Binnenlandse HST

Alles over reizigerstreinen in België.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Binnenlandse HST

Bericht door 4017-4018 »

dentheo schreef: 23 nov 2021, 15:05
BlackEagle schreef: 22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
13 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...
Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergis
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Steve »

De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 23 nov 2021, 17:17
dentheo schreef: 23 nov 2021, 15:05
BlackEagle schreef: 22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
13 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...
Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergis
Neen die rijdt 200.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Binnenlandse HST

Bericht door 4017-4018 »

Shrek schreef: 23 nov 2021, 17:19
4017-4018 schreef: 23 nov 2021, 17:17
dentheo schreef: 23 nov 2021, 15:05

13 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...
Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergis
Neen die rijdt 200.
Ow, toen ik met de ICE ben geweest begon hij snelheid te maken na Leuven...
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 23 nov 2021, 17:23 Ow, toen ik met de ICE ben geweest begon hij snelheid te maken na Leuven...
De doortocht van Leuven is sowieso aan 160, daarna trekt hij op naar 250.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Steven »

4017-4018 schreef: 23 nov 2021, 17:17
dentheo schreef: 23 nov 2021, 15:05
BlackEagle schreef: 22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
13 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...
Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergis
Die mag daar 200 km/u rijden. Enkel rond Leuven is het 160.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenlandse HST

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 23 nov 2021, 17:18 De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
Een stop die 13 minuten tijdverlies veroorzaakt ??
één minuut remmen, 2 minuten staan, 1 min versnellen...4 minuten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Steve »

Er staan twee zinnen in het citaat ...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 23 nov 2021, 15:05
BlackEagle schreef: 22 nov 2021, 22:25 P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
13 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...
Luik - Leuven kan in ca. 26 minuten, Leuven - Brussel-Noord in ca. 13. Samen 39. 2 minuten stilstand en je zit op 41. 10% buffer erbij en je zit rond de 45 minuten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 23 nov 2021, 19:20
Steve schreef: 23 nov 2021, 17:18 De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
Een stop die 13 minuten tijdverlies veroorzaakt ??
één minuut remmen, 2 minuten staan, 1 min versnellen...4 minuten.
Je verliest meer dan 1 minuut aan remmen en optrekken hoor, reken daar eerder 3 minuten.
2 minuten instappen wanneer er een ophoping is rond de trappen is ook te optimistisch
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Dieselfreak »

Ik moet, na het lezen van dit topic, ineens denken aan een artikel ooit geschreven door de Nederlandse technologiejournalist Herbert Blankesteijn, genaamd: "De mobiele halte". Het idee is een permanent rijdende snelle trein, de "halte" is een trein die van station naar station gaat, even naast de nooit-stoppende sneltrein komt rijden en zo de passagiers laat op- en afstappen. Op die manier kan elke reiziger van begin- tot eindbestemming reizen zonder onderweg stil te staan in een ander station dat het begin- of eindstation.

Beetje gek idee misschien, maar mooi in theorie lijkt het me wel. 8) Of het praktisch realiseerbaar is, is een andere vraag. Het vereist om te beginnen al minstens twee sporen per rijrichting.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Binnenlandse HST

Bericht door SteC »

Om echt voordelen te hebben van een binnenlandse HST zijn de afstanden tussen de stations te klein. Het is veel nuttiger om op een aantal lijnen de baanvaksnelheden te verhogen naar 200 Km/h (bijvoorbeeld de 50A) en de inritten in de stations te verbeteren.

Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Binnenlandse HST

Bericht door stijn »

SteC schreef: 25 nov 2021, 21:59 Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Pre Corona nam ik regelmatig Leuven Luik-Guillemins Keulen en verder.
Aangezien de aansluiting in Luik zo perfect is ervaar ik het niet als een nadeel.
De enigen die vanuit Belgïë een nadeel hebben zijn de inwoners van Verviers.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Binnenlandse HST

Bericht door desirootje »

stijn schreef: 26 nov 2021, 07:04
SteC schreef: 25 nov 2021, 21:59 Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Pre Corona nam ik regelmatig Leuven Luik-Guillemins Keulen en verder.
Aangezien de aansluiting in Luik zo perfect is ervaar ik het niet als een nadeel.
De enigen die vanuit Belgïë een nadeel hebben zijn de inwoners van Verviers.
Dat komt ook doordat die stop in Aachen nodig is om naar een andere spanning om te gaan, als de IC01 terug naar Duitsland gaat, zou het mij niet verbazen dat hij tot Keulen zou gaan met stops in Aachen en Düren en de ICE Aachen over slaat, anders zie ik het nut niet in van die IC terug te willen aangezien het een degelijk alternatief zou bieden tot in Aachen, wat toch al een deftig overstapstation is, al heel wat reizigers kan weglokken. Dat zal ook lukken eens de spanningssluis er is.
Dus zal het niet enkel Verviers zijn die overgeslagen wordt, Je merkt dit ook met Landen en Aalst aangezien 50A een soort proto HSL is.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 26 nov 2021, 18:49 Dat komt ook doordat die stop in Aachen nodig is om naar een andere spanning om te gaan, als de IC01 terug naar Duitsland gaat, zou het mij niet verbazen dat hij tot Keulen zou gaan met stops in Aachen en Düren en de ICE Aachen over slaat, anders zie ik het nut niet in van die IC terug te willen aangezien het een degelijk alternatief zou bieden tot in Aachen, wat toch al een deftig overstapstation is, al heel wat reizigers kan weglokken. Dat zal ook lukken eens de spanningssluis er is.
Aken zorgt voor zodanig veel ICE-reizigers dat me het onwaarschijnlijk lijkt dat de ICE-stop daar verdwijnt. Düren (91000 inwoners i.p.v. 248000 en geen universiteit) lijkt me verder niet waarschijnlijk als ICE-halte.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie