Pagina 6 van 10

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 15:08
door stijn
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Ze zijn nu 25 jaar oud en ik hoor nog steeds niemand op een perron zeggen "Sh*t, een MS96 of I11."
Ik zie ze, samen met I11, nog zeker een toekomst hebben als (IC/IR) op de Waalse as en uit Antwerpen (behalve naar Brussel).
En ik denk niet er iemand in die gebieden om zou klagen.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 15:11
door desirootje
stijn schreef: 30 aug 2021, 14:52 Blijft er over... de radiale lijnen... met niet te veel stops...

En bij de revisie van MS96 en I11 het bagage compartiment ombouwen voor fietsen met een deel van 1ste klasse naar 2de klasse...
Ze hebben in Mechelen toch al grotere mirakels gerealiseerd?
Alleen jammer van die layout, de 1e klasse moet dan tussen 2 2e klasses zitten, dat gebeurt er als je je rolstoelgebruikers weg wilt steken in een achterhoekje maar dat is de keuze die gemaakt is

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 15:16
door TimJ36
stijn schreef: 30 aug 2021, 14:52 Blijft er over... de radiale lijnen... met niet te veel stops...

En bij de revisie van MS96 en I11 het bagage compartiment ombouwen voor fietsen met een deel van 1ste klasse naar 2de klasse...
Ze hebben in Mechelen toch al grotere mirakels gerealiseerd?
Lijkt mij inderdaad heel gemakkelijk, maar die eerste klasse blijft voor sommigen nog altijd een heilig huisje, waar niet mag aan geraakt worden. In Frankrijk is dit op bepaalde TER-lijnen al langer de normaalste zaak van de wereld, en ook in Italië kwam ik treinen tegen waarvan de eerste klasse niet meer bestond, en niemand klaagt daarover.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 15:24
door groentje
De ombouw lijkt me sowieso nodig, een fietsruimte kan dan wellicht wel gecreëerd worden. Ik dacht aan de MS96 omdat die net iets makkelijker moduleeerbaar zijn, stelletje afkappen in Namen en terug gebruiken als versterking voor de rit naar Brussel... Maar point taken, de I11 moet ook nog ergens naartoe, en doet het daar goed.
En niks tegen de Thalys, uiteraard, maar eerst zien en dan geloven dat die terug naar Charleroi en Bergen zou komen. Hoewel zeker een nuttige verbinding, de afschaffing heeft wellicht geen goed gedaan aan de reizigerstrouw.
Ik dacht trouwens aan een frequentere trein dan 1 treinpaar per dag...
Blijft wel de vaststelling dat hun toekomstige inzet moeilijk is, vandaar mijn twijfels of ze de 40 jaar gaan halen. Helaas, want ik zou ze ook missen.
Op bepaalde trajecten zou ik eerste klasse kunnen missen. Brussel-Linkebeek, Duffel-Mechelen, Melle-Gent... zijn kort genoeg (en sowieso vaak met Desiro, waar eerste klasse sowieso weinig voorstelt), dat ik me wel in tweede zal zetten. Maar Gent-Brussel? Kortrijk-Antwerpen? Daar betaal ik graag voor bij. En ik ben duidelijk niet de enige, nog vaak genoeg in eerste rechtgestaan toen ik in volle spits naar Brussel reed.
Onder het motto dat in een beschaafd land de arme niet met de auto moet rijden, maar de rijke ook met het openbaar vervoer, mag er gerust moeite gedaan worden om die rijke het een stukje naar de zin te maken. Ik betwijfel dat je dat doet door iedereen even (on)comfortabel te vervoeren...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 16:01
door Shrek
stijn schreef: 30 aug 2021, 15:08 Ze zijn nu 25 jaar oud en ik hoor nog steeds niemand op een perron zeggen "Sh*t, een MS96 of I11."
Maar omgekeerd heb ik al genoeg mensen horen zeggen "eindelijk dubbeldekkers naar Oostende". Op heel wat verbindingen zijn dubbeldekkers gewoon nodig, hoe comfortabel de MS96 ook mag zijn.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 16:37
door stijn
Shrek schreef: 30 aug 2021, 16:01 Maar omgekeerd heb ik al genoeg mensen horen zeggen "eindelijk dubbeldekkers naar Oostende". Op heel wat verbindingen zijn dubbeldekkers gewoon nodig, hoe comfortabel de MS96 ook mag zijn.
Vandaar... radiale lijnen...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 16:49
door Shrek
stijn schreef: 30 aug 2021, 16:37
Shrek schreef: 30 aug 2021, 16:01 Maar omgekeerd heb ik al genoeg mensen horen zeggen "eindelijk dubbeldekkers naar Oostende". Op heel wat verbindingen zijn dubbeldekkers gewoon nodig, hoe comfortabel de MS96 ook mag zijn.
Vandaar... radiale lijnen...
Neen ze moeten net weg van die radiale lijnen, de M7 gaat dat eindelijk mogelijk maken.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 16:54
door stijn
Shrek schreef: 30 aug 2021, 16:49 Neen ze moeten net weg van die radiale lijnen, de M7 gaat dat eindelijk mogelijk maken.
Geen zin in een zware discussie, maar een M7 op bvb. IC Antwerpen - Aarschot - Leuven lijkt me wat overkill... en zo zijn er nog...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 17:04
door Shrek
stijn schreef: 30 aug 2021, 16:54
Shrek schreef: 30 aug 2021, 16:49 Neen ze moeten net weg van die radiale lijnen, de M7 gaat dat eindelijk mogelijk maken.
Geen zin een zware discussie, maar een M7 op bvb. IC Antwerpen - Aarschot - Leuven lijkt me wat overkill... en zo zijn er nog...
Ik denk dat je een beetje in de war bent over wat een radiale lijn is :wink:

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2021, 17:06
door stijn
Shrek schreef: 30 aug 2021, 17:04 Ik denk dat je een beetje in de war bent over wat een radiale lijn is :wink:
Tangentiële...

Ik kruip terug onder m'n rots...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 02 sep 2021, 10:51
door Shrek
desirootje schreef: 30 aug 2021, 15:11 Alleen jammer van die layout, de 1e klasse moet dan tussen 2 2e klasses zitten, dat gebeurt er als je je rolstoelgebruikers weg wilt steken in een achterhoekje maar dat is de keuze die gemaakt is
Bij een renovatie kan je toch perfect de eerste klasse verhuizen naar ergens anders. Bijvoorbeel het hele andere uiteinde van de trein.
Of komt dat niet uit met de ramen?

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 02 sep 2021, 11:09
door Steven
desirootje schreef: 30 aug 2021, 15:11
stijn schreef: 30 aug 2021, 14:52 Blijft er over... de radiale lijnen... met niet te veel stops...

En bij de revisie van MS96 en I11 het bagage compartiment ombouwen voor fietsen met een deel van 1ste klasse naar 2de klasse...
Ze hebben in Mechelen toch al grotere mirakels gerealiseerd?
Alleen jammer van die layout, de 1e klasse moet dan tussen 2 2e klasses zitten, dat gebeurt er als je je rolstoelgebruikers weg wilt steken in een achterhoekje maar dat is de keuze die gemaakt is

jammer genoeg zit in er in de wand van de pakwagen een heleboel technische apparatuur anders was het eenvoudig wegnemen van die wand al een groot verschil. (er zit daar nog een laagspanningskast en boordcomputer die heel wat plaats innemen. verder heb je daar ook nog een ruimte voor de noodkoppeling en de remcentrale zitten).

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 02 sep 2021, 21:38
door Dieselfreak
stijn schreef: 30 aug 2021, 15:08
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Ze zijn nu 25 jaar oud en ik hoor nog steeds niemand op een perron zeggen "Sh*t, een MS96 of I11."
Ik zie ze, samen met I11, nog zeker een toekomst hebben als (IC/IR) op de Waalse as en uit Antwerpen (behalve naar Brussel).
En ik denk niet er iemand in die gebieden om zou klagen.
Ik ken enkele mensen die regelmatig met de trein reizen maar echt geen interesse in treinen hebben, en inderdaad: die vinden toch ook de MS96 en I11 het beste materieel naar mijn ervaring. Die zetels zitten gewoon aangenaam, en het interieur is veel gezelliger dan dat kille, grijswitte waar velen zo van lijken te houden tegenwoordig. Natuurlijk, voor diensten met écht veel reizigers zijn dubbeldekkers beter geschikt, maar dat is dan puur vanwege de capaciteit, niet omdat die dubbeldekkers comfortabeler zouden zijn.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 02 sep 2021, 23:05
door TB_worden
Dieselfreak schreef: 02 sep 2021, 21:38
stijn schreef: 30 aug 2021, 15:08
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Ze zijn nu 25 jaar oud en ik hoor nog steeds niemand op een perron zeggen "Sh*t, een MS96 of I11."
Ik zie ze, samen met I11, nog zeker een toekomst hebben als (IC/IR) op de Waalse as en uit Antwerpen (behalve naar Brussel).
En ik denk niet er iemand in die gebieden om zou klagen.
Ik ken enkele mensen die regelmatig met de trein reizen maar echt geen interesse in treinen hebben, en inderdaad: die vinden toch ook de MS96 en I11 het beste materieel naar mijn ervaring. Die zetels zitten gewoon aangenaam, en het interieur is veel gezelliger dan dat kille, grijswitte waar velen zo van lijken te houden tegenwoordig. Natuurlijk, voor diensten met écht veel reizigers zijn dubbeldekkers beter geschikt, maar dat is dan puur vanwege de capaciteit, niet omdat die dubbeldekkers comfortabeler zouden zijn.
Ik vind de M6 er persoonlijk toch bovenuit steken. Die lijkt echt te zweven over de sporen. MS96 is een goeie tweede, maar als ik zo dit topic wat bekijk, een beetje een ongelukkige keuze in hindsight.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 02 sep 2021, 23:38
door ostbahnhof
k nam zondag de 707 uit Antw. naar Gent. Oef zij ik: een trio breaks, want de fiets moest mee.... 🚴👍