Onbegeleide minderjarige reiziger

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Onbegeleide minderjarige reiziger

Bericht door jan_olieslagers »

Mijn kleinzoon (zit in het zesde studiejaar) gaat komen logeren, en ik dring aan dat hij met de trein zou komen.
Zijn er geen formele regels voor onbegeleide minderjarigen? En wordt daar streng de hand aan gehouden?
Ook: zou een kind van 11-12 jaar dat aankunnen? Mij lijkt het van wel, maar zijn moeke spartelt wat tegen...
Het is een rechtstreekse rit, zonder overstappen dus, van een dik halfuur.
In Brussel zag ik vaak genoeg nog jongere kinderen alleen opstappen om naar school te gaan, maar ja die zijn dat gewoon natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onbegeleide minderjarige reiziger

Bericht door Steven »

Ik denk dat je best naar je kleinzoon zelf kijkt. Wil hij het zelf op die manier. Is hij volwassen genoeg om dat aan te kunnen. Niet alle kinderen zijn gelijk en dat weet jezelf ook. De duurtijd van het traject kan misschien ook een rol spelen alsook het traject in kwestie. Een drukke trein of net geen drukke trein …
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Onbegeleide minderjarige reiziger

Bericht door FLV-FGSP »

Maar natuurlijk kan dat, ik reis al vanaf mijn achtste zelfstandig met trein en bus.
In het begin uiteraard verbindingen zonder overstappen.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Onbegeleide minderjarige reiziger

Bericht door Daviddb »

Zoals hierboven reeds vermeld, als hij dat zelf ziet zitten kan dat zeker! Een overzicht van de reisweg kan al helpen zodat hij weet welk station hij moet afstappen (vermelding van de tussenhaltes, eindstation van de trein,...).

Best houd je wel rekening dat hij in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. (-12 jaar -> Kids ticket aan 50% korting daar hij niet begeleid is)
En bovendien een identiteitskaart of ander geldig document om de leeftijd aan te tonen. Dit uiteraard als hij niet van een gunsttarief of vrijkaart kan genieten

Begeleiding is niet voorzien, maar mits een goed woordje met de treinbegeleider kan er altijd wel een oogje in het zeil worden gehouden.
Plaats reactie