Gratis vervoer voor iedereen

Alles over reizigerstreinen in België.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door ronny »

Mijn vrouw wil geen trein nemen om naar haar werk in het ziekenhuis te gaan uit vrees vertraging te hebben. Een operatie die niet kan doorgaan wegens geen ov wil ze niet meemaken. Voor studenten is het misschien wel zinvol om de kotprijs niet te hard te laten stijgen in de toekomst.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door jan_olieslagers »

Huh, sorry hoor, maar dat vind ik maar een zwak argument. Natuurlijk kan een trein vertraging hebben, of zelfs afgeschaft worden. Maar net zo goed kan een auto niet starten 's morgens, of onderweg een botsing doen, of onverwacht kilometersver moeten omrijden. Er bestaat geen onfeilbaar plan.
De minder gesofistikeerde vervoermiddelen zullen betrouwbaarder zijn: wie altijd te voet naar het werk gaat, die zal een opvallend constante trajecttijd neerzetten :) ! Onklopbaar!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/05 ... et-zo-n-g/

Men zou bijna geloven dat mevr De Langhe haar argumenten van dit forum heeft gehaald.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

ronny schreef: 04 okt 2021, 20:27 Mijn vrouw wil geen trein nemen om naar haar werk in het ziekenhuis te gaan uit vrees vertraging te hebben. Een operatie die niet kan doorgaan wegens geen ov wil ze niet meemaken. Voor studenten is het misschien wel zinvol om de kotprijs niet te hard te laten stijgen in de toekomst.
Ik volg Jan. Dat is toch bij alles zo? Of je nu in het operatiekwartier werkt of ergens anders: te laat komen gebeurt nooit op een gepast moment. En dan voel ik me aangesproken om hierop te antwoorden, omdat ikzelf werk als anesthesist. Hetzelfde geldt dus ook voor mijn job, want geen anesthesie = geen chirurgie. By the way, het operatiekwartier draagt naar mijn bescheiden mening niet de ongenaakbare status van plek waar altijd alles perfect volgens een vooropgesteld tijdschema verloopt... En te laat komen betekent uiteraard nog niet dat iets niet kan doorgaan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 04 okt 2021, 20:31 Huh, sorry hoor, maar dat vind ik maar een zwak argument. Natuurlijk kan een trein vertraging hebben, of zelfs afgeschaft worden. Maar net zo goed kan een auto niet starten 's morgens, of onderweg een botsing doen, of onverwacht kilometersver moeten omrijden. Er bestaat geen onfeilbaar plan.
De minder gesofistikeerde vervoermiddelen zullen betrouwbaarder zijn: wie altijd te voet naar het werk gaat, die zal een opvallend constante trajecttijd neerzetten :) ! Onklopbaar!
Maar ik vrees dat de frequentie waarbij je serieuze vertraging hebt met de trein, een pak hoger is dan met de auto. Zeker als je met overstappen zit, of een vertragingsgevoelige verbinding.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 06 okt 2021, 09:03 Maar ik vrees dat de frequentie waarbij je serieuze vertraging hebt met de trein, een pak hoger is dan met de auto. Zeker als je met overstappen zit, of een vertragingsgevoelige verbinding.
Dat is zeer afhankelijk van de verbinding. Je kunt daar zonder meer informatie geen algemene uitspraken over doen, behalve dan dat een overstap inderdaad meer risico op vertraging geeft.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad is de ene trein niet de andere. En, raad eens, ook de ene auto is niet de andere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door Steven »

Tja de auto heeft geen vertraging zeggen ze dan maar iedereen vertrekt wel steeds vroeger van huis om op tijd op het werk te zijn. Kortweg de auto maakt meer vertraging per dag dan de trein. Als ik met de auto ga werken en de rit is overdag dan moet ik 15-20 minuten extra rekenen dan dezelfde rit tijdens de nacht.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door K V B »

Ik ga het nog eens herhalen: Als je de prijs moet manipuleren om mensen in het OV te krijgen dan is dat een teken dat je OV niet goed is. Je ziet dat in plaatsen waar het OV erg succesvol is dat vaak juist niet gedumpt wordt. Zwitserland bijvoorbeeld.
Wat misschien wel nodig is, is dat men een stuk minder auto vriendelijk wordt. En wat dat betreft is men in Zwitserland soms wel erg doortastend. Zo kwam ik bij de administratie van het academische ziekenhuis van Bern ooit een kaart tegen waar de regio rond het ziekenhuis in twee kleuren ingekleurd was. De betekenis van die kleuren? Wel als je in de gele zone woonde dan kreeg je geen parkeerplaats. Dan moest je met het OV (of de fiets of te voet) komen.
Ikzelf heb lang bij Swisscom gewerkt, en de kantoren in Bern hebben daar gewoon helemaal geen parkeerplaatsen voor het personeel, en zelfs de CEO krijgt geen bedrijfswagen...
Men moet niet OV goedkoper maken, maar autorijden duurder.
Laatst gewijzigd door K V B op 06 okt 2021, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door Elias »

K V B schreef: 06 okt 2021, 13:43 Ik ga het nog eens herhalen: Als je de prijs moet manipuleren om mensen in het OV te krijgen dan is dat een teken dat je OV niet goed is. Je ziet dat in plaatsen waar het OV erg succesvol is dat vaak juist niet gedumpt wordt. Zwitserland bijvoorbeeld.
Wat misschien wel nodig is, is dat men een stuk minder auto vriendelijk wordt. And wat dat betreft is men in Zwitserland soms wel erg doortastend. Zo kwam ik bij de administratie van het academische ziekenhuis van Bern ooit een kaart tegen waar de regio rond het ziekenhuis in twee kleuren ingekleurd was. De betekenis van die kleuren? Wel als je in de gele zone woonde dan kreeg je geen parkeerplaats. Dan moest je met het OV (of de fiets of te voet) komen.
Ikzelf heb lang bij Swisscom gewerkt, en de kantoren in Bern hebben daar gewoon helemaal geen parkeerplaatsen voor het personeel, en zelfs de CEO krijgt geen bedrijfswagen...
Men moet niet OV goedkoper maken, maar autorijden duurder.
Volledig mee eens, ze zouden hier eens een voorbeeld moeten nemen aan het openbaar vervoer in Zwitserland.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 06 okt 2021, 12:55 Tja de auto heeft geen vertraging zeggen ze dan maar iedereen vertrekt wel steeds vroeger van huis om op tijd op het werk te zijn. Kortweg de auto maakt meer vertraging per dag dan de trein. Als ik met de auto ga werken en de rit is overdag dan moet ik 15-20 minuten extra rekenen dan dezelfde rit tijdens de nacht.
Maar de vertraging van de auto is over het algemeen wel meer voorspelbaar. Het aantal ernstige incidenten is beperkt tot een paar per jaar, terwijl dat bij de trein min. een per maand is. Bij een auto is een (bijkomende) vertraging van 8' meestal geen probleem, maar als je een overstap moet halen, mis je die wellicht wel, en heb je +60 aan je been (ipv +8).
Het probleem is m.i. nog groter als je verplaatsing per trein zowiezo al langer duurt dan met de auto. Je moet al heel erg gemotiveerd zijn om de trein te nemen als je treinreis zonder incidenten langer is dan de trip per auto met onderweg een heel lange bijkomende vertraging.
Een concreet voorbeeld uit mijn eigen verleden: Zwijnaarde - UZ Brussel (Jette). Met de auto zonder file: 40 minuten; in een gewone ochtendspits: 1u15; in een zware ochtendspits: 1u45; 3 keer per jaar 2u30. Met de trein (inclusief fiets naar Gent St Pieters, en van Jette): min. 1u30 (als alles perfect loopt) - eerder 1u45 (op een gewone dag met beperkte vertragingen) - meerdere keren per maand: minstens 2u.
jan_olieslagers schreef: 06 okt 2021, 10:33 Inderdaad is de ene trein niet de andere. En, raad eens, ook de ene auto is niet de andere.
Maar als je auto te vaak defect is, kan je je auto vervangen (als je daar de middelen toe hebt). Als je lijn gereden wordt met een M5 die vaak defect is, kan je niet vragen om een ander type in te zetten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door Steven »

De vertraging van de auto voorspelbaar? Hoe frequent gebruik je de Brusselse ring? Die is heel onvoorspelbaar. Slechter als de vertraging bij een trein. Ik ben iemand die graag auto rijd maar niet in België. Te veel asociaal rijgedrag, te onvoorspelbare reistijd op heel wat grote assen. Bijkomend pest men de auto op heel wat plaatsen weg zonder eerst voor een degelijk alternatief te zorgen. Brussel is daar ook sterk in. Voor alle goede zaken die men daar doet zijn er evenveel slechte ingrepen.
2019 was het laatste normale verplaatsingsjaar en heb toen ruim 40.500 km per trein gedaan met een stiptheid van 90,66% met 482 treinritten. Daar kom ik niet aan met de auto. Want elke rit overdag met de auto heeft vertraging. Waarom is het sociaal aanvaard om uren file per jaar te trotseren maar aanvaarden we geen enkele min vertraging van een trein. In mijn ogen moet je voor de auto even streng zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 06 okt 2021, 16:03 is dan de trip per auto met onderweg een heel lange bijkomende vertraging.
Een concreet voorbeeld uit mijn eigen verleden: Zwijnaarde - UZ Brussel (Jette). Met de auto zonder file: 40 minuten; in een gewone ochtendspits: 1u15; in een zware ochtendspits: 1u45; 3 keer per jaar 2u30. Met de trein (inclusief fiets naar Gent St Pieters, en van Jette): min. 1u30 (als alles perfect loopt) - eerder 1u45 (op een gewone dag met beperkte vertragingen) - meerdere keren per maand: minstens 2u.
God ja, het UZ Brussel is idd zeer slecht bereikbaar vanaf de meeste hoeken van het land per trein. En het ligt quasi tegen de ring, wat de auto eens zo aantrekkelijk maakt. Ik kan erover meespreken want ik heb er gewerkt en zal er binnenkort terug werken. Enkel wanneer je een goeie verbinding hebt met station Jette is de trein een echte interessante optie, of voor VUB-kotstudenten die de reis 1x/week afleggen, zoals ik indertijd ook gedaan heb.
Maar dat is dan ook de verklaring van jouw reistijden en niet zozeer afhankelijk van de betrouwbaarheid van het OV, lijkt me.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rdv »

Naar mijn aanvoelen is Jette/Groot-Bijgaarden bij de beter bereikbare delen van de Brusselse rand met het openbaar vervoer, dus mijn voorbeeld is niet zo slecht imho. Ik gebruik ook fiets als voor- en natransport, wat resulteert in kortere reistijden dan met bus of tram.
Mijn vrouw heeft een paar jaar Zwijnaarde - Waver en Zwijnaarde - Evere gedaan. Ook daar vergelijkbare ervaringen als mijn UZ Brussel voorbeeld. Om op tijd te zijn met de auto vertrok ze idd om 6u15 (met ruime marge om op tijd te zijn, wat in 95% van de gevallen lukte), om op tijd te zijn met de trein moest ze om 6u vertrekken (met de bus naar het station) wat met minder marge was (gevolg: in 80% van de gevallen op tijd).

Wat ik probeer te zeggen: met de auto weet je min of meer wat in 95% van de gevallen je maximale reistijd zal zijn, meestal zit je eronder (en ben je dus op tijd). Als die maximale reistijd met de auto de gemiddelde reistijd met het OV is, dan is voor veel mensen de keuze gemaakt. Dus ik begrijp ook de vrouw van Ronny, hoe jammer ik het ook vind - en ikzelf zal wel eerder de keuze voor OV maken, zelfs als dat gemiddeld langer onderweg is.

Ik focus hier wel op de rijtijden in de ochtendspits, de avondspits is wellicht minder voorspelbaar (maar dat is voor de meeste mensen huiswaarts, dus minder een probleem om te laat op het werk te zijn, eventueel wel om kinderen af te halen).
trainlovertje schreef: 06 okt 2021, 17:16 Enkel wanneer je een goeie verbinding hebt met station Jette is de trein een echte interessante optie,
Ik heb ook een tijdje vanuit Dendermonde gependeld naar Jette. Ik woonde op 7 minuten stappen van het station. Totale reistijd huis - bureau per trein (+ te voet voor- en natraject): 55 minuten (als de trein met niet te veel vertraging aankwam in Dendermonde). Met de fiets (waarbij ik eerst voorbij het station in Dendermonde reed): 65 minuten. Dit was wel voordat de IC in Jette stopte (maar die zat zowiezo zo vol dat de L te verkiezen is als je nog iets wil lezen ondertussen).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 06 okt 2021, 16:19 Want elke rit overdag met de auto heeft vertraging. Waarom is het sociaal aanvaard om uren file per jaar te trotseren maar aanvaarden we geen enkele min vertraging van een trein. In mijn ogen moet je voor de auto even streng zijn.
Ik ben enerzijds akkoord met jou hoor, anderzijds moet je de totale reistijd vergelijken. Er zijn nog veel te weinig trajecten waar je sneller bent met het OV/trein.
Plaats reactie