Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door rdv »

Naar wat ik mij herinner, is dat toen heel snel gegaan. De trein was volledig voorbij het perron gegaan (Deinze denk ik), en de trein is na een kort overleg tussen TB en TBG teruggereden tot er één wagon aan het perron stond.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Shrek »

Terugrijden is alles behalve vanzelfsprekend. De seininrichting is daar niet op gebouwd, het wel voorzien zou miljoenen kosten. Assentellers, detectie van overwegen, spoorbezetting,... het kan allemaal ontregeld geraken door een achteruit rijdende trein.
Op sommige plaatsen kan het wel makkelijk, zoals op HSL's waar deze elementen allemaal niet liggen. Op sommige plaatsen kan het absoluut niet, zoals in wisselcomplexen. Op andere plaatsen hangt het echt af van de lokale situatie, maar dat moet dus geval per geval door een bekwaam persoon bekeken worden. De reglementering doet dus wat ze moet doen: het verbieden om gevaarlijke situaties te vermijden. Liever de reizigers een halte te ver afzetten dan gevaarlijke situaties gaan creëren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk gaat veiligheid boven alles. Men moet er echter ook niet mee overdrijven, op het risico af het omgekeerde effect te bereiken, zoals hier gebeurd is - of zo meen ik toch te mogen afleiden uit de weliswaar beperkte informatie.

Wisselcomplex: in geen velden of wegen te zien.
Assenteller: kan uitgeschakeld worden, of althans de alarmen door dezelve getriggerd - mits een sluitende procedure uiteraard
Overweg: ja dat is een risicopunt, maar niets belet om de slagbomen te sluiten tijdens het achteruitrijden. Alweer op te nemen in de procedure.

Natuurlijk word ik niet gehinderd door enige vakkennis, da's altijd handig :) maar het lijkt me duidelijk dat - als men het echt wil - dat men dan best een procedure kan vastleggen die (onder andere) in dit station veilig achteruitrijden toelaat, in beperkte mate, in het geval van perronvoorbijrijding. Het ware veel minder onveilig, en bovendien heel wat klantvriendelijker, dan wat er nu gebeurd is - en voor mijn part werd dat uitgelokt door het ontbreken van dit voordehandliggend alternatief.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door wbrm »

Als ik in de beschreven situatie op de betrokken trein zat had ik ook zeker overwogen om een klacht te sturen. Helemaal niet om het treinpersoneel te wijzen op een fout die des mensen is en ze zo goed en zo kwaad mogelijk hebben proberen op te lossen. Wél om ervoor te zorgen dat het type voorvallen (perron voorbij gereden, communicatie onvoorziene samenstelling) in een database staan. Er zijn zo van die verantwoordelijken met de overtuiging dat geen klacht = geen probleem, nog los van het feit of dit zonder klantenreactie al gelogd zou zijn (als buitenstaander heb ik daar geen zicht op). Het is een overtuiging die ik absoluut niet deel. Dus ja, om dat te counteren stuur je beter klantenreacties om "problemen" op de kaart te zetten zodat prioriteiten bepaald kunnen worden. Uiteindelijk wil iedereen zulke voorvallen vermijden in de toekomst.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door groentje »

Vroeger was een beperkte terugrit voorzien in de reglementering. Er waren een paar voorwaarden aan verbonden (geen gevaarlijke plaats, zoals een wissel of overweg kruisen, reisweg nog niet vrijgemaakt, geen achterliggend verkeer mogelijk, stuurpost achteraan...), maar het was mogelijk. Maar ook door het toegenomen verkeer is dat de facto afgeschaft, die procedure kost zodanig veel tijd, dat het minder tijdsverlies oplevert om door te rijden en de reizigers terug te laten rijden. Dat zou ook de oplossing zijn waar ik voor zou geopteerd hebben.
Overigens, waarom zo'n misbaar tegen Wout? Hij vertelt toch maar wat hij heeft meegemaakt? Of denk je dat de spoorwegen dit voorval sowieso niet zullen onderzoeken, met alle gevolgen voor het betrokken treinpersoneel vandien? Ga er maar vanuit dat de hiërarchie dit al lang weet. Perronvoorbijrijding is gelijkgesteld aan een afgeschafte stop, dat levert sowieso een relaas op (een gedetailleerd verslag van de feiten, met alle gevolgen in opgelijst). En ja, ik zou ook een melding doen. Net zoals een spoorwegmedewerker die een fout van mij zou opmerken, dat ook zou melden. Niet om hen in de problemen te brengen, maar om te leren uit dergelijke voorvallen.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Horatio »

Een terugrit in volle baan is mogelijk en voorzien in de regelmentering. Het bevel E377 "toelating om de rit te hervatten" afgeleverd door de seinpost kan dit toelaten. Het werd al vermeld dat zo'n terugrit niet evident is door aankondigingen van overwegen, mogelijkheid dat trein nog gedeeltelijk wissels bezet, volgende trein al toegelaten werd op baanvak, etc. Daarom komt er bij deze procedure heel wat kijken (vooral exacte plaatsbepaling en daaraan gekoppelde beperkingen om terug te kunnen/mogen rijden) en is dus niet op 1 2 3 gebeurd. Bijkomend dient de TB altijd de stuurpost op kop te gebruiken. Wil dus zeggen dat hij tweemaal van kant dient te keren (9 rijtuigen ver) en dus ook tweemaal een E377 nodig heeft.
Deze procedure neemt veel tijd in (te veel :?: ) om voor een perronvoorbijrijding te gebruiken) en dient dus vooral om terug te kunnen keren in volle baan wanneer een trein geblokkeerd staat achter een trein in nood bijvoorbeeld.
rdv schreef: 27 sep 2021, 19:29 Over het terugrijden - ik heb dit ooit eens meegemaakt bij een perronvoorbijrijding. Is wel al zo een 25 jaar geleden, misschien dat de regelgeving toen nog niet zo strikt was.
Vroeger (zeker meer dan 10 jaar terug) werd er inderdaad een "beperkte achteruitrit" toegelaten op eigen initiatief van de bestuurder. Dit hield ook beperkingen in zoals: geen sein ontmoet aan de rugzijde overschrijden en geen overweg overschrijden. Maar bestuurder moest sowieso wel 2x keren van kant. Echter is dit de dag van vandaag niet meer toegelaten zonder bevel E377 van de seinpost. De reden daarvoor is waarschijnlijk dat de seininrichting vroeger eenvoudiger in elkaar zat (er reden immers ook minder treinen) met minder detectiepunten etc dat dit toen mogelijk was.

EDIT: quasi hetzelfde geschreven als @groentje maar die was me voor :)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door trainlovertje »

Aan het station van Diepenbeek ligt een overweg, wat achteruit rijden daar dus onmogelijk maakt, want dan zouden de eerste 5 rijtuigen die overweg moeten kruisen. Dat zou dan naar alle waarschijnlijkheid tot een storing aan de overweg veroorzaakt hebben door langdurige bezetting.

Wat sommigen - waaronder mezelf - stoort aan de manier dat dit op het forum geplaatst werd, is de manier waarop de melding van het klacht neerleggen naar buiten gebracht wordt. Waartegen wordt klacht ingediend? Als ik het zo lees zoals het er staat, lijkt het of alles de fout is van de bestuurder, want hij is het perron voorbij gereden. Het zal misschien/waarschijnlijk aan de ongelukkige formulering van de berichtgeving liggen, want er zijn 'fouten' (het niet aankondigen van de verkorte perronlengte, het laten uitstappen van passagiers in volle baan) gemaakt, maar deze lijken niet over te komen als reden tot klacht indienen.
Daarnaast probeer ik te bedenken hoe een klacht indienen deze situatie kan vermijden in de toekomst. Een perronvoorbijrijding blijft een perronvoorbijrijding. Er zijn daarvoor bestaande procedures die gevolgd dienen te worden. Hier werden ze dan niet 100% gevolgd, maar men heeft de getroffen reizigers wel zo goed als mogelijk willen helpen. Het had overigens niet veel uitgemaakt of men had afgeroepen welke rijtuigen niet aan het perron kwamen. Meer nog: als men dit wel had aangekondigd, waren er misschien nog meer mensen die naast het perron dienden uit te stappen... En als die personen niet in volle baan waren uitgestapt, zouden ze meegereden zijn tot het volgend station, waardoor ze nog later op hun bestemming waren. Maar dan werden ze niet aan risico's blootgesteld, da's waar, en dat is dan ook het enige waaraan deze klacht zal kunnen bijdragen: reizigers niet meer in de berm laten uitstappen om veiligheidsredenen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door groentje »

En de reizigers voor Bilzen en Tongeren zouden geen vertraging hebben gehad bij aankomst...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 27 sep 2021, 23:26 Maar dan werden ze niet aan risico's blootgesteld, da's waar, en dat is dan ook het enige waaraan deze klacht zal kunnen bijdragen: reizigers niet meer in de berm laten uitstappen om veiligheidsredenen.
Dat lijkt mij toch een mooi resultaat als het daartoe zou leiden?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor al die uitleg. Het is me nu duidelijk dat terugrijden misschien niet onmogelijk is, maar wel altijd wat tijd zal vergen, zodat minstens deze trein en wellicht ook de volgende diensten van hetzelfde materiaal/personeel vertraging zouden oplopen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door DR-fan »

Als ik dit zo lees, heeft die trein daar toch wel enige tijd gestaan en dat valt op, zowel op de blokpost in Hasselt als op TCC (dispatching). Ze hebben ongetwijfeld geïnformeerd bij de treinbegeleider en waren dus op de hoogte. De klacht van een reiziger maakt dus geen enkel verschil en persoonlijk vind ik het verontrustend dat wie dergelijke zware fouten tegen de veiligheid aankaart wordt neergesabeld.

Wat het achteruit rijden betreft zijn er toch wel enkele zaken om rekening mee te houden:
- overwegen: de aankondigingszones zijn enkel actief in de richting dat de trein rijdt, wat logisch is aangezien de slagbomen anders na doorrit van een trein nog lang dicht zouden blijven en dat lokt dan weer slalomrijden uit bij weggebruikers met maar één hersencel;
- seininrichting: Diepenbeek ligt in automatische secties. Dat betekent dus dat een achteropkomende trein na stilstand aan het voorgaande gesloten sein op zicht mag verder rijden. Als je dan zonder toelating achteruit rijdt, riskeer je een frontale botsing;
- praktisch: in dit geval zou de bestuurder ook buiten perron moeten uitstappen om naar de achterste stuurpost te gaan. In het donker niet evident en gevaarlijk.

Dat reizigers niet mogen uitstappen buiten perron is nogal logisch. Wie ooit in de gloriedagen de speciale ritten van TSP heeft meegemaakt, weet hoe hoog dat is. Eén reiziger die valt of zijn voet omslaat en de rapen zijn gaar met juridische gevolgen voor het treinpersoneel. Er is nu gelukkig niets gebeurd, maar die klacht kan als positief gevolg hebben dat het betrokken personeel in het vervolg eens goed zal nadenken over de gevolgen van te snel genomen beslissingen. Ik heb als "professional" (28 jaar op seinhuizen, dispatching en op het terrein) veel te veel ongevallen - ook dodelijke - meegemaakt om de reglementering te strikt te vinden zoals sommigen hier blijkbaar doen. Die reglementering is ontstaan als gevolg van ongevallen in het verleden, vergeet dat niet.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door VDL Sitea »

Op de vertragings atest (NMBS) lees ik dat hij met 6 minuten vertraging vertrokken is uit Diepenbeek
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 27 sep 2021, 20:49 Natuurlijk gaat veiligheid boven alles. Men moet er echter ook niet mee overdrijven, op het risico af het omgekeerde effect te bereiken, zoals hier gebeurd is - of zo meen ik toch te mogen afleiden uit de weliswaar beperkte informatie.
Ik wist niet dat je kon overdrijven met het veilig maken van het treinverkeer. Welk omgekeerd effect trouwens? Als iemand de reglementering in de wind slaat is die reglementering niet verantwoordelijk voor onverantwoord gedrag.
jan_olieslagers schreef: 27 sep 2021, 20:49Assenteller: kan uitgeschakeld worden, of althans de alarmen door dezelve getriggerd - mits een sluitende procedure uiteraard
Juist ja, schakel de assentellers uit... Dan ziet de blokpost niet meer waar de trein staat, komen eventuele wissels los te liggen waardoor je ze onder een trein kan draaien enz. Dat is pas een verbetering voor de veiligheid :roll:

jan_olieslagers schreef: 27 sep 2021, 20:49Overweg: ja dat is een risicopunt, maar niets belet om de slagbomen te sluiten tijdens het achteruitrijden. Alweer op te nemen in de procedure.
De laatste bareelwachter is al meer dan 30 jaar geleden gepensioneerd. Zoals hierboven aangehaald is dat gelinkt aan de aankondigingszones en die mag je niet draaien als er een trein op staat.
jan_olieslagers schreef: 27 sep 2021, 20:49Natuurlijk word ik niet gehinderd door enige vakkennis, da's altijd handig :)
Dat is wel duidelijk :lol:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 28 sep 2021, 01:05
trainlovertje schreef: 27 sep 2021, 23:26 Maar dan werden ze niet aan risico's blootgesteld, da's waar, en dat is dan ook het enige waaraan deze klacht zal kunnen bijdragen: reizigers niet meer in de berm laten uitstappen om veiligheidsredenen.
Dat lijkt mij toch een mooi resultaat als het daartoe zou leiden?
Als de klacht werd ingestuurd met die opzet, is ze zeker gegrond, maar dat bleek niet duidelijk te zijn in het eerste bericht van dit topic. Daar leek de treinbestuurder eerder kop van jut te zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Perronvoorbijrijding Diepenbeek

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 28 sep 2021, 08:41 De klacht van een reiziger maakt dus geen enkel verschil en persoonlijk vind ik het verontrustend dat wie dergelijke zware fouten tegen de veiligheid aankaart wordt neergesabeld.
Nogmaals: men heeft niet duidelijk geformuleerd dat de klacht was bedoeld tegen de onveilige situaties die zich hebben voorgedaan.
En nu houd ik erover op, want er zijn wel nuttigere dingen die kunnen besproken worden in dit topic.
Plaats reactie