Verwarring Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Tomstation
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2021, 18:26

Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door Tomstation »

Ik ben op zoek naar accurate reizigerstellingen. Op de Nederlandstalige Wikipedia van elk station vind je steeds tellingen. Nu is er verwarring omdat op de immosite van de NMBS zelf de cijfers precies het dubbele zijn van die van Wikipedia. Welke klopt hier volgens jullie? Zou de NMBS aan het liegen zijn op hun eigen site?

https://www.belgiantrain.be/nl/3rd-part ... veren-waas --> 13338 reizigers per week
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Beveren --> alles opgeteld 6669 reizigers per week

Zelfde voor Ternat, Diksmuide... steeds exact het dubbele vanop Wikipedia

Methode van de tellingen: "De methode bestaat erin het aantal in- en uitstappende reizigers te tellen in alle stations en stopplaatsen en dit voor alle treinen van het binnenlands verkeer. Het getal naast het kopje 'weekdag' slaat op het gemiddeld aantal opstappende (dus niet het aantal afstappende) reizigers op een weekdag (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag opgeteld gedeeld door vijf), zaterdag en zondag staan apart vermeld."

Het aantal opstappende en afstappende is toch niet perse gelijk aan elkaar, vanwaar komt die verdubbeling vraag ik mij af, iemand die hier meer over weet? Alvast sorry voor moest ik hier iets simpel over het hoofd zien
spoorwegdromer
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Ik denk dat men ervan uitgaat dat veruit de meeste passagiers die op een station vertrekken, daar ook terug zal afstappen...
Studenten en vakantiegangers blijven wel eens een week of langer weg..maar de meeste komen ook terug.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

De verklaring lijkt mij eenvoudigweg dat ze totaal geen zicht hebben op het totale aantal reizigers en dan maar het aantal opstappers maal twee gedaan hebben. In het kader van de commerciële exploitatie van een gebouw zal dat wel voldoende zijn om een idee te hebben, maar het toont vooral aan dat er duidelijk geen betrouwbare gegevens zijn. De NMBS geeft het zelf ook aan op de officiële pagina rond reizigerstellingen:
Deze tellingen zijn het resultaat van een korte observatie in de tijd, wat onvermijdelijk een foutenmarge inhoudt, die in sommige gevallen aanzienlijk kan zijn. Deze tellingen zijn echter de enige, beschikbare bron die toelaten om het aantal in- en uitstappende (sic!) reizigers per station te bepalen alsook hun evolutie op lange termijn.
De sic heb ik er gezet omdat de uitstappende reizigers helemaal niet geteld worden met deze methode - ook de tabel met de eigenlijke gegevens vermeldt enkel instappende reizigers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Volgens mij zal de benadering "opstappende reizigers = uitstappende reizigers" voor zo'n kleine stopplaats de realiteit toch wel heel dicht benaderen. Dus voor de passage in het station is dat zeker een goed richtgetal.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door ovspotter_be »

Hoe worden zo'n reizigerstellingen eigenlijk gedaan?
Is dat de treinbegeleider die moet gaan tellen hoeveel reizigers er opstappen op zijn trein en dat in één of ander computersysteem ingeven?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door Ducktape »

Dat doen ze door fysiek in het station te gaan staan en te tellen. Bij grote stations met meerdere in- en uitgangen gebruiken ze ook matten met druksensoren onder.
Het is dus zeker geen exacte wetenschap.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door ovspotter_be »

Ducktape schreef: 04 mar 2022, 15:27 Dat doen ze door fysiek in het station te gaan staan en te tellen. Bij grote stations met meerdere in- en uitgangen gebruiken ze ook matten met druksensoren onder.
Het is dus zeker geen exacte wetenschap.
Gelukkig dat de treinbegeleider dat niet moet te doen, want zeker in grote stations is het volgens mij niet te doen om iedereen te tellen...
En buiten dat met de druksensoren zullen er ook heel wat reizigers niet geteld worden aangezien de NMBS waarschijnlijk niet iemand op elk station gaat zetten om van de eerste tot de laatste trein de reizigers te gaan tellen, in bv. Oostende zou er dan van 04:42 tot 01:39 iemand moeten staan.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

1/ was dit niet typisch een klus voor jobstudenten?

2/ de aanname "aantal vertrekkers = aantal aankomers" lijkt me vanuit een statistisch oogpunt acceptabel, maar het zou geen kwaad kunnen om het in een beperkt aantal stations af te toetsen aan de realiteit door beide groepen te tellen. Maar wordt dit niet vastgelegd in het beheerscontract?

PS @Tomstation, welkom alhier!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 04 mar 2022, 18:40 1/ was dit niet typisch een klus voor jobstudenten?

2/ de aanname "aantal vertrekkers = aantal aankomers" lijkt me vanuit een statistisch oogpunt acceptabel, maar het zou geen kwaad kunnen om het in een beperkt aantal stations af te toetsen aan de realiteit door beide groepen te tellen.
Ik heb het als jobstudent nog gedaan. En ik moest zowel op- als afstappers tellen. Heb ze geteld in Antwerpen en Mechelen. In Antwerpen kreeg ik de -2 voor mijn rekening, in Mechelen de hoge sporen 7-10. Was goed te doen, maar wel veel over en weer wandelen.
Het gaat wel degelijk om schattingen, alle reizigers op de kop tellen is onmogelijk. Al kan ik jullie verzekeren dat die schattingen niet meer dan enkele procenten afwijking bevatten. En soms miste je eens een trein, dan moest je het vakje leeglaten, en net daarom duren de tellingen dan ook een hele week + een tweede weekend.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door CursorX »

Het is wel effectief zo dat in de weken van de tellingen op rustige treinen, voornamelijk stoptreintjes, aan de rustige haltes, de treinbegeleiders de tellingen voor hun rekening moeten nemen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door desirootje »

CursorX schreef: 05 mar 2022, 08:34 Het is wel effectief zo dat in de weken van de tellingen op rustige treinen, voornamelijk stoptreintjes, aan de rustige haltes, de treinbegeleiders de tellingen voor hun rekening moeten nemen.
telt men in Eijsden dan op onze manier of die van NS, en als het via de TBG is, worden die cijfers dan verdubbelt voor publicatie sinds de NS op- en afstappers telt.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Verwarring Reizigerstellingen

Bericht door DDietzen »

Eijsden wordt geteld op de NS-manier, namelijk door middel van in- en uitcheckgegevens van de OV-chipkaartpaaltjes daar. Aangezien het NMBS-personeel echter nooit of nauwelijks kaartlezers bij zich heeft, schijnt er flink zwartgereden te worden op dat traject (omdat de treinbegeleider dus niet kan controleren of je daadwerkelijk hebt ingecheckt) en zouden de cijfers een stuk lager uitvallen dan ze daadwerkelijk zijn.
Plaats reactie