Binnenlandse HST

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rdv »

Ik kan Rian hierin bijtreden: in Aachen stappen steeds heel veel mensen op en af op de ICE, volgens mij zelfs meer dan in Brussel (en zeker meer dan in Luik, ik vraag me af of die stop rendabel is voor ICE). Lufthansa heeft ook een codeshare op de ICE tussen Aachen en Frankfürt airport.

IC-01 zal niet verder dan Aken gaan, en de lijn tot Keulen zit m.i. eivol, net als Köln Hbf en de Hohenzollernbrucke over de Rijn (voor uitwijken). Dus geen plaats voor IC-O1 tot Keulen.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Elias »

rdv schreef: 26 nov 2021, 19:27 IC-01 zal niet verder dan Aken gaan, en de lijn tot Keulen zit m.i. eivol, net als Köln Hbf en de Hohenzollernbrucke over de Rijn (voor uitwijken). Dus geen plaats voor IC-O1 tot Keulen.
Er zal toch nog wel een rijpad beschikbaar zijn voor een IC bv. om de 2 uur te laten rijden?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenlandse HST

Bericht door groentje »

Ik ben daar niet zo zeker van in Köln Hbf. Dat is daar nu al een zeer krappe bedoening, waar heel vaak vertraging optreedt door bezette sporen. Je zou natuurlijk kunnen Hbf vermijden, maar dan mis je wel een belangrijk knooppunt. Kopmaken in Aachen en zo naar Duisburg, mss?
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Elias »

Misschien een rare vraag, maar zouden ze de Hohenzollernbrücke niet kunnen uitbreiden met 2 sporen?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rdv »

groentje schreef: 27 nov 2021, 00:30 Ik ben daar niet zo zeker van in Köln Hbf. Dat is daar nu al een zeer krappe bedoening, waar heel vaak vertraging optreedt door bezette sporen. Je zou natuurlijk kunnen Hbf vermijden, maar dan mis je wel een belangrijk knooppunt. Kopmaken in Aachen en zo naar Duisburg, mss?
Voor de bediening van het centrum van Keulen maakt het niet zo veel verschil om in Köln-Süd en/of Köln-West te stoppen ipv in Hbf. Je zou in Köln-West kunnen keren (daar waar de NJ wisselt van locomotief). Persoonlijk zou ik nog liever hebben dat de trein doorrijdt naar Bonn-Mehlem en daar kop maakt :).
Elias schreef: 27 nov 2021, 00:23
rdv schreef: 26 nov 2021, 19:27 IC-01 zal niet verder dan Aken gaan, en de lijn tot Keulen zit m.i. eivol, net als Köln Hbf en de Hohenzollernbrucke over de Rijn (voor uitwijken). Dus geen plaats voor IC-O1 tot Keulen.
Er zal toch nog wel een rijpad beschikbaar zijn voor een IC bv. om de 2 uur te laten rijden?
De Flixtrain is er ook nog tussengeraakt, en er rijdt ook een ICE tussen Berlijn en Aken 1x/dag, dus mss wel. Maar ik denk dat er weinig meerwaarde om de Belgische IC door te trekken tot Keulen. Een IC in Aken krijgen zal al een hele stap voorwaarts zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rvdborgt »

Elias schreef: 27 nov 2021, 10:18 Misschien een rare vraag, maar zouden ze de Hohenzollernbrücke niet kunnen uitbreiden met 2 sporen?
Dat zou misschien wel kunnen maar kost "een beetje" geld. Verder is de perroncapaciteit in Hbf een grotere beperkende factor en daar wordt momenteel aan gewerkt: er komen 2 perrons voor de S-Bahn bij in Hbf en Deutz. Verder wordt er rondom Keulen aan verschillende knelpunten gewerkt, want die beperken de capaciteit ook, zie:
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/knoten-koeln
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/ ... ammstrecke
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/asg

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Binnenlandse HST

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 27 nov 2021, 11:25
Elias schreef: 27 nov 2021, 10:18 Misschien een rare vraag, maar zouden ze de Hohenzollernbrücke niet kunnen uitbreiden met 2 sporen?
Dat zou misschien wel kunnen maar kost "een beetje" geld. Verder is de perroncapaciteit in Hbf een grotere beperkende factor en daar wordt momenteel aan gewerkt: er komen 2 perrons voor de S-Bahn bij in Hbf en Deutz. Verder wordt er rondom Keulen aan verschillende knelpunten gewerkt, want die beperken de capaciteit ook, zie:
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/knoten-koeln
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/ ... ammstrecke
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/asg

Groetjes,
Rian
En misschien nog even aanvullen dat men zo een aantal treinen van de Regio/Fernbahngleise (de 4 zuidelijke sporen) naar de S-Bahngleise (de 2 noordelijke dan) wil brengen eens al die S-Bahninfrastructuur klaar is: de huidige RB 24, 26, 27 en 48 zijn goeie kanditaten. Zo ontstaat er extra capaciteit voor lange afstandstreinen op de 4 zuidelijke sporen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenlandse HST

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 27 nov 2021, 10:31
groentje schreef: 27 nov 2021, 00:30 Ik ben daar niet zo zeker van in Köln Hbf. Dat is daar nu al een zeer krappe bedoening, waar heel vaak vertraging optreedt door bezette sporen. Je zou natuurlijk kunnen Hbf vermijden, maar dan mis je wel een belangrijk knooppunt. Kopmaken in Aachen en zo naar Duisburg, mss?
Voor de bediening van het centrum van Keulen maakt het niet zo veel verschil om in Köln-Süd en/of Köln-West te stoppen ipv in Hbf. Je zou in Köln-West kunnen keren (daar waar de NJ wisselt van locomotief). Persoonlijk zou ik nog liever hebben dat de trein doorrijdt naar Bonn-Mehlem en daar kop maakt :).
Ik ben dit idee wel genegen, met stop in Brühl voor de mensen die naar Phantasialand willen. Alleen, waarom tot in Bonn Mehlem, en niet Bonn HBF ?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rdv »

Door naar Bonn-Mehlem te rijden, kan je ook stoppen in Bonn UN Campus, waar veel internationale organisaties samen zitten, en er dus potentieel is voor trafiek Brussel - Bonn.
Keren in Bonn hbf is ook niet voor de hand liggend wegens beperkte capaciteit, zeker zolang de werken in het station duren. Volgend station met uitwijkmogelijkheid is Mehlem voor zover ik weet.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Binnenlandse HST

Bericht door SteC »

Ik gaf gewoon een voorbeeld, we zijn wel heel erg of topic aan het gaan hier...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Binnenlandse HST

Bericht door kika »

TimJ36 schreef: 27 nov 2021, 22:39 Ik ben dit idee wel genegen, met stop in Brühl voor de mensen die naar Phantasialand willen. Alleen, waarom tot in Bonn Mehlem, en niet Bonn HBF ?
Dat is de laatste plek waar je zinvol kan kopmaken (is trouwens *na* Bonn hbf). Bonn is ook best klein, kopmaken bezet de boel, de trein naar Euskirchen staat er best wel vaak te staan... Ik veronderstel dattie er zelf voordeel bij heeft :wink:

Ik heb liever dat er geld vloeit naar sneller in- en uitrijden, snellere wissels, en dan tussen de stations 200km/h. Als je verder aan Duitsland denkt: de RE tussen Nürnberg en München reed 200km/h (nieuw materieel nu nog maar 190km/h). Meer stops, maar vooral ook 10-15 minuten stilstand in Ingolstadt om voorbijgestoken te worden door ICE-verkeer. Probeer dat maar eens in België: 170km op 1u30 met een regionale trein :lol: Appels en peren natuurlijk, maar regionale treinen in je dagelijkse dienstregeling zo lang te laten stilstaan voor een hst tussen 2 grote steden wordt niet graag gezien. Ik stel dan andere vragen: waarom pas tegen 2035 alle overwegen tussen Antwerpen en Gent weggewerkt zullen zijn? Wordt er misschien daarna aan gedacht om de vmax te verhogen, als er niet teveel goederentreinen op zitten? Of kan er misschien links en rechts al een klein stukje versnellen voordien?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenlandse HST

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 28 nov 2021, 10:34 Door naar Bonn-Mehlem te rijden, kan je ook stoppen in Bonn UN Campus, waar veel internationale organisaties samen zitten, en er dus potentieel is voor trafiek Brussel - Bonn.
Dat zou perfect zijn, en dus ook voor toeristen van de musea naast het station. Aandachtspunt is wel de beperkte perronlengte van Bonn UN Campus.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Ruben »

Men sprak vroeger vaak over 200km/u als doel op L50A Brugge-Brussel, maar de laatste jaren wordt dat nergens nog vermeld, ook niet in de context van de werken tussen Gent en Brugge. Nochtans zijn alle overwegen daar al weg en bovendien rijden IC-treinen er (na de werken) gescheiden van ander verkeer, de ideale lijn dus voor een hogere snelheid. ETCS zal ook wel een voorwaarde zijn, maar dat zou er tegen 2025 ook moeten zijn. Is het nog altijd de bedoeling om de snelheid daar te verhogen of is dat idee begraven?
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Yassine_TB »

Ruben schreef: 04 dec 2021, 14:15 Men sprak vroeger vaak over 200km/u als doel op L50A Brugge-Brussel, maar de laatste jaren wordt dat nergens nog vermeld, ook niet in de context van de werken tussen Gent en Brugge. Nochtans zijn alle overwegen daar al weg en bovendien rijden IC-treinen er (na de werken) gescheiden van ander verkeer, de ideale lijn dus voor een hogere snelheid. ETCS zal ook wel een voorwaarde zijn, maar dat zou er tegen 2025 ook moeten zijn. Is het nog altijd de bedoeling om de snelheid daar te verhogen of is dat idee begraven?
Denk wel dat 200 daar technisch mogelijk zal zijn onder ETCS. Misschien dat Shrek er meer over weet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

Yassine_TB schreef: 04 dec 2021, 14:21
Ruben schreef: 04 dec 2021, 14:15 Men sprak vroeger vaak over 200km/u als doel op L50A Brugge-Brussel, maar de laatste jaren wordt dat nergens nog vermeld, ook niet in de context van de werken tussen Gent en Brugge. Nochtans zijn alle overwegen daar al weg en bovendien rijden IC-treinen er (na de werken) gescheiden van ander verkeer, de ideale lijn dus voor een hogere snelheid. ETCS zal ook wel een voorwaarde zijn, maar dat zou er tegen 2025 ook moeten zijn. Is het nog altijd de bedoeling om de snelheid daar te verhogen of is dat idee begraven?
Denk wel dat 200 daar technisch mogelijk zal zijn onder ETCS. Misschien dat Shrek er meer over weet.
Initieel zal ETCS er in ieder geval maar 160 geven, L96N is de enige lijn waar op dit moment nog aan een snelheid boven de 160 wordt gedacht.
Plaats reactie