Deuren en vensters: open of toe?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Merijn »

Ik zou denken, als passagier zijnde...: niets van aantrekken, ze gaan u heus niet beboeten moest je een deur dichtgedaan hebben die open moest staan (als je daarom de vraag stelt?).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Adler »

Het ERA (European Agency for Railways ) heeft in september 2020 een 'Covid-19 Information Bulletin - Ventilation in railway vehicles' gepubliceerd.
Daar staat het volgende in over natuurlijke ventilatie:
Natural ventilation (doors, windows, transoms)
Even though highly recommended, the efficiency of natural ventilation is dependent on:
- Speed and direction of the vehicle
- Landscape (tunnel, mountains, flatlands, etc.)
- External wind and its direction.
It is not easy to predict the airflow from natural ventilation as well as the effect of other ventilation systems when combined with natural ventilation.
However, as natural ventilation is very likely to reduce the concentration of aerosols that could potentially carry the virus, we recommend to use natural ventilation as much as possible, for example by opening the access doors during train stops in stations as well as in the terminal station between two trips to accelerate air renewal inside the vehicle.
We recommend to use natural ventilation as much as possible during train stops.
Natural ventilation should be used also during travel time, particularly in instances of overcrowding, when operational limitations inhibit sufficient physical distancing. e.g. high density of passengers standing.
Zij raden dus aan om natuurlijke ventilatie (deuren, ramen) zoveel mogelijk te gebruiken.

Het volledige bulletin kan je hier downloaden:

https://www.era.europa.eu/sites/default ... les_en.pdf
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

@Merijn @TB_worden : jullie antwoorden suggereren een "ik"-mentaliteit, en ik streef nu juist naar een "wij"-instelling.

@Adler: dank, dat gaat in de richting van wat ik bedoelde.

Ik denk dat ik me voorlopig maar houd aan "vensters dicht" (want anders wordt het te koud) en "binnendeuren open" (om toch zoveel mogelijk ventilatie te hebben).

En hoop dat dit een "wij"-standpunt kan worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Terminus »

ik heb wel eens een antwoord zien passeren op de vraag of de NMBS geen richtlijn aan het personeel wou geven om standaard de ramen van niet-geklimatiseerd materieel open te zetten. Het antwoord was duidelijk: gaan we niet doen, niet elke klant vindt dit wenselijk (tocht, geluid, ...), kan je sowieso niet verwachten bij koud weer, ...

En ik ben het met dat antwoord eens. Zet je in koude periodes in de trein alles open, zorg je dan niet voor meer verkoudheden? Net zoals de maanden dat de trein werd gemeden... Stuur je dan niet iedereen de auto in? Ok, dat is beter tegen corona, maar dat zorgt dan weer voor andere problemen (grotere risico op ongeval, milieuvervuiling, ...)?

Bij mij: koud = ramen en deuren dicht. Toen het de voorbije weken wat warmer was, heb ik wel af en toe een raam open gedaan.

(Ik moet op mijn tanden bijten om niet de term "gezond verstand" te gebruiken. Het lukt nog net :))
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Steve »

Terminus schreef: 15 okt 2021, 12:52 Zet je in koude periodes in de trein alles open, zorg je dan niet voor meer verkoudheden?
Kort gezegd: nee, want verkoudheden worden veroorzaakt door virussen. Verder natuurlijk eens met je antwoord.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Het heeft wat geduld en wat aandringen vereist, maar het lijkt me nu wel duidelijk dat NMBS heel bewust géén aanbeveling wenst te doen, terzake, en dat dus het aloude "Trek Uw Plan" geactiveerd wordt. Oh well.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 15 okt 2021, 13:22 Het heeft wat geduld en wat aandringen vereist, maar het lijkt me nu wel duidelijk dat NMBS heel bewust géén aanbeveling wenst te doen, terzake, en dat dus het aloude "Trek Uw Plan" geactiveerd wordt. Oh well.
Dat heet keuzevrijheid. Of leef je misschien liever in een land waar de overheid álles voor ons beslist?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, helemaal niet, uiteraard, natuurlijk. Bemerk wel dat ik vroeg om een "aanbeveling", niet om een "beslissing"! En herinner u verder ook dat NMBS niet de overheid is :mrgreen:

Terecht is er eerderop gezinspeeld op "gezond verstand", men zou ook kunnen zeggen "burgerzin". Daar sta ik helemaal achter, ik ben alleen onzeker aangaande de practische implementatie in dit concrete geval. "Ieder doet maar naar eigen inzicht" lijkt me niet echt onderbouwd, vooral omdat mijn inzicht gebukt gaat onder tegenstrijdige argumenten. Daarom vroeg ik maar even... Maar totnogtoe ben ik niet wijzer geworden, en ik vrees dat het niet beter gaat worden. Niet hier en niet elders.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 15 okt 2021, 11:44 @Merijn @TB_worden : jullie antwoorden suggereren een "ik"-mentaliteit, en ik streef nu juist naar een "wij"-instelling.

@Adler: dank, dat gaat in de richting van wat ik bedoelde.

Ik denk dat ik me voorlopig maar houd aan "vensters dicht" (want anders wordt het te koud) en "binnendeuren open" (om toch zoveel mogelijk ventilatie te hebben).

En hoop dat dit een "wij"-standpunt kan worden.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Ik doe bijna automatisch de schuifdeur achter mij dicht. En ik merk tot nu toe dat de meeste TBG's dat ook doen. Is m.i. vooral reflexmatig.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Merijn »

jan_olieslagers:

Je hebt in je reactie deels gelijk: ik leef in eerste instantie alle regels na om boetes te vermijden. Pas in de tweede plaats voor de medemens.

Waren er geen boetes gelinkt aan alle Corona-regels, deed ik het in eerste instantie voor de medemens.

Desalniettemin vind ik het heel mooi dat je deze vraag stelt vanuit het wij-gevoel, om het beste te kunnen doen. Ik denk dat ik dat gevoel wat ga proberen over te nemen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Deuren en vensters: open of toe?

Bericht door Dieselfreak »

Mod: irrelevant op een treinforum
Laatst gewijzigd door Steve op 18 okt 2021, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie