Binnenlandse HST

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 05 dec 2021, 17:22
dantjebram72 schreef: 05 dec 2021, 15:57
Shrek schreef: 05 dec 2021, 11:51
De MA's die het RBC stuurt geven al 160 km/h. Maar sommige treinen kunnen zo snel niet en zijn onboard dus beperkt tot 140.
Dus als Etcs er is kunnen treinen er 160 rijden? Zijn er nog spoorlijnen waar de snelheid naar omhoog gaat als etcs er komt?
de max snelheid van een spoorlijn hangt af van het spoor/spoorbedding/ en inplanting van de vaste seinen en de reglementering.
In ETCS hangt de snelheid juist NIET af van de implanting van de vaste seinen. Daarom ook dat de sectionering pp L50A tussen Gent en Brugge op 140km/h berekend wordt en niet op 160, terwijl er onder ETCS wel 160 gereden kan worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse HST

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 05 dec 2021, 16:30
Shrek schreef: 05 dec 2021, 12:14
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 11:57
Infrastruktuur is 1 ding, maar als de planning het materiaal moet mixen (140 &160) dan heb je capaciteitsverlies.
Valt ook te zien hoe de rijpaden verkocht worden.
De planning kan makkelijk later nog geoptimaliseerd worden, infra aanpassen is een stuk complexer, vandaar dat de infra nu al op de uiteindelijke situatie voorzien wordt.
Een planning is gemaakt op basis van de verkochte uit de beschikbaar gestelde rijpaden (slots) aan de clienten door de infrastructuur beheerder. Dus de client gaat een rijpad van 160,140....kopen op een lijn van bv Max 160. het is logisch dat een slot van 160 duurder zal zijn dan bv 140 gezien het hoger energieverbruik onder andere. Dat is een jaarlijkse beurs tussen infra beheerders en TOC's. voorbeeld : https://www.getlinkgroup.com/content/up ... Final2.pdf
Neenee, op een lijn van 160 zal het rijpad van 140 net duurder zijn omdat die trein meer capaciteit opsoupeert dan de treinen van 160.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse HST

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 05 dec 2021, 17:42
nighttrain schreef: 05 dec 2021, 17:22
dantjebram72 schreef: 05 dec 2021, 15:57

Dus als Etcs er is kunnen treinen er 160 rijden? Zijn er nog spoorlijnen waar de snelheid naar omhoog gaat als etcs er komt?
de max snelheid van een spoorlijn hangt af van het spoor/spoorbedding/ en inplanting van de vaste seinen en de reglementering.
In ETCS hangt de snelheid juist NIET af van de implanting van de vaste seinen. Daarom ook dat de sectionering pp L50A tussen Gent en Brugge op 140km/h berekend wordt en niet op 160, terwijl er onder ETCS wel 160 gereden kan worden.
Heb Ik ook niet beweerd.
Plaats reactie