Gratis vervoer voor iedereen

Alles over reizigerstreinen in België.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door dantjebram72 »

Ik moet zeggen dat ik het OV toch redelijk duur vindt. Onlangs moest ik van westkapelle naar Halle. Hiervoor moest ik de bus (2 Euro) en trein (15.80 Euro) nemen en was ik 2u40 onderweg van deur tot deur. Voor mijn auto heb ik het ooit uitgerekend dat het me 0.23 per km kost dus (116 x 0.23) 26.68 Euro. De OV is dus 8.88 goedkoper, maar hiervoor ben ik wel 70 min langer onderweg, kan ik enkel meenemen wat ik kan dragen, een mogelijke terugrit moet voor een bepaald uur gebeuren en ik ben op de bestemmingslocatie ook beperkt tot het OV. Als je vervolgens met 2 of meerdere personen bent dan is de auto zoizo goedkoper.

Enkel naar echt grootsteden zoals Antwerpen of Brussel waar je als autobestuurder veel parkeerleed en fileleed hebt kom je met de trein vaak beter uit.

Als je mij als autobestuurder naar de trein wilt krijgen gaat het ofwel goedkoper moeten of de reistijden gaan fel naar beneden moeten. Maar op de rit van WestKapelle naar Halle verlies je enorm veel tijd met de busrit, overstappen en het wandelen van je vertrekpunt/bestemmingspunt naar het dichtste station/halte. De treinrit op lijn 50A en 96N is reeds zeer snel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

dantjebram72 schreef: 27 sep 2021, 11:47 Ik moet zeggen dat ik het OV toch redelijk duur vindt. Onlangs moest ik van westkapelle naar Halle. Hiervoor moest ik de bus (2 Euro) en trein (15.80 Euro) nemen en was ik 2u40 onderweg van deur tot deur.
Als er iemand mij vertelt dat die meer dan 10 euro voor een enkele rit heeft betaald, dan antwoord ik die steevast met: "je hebt te veel betaald, je loopt beter een Rail pass/standard multi." :wink: Tenzij je echt zó weinig met de trein rijdt dat je die 'investering' er niet uithaalt... Maar het hebben van zo'n meerrittenkaart stimuleert net wel vaak om met de trein te reizen, merk ik. Zo was het ook bij de Hello Belgium rail passes.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door pietje »

dantjebram72 schreef: 27 sep 2021, 11:47 Voor mijn auto heb ik het ooit uitgerekend dat het me 0.23 per km kost dus (116 x 0.23) 26.68 Euro. De OV is dus 8.88 goedkoper, maar hiervoor ben ik wel 70 min langer onderweg, kan ik enkel meenemen wat ik kan dragen, een mogelijke terugrit moet voor een bepaald uur gebeuren en ik ben op de bestemmingslocatie ook beperkt tot het OV. Als je vervolgens met 2 of meerdere personen bent dan is de auto zoizo goedkoper.
Heb je in de berekening van de auto alle kosten mee ingerekend?
onderhoud, afschrijving,..
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door groentje »

Voor- en natransport met de bus is inderdaad vaak behoorlijk armtierig buiten de grote steden. Maar zeker dan kan een fiets een fijne oplossing zijn, met de fiets ben je immers op een kwartiertje van het station van Knokke. Met een plooifiets, of een Blue Bike aan het station van Halle, kan je dan de laatste km naar je bestemming afleggen in Halle. Ik weet niet waar je moet zijn in Halle, maar op een goede 2 uur ben je in het station van Halle vanuit Westkapelle. Bovendien, de tijd die je in de trein zit, kan je nuttig besteden aan lezen, eventueel wat werk voorbereiden, uitrusten... Allemaal zaken die je beter niet probeert achter het stuur...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door overweg13 »

Ik heb mijn hele leven gediscussieerd over OV en was dus gewapend met keiharde cijfers, ook als de prijs van het OV ter sprake kwam.
Onze wagen dateert uit 2004 - mijn vrouw mag er dus al lang niet meer overal mee komen - en we hebben in die tijd 71461 km afgelegd; dat daalt elk jaar, vooral sinds mijn vrouw gepensioneerd is, toch al 10 jaar nu. In totaal heeft die auto ons tot 19.12.2020 € 51800.35 gekost, zijnde €0.72 per km.

Met het OV leggen we beduidend meer kilometer af, per bus, tram, metro en trein en dat laatste in eerste klas. Vorig jaar legden we 6543 km af, voor een totaal bedrag van € 1053.58, zijnde € 0.16 per kilometer. Dat was aanzienlijk meer dan in 2019, omdat we nu eenmaal minder dan de helft van het aantal kilometers aflegden om de bekende reden. Toen reisden we voor € 0.12 per km.

Ik hoor sommigen nu denken, ah ja, 65+ zo is het gemakkelijk. Dat klopt zeker voor onze abonnementen van De Lijn en de TEC, maar als het ons beter uitkomt nemen we ook gewoon een Railpass i.p.v. een seniorenbiljet. Sommige van onze expedities kunnen gewoon niet zonder Railpass. Daarom ben ik even terug gaan kijken tot 2008; toen kostte ons OV ons € 0.14 per km.
Je kunt dus moeilijk beweren dat het OV duur is, want de laatste jaren zijn we bijna altijd samen op stap. Toegegeven, als we systematischer gebruik maakten van de auto dan zou die € 0.72 misschien ook lager liggen, maar anderzijds zouden we met de vele extra kilometers die we nu met het OV afleggen, waarschijnlijk ook geen 17 jaar met dezelfde wagen kunnen rijden. En dus zou de bijkomende aanschafprijs uiteraard het cijfer nog optrekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door dantjebram72 »

pietje schreef: 27 sep 2021, 12:12
dantjebram72 schreef: 27 sep 2021, 11:47 Voor mijn auto heb ik het ooit uitgerekend dat het me 0.23 per km kost dus (116 x 0.23) 26.68 Euro. De OV is dus 8.88 goedkoper, maar hiervoor ben ik wel 70 min langer onderweg, kan ik enkel meenemen wat ik kan dragen, een mogelijke terugrit moet voor een bepaald uur gebeuren en ik ben op de bestemmingslocatie ook beperkt tot het OV. Als je vervolgens met 2 of meerdere personen bent dan is de auto zoizo goedkoper.
Heb je in de berekening van de auto alle kosten mee ingerekend?
onderhoud, afschrijving,..
Ja hoor. Als je een klein 2de hands auto koopt met niet veel vermogen vallen de kosten allemaal nog wel mee.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door overweg13 »

[quote=dantjebram72 post_id=260365 time=1632742743 user_id=1708

Ja hoor. Als je een klein 2de hands auto koopt met niet veel vermogen vallen de kosten allemaal nog wel mee.
[/quote]
Maar dan reis je ook in een kleine 2dehands auto met niet veel vermogen... Dan kies ik toch voor de trein, hoor, zelfs voor desiro's...
Met vriendelijke groet

overweg13
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door dantjebram72 »

overweg13 schreef: 27 sep 2021, 13:49 [quote=dantjebram72 post_id=260365 time=1632742743 user_id=1708

Ja hoor. Als je een klein 2de hands auto koopt met niet veel vermogen vallen de kosten allemaal nog wel mee.
Maar dan reis je ook in een kleine 2dehands auto met niet veel vermogen... Dan kies ik toch voor de trein, hoor, zelfs voor desiro's...
[/quote]

Tja het is maar wat je belangrijk vindt.
-> Met de auto ben ik er 95% van de tijd sneller
-> Ik hoef niet naar bushalte te wandelen of op een perron te staan wachten
-> Ik vertrek wanneer ik wil.
-> Ik kan enorm veel kwijt in mijn koffer
-> Ik heb zeer weinig last van het weer (airco, regen)
-> Als je 1 of meerdere passagiers mee hebt is de auto zelfs goedkoper

Met een kleine auto heb je ook niet veel vermogen nodig om er aangenaam mee te kunnen rijden. Zolang je niets moet trekken of niet 200 moet rijden in Duitsland is het meer als voldoende.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door overweg13 »

Juist, het is maar wat je belangrijk vindt. En al die dingen die je opsomt vind ik nu net niet belangrijk. Wel belangrijk vind ik dat ik minder vervuil, geen dorpsplein ontsier met mijn hoopje blik, geen voetgangers of fietsers in gevaar breng en dies meer...
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door TimJ36 »

pietje schreef: 26 sep 2021, 22:32 Dat is ook wat je elders ziet waar het OV (nagenoeg) gratis wordt: het OV wordt uiteindelijk waardeloos en dus enkel interessant voor mensen die zich geen andere manier van verplaatsen kunnen permitteren.
Als iets waardeloos is, is dat omdat er niet in wordt geïnvesteerd. Dit staat volkomen los van het al dan niet gratis maken van openbaar vervoer. In Duinkerken en Luxemburg merk ik alvast geen kwaliteitsverlies, integendeel!
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door pietje »

TimJ36 schreef: 27 sep 2021, 17:01
pietje schreef: 26 sep 2021, 22:32 Dat is ook wat je elders ziet waar het OV (nagenoeg) gratis wordt: het OV wordt uiteindelijk waardeloos en dus enkel interessant voor mensen die zich geen andere manier van verplaatsen kunnen permitteren.
Als iets waardeloos is, is dat omdat er niet in wordt geïnvesteerd. Dit staat volkomen los van het al dan niet gratis maken van openbaar vervoer. In Duinkerken en Luxemburg merk ik alvast geen kwaliteitsverlies, integendeel!
In het begin, zal je gelijk hebben. In Luxemburg is het alvast nog niet zo lang geleden gratis geworden, dus nog wat snel om daar nu de gevolgen van te zien.

Na een aantal jaren komen we in de situatie die Shrek beschrijft: men wil besparen, maar men wil niet het verwijt dat men het gratis vervoer afgeschaft heeft. Steeds zien we dezelfde oplossing: besparen op investeringen zodat het een probleem voor de toekomstige bestuurders wordt.

In Duinkerken heeft men trouwens onderzocht van waar de extra reizigers komen en niet zo verwonderlijk zijn het vooral voetgangers en fietsers die de overstap gemaakt hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door jan_olieslagers »

Als iets waardeloos is, is dat omdat er niet in wordt geïnvesteerd.
Dat is misschien anders bedoeld, maar zoals gesteld slaat het nergens op. Stel maar (opzettelijk absurd voorbeeld) dat er massale investeringen komen in gordijntjes in goudbrokaat in alle treinen, hoeveel extra reizigers gaat dat opleveren? Wat is de toegevoegde waarde?

Investeringen zijn nodig, maar dan enkel weloverwogen investeringen. Het dient gezegd dat Infrabel het terzake niet slecht doet - mogelijks ook wel doordat de politiek meekijkt, over de schouder): L36N, de Diabolo, L50C, het zijn allemaal prima investeringen die de trein echt aantrekkelijker maken, vooral voor het woon-werk (of woon-school)verkeer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 27 sep 2021, 18:39
Als iets waardeloos is, is dat omdat er niet in wordt geïnvesteerd.
Dat is misschien anders bedoeld, maar zoals gesteld slaat het nergens op. Stel maar (opzettelijk absurd voorbeeld) dat er massale investeringen komen in gordijntjes in goudbrokaat in alle treinen, hoeveel extra reizigers gaat dat opleveren? Wat is de toegevoegde waarde?

Investeringen zijn nodig, maar dan enkel weloverwogen investeringen. Het dient gezegd dat Infrabel het terzake niet slecht doet - mogelijks ook wel doordat de politiek meekijkt, over de schouder): L36N, de Diabolo, L50C, het zijn allemaal prima investeringen die de trein echt aantrekkelijker maken, vooral voor het woon-werk (of woon-school)verkeer.
Het is een beleidskeuze om gratis openbaar te faciliteren, en in het voorstel van de PS staat dit los van investeringen in spoorweginfrastructuur. Het ene sluit het andere met andere woorden niet uit.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door jan_olieslagers »

Zou het kunnen dat we verschillen in de interpretatie van het woord "investering"? Voor mij betekent "investeren" het aankopen van onroerend goed, zoals bv. gronden, machinerie, gebouwen, uitrusting (voor wie Belgische boekhouding heeft geleerd: klasse 2 van de balans). Een infrastructuurbedrijf zoals Infrabel investeert in alle richtingen, daarentegen kan een treinoperator zoals NMBS in alle theorie zijn werk perfect doen zonder enige investering. Treinen kunnen gehuurd worden, al de rest zijn kosten voor personeel en energie en onderhoud en wat nog al niet (klasse 6, en dus deel van de kosten/batenanalyse oftewel resultaatrekening). Maar het zijn geen investeringen. Dat is een van de argumenten om het spoorbedrijf op te splitsen in een infrastructuurpoot en een operationele poot.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door groentje »

Het probleem is dat je dit niet kan los zien van de rest. Natuurlijk is dit een beleidskeuze, maar die keuzes hebben gevolgen, ook en zeker financiële. Je kan extra belastingen heffen (maar ik moet niet zeggen hoe onpopulair dat is), andere zaken laten vallen die minstens zo belangrijk zijn (zorg, veiligheid, wetenschappelijk onderzoek...), of besparen op andere onderdelen van de bevoegdheid (fietsvoorzieningen, wegonderhoud...) Je moet ons niet overtuigen van het belang van goed openbaar vervoer, maar zelfs bij de liefhebbers die hier zitten ga je geen steun vinden bij een politiek die alles op openbaar vervoer inzet en andere beleidsdomeinen verwaarloost. Het moge ondertussen duidelijk zijn dat er zelfs binnen het domein mobiliteit betere manieren zijn om de centen uit te geven.
Plaats reactie