Gratis vervoer voor iedereen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door overweg13 »

Dat is een kwestie van ingesteldheid, natuurlijk. Ik beschouw elke minuut dat ik in een auto moet zitten als een verloren minuut, en getuige Kris Peeters is het ook het gevaarlijkste wat je kunt doen. Ik heb jarenlang les gegeven op 4 km van mijn woonst, heb die afstand vaak gewoon te voet afgelegd en in andere gevallen met een bus van de NMVB, De Lijn of de TEC. Tot de komst van de basismobiliteit moest ik voor die bussen minstens 20 minuten stappen, daarna nog amper 6 minuten. Ik heb dat nooit als tijdverlies ervaren. Ik kon al stappend lezen en naar mijn walkman luisteren, wat mijn leerlingen "cool" vonden. Ook nu verplaatsen we ons nog altijd bijna uitsluitend met het openbaar vervoer, ook als dat bijvoorbeeld naar de Ardennen dubbel zoveel tijd in beslag neemt als met de auto. Het blijft een luxe dat je je alleen maar op je boek moet concentreren en niet op de dwaasheden van automobilisten.
De reactie die je dan meestal krijgt, is dan meestal: ja maar, jij hebt tijd. Dat hangt alleen af van hoe je daar tegenover staat. Als elke minuut telt, dan is er iets fout in je leven. Het doet me denken aan die mop van die Amerikaan die tegen een Chinees zegt: met deze lift staan we nog 3 seconden sneller op de 65ste verdieping dan vroeger. Waarop de Chinees antwoordt: en weet je al wat je met die drie seconden gaat doen? Toegegeven, waarschijnlijk is die Chinees ook al besmet door het snelheidsvirus ondertussen, de mop is dan ook 40 jaar oud.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 06 okt 2021, 18:40 Wat ik probeer te zeggen: met de auto weet je min of meer wat in 95% van de gevallen je maximale reistijd zal zijn, meestal zit je eronder (en ben je dus op tijd). Als die maximale reistijd met de auto de gemiddelde reistijd met het OV is, dan is voor veel mensen de keuze gemaakt. Dus ik begrijp ook de vrouw van Ronny, hoe jammer ik het ook vind - en ikzelf zal wel eerder de keuze voor OV maken, zelfs als dat gemiddeld langer onderweg is.
Maar die reistijd is door vooral afhankelijk van het aanbod, meer dan betrouwbaarheid. Dat probeerde ik te zeggen.
Daarom dat vele mensen ook - terecht - aanhalen dat wanneer het autorijden duurder gemaakt wordt om die zogenoemde modal shift te forceren, er een beter OV aanbod moet komen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 06 okt 2021, 17:16
God ja, het UZ Brussel is idd zeer slecht bereikbaar vanaf de meeste hoeken van het land per trein. En het ligt quasi tegen de ring, wat de auto eens zo aantrekkelijk maakt. Ik kan erover meespreken want ik heb er gewerkt en zal er binnenkort terug werken. Enkel wanneer je een goeie verbinding hebt met station Jette is de trein een echte interessante optie, of voor VUB-kotstudenten die de reis 1x/week afleggen, zoals ik indertijd ook gedaan heb.
Maar dat is dan ook de verklaring van jouw reistijden en niet zozeer afhankelijk van de betrouwbaarheid van het OV, lijkt me.
Ik weet niet hoe lang geleden je zo naar het UZ moest, maar er is de laatste jaren veel veranderd. Naar station Jette zijn er eerst en vooral meer verbindingen dan vroeger, tijdens de week minstens drie netjes gespreide treinen per uur van de NZV naar Jette en tijdens de spits nog een pak meer. Met de IC ben je er nu ook veel sneller uit pakweg Lokeren, Dendermonde of Halle. Al blijft de "last mile" tussen het station en het UZ een relatief tijdverlies. Maar vooral de aankomst van tram 9 heeft veel veranderd: op een minuut of 20 sta je nu van het Zuidstation aan het UZ met de metro tot Simonis en tram 9 tot het UZ. Tegelijkertijd is het verkeer op de nabijgelegen R0 en omgeving alleen maar achteruitgegaan. En als je vanuit het UZ toevallig naar het westen of zuiden moet, dan doe je er op slechte dagen al gauw 20 minuten over om überhaupt in de goede richting op de R0 terecht te komen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 06 okt 2021, 21:44 Ik weet niet hoe lang geleden je zo naar het UZ moest, maar er is de laatste jaren veel veranderd.
Tot begin dit jaar, dus ik ken de nieuwe situatie wel. Ik heb tijdelijk naar het UZ gependeld met de auto in de covidperiode, want dan was het op de baan heel goed te doen. En ik kwam dan van Oost-Brabant, dus was ik bijna steeds snel op en van de R0. Zelf vond ik dat 'pijnlijk' te moeten vaststellen dat de auto daar een gemak was, ondanks de nieuwe tram- en buslijnen.
Tegenwoordig zal het wel wat anders zijn op de R0: files à la precorona en werken in aan de R0 in Zaventem. Ook omdat ik autorijden op zich verre van leuk vind, heb ik besloten in de toekomst sowieso niet meer met de auto naar Jette te pendelen. Maar omdat de reistijden met het OV nog altijd te lang naar m'n zin zijn (ik ben niet bepaald een ochtendmens en haat vroeg opstaan), zal het toch eerder verhuizen worden...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gratis vervoer voor iedereen

Bericht door rdv »

Dank voor alle reacties.
Ik ben zo een 6 jaar weg van de UZ campus, en ben mij bewust dat veel veranderd is. Hoewel, als ik de routeplanners bekijk, zie ik dat de reistijd - ondanks alle verbeteringen - toch nog niet echt verminderd is. Tram 9 + metro naar Brussel-Zuid is nu een volwaardig alternatief (ipv naar Jette station en dan te voet of met de fiets), maar met voor- en natransport nog steeds min. 1,5 u.
Naar wat ik rond mij hoor, is het vooral het tijdsaspect dat mensen doet overschakelen op OV, niet de kost (die verwaarloosbaar is voor mensen met een salariswagen - en daar verandering in brengen ligt heel gevoelig). Van zodra er iemand met de auto er stelselmatig langer over doet dan met de trein, wordt er wel eens geprobeerd of de trein/OV een alternatief is. En als dat dan betrouwbaar en handig blijkt te zijn, dan zijn dat nieuwe vaste treinpendelaars. Als blijkt dat de (theoretische) reistijd uit de routeplanner 4 op de 5 keer niet lukt wegens gemiste aansluitingen of afschaffingen, dan gaat men toch terug naar de auto.
Plaats reactie