Pagina 4 van 5

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 04 dec 2021, 19:17
door desirootje
wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 04 dec 2021, 19:18
door Shrek
desirootje schreef: 04 dec 2021, 19:17 wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?
Dat wordt 160 in ETCS, met de klassieke seinen is voor 140 gekozen om een optimale capaciteit te bekomen.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 04 dec 2021, 19:41
door rvdborgt
Shrek schreef: 04 dec 2021, 19:18
desirootje schreef: 04 dec 2021, 19:17 wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?
Dat wordt 160 in ETCS, met de klassieke seinen is voor 140 gekozen om een optimale capaciteit te bekomen.
Tussen Brussel en Gent is het meeste inmiddels 160. Alleen een deel tussen iets voorbij Denderleeeuw en Y Meulewijk is nog 140. Wordt er op de delen met 160 dan onder ETCS gereden?

Groetjes,
Rian

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 04 dec 2021, 20:06
door Merijn
Over verhoging van snelheid gesproken... Ik weet nog dat er in 1998 een publicatie was betreffende lijn 73 waarin vermeld stond dat de snelheid zou verhoogd worden naar 140 km/u. Dat zal er wellicht ook nooit van komen?

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 09:44
door nighttrain
Shrek schreef: 04 dec 2021, 19:18
desirootje schreef: 04 dec 2021, 19:17 wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?
Dat wordt 160 in ETCS, met de klassieke seinen is voor 140 gekozen om een optimale capaciteit te bekomen.
Je kan enkel optimale capaciteit bekomen als je een dienstregeling hebt met allemaal materiaal net Vmax 160 Km/h. En een uurregeling aan 160 Km/h. Want het is mogelijk dat je materiaal Vmax 160 hebt maar een uurregeling aan 140 omdat dit beter uitkomt in het geheel van een bepaalde commerciele uurregeling van een verbinding.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 10:18
door Shrek
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 09:44
Shrek schreef: 04 dec 2021, 19:18
desirootje schreef: 04 dec 2021, 19:17 wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?
Dat wordt 160 in ETCS, met de klassieke seinen is voor 140 gekozen om een optimale capaciteit te bekomen.
Je kan enkel optimale capaciteit bekomen als je een dienstregeling hebt met allemaal materiaal net Vmax 160 Km/h. En een uurregeling aan 160 Km/h. Want het is mogelijk dat je materiaal Vmax 160 hebt maar een uurregeling aan 140 omdat dit beter uitkomt in het geheel van een bepaalde commerciele uurregeling van een verbinding.
Uiteraard moet al het materieel ook 160 kunnen, maar de infrastructuur anticipeert daar alvast op.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 11:21
door nighttrain
Je kan enkel optimale capaciteit bekomen als je een dienstregeling hebt met allemaal materiaal net Vmax 160 Km/h. En een uurregeling aan 160 Km/h. Want het is mogelijk dat je materiaal Vmax 160 hebt maar een uurregeling aan 140 omdat dit beter uitkomt in het geheel van een bepaalde commerciele uurregeling van een verbinding.
[/quote]
Uiteraard moet al het materieel ook 160 kunnen, maar de infrastructuur anticipeert daar alvast op.
[/quote]
Hoe bedoel je ?

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 11:51
door Shrek
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:21 Hoe bedoel je ?
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 11:57
door nighttrain
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:21 Hoe bedoel je ?
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Infrastruktuur is 1 ding, maar als de planning het materiaal moet mixen (140 &160) dan heb je capaciteitsverlies.
Valt ook te zien hoe de rijpaden verkocht worden.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 12:14
door Shrek
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:57
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:21 Hoe bedoel je ?
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Infrastruktuur is 1 ding, maar als de planning het materiaal moet mixen (140 &160) dan heb je capaciteitsverlies.
Valt ook te zien hoe de rijpaden verkocht worden.
De planning kan makkelijk later nog geoptimaliseerd worden, infra aanpassen is een stuk complexer, vandaar dat de infra nu al op de uiteindelijke situatie voorzien wordt.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 15:57
door dantjebram72
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:21 Hoe bedoel je ?
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Dus als Etcs er is kunnen treinen er 160 rijden? Zijn er nog spoorlijnen waar de snelheid naar omhoog gaat als etcs er komt?

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 16:30
door nighttrain
Shrek schreef: 05 dec 2021, 12:14
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:57
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Infrastruktuur is 1 ding, maar als de planning het materiaal moet mixen (140 &160) dan heb je capaciteitsverlies.
Valt ook te zien hoe de rijpaden verkocht worden.
De planning kan makkelijk later nog geoptimaliseerd worden, infra aanpassen is een stuk complexer, vandaar dat de infra nu al op de uiteindelijke situatie voorzien wordt.
Een planning is gemaakt op basis van de verkochte uit de beschikbaar gestelde rijpaden (slots) aan de clienten door de infrastructuur beheerder. Dus de client gaat een rijpad van 160,140....kopen op een lijn van bv Max 160. het is logisch dat een slot van 160 duurder zal zijn dan bv 140 gezien het hoger energieverbruik onder andere. Dat is een jaarlijkse beurs tussen infra beheerders en TOC's. voorbeeld : https://www.getlinkgroup.com/content/up ... Final2.pdf

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 16:31
door jknockaert
dantjebram72 schreef: 05 dec 2021, 15:57 Dus als Etcs er is kunnen treinen er 160 rijden? Zijn er nog spoorlijnen waar de snelheid naar omhoog gaat als etcs er komt?
Als ik het me goed herinner, was dat in Nederland het scenario. Het ATB systeem is beperkt tot 140km/h, ATB+ willen ze om een of andere reden enkel gebruiken voor HSTs die er niet rijden, en met ETCS zouden ze dan de snelheid kunnen verhogen, o.a. op de Hanzelijn Lelystad-Zwolle en tussen Amsterdam en Utrecht. Wat er van dat plan geworden is, is me onbekend. Er zijn zo goed als geen treinen die onder ETCS rijden op die lijnen.

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 16:48
door desirootje
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 09:44
Shrek schreef: 04 dec 2021, 19:18
desirootje schreef: 04 dec 2021, 19:17 wat is eigenlijk de reden dat sommige stukken van L50A maar een snelheid van 140 km/h toelaten tussen Gent en Brussel, daar waren nooit overwegen en is vrij vlak en recht, waarom daar geen 160?
Dat wordt 160 in ETCS, met de klassieke seinen is voor 140 gekozen om een optimale capaciteit te bekomen.
Je kan enkel optimale capaciteit bekomen als je een dienstregeling hebt met allemaal materiaal net Vmax 160 Km/h. En een uurregeling aan 160 Km/h. Want het is mogelijk dat je materiaal Vmax 160 hebt maar een uurregeling aan 140 omdat dit beter uitkomt in het geheel van een bepaalde commerciele uurregeling van een verbinding.
welk materieel zou er voor problemen zorgen? MW41 en MR86 zijn beiden beperkt tot 120, dus nog lager en er is maar 1 trein per dag met een MR86 de 7973, en er is heus wel een trein waarmee ze die kunnen vervangen/ruilen om sneller te rijden. Klassiekjes vindt je enkel op de 8974, maar zijn deze 2 treinen nu echt de reden om heel de lijn te verlagen tot 140km/h?
Er zitten ook geen M5 of MR75 op beiden met 140km/h als maximumsnelheid, dus is het zodat de IC's de P-treintjes van en naar Geraardsbergen niet omver rijden of is het voor goederenverkeer?

Re: Binnenlandse HST

Geplaatst: 05 dec 2021, 17:22
door nighttrain
dantjebram72 schreef: 05 dec 2021, 15:57
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:21 Hoe bedoel je ?
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Dus als Etcs er is kunnen treinen er 160 rijden? Zijn er nog spoorlijnen waar de snelheid naar omhoog gaat als etcs er komt?
de max snelheid van een spoorlijn hangt af van het spoor/spoorbedding/ en inplanting van de vaste seinen en de reglementering.
bv L75 is herbouwd in 80 jaren met een spoor en bedding voor 160 Km/h maar met inplanting van de seinen voor 140 km/h (lengte van de sectie's) en de reglementering op die datum (2G=>rood).
Later zijn ze door wijziging van de reglementering over gegaan naar 160 Km/h( dubbele verwittiging).
Dus moesten ze nu ETCS plaatsen,kunnen de treinen 160Km/h rijden met de ETCS reglementering voor de treinbestuurder.
Dus de max snelheid met ETCS hangt af van de samenstelling van het spoor(bedding/gabarit/bochten/wissels/bovenleiding)