd zet NMBS dus blijkbaar combinaties van I6-, I10- en I11-rijtuigen in. Vorige week vrijdag was één stam ingesloten tussen twee locs HLE18 en was de andere ingesloten tussen twee locs HLE21. In beide stammen waren toen minstens vijf I6-rijtuigen aanwezig.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door jan_olieslagers »

DDietzen schreef: 28 dec 2021, 13:47 Die inzet van I6 is trouwens wel erg karig, realiseer ik me nu. Ik dacht altijd dat M4 of de klassiekjes als eerste zouden uitstromen, maar gaat dat nu toch de I6 zijn?
Ergens op het www heb ik menen te lezen dat die I6, zoals alle Eurofima-rijtuigen, behoorlijk duur zijn aan onderhoud. En ze waren ook nooit bedoeld voor de diensten waarop ze nu worden ingezet, dus het lijkt me niet zo abnormaal dat er als eerste uitgaan. Hoe spijtig dat ook is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 28 dec 2021, 15:07
DDietzen schreef: 28 dec 2021, 13:47 Die inzet van I6 is trouwens wel erg karig, realiseer ik me nu. Ik dacht altijd dat M4 of de klassiekjes als eerste zouden uitstromen, maar gaat dat nu toch de I6 zijn?
Ergens op het www heb ik menen te lezen dat die I6, zoals alle Eurofima-rijtuigen, behoorlijk duur zijn aan onderhoud. En ze waren ook nooit bedoeld voor de diensten waarop ze nu worden ingezet, dus het lijkt me niet zo abnormaal dat er als eerste uitgaan. Hoe spijtig dat ook is.
Het is omdat ze een overschot aan I6/I10/I11 hebben en daar er al veel M4en buiten dienst zijn gesteld is dat de meest voorhande oplossing.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door DDietzen »

jan_olieslagers schreef: 28 dec 2021, 15:07
DDietzen schreef: 28 dec 2021, 13:47 Die inzet van I6 is trouwens wel erg karig, realiseer ik me nu. Ik dacht altijd dat M4 of de klassiekjes als eerste zouden uitstromen, maar gaat dat nu toch de I6 zijn?
Ergens op het www heb ik menen te lezen dat die I6, zoals alle Eurofima-rijtuigen, behoorlijk duur zijn aan onderhoud. En ze waren ook nooit bedoeld voor de diensten waarop ze nu worden ingezet, dus het lijkt me niet zo abnormaal dat er als eerste uitgaan. Hoe spijtig dat ook is.
In 2017 zijn de I6'jes toch nog gerenoveerd? Dan lijkt het me wel behoorlijke geld- en energieverspilling om ze nu al binnen enkele jaren eruit te halen. Waarom dan immers die recente opknapbeurt? :o
De laatste renovatie van de M4 dateert dan weer van 2009, als ik het wel heb.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door Steve »

Bij mijn weten zijn er helemaal geen plannen om de I6 er op korte termijn uit te halen, dit in tegenstelling tot de niet-gerenoveerde I10 trouwens. Alleen zitten we nogal in een overgangssituatie doordat er heel wat materieel op korte termijn uit gaat (vooral dan M4, klassiekjes en HLE 27) en er tegelijkertijd heel wat M7 instroomt. Materieel als I6 en I11 zal ongetwijfeld wel een plaats vinden in het nieuwe geheel (en dan liefst buiten de grote, drukke assen!), maar voorlopig is het dus nog even schuiven en gaatjes opvullen.
I6fanaat
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:20

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door I6fanaat »

Heel interessant info allemaal zal zeker en vast eens kijken als ik die verschillende IC vebindingen uit gent kan nemen
bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Dagelijkse inzet I6 rijtuigen met coupés

Bericht door Natje049 »

Helaas is Beluxtrains niet altijd up-to-date - logisch ook, dit is een community-based informatiebron -, hierbij nog enkele verbindingen waar ik met 100% zekerheid kan zeggen dat er planselmatig i6 op zitten:

In principe zijn er 3 rammen (FSD-M04-05-06) die constant doorschuiven (oriëntatie kan soms ook omgekeerd zijn):
2x: 4x i11B + 2x i11A + 4x i6A
1x: 1x i10B + 3x i11B + 2x i11A + 3x i6A

In een van deze rammen momenteel een i10B te vinden in plaats van een i11B en een i6B minder, dit is tijdelijk en binnekort zal dit terug 3 dezelfde rammen vormen.

Deze worden ingezet op volgende P-treinen en schuiven zo automatisch door:
E7007 (De Panne > Schaarbeek) - E8002 (Schaarbeek > Oostende)
E7001 (Oostende > Schaarbeek) - E8013 (Schaarbeek > Sint-Niklaas)
E7013 (Sint-Niklaas > Schaarbeek) - E8006 (Schaarbeek > De Panne)

Van en naar De Panne wordt met een HLE21 gereden, naar Sint-Niklaas en Oostende met een HLE18, deze worden overdag in Schaarbeek gewisseld.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Plaats reactie