Deuren en vensters: open of toe?

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

In de zomer was het simpel: wegens corona zoveel mogelijk verluchten, dus alle vensters en binnendeuren open in de reizigerstreinen.
Maar de zomer is voorbij, en er is nog zoiets als energiezuinigheid en ook comfort. Sluiten we voortaan de vensters, en misschien zelfs de compartimentdeuren? Is er een formele richtlijn terzake, vanwege NMBS?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door joverwimp »

Weinig vensters kunnen nog open. Er is meestal ventilatie aanwezig.
In een Desiro-stel verscheen op het scherm eens de boodschap dat die 10' in beslag nam.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry hoor, maar dat is niet echt een antwoord he. Ik ga echt niet proberen om in een Desiro een venster open te zetten. Er is echter nog wel ander reizigersmateriaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Steve »

Is dat echt een maatregel (ik vind er alvast niets over terug op de ad hoc-pagina bij de NMBS) of meer een gewoonte van sommige reizigers? Er is sowieso al ventilatie met buitenlucht en maskerplicht en dat lijken me met voorsprong de beste wapens tegen viruscirculatie. Onbedoelde extra stromen zoals openstaande binnendeuren werken dan misschien zelfs contraproductief.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Dat het contraproductief zou zijn lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik ben geen expert terzake.

In de S9 die ik meest neem was het de hele zomer toch altijd zo: alle vensters (nuja, "schuifraampjes" in die duikbrillen) en alle binnendeuren open. Ook gisteren en eergisteren stonden nog alle binnendeuren open, en hier en daar zelfs een raampje.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Steven »

Blijven die deuren open in een sprinter? Ik heb nooit anders geweten dan dat die dingen een eigen leven hebben, zeker als de trein een wisselt neemt gingen ze spontaan open of dicht (al naargelang de richting).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Jahoor. Automatisch sluitende heb ik enkel nog maar geweten in M6 (en Desiro?). Breaks hebben dat toch ook niet?
Nuja, af en toe schuift er wel eens eentje dicht, in een felle bocht of in een wissel of zo, maar courant is dat in mijn ervaring niet.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 14 okt 2021, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Steven »

Ah bij mij dus wel. Die binnendeuren van de sprinters moeten van alle types treinen zowat de vlotste zijn die ik ken. Nooit anders geweten dat als ik als treinbestuurder er mee reed in bepaalde wisselstraten dat die deuren in beweging waren.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Dieselfreak »

De MS96 en I11 hebben ook automatische binnendeuren. Geen keuze daar dus.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 14 okt 2021, 12:54 De MS96 en I11 hebben ook automatische binnendeuren. Geen keuze daar dus.
Die hebben ook een goede ventilatie. Heet enige materieel dat geen ventilatie heeft, zijn volgens mij de klassieke tweetjes. Of hebben de gerenoveerde stellen dat wel?

Groetjes,
Rian
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door VDL Sitea »

rvdborgt schreef: 14 okt 2021, 18:05
Dieselfreak schreef: 14 okt 2021, 12:54 De MS96 en I11 hebben ook automatische binnendeuren. Geen keuze daar dus.
Die hebben ook een goede ventilatie. Heet enige materieel dat geen ventilatie heeft, zijn volgens mij de klassieke tweetjes. Of hebben de gerenoveerde stellen dat wel?

Groetjes,
Rian
Die hebben dat niet, en de MS75 ook niet trouwens
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Steven »

Die hebben wel ventilatieroosters Bij de klassiekjes zit die ter hoogte van de voeten.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door pietje »

En laat ventilatie nu eigenlijk het beste wapen zijn tegen virussen die zich via de lucht verspreiden.
Die mondmaskers zijn er vooral om het veiligheidsgevoel te verhogen, maar in een slecht geventileerde ruimte helpen die ook maar weinig.

Ik vraag mij al een tijdje af waarom de overheid de voorbije 18 maand niet meer ingezet heeft om de eigen infrastructuur beter te ventileren: Schoolgebouwen, OV, gebouwen waar de verschillende administraties zitten, rechtbanken...
Met een CO2 metertje aan te bevelen, lost men het niet op, maar zo snel is onze overheid niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Met een visademke blijf ik zitten wachten op een antwoord op de openingsvraag: zal ik nu binnendeuren en (waar mogelijk) vensters openen of sluiten?

Discussies over wat er in welk model trein zit helpen daar niet veel aan, vrees ik. Maar het lijkt me wel duidelijk dat er terzake geen formeel standpunt is vanwege NMBS, anders hadden we het al wel vernomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 14 okt 2021, 20:04 Met een visademke blijf ik zitten wachten op een antwoord op de openingsvraag: zal ik nu binnendeuren en (waar mogelijk) vensters openen of sluiten?

Discussies over wat er in welk model trein zit helpen daar niet veel aan, vrees ik. Maar het lijkt me wel duidelijk dat er terzake geen formeel standpunt is vanwege NMBS, anders hadden we het al wel vernomen.
Dan kies je dat toch gewoon zelf. Ik sluit de binnendeuren in de breaks altijd. Anderen laten ze weer open staan, de TBG's sluiten ze doorgaans ook.
Plaats reactie