S-Net kaarten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

JPV schreef: 19 okt 2021, 22:01 Persoonlijk vind ik het logisch dat toeristische/"internationale" bestemmingen in veel talen weergegeven/gesproken worden.

Anvers-Central is dus logisch, Anvers-Luchtbal of Anvers-Sud veel minder.

Dat je in Gent in het Frans aankondigt dat de trein vanuit Antwepren doorrijdt naar Lille-Flanders en Mouscron, zou ik niet meer dan normaal vinden. Dat er in Luik ook Brussel en Brussels aangekondigd wordt, ook.

Pragmatisme ten top dus wat mij betreft. Denk aan je klanten, minder aan de taalgebieden die voor buitenlanders toch weinig betekenen.

En voor wie dan nog die dwaze regeltjes wil dat in oneven jaren in Brussel-Centraal het eerst in het Frans of Nederlands moet gesproken worden, doet dan maar.
Het gaat hier niet over taalgebieden maar over kaarten van regionale netten rond 1 bepaalde stad ( Gent, Antwerpen, Luik, ... )
Een buitenlander die enkel Engels spreekt ( daar gaat het hier over,zie eerste bericht ) en met de trein of bus wat gaat rondtrekken in Gent of Antwerpen heeft absoluut niets aan die Franse namen die nergens anders op staan, zoals op stationsbordjes, en enkel maar voor verwarring kunnen zorgen voor de betreffende reiziger.
Je moet er niet allerhande andere zaken bijhalen die niets te maken hebben met dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: S-Net kaarten

Bericht door Steve »

31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

Steve schreef: 20 okt 2021, 09:19 31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
Steve, denk je nu echt dat de NMBS daar iets gaat aan doen ?
Het heeft me meer dan een jaar gekost en klachten bij de EU om te bekomen dat ze geen 1 euro meer aanrekenden voor binnenlandse ticketten in het GH. Luxemburg.
Na allerlei uitvluchten hebben ze uiteindelijk de aanpassing gedaan.
Zoals ik al zei zijn die S-kaarten maar het topje van de ijsberg.
De SNCB ( blijkbaar bestaat de NMBS niet voor buitenlanders ) heeft een poging gedaan om een Engelse versie te maken van hun website maar heeft maar half werk gedaan.
Als je bijvoorbeeld op 'Hello Belgium' klikt op de home pagina kom je terecht op een pagina volledig in het Frans.
Talloze links op de engelstalige versie van de website werken zelfs helemaal niet.
Dat allemaal gaan melden heeft geen enkele zin en verdwijnt toch meteen in de papiermand.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: S-Net kaarten

Bericht door jan_olieslagers »

Dat allemaal gaan melden heeft geen enkele zin en verdwijnt toch meteen in de papiermand.
Die scepsis (sp?) onderschrijf ik graag, maar hier liggen klagen heeft ook niet zoveel zin hoor, misschien zelfs nog minder. Misschien nog de beste kans: een politica/us aanspreken, liefst iemand die in de betreffende parlementscomissie zetelt. Of de ombudsdienst "openbaar vervoer".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 20 okt 2021, 09:59
Dat allemaal gaan melden heeft geen enkele zin en verdwijnt toch meteen in de papiermand.
Die scepsis (sp?) onderschrijf ik graag, maar hier liggen klagen heeft ook niet zoveel zin hoor, misschien zelfs nog minder. Misschien nog de beste kans: een politica/us aanspreken, liefst iemand die in de betreffende parlementscomissie zetelt. Of de ombudsdienst "openbaar vervoer".
Inderdaad, dat is het enige wat misschien nog kan helpen, maar ik ga mijn energie daar niet insteken.
Ik ken Jef Van den Bergh maar die heeft het nu al druk en gaat een klacht indienen omdat de NMBS de scholen niet heeft verwittigd dat de dienstregeling op lijn L12 verandert in december, ook na herhaalde vragen van hem.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: S-Net kaarten

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 20 okt 2021, 09:33
Steve schreef: 20 okt 2021, 09:19 31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
Steve, denk je nu echt dat de NMBS daar iets gaat aan doen ?
Het heeft me meer dan een jaar gekost en klachten bij de EU om te bekomen dat ze geen 1 euro meer aanrekenden voor binnenlandse ticketten in het GH. Luxemburg.
Na allerlei uitvluchten hebben ze uiteindelijk de aanpassing gedaan.
Zoals ik al zei zijn die S-kaarten maar het topje van de ijsberg.
De SNCB ( blijkbaar bestaat de NMBS niet voor buitenlanders ) heeft een poging gedaan om een Engelse versie te maken van hun website maar heeft maar half werk gedaan.
Als je bijvoorbeeld op 'Hello Belgium' klikt op de home pagina kom je terecht op een pagina volledig in het Frans.
Talloze links op de engelstalige versie van de website werken zelfs helemaal niet.
Dat allemaal gaan melden heeft geen enkele zin en verdwijnt toch meteen in de papiermand.
Als dat de mentaliteit is, waar gaat deze discussie dan nog over? Dan kan je er beter gewoon vrede mee nemen...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: S-Net kaarten

Bericht door jan_olieslagers »

ik ga mijn energie daar niet insteken
Dat staat u vrij - laat ons dankbaar zijn dat we in een vrij land wonen! - maar lig dan aub niet te mekkeren. Ofwel men doet er iets aan ofwel men legt er zich bij neer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 20 okt 2021, 11:14
ik ga mijn energie daar niet insteken
Dat staat u vrij - laat ons dankbaar zijn dat we in een vrij land wonen! - maar lig dan aub niet te mekkeren. Ofwel men doet er iets aan ofwel men legt er zich bij neer.
Ik heb vandaag enkel geantwoord op een bericht hier dat volledig naast de kwestie was en niets te maken heeft met dit onderwerp.
Als u dit mekkeren noemt.
Het kan me verder niets schelen wat de SNCB doet met haar engelse website.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: S-Net kaarten

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 20 okt 2021, 09:33
Steve schreef: 20 okt 2021, 09:19 31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
Steve, denk je nu echt dat de NMBS daar iets gaat aan doen ?
1 ding is zeker: als je geen melding doet aan de NMBS, zal er zeker niets veranderen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 20 okt 2021, 18:09
Adler schreef: 20 okt 2021, 09:33
Steve schreef: 20 okt 2021, 09:19 31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
Steve, denk je nu echt dat de NMBS daar iets gaat aan doen ?
1 ding is zeker: als je geen melding doet aan de NMBS, zal er zeker niets veranderen.

Groetjes,
Rian
Ik weet niet of u veel ervaring heeft met meldingen aan de klantendienst, maar ik dus wel.
Als je een email stuurt moet je al veel geluk hebben om de eerste keer een antwoord te krijgen.
In het beste geval krijg je dan een mail met de mededeling: "we hebben uw klacht overgemaakt aan de bevoegde diensten" , waarna je er nooit nog iets over hoort, tenzij je mails blijft sturen.
Klachten via de ombudsman worden soms beantwoord, vaak na maanden, meestal zonder oplossing van het probleem maar met een hoop uitvluchten.
Zoals ik al zei heeft het probleem van de 1 euro voor de ticketten mij meer dan een jaar gekost met talloze mails en brieven naar de ombudsman en andere diensten, tot de EU toe, vooraleer er ook maar iets gebeurde.
Als iemand zich geroepen voelt , ga uw gang.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: S-Net kaarten

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 20 okt 2021, 18:37
rvdborgt schreef: 20 okt 2021, 18:09
Adler schreef: 20 okt 2021, 09:33 Steve, denk je nu echt dat de NMBS daar iets gaat aan doen ?
1 ding is zeker: als je geen melding doet aan de NMBS, zal er zeker niets veranderen.
Ik weet niet of u veel ervaring heeft met meldingen aan de klantendienst, maar ik dus wel.
Als je een email stuurt moet je al veel geluk hebben om de eerste keer een antwoord te krijgen.
Ik heb ook de nodige ervaring.
Het gaat er ook niet altijd om dat je een antwoord krijgt. Vaak is het zo dat een probleem pas prioriteit krijgt als er voldoende klachten over zijn. Of natuurlijk als er een volhardende persoon is, dan kan 1 klacht soms al genoeg zijn.
Maar dat neemt niet weeg dat voor veel grote organisaties geldt: "geen klachten" betekent "geen problemen"

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 20 okt 2021, 19:20
Het gaat er ook niet altijd om dat je een antwoord krijgt. Vaak is het zo dat een probleem pas prioriteit krijgt als er voldoende klachten over zijn. Of natuurlijk als er een volhardende persoon is, dan kan 1 klacht soms al genoeg zijn.
Maar dat neemt niet weeg dat voor veel grote organisaties geldt: "geen klachten" betekent "geen problemen"

Groetjes,
Rian
Nog afgezien daarvan, ik vind niet dat het de taak is van klanten om de website van de NMBS (SNCB) te debuggen.
De problemen die hierboven gemeld zijn in verschillende berichten zijn zo duidelijk zichtbaar, dat het klaar is dat SNCB dit niet ziet als een probleem als een engelstalige buitenlandse klant plots pagina's of kaarten te zien krijgt met Franse teksten of links die niet werken..
Bovendien zou het nogal eigenaardig zijn om als nederlandstalige een probleem te melden over de engelstalige website.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: S-Net kaarten

Bericht door jan_olieslagers »

Pro-actief uikijken naar mogelijkheden tot verbetering is misschien inderdaad wat veel gevraagd... maar let op, men mag niet hardop zeggen dat ze daar nog in de 19de eeuw leven.

Daarentegen zie ik niet in waarom een nederlandstalige niet zou mogen problemen melden met een niet-nederlandstalige pagina. Ook belet niets u, een klacht te posten onder de naam van "Little Tommy Tucker" of zo :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S-Net kaarten

Bericht door Adler »

Exact 1 maand geleden heb ik de raad van sommigen hier gevolgd:
31 berichten met allerlei bedenkingen, maar heeft iemand nu eigenlijk al de moeite genomen om dit bij de NMBS zelf te melden?
...maar lig dan aub niet te mekkeren. Ofwel men doet er iets aan ofwel men legt er zich bij neer.
en heb ik een hele lijst van opmerkingen gestuurd naar de SNCB over de engels- en duitstalige versies van de website.
Wat is hiermee tot nu toe gebeurd ? Rien du tout, nothing, nichts.
Nog steeds worden engels- en duitstaligen door onze nationale SNCB vergast op franstalige pagina's (Hello Belgium: (re)découvrez la Belgique), moeten ze een franstalig document invullen als ze feedback willen en worden ze door Gand en Anvers geloodst met verouderde franstalige kaarten van 2018, om maar enkele zaken te noemen.
Ze worden wel in hun eigen taal gewezen op corona quarantaine maatregelen van december 2020 die geldig zijn tot 15 januari 2021!
Het is maar dat je het weet.

Het enige antwoord dat ik tot nu toe heb ontvangen van de SNCB is een email van 2 weken geleden om te melden dat ik nog geen antwoord heb ontvangen (!), toch vriendelijk dat ze me dat laten weten.

U nam recent contact op met ons, maar u kreeg nog geen antwoord.
We stellen alles in het werk om onze klanten binnen een redelijke termijn te antwoorden.
...
Onze oprechte excuses hiervoor. We antwoorden u zo snel mogelijk.


Maar geen paniek: Prenez un bol d'air frais, wordt door de SNCB aangeraden aan onze engels- en duitstalige vrienden.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: S-Net kaarten

Bericht door Reuel »

Die afhandeling daarvan duurt altijd een tijdje. Allez, gewoon lang.^^

Waar ik wel positief verrast over ben is de reactiesnelheid en kwaliteit van de antwoorden van de mensen achter de chat, op facebook.
Die kunnen precies veel sneller iets vragen aan de backoffice dan een old-school klantendienst.

Ik heb ze al gecontacteerd ivm problemen met mijn registratie voor de app, een onduidelijkheid in de reisplanner en een defect in een rijtuig, en na 3-4 minuten had ik al een oplossing of een bevredigend antwoord. Het is misschien ook het proberen waard?

Los daarvan denk ik dat de modale toerist, er niet zo van wakker ligt van enkele onvertaalde kaarten op de website. Google vertaalt indien gewenst al heel veel website al automatisch, en met google maps, de app of zelfs open railway map heb je ook degelijke en correcte informatie. Al zou de Hello Belgium, als toeristisch pakket wel degelijk mogen zijn samengesteld zijn in alle beschikbare talen.
Plaats reactie